نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

1402/12/9 14:30
148 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

ما در این مقاله سعی داریم شما را با 4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان آشنا کنیم. یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی است که در اثر نفوذ ویروس HPV به بدن ایجاد می شود. این بیماری که در زبان انگلیسی Genital wrats نامیده می شود، هم در مردان و هم در زنان بسیار شایع است، اما در زنان عوارض بیشتری ایجاد کند. یکی از دغدغه های افراد مبتلا به این ویروس، یافتن درمان قطعی برای زگیل تناسلی یا ویروس HPV است. برای آشنا شدن با 4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان با ما همراه باشید.

همه چیز درباره زگیل تناسلی

شاید برای شما سوال باشد زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟ زگیل پوستی حاوی بافت نرم است که در طول رابطه جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می شود. این زگیل ها که ممکن است به صورت چند زگیل با هم دیده شوند، ممکن است باعث درد، سوزش و خارش شوند یا اصلاً علامتی نداشته باشند. به طور طبیعی، داشتن روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی مختلف و بدون رعایت نکات ایمنی، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد. اما حتی اگر فقط یک شریک جنسی داشته باشید، یا حتی اگر شریک جنسی نداشته باشید، خطر زگیل تناسلی وجود دارد. بنابراین بهترین راه برای مبارزه با این ویروس، تزریق واکسن از سنین پایین است. برای درمان زگیل تناسلی می توانید به دکتر عاطفه نظری مراجعه فرمایید.

همه چیز درباره زگیل تناسلی

دلیل ایجاد زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی در اثر نفوذ ویروس HPV به بدن ایجاد می شود. این ویروس بین 30 تا 40 نوع مختلف دارد که بسیاری از آن ها ظاهر خارجی خاصی ندارند و تنها چند نوع آن باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. ویروس HPV در طول رابطه جنسی منتقل می شود. ویروس اچ پی وی یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی است و طبق تحقیقات پزشکی اکثر افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود این ویروس را در بدن خود دارند اما در همه افراد زگیل ایجاد نمی کند. فقط نوع خاصی از ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود و این زگیل ها از طریق تماس با سایر قسمت های بدن پخش نمی شوند.

4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی را می توان با روش های مختلفی درمان کرد و حتی پس از چندین سال بدون درمان برطرف می شود، اما از آنجایی که ویروس HPV هنوز در بدن وجود دارد، امکان ظهور و تکثیر مجدد زگیل تناسلی وجود دارد. پزشک متخصص معمولا ویروس HPV را از طریق روش های درمانی کنترل کرده و از انتقال آن به دیگران جلوگیری می کند. باید بدانید که ویروس HPV و زگیل تناسلی حتی توسط فردی که آلوده است اما هنوز علائمی از خود نشان نمی دهد، قابل انتقال است. در ادامه با 4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان آشنا می شوید :

درمان زگیل تناسلی با استفاده از دارو :

در مواردی که زگیل تناسلی بسیار کوچک است، ممکن است پزشک تصمیم به انتخاب درمان دارویی بگیرد و از پمادها و داروهای موضعی برای برداشتن زگیل تناسلی استفاده کند. محلول پودوفیلوکس در مواردی که زگیل تناسلی در قسمت های خارجی بدن ظاهر می شود می توان از محلول پودوفیلوکس گاهی به صورت ژل استفاده کرد. اما نمی توان از آن در نواحی حساس مانند داخل واژن و داخل دهان استفاده کرد زیرا ماهیت اسیدی دارد. پماد آلدارا یا ایمی کیمود، این دارو یک پماد موضعی بوده و بر سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد.

این دارو برای درمان نوع خفیف سرطان استفاده می شود. اسید سالیسیلیک یا TCA که  برای زگیل‌های تناسلی کوچک استفاده می‌شود، گاهی اوقات به دلیل قیمت مناسب توسط پزشکان تجویز می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که این دارو عوارض جانبی زیادی دارد و این در دراز مدت جواب درستی خواهد داد به همین دلیل است که در اکثر موارد اصلا توصیه نمی شود. در بسیاری از موارد پمادها و روش های درمانی دارویی جواب نمی دهد و طول درمان را طولانی می کند. در نهایت، جراحی برای برداشتن زگیل ضروری است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر :

لیزر یکی از بهترین راه ها برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان است زیرا لیزر زگیل تناسلی را یکبار برای همیشه از بین می برد. در مواردی که تعداد زگیل ها بیشتر باشد، استفاده از لیزر بسیار موثر خواهد بود. لیزر به طور کلی گرانتر از روش های دیگر است، اما درمان قطعی تری محسوب می شود.

4 روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

درمان زگیل تناسلی با روش جراحی :

یکی دیگر از روش های درمان زگیل تناسلی، برداشتن زگیل تناسلی با جراحی است. در جراحی، زگیل تناسلی پس از بیهوشی با استفاده از تیغه جراحی بریده می شود و سپس زخم ایجاد شده بخیه می شود. البته اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد از این روش استفاده نمی شود و باید از روش لیزر درمانی استفاده کرد. بعد از برداشتن زگیل تناسلی لازم است خانم ها هر شش ماه یک بار تست پاپ اسمیر بدهند تا ویروس HPV تغییراتی در سلول های دهانه رحم ایجاد نکند و باعث سرطان نشود. انواع خاصی از ویروس های HPV می توانند باعث سرطان شوند.

درمان زگیل تناسلی با روش فریز کردن :

درمان کرایوتراپی شامل انجماد زگیل تناسلی است. این درمان توسط متخصص پوست انجام می شود و به لطف یک محصول شیمیایی که روی زگیل تناسلی اعمال می شود، زگیل ها پس از انجماد ناپدید می شوند. این روش درمانی بعد از لیزر یکی از روش های موثر برای درمان زگیل تناسلی است و در حدود 75 درصد موارد این روش موفقیت آمیز بوده و در 25 درصد موارد زگیل تناسلی دوباره ظاهر می شود. سوزاندن زگیل تناسلی یکی از روش های قدیمی درمان این بیماری است. پزشک متخصص بافت زگیل تناسلی را با استفاده از جریان الکتریکی می سوزاند. در مواردی که زگیل تناسلی نرم است، این روش می تواند موثر باشد، اما اگر زگیل تناسلی بافت سخت و زبری دارد، بهتر است از روش های لیزر یا کرایو استفاده شود.

چه داروهایی برای زگیل تناسلی مناسب است ؟

داروهایی که برای زگیل تناسلی استفاده می شوند بعضی از ان ها به شکل مایع و بعضی دیگر به شکل قرص هستند. استفاده از داروها برای درمان زگیل تناسلی دائمی نیست و ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از درمان دوباره زگیل ظاهر شود. درمان زگیل تناسلی با دارو به معنای خلاص شدن از شر همه ویروس‌های HPV نیست که باعث ایجاد زگیل می‌شوند. برخی افراد ترجیح می دهند به جای درمان هایی که همه زگیل ها را در یک جلسه از بین می برند، از درمان های خانگی برای زگیل تناسلی استفاده کنند یا از کرم ها و پمادها استفاده کنند. در ادامه به داروهایی که به درمان زگیل تناسلی کمک می کنند می پردازیم :

پودوفیلین :

پودوفیلین یکی از داروهایی است که برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود و بافت زگیل را از بین می برد. پزشک یا پرستار شما محلول را با یک سواب پنبه ای روی زگیل ها قرار می دهد و شما باید یک تا چهار ساعت بعد آن ناحیه را بشویید. درمان به صورت هفتگی به مدت چهار تا شش هفته انجام می شود یا درمان باید تا زمانی که ضایعات ناپدید شوند تکرار شود. عوارض جانبی این روش از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم های پوستی متغیر است و هر بیمار ممکن است برخی یا همه این علائم را تجربه کند.

اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک :

این دو اسید می توانند بافت زگیل را از بین ببرند و باید توسط پزشک استفاده شود. پزشک یا پرستار شما یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که زگیل ها ناپدید شوند، اسید را روی زگیل ها بمالند. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است. استفاده از TCA در دوران بارداری بی خطر است.

درمان این داروها باید چند بار در هفته استفاده شود تا هنگامی که زگیل را از بین بروند. برخی از زگیل ها مانند زگیل های مجرای ادرار تنها توسط پزشک و طی معاینه قابل تشخیص هستند و شاید اگر به درستی تشخیص داده نشوند یا پنهان بمانند، با وجود از بین رفتن اندازه زگیل ها، دوباره ظاهر شوند و باعث انتقال شوند.

اینترفرون :

اینترفرون دارویی است که باعث پاسخ ایمنی می شود. این دارو در انواع مختلفی از درمان به صورت تزریقی یا ژل موضعی در بازار موجود است، اما مطالعات نشان داده است که استفاده از فرم تزریقی آن به طور مستقیم روی زگیل در درمان زگیل موثرتر است. عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم شبه آنفولانزا، خستگی، از دست دادن اشتها و درد است. اینترفرون به عنوان درمان اولیه برای زگیل تناسلی توصیه نمی شود. این روش بهتر است همراه با جراحی و برداشتن زگیل یا سایر روش های درمانی پزشکی بخصوص در مورد زگیل هایی که با درمان های دیگر بهبود نمی یابند، استفاده شود. استفاده از اینترفرون در دوران بارداری بی خطر نیست.

چه داروهایی برای زگیل تناسلی مناسب است ؟

کلام آخر

قبل از انجام این روش سعی کنید بهترین کلینیک و بهترین پزشک را انتخاب کنید. ممنون از این که تا آخر این مقاله همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)