نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

در روز چقدر باید مایعات مصرف کرد؟

1401/3/20 10:52
509 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

در روز چقدر باید مایعات مصرف کرد؟

همه‌ی ما این جمله را شنیده‌ایم که آب مایه‌ی حیات است. همچنین می‌دانیم که انسان‌ها بدون غذا می‌توانند مدت بیشتری زنده بمانند تا بدون آب. اما روزانه چه مقدار باید آب بخوریم؟ آیا تنها باید آب مصرف کرد با هر مایع دیگری می‌تواند جایگزین آب شود؟

اگر آب نخوریم چه می‌شود؟ اگر بیش از اندازه آب بخوریم چه می‌شود؟ آب خوردن چه نقشی در زندگی ما دارد و چرا کم آبی می‌تواند مشکلات جدی برای ما ایجاد کند؟

همه‌ی این سوالات جواب دارند و جواب آنها می‌تواند تعیین کننده‌ی بسیاری از رازهای سلامتی مرتبط با مصرف مایعات باشند. اگر می‌خواهید بدن و زندگی سالمی داشته‌باشید و از کم‌آبی و عوارض آن رنج نبرید، با ما همراه باشید. آب برای سلامت شما ضروری است. آيا به اندازه کافی آب می‌نوشید؟ این موارد می‌تواند به شما کمک کند بهتر مایعات مصرف کنید. در این مطلب تلاش کرده‌ایم که اطلاعات جامعی در رابطه با مصرف مایعات به شما بدهیم.

آب مورد نیاز بدن چقدر است؟

در روز چقدر باید مایعات مصرف کرد؟

اینکه در روز چقدر آب بنوشیم سوالی ساده است که جواب ساده‌ای ندارد. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده‌اند و میزان آبی که برای هر انسان در یک روز در گرفته‌شده‌است، مقادیر متفاوتی در این تحقیقات بوده‌است. اما مسئله این است که مقدار مایعات مورد نیاز یک فرد به شرایط او بستگی دارد. یک حداقلی برای همه تعریف می‌شود اما مقدار دقیق و مناسب برای هر شخص به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • سلامت فرد در چه شرایطی است و چه بیماری‌هایی دارد.
  • میزان فعالیت روزانه‌ی او چقدر است و چه کارهایی انجام می‌دهد.
  • در چه مکانی زندگی می‌کند و شرایط آب و هوایی به چه صورت است.

نمی‌توان یک فرمول نهایی برای همه‌ی افراد در نظر گرفت اما دانستن نکاتی درباره مصرف روزانه مایعات می‌تواند به شما کمک کند که الگویم مناسب مصرف مایعات خود را دریابید. پس با ما همراه باشید.

چرا مایعات برای سلامت ما ضروری هستند؟

آب اصلی‌ترین ترکیب موجود در بدن شماست و انسان‌ها ۵۰٪ تا ۷۰٪ وزنشان تشکیل شده از آب است. پس آب یکی از مهم‌ترین مواد سازنده‌ی بدن است. بدن شما نیازمند آب است و بدون مایعات دوام نمی‌آورید. تمامی سلول‌های بدن شما برای انجام فعالیت‌های حیاتی خود نیازمند آب هستند. در ادامه به برخی از فعالیت‌های سلولی که تنها با وجود آب امکان پذیر می‌شوند پرداخته‌ایم؛

در روز چقدر باید مایعات مصرف کرد؟

  • سلول‌ها از طریق آب مواد اضافی و دفعی خود را بیرون می‌ریزند و دفع ادرار و حتی مدفوع با کمک آب انجام می‌شود.
  • آب دمای بدن و سلول‌ها را در محدوده‌ی مناسب نگه می‌دارد.
  • اگر آب در مفاصل وجود نداشته‌باشد و یا مقدار آن کاهش پیدا کند، مفصل‌ها خشک می‌شوند و نمی‌توانند بر روی هم بلغزند.
  • بافت‌های حساس توسط مایعات حفاظت می‌شوند.

هنگامی که در بدن شما آب کم شود، وضعیتی به نام دهیدراتاسیون ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند آسیب‌های جدی به شما وارد کند. حتی اگر به میزان کمی هم دهیدراته شوید، ممکن است که احساس خستگی و نبود انرژی شما را کلافه کند و از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد.

چه مقدار آب در یک روز نیاز داریم؟

شما روزانه دائما در حال مصرف کردن آب هستید و بدن شما در حال از دست دادن آن است. بدن شما از طریق نفس کشیدن، ادرار کردن، گوارش و حرکات روده و روش‌های دیگر در حال مصرف کردن آب است. اگر می‌خواهید که بدن شما به خوبی کار کند و با مشکل مواجه نشود، باید این آب مصرفی را جایگزین کنید.

آب مصرف شده در بدن را می‌توان از طریق دریافت مواد غذایی و نوشیدن مایعات مختلف، جایگزین کرد. در تحقیقات متنوعی که انجام شده‌است، میزان آب مورد نیاز در بدن زن و مرد به شکل زیر گزارش شده‌است؛

  • مردان روزانه به ۱۵.۵ فنجان مایعات یا ۳.۷ لیتر مایعات نیاز دارند.
  • زنان روزانه به ۱۱.۵ فنجان مایعات و یا ۲.۷ لیتر آب نیاز دارند.

این مقدار توصیه شده شامل آبی که در غذاها وجود دارد و سایر نوشیدنی‌ها به غیر از آب هم می‌شود و تنها منظور آب نیست. جالب است بدانید که حدود ۲۰٪ آب دریافتی روزانه از مواد غذایی و در واقع غذاهایی است که می‌خوریم.

می گویند روزی ۸ لیوان آب بنوشید!

در روز چقدر باید مایعات مصرف کرد؟

احتمالا این جمله را همه‌ی ما شنیده‌ایم که روزی ۸ لیوان آب بنوشید. آیا این جمله درست است؟ آیا باید روزی ۸ لیوان آب بخوریم؟ چرا این جمله گفته‌شده‌است؟

به یاد سپردن جمله‌ی روزی ۸ لیوان آب بخورید ساده است. از طرفی اگر این میزان آب در یک روز بنوشید، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و یک هدف منطقی و قابل انجام است. جالب است که بسیاری از افراد تنها با نوشیدن آب زمان‌هایی که احساس تشنگی می‌کنند، هیدراته باقی می‌مانند و مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید. برخی کم‌تر از ۸ لیوان و برخی بیشتر از این میزان آب در روز را نیاز دارند تا احساس تشنگی و دهیدراته شدن نکنند.

مواردی وجود دارند که می‌توانند میزان آب دریافتی روزانه شما را تغییر دهند. این موارد شامل عوامل زیر هستند؛

1. تمرین و فعالیت

اگر فعالیت کنید، ورزش کنید و یا بیش از حد طبیعی خود به فعالیت‌های بدنی بپردازید، لازم است که آإ بیشتری بنوشید. زیرا از طریق عرق کردن و تنفس تسریع‌شده، مقدار بیشتری آب از دست می‌دهید.

2. محیط

محیطی که در آن زندگی می‌کنید به هر دلیلی اگر تغییر کند و یا وارد فصل جدید شوید و شرایط آب و هوایی تغییر کند، میزان آب دریافتی شما نیز تغییر می‌کند. طبیعی است که در روزهای گرم به آب بیشتری نیاز دارید و در روزهای سرد احساس تشنگی کم‌تری می‌کنید.

3. شرایط سلامت

در مواقعی که با بیماری خاصی مواجه می‌شوید که آب بدن شما را کم می‌کند، مثلا اسهال می‌گیرید و یا به استفراغ مبتلا می‌شوید، باید آب بیشتری بنوشید. همچنین در مواقعی که عفونت ادراری و یا عفونت مثانه می‌گیرید، به واسطه‌ی تکرر ادرار، میزان بیشتری آب دفع می‌شود.

4. شیردهی و بارداری

زمانی که باردار هستید و شیر می‌دهید، میزان آب مورد نیاز شما افزایش پیدا می‌کند. در شیردهی که اوضاع مشخص است، مقداری آب از بدن شما دفع می‌شود و وارد بدن کودک می‌شود. در زمان بارداری نیز میزان آب مصرفی برای انجام فرایندهای بدنی افزایش پیدا می‌کند و بنابراین باید آب بیشتری بنوشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)