نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چه ادویه‌هایی از استانبول با خود بیاوریم؟

1403/2/19 16:34
365 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

شهر استانبول جزو شهرهای پررفت‌وآمد در ترکیه است. این شهر با جاذبه‌های دیدنی و گردشگری، هتل‌های لوکس و تفریحات متنوع در میان گردشگران محبوبیت دارد. در شهر استانبول غذاهای خوشمزه پخته می‌شوند و هرکدام از این غذاها عطروطعم فوق‌العاده‌ای دارند تا حدی که این غذاها شهرت جهانی کسب کرده‌اند. مسافران در هنگام سفر به این شهر زیبا باید به فکر خرید سوغاتی و یادگاری باشند که انواع سوغاتی عبارت‌اند از لباس، وسایل تزیینی و خوراکی‌های مخصوص ترکیه.

ادویه‌های شهر استانبول از مشهورترین سوغاتی‌های این شهر هستند. برای خرید ادویه نیز بازار مخصوص ادویه در استانبول وجود دارد و به راحتی می‌توان هر نوع ادویه‌ای را تهیه کرد.

در ادامه به معرفی این بازار و ادویه‌های معروف استانبول می‌پردازیم :

معرفی بازار ادویه (بازار مصری‌ها)

این بازار در سال ۱۶۶۰ مغازه ساخته‌شده است. بازار ادویه ۸۸ مغازه دارد و هدف از ساخت این بازار فروش ادویه‌های خوش عطروطعم است. در این بازار می‌توان انواع ادویه برای مصرف خود و سوغاتی برای آشنایان خریداری کرد. در دوران عثمانی ایالتی در مصر متعلق به سلسله عثمانی بوده است و دلیل نام‌گذاری این بازار نیز به همین دلیل است و به اسم Misir معروف شده است. در طی سال‌ها چندین مغازه به این بازار اضافه‌شده‌اند که مشغول فروش سبزی و میوه‌های خشک هستند. همچنین این بازار جزو جاهای تاریخی شهر استانبول است و گردشگران علاوه بر خرید ادویه‌های باکیفیت می‌توانند برای گردش نیز به این مکان بروند.

معرفی بازار ادویه (بازار مصری‌ها)

ادویه‌های معروف استانبول

ادویه‌های مخصوص ترکیه طعم غذاها را خوشمزه‌تر و خاص‌تر می‌کنند و در غذاهای گوشتی طعم متفاوتی احساس می‌شود. یکی از نکات قابل‌توجه این است که در ترکیه به ادویه، باهارات می‌گویند، بهتر است مسافران در هنگام رفتن به بازار ادویه این کلمه را بکار ببرند تا فروشندگان متوجه منظورشان شوند.

فلفل (Biber)

در غذاهای ترکیه فلفل حرف اول را می‌زند، یعنی هر غذایی که مخصوص ترکیه است، طعم و عطر فلفل به مشام می‌رسد. در این زمینه از انواع فلفل مانند شیرین، تند، قرمز و سیاه به‌صورت دانه‌ای یا پودر شده استفاده می‌کنند.

فلفل پول بیبر (Pul Biber)

این نوع فلفل نیز طعم شیرینی دارد و مانند ادویه‌های چیلی و پاپریکا طعم خاصی به غذاها می‌دهد. این فلفل فواید زیادی مانند کمک به معده، بهبود کلیه، ایجاد خواب باکیفیت، کاهش قند خون، کاهش التهاب دارد و برای انواع کباب و خورش، سوپ و سالاد مناسب است.

سماق (Sumak)

سماق در کشور خودمان نیز محبوبیت دارد ولی سماق‌های استانبول با طعم بی‌نظیر خود موردتوجه همه قرار می‌گیرد. مصرف سماق در این شهر بسیار بالاست و اکثراً برای اضافه کردن مزه ترش به غذا استفاده می‌شود. سماق کاربردی مشابه لیمو دارد و در غذاهایی مانند کباب و گوشت بیشتر بکار می‌برند. همچنین برای مزه دار کردن سالاد نیز می‌توان از سماق استفاده کرد.

نعناع ترکی (Nane)

نعنای مخصوص ترکیه عطر بی‌نظیری دارد و برای همه استشمام این بو لذت‌بخش است. از این ادویه به عنوان مکمل سیر استفاده می‌کنند و ترکیب آن با آبلیمو و روغن‌زیتون فوق‌العاده می‌شود. همچنین از این ادویه در مزه دار کردن گوشت گریل استفاده می‌کنند. در ماست و خیار نیز این طعم‌دهنده بسیار خوشمزه می‌شود. در هنگام دم کردن چایی یا درست کردن شربت سرد نیز می‌توان از این نعناع استفاده کرد. در هنگام کار با لپ‌تاپ و رزرو بلیط چارتر می‌توان چای نعنایی درست کرد و آماده سفر شد.

آویشن (Govey Otu)

آویشن یکی از ادویه‌های پرطرف‌دار در کشورهای مختلف است. این ادویه در انواع سوپ، استیک، فست‌فود و خوراک‌های حبوبات دار استفاده می‌شود. این ادویه در اصل به آشپزی مدیترانه‌ای مربوط می‌شود ولی امروزه در اکثر کشورها طرف‌دار پیدا کرده است.

میخک (Karanfil)

در ترکیه از پودر میخک استفاده زیادی می‌شود و جزو ادویه‌های معروف این کشور است. این پودر طعم تند و گرمی دارد و در خوراکی‌هایی مانند شیرینی، سوپ و چای استفاده می‌شود. در ترکیه علاقه زیادی به چایی دارند و مطمئناً از طعم این پودر در چایی نمی‌توان ساده رد شد. همچنین ترکیب پودر میخک با دارچین در غذاها و نوشیدنی‌ها مزه خاص و منحصربه‌فردی دارد.

میخک (Karanfil)

سیاه‌دانه (Corek Otu)

دانه‌های ریز مشکی رنگ که در ظاهر شبیه کنجد سیاه هستند. این دانه‌ها در پخت انواع نان و شیرینی به کار می‌روند. طعم آن شیرین است و طعم خوراک سیب‌زمینی و سبزی‌ها نیز با این دانه‌ها خوشمزه می‌شوند. از این داروی گیاهی طبیعی می‌توان به عنوان چاشنی، ماده معطر و ضد نفخ استفاده کرد.

مریم گلی (Adacayi)

یکی از ادویه‌های معطر گیاه مریم گلی است که از سال‌های دور برای آماده کردن مرغ شکم پر از آن استفاده می‌شود. این گیاه خوش‌بو در پخت پاستا نیز کاربرد دارد و ترک‌ها عاشق این گیاه هستند. یکی از نکات جالب در رابطه با نامی است که ترک‌ها برای این گیاه استفاده می‌کنند، کلمه Adacayi به معنی چای ایسلندی است.

ادویه کاری (Kori)

این ادویه در پخت غذاهای زیادی کاربرد دارد. ادویه کاری شامل زردچوبه، هل، دارچین، فلفل سیاه، برگ گشنیز، رازیانه، شبدر و پودر چیلی است. با طعم دهی فوق‌العاده به غذاها بوی گوشت را نیز می‌گیرد. همچنین سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین برای بیماران سرطانی، سرماخوردگی و کاهش چربی بدن مفید است. مسافرانی که از بازار ادویه کاری خریداری می‌کنند تا در آشپزی خود از این ادویه استفاده کنند، بسیار مشتاق هستند تا با خرید بلیط استانبول به تهران راهی شهر خود شوند و غذاهای خوشمزه بپزند.

ادویه کاری (Kori)

زنجبیل (Zencefil Zingiber)

یکی دیگر از ادویه‌های مشهور در استانبول زنجبیل است. این ادویه تأثیر زیادی در عملکرد مغز دارد و برای تهیه انواع سالاد استفاده می‌کنند. از خاصیت این گیاه می‌توان به ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. همچنین استفاده از این ادویه سبب می‌شود تا سردی غذاها گرفته شود و برای کسانی که مزاج گرم دوست دارند، بسیار کاربردی و مناسب است.

شنبلیله (Cemen Otu)

در ترکیه از ادویه شنبلیله استفاده زیادی می‌شود. این ادویه طعم تلخی دارد و برای خوش عطر کردن انواع ترشی و سبزی کاربرد دارد. همچنین مصرف این ادویه برای افرادی که ریزش مو دارند به شدت توصیه می‌شود. این سبزی باید در کره یا روغن زیتون قرار داده شود تا طعم آن شیرین شده و با عطر عالی خود همراه با سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم مصرف شود.

سخن آخر

ترکیه جزو کشورهایی است که اهالی آن به غذا و طعم‌های خاص اهمیت می‌دهند. در این کشور مردم در پخت غذاهایشان از انواع ادویه و طعم‌دهنده استفاده می‌کنند و همین مورد سبب می‌شود تا افراد از طعم غذاهای ترکی سیر نشوند. در این متن به معرفی چند مورد از ادویه‌ها ترکیه پرداخته شد تا مسافران در هنگام سفر به استانبول از آن‌ها تهیه کنند و علاوه بر طعم دهی عالی به غذاهای خود از خواص فراوانشان برای سلامتی بهره‌مند شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)