نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

همه چیز در مورد درد مچ دست در بارداری

1402/12/9 14:21
92 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

درد مچ دست در بارداری یکی از متداول‌ترین شکایت بانوان باردار است که باعث آزار آن‌ها در دوران حاملگی خواهد شد. از آنجایی که این درد در بسیاری از بانوان باردار اتفاق می‌افتد، از دکتر روزبه تقوی، فوق تخصص دست و شانه خواستیم که با ما در مورد این مساله صحبت کرده و راهکارهایی را برای کاهش درد مچ دست به ما بگویند.

آقای دکتر روزبه تقوی از معدود فوق تخصص‌های دست در ایران هستند که تجربه درمان بیماران بسیار زیادی را که به درد مچ دست مبتلا شدند را داشته و در این مطلب می‌خواهیم بهترین روش‌های درمان خانگی را از ایشان بپرسیم و ببینیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا مچ دست در زمان بارداری دچار درد می‌شود؟

چرا مچ دست در زمان بارداری دچار درد می‌شود؟

بارداری در بانوان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین دوران زندگی است که تاثیر بسیار زیادی را بر روی کل بدن می‌گذارد. افزایش جریان خون و بالا رفتن شدت انجام کارها توسط اعضای بدن در این دوران باعث می‌شود که مادران در دوران بارداری انرژی بسیار زیادی را مصرف کرده و احتباس مایعات در بدن باعث خواهد شد که فشارهای زیادی بر روی تاندون‌ها و مفاصل بیاید.

یکی از بیماری‌هایی که در دوران بارداری برای خانم‌ها به وجود می‌آید، بیماری سندروم تونل کارپال است.

این بیماری که جز آسیب‌های دست طبقه بندی شده باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین که از شانه تا کف دست حرکت کرده خواهد شد. عصب مدین از داخل محفظی به نام تونل کارپال که در مچ دست واقع شده است، عبور می‌کند. با توجه به وجود مایعات زیاد در بدن، ممکن است که تونل کارپال تنگ شده و این عصب را تحت فشار قرار دهد. با تحت فشار قرار گرفتن آن معمولا ما حس درد یا بی حسی را در کف دست و مخصوصا انگشت‌های کوچک و حلقه‌ خود خواهیم داشت که در صورت شدید شدن سندروم، کار کردن با دست برای ما سخت‌تر خواهد شد

از علائم سندروم تونل کارپال می‌توان به :

  • احساس درد در دست چپ یا راست در بارداری یا گرفتن دست مخصوصا در هنگام شب
  • بی حسی و سخت تر شدن برداشتن اجسام
  • گزگز و سوزن سوزن شدن انگشتان
  • احساس داشتن ضعف در انگشت و کف دست

اشاره کرد.

درد شدید مچ دست در بارداری

مشکل درد مچ دست در بارداری که بر اثر تنگی عصب مچ دست ممکن است به وجود بیاید، معمولا در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری بیشتر رخ می‌دهد. ولی ممکن است در 3 ماهه اول بارداری مخصوصا برای مادرانی که قبلا نیز این مشکل را در حاملگی‌های قبلی خود داشته‌اند به وجود بیاید. علاوه بر بارداری، افرادی با سوابق زیر ممکن است بیشتر از بقیه به درد مچ دست مبتلا شوند:

  • کار زیاد با انگشتان
  • سابقه ابتلا به چسبندگی عصب دست
  • سابقه خانوادگی ابتلا به تنگی کانال مچ دست
  • داشتن اضافه وزن و عدم رعایت تغذیه سالم
  • داشتن سابقه ضربه به مچ دست یا بیماری‌های مفصلی مثل روماتیسم

به عنوان یک سوال متداول در نظر داشته باشید که سندروم تونل کارپال بر روی جنین تاثیر نمی‌گذارد و بیشتر باعث درد و ناراحتی مادر خواهد شد.

علت درد انگشتان دست بعد از بیدار شدن از خواب در بارداری نیز می‌تواند سندروم تونل کارپال باشد.

درمان درد مچ دست در بارداری

درمان درد مچ دست در بارداری

درد انگشتان دست در بارداری ممکن است برای بعضی از افراد غیر قابل تحمل شود و نتوانند کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام دهند. در این موارد باید با حفظ آرامش خود، در ابتدا موضوع را با پزشک فوق تخصص دست مطرح کنید تا نظر ایشان را برای درمان درد مچ دست خود جویا شوید. مشورت با پزشک زنان و زایمان نیز می‌تواند راه‌های مختلفی را برای درمان پیش روی شما بگذارد.

در صورتی که شدت درد زیاد باشد، معمولا روش جراحی برای رفع بیماری پیشنهاد می‌شود که البته این موضوع به شرایط بیمار بستگی دارد. عمل جراحی کانال مچ دست به منظور آزاد کردن عصب و رفع تنگی، مشکلی را برای جنین به وجود نمی‌آورد ولی معمولا در موارد متوسط یا خفیف این کار به بعد از زایمان موکول می‌شود. زیرا بعد از زایمان بسیاری از بیماران در طول 1 سال بهبودی را تجربه خواهند کرد.

به صورت کلی بسته به شرایط بیمار، پزشک معالج روش‌های زیر را برای درمان و تخفیف علائم بیماری پیشنهاد می‌دهد.

  • کنترل وزن و رژیم غذایی: اضافه وزن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش داده و با داشتن یک رژیم غذایی خوب می‌توانید دوران بارداری را با مشکلات کمتری طی کنید.
  • استفاده از آتل مچ دست: کم کردن حرکت مچ دست و استراحت دادن به آن‌ می‌تواند باعث کاهش فشار بر روی عصب مدین شود و به تبع آن درد شما نیز کاهش خواهد یافت.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم: کمپرس آب سرد و گرم به شما برای کاهش التهابات کمک خواهد کرد.
  • ورزش و ماساژ دست: ورزش دادن و ماساژ دست در زمانی که بیماری در وضعیت حاد قرار ندارد، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از زایمان سطح مایعات در بدن کاهش یافته و علائم بیماری در طول زمان کمتر خواهد شد. ولی با توجه به اینکه مادران بعد از زایمان باید کارهایی از قبیل در آغوش گرفتن فرزند، شیر دادن و تعویض پوشک نوزاد را به طور مستمر انجام دهند و فشار زیادی به مچ دست در این شرایط وارد می‌شود، می‌تواند بیماری را بدتر کرده و یا به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شوند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به تازگی فرزند خود را به دنیا آوردید، در هنگام بلند کردن کودک فشار کمتری به مچ خود بیاورید و از روش‌های مختلف برای جا به جایی نوزاد خود استفاده کنید. یکی از بیماری‌هایی که ممکن است در این دوره باعث ایجاد درد در مادران شود، سندروم دکوروان است.

پس اگر درد شما به صورت افزایش بود، حتما باید به پزشک فوق تخصص دست مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید.

بهترین جراح فوق تخصص سندروم تونل کارپال در تهران

آقای دکتر روزبه تقوی بهترین جراح فوق تخصص سندروم تونل کارپال در تهران

آقای دکتر روزبه تقوی یکی از معدود جراحان فوق تخصص دست در ایران هستند که با داشتن تجربه بیش از 1000 عمل سندروم تونل کارپال در ایران در زمره بهترین پزشکان فوق تخصص دست و شانه محسوب می‌شوند و تجربه بسیار زیادی در درمان بیماری‌های شانه دارند.

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

منبع: https://roozbehtaghavi.com/wrist-pain-in-pregnancy

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)