نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

3 باور غلط درباره بیماری های روانی که نمی دانید!

1402/5/24 9:21
554 بازدید
اشتراک گذاری

بیماری های روانی طیف گسترده ای از علائم را با شدت متفاوتی تجربه می کنند. بیماری های روانی می تواند افراد را در هر سن، شخصیت و جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد و امروزه به دلایل مختلفی که برای هر فرد وجود دارد این نوع بیماری ها افزایش پیدا کرده و افراد زیادی را دچار می کند.

برای درمان این نوع بیماری ها باید بهترین کلینیک روانشناسی در شیراز را پیدا کرده و بررسی های لازم را انجام دهید تا بتوانید با اطمینان خاطر به آن پزشک مراجعه کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

اختلالات روانی چیست؟

اختلال روانی اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف تعداد زیادی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این بیماری ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: اضطراب، افسردگی، بیماری های دو قطبی، اسکیزوفرنی و ...

بیماری های روانی بر روی تفکر، خلق و خو و رفتار فرد تاثیر می گذارد و معمولا تاثیر عمیقی بر هر جنبه ای از زندگی شخص می گذارد. این بیماری ها میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده و علائمی مانند افسردگی، حمله پانیک، اضطراب، توهم، نوسانات خلقی و خودکشی را به همراه دارد.

این اختلالات به دنبال برخی از تجربیات بد زندگی شخصی و عوامل محیطی اتفاق می افتند و یک نگرانی جدی برای سلامتی هستند. بیماری های روانی می توانند برای برخی کوتاه مدت یا طولانی مدت و ناتوان کننده و در برخی کشنده نیز باشد. در عین حال، با درمان و حمایت مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلالات روانی قادرند علائم خود را مدیریت کرده و زندگی رضایت بخشی داشته باشند. اگر علائم یک اختلال روانی را تجربه می کنید و یا اگر نگران سلامت روان خود هستید، ضروری است که به روانشناس در شیراز مراجعه کرده و مشکلات خود را به ایشان مطرح کنید.

انواع اختلالات روانی

انواع مختلفی از اختلالات روانی وجود دارد که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. همه بیماری های روانی شبیه به هم نیستند و تجربه هر فرد از بیماری های روانی متفاوت است. هر نوع اختلال روانی با علائم خاصی مشخص می شود و توسط متخصص سلامت و روان قابل تشخیص است.

اختلالات روان پریشی

این اختلال شامل تفکر تحریف شده است و افراد مبتلا به این اختلال ممکن است دچار توهم، هذیان گویی، گفتار نامنظم و بی انگیزگی شوند؛ همچنین ممکن است در درک واقعیت و تعامل با دیگران مشکل داشته باشند.

اختلالات خوردن

این اختلال شامل بی اشتهایی عصبی و یا پرخوری است. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است نسبت به غذا و وزن وسواس پیدا کنند، رفتار های افراطی مرتبط با خوردن و ورزش از خود نشان دهند و در نتیجه مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی را تجربه کنند.

اختلال ترس

افرادی که مبتلا به اختلال ترس می شوند، دچار حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره می شوند و این حملات با موج ناگهانی ترس، ناراحتی یا احساس از دست دادن کنترل مشخص می شوند.

اختلال وسواس فکری عملی

این اختلال یک بیماری شایع سلامت و روان است که در آن فرد افکار وسواسی و رفتار های اجباری دارد. برخی از افراد، در زمان بلوغ علائم را تجربه می کنند، اما بیشتر در اوایل بزرگسالی شروع می شود.

اختلالات خواب

خواب کافی برای حفظ سلامت و تندرستی ضروری است. در عین حال، بسیاری از افراد از اختلالات خواب رنج می برند که می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر بگذارد. یکی از شایع ترین اختلالات بی خوابی است؛ که باعث می شود به خواب رفتن دچار مشکل شود.

تصورات اشتباه درباره اختلالات روانی

امروزه در جوامع مختلف، افراد تصورات اشتباهی درمورد بیماری های روانی دارند که لزوما تمام آن ها درست نیست. در ادامه به چند مورد از این تصورات اشاره شده و درستی و نادرستی آن نیز مورد بررسی قرار می گیرد:

  • مصرف داروهای اعصاب ضرر دارد و فرد را وابسته می کند!

همه داروها در کنار فوایدی که دارند، عوارضی هم ممکن است داشته باشند که این در کنار فایده ای که برای شما می رساند، ناچیز است. اگر این داروها با تجویز روانپزشک استفاده شود هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند.

  • بیماری روانی درمان ندارد!

امروزه با پیشرفت علم تقریبا هیچ بیماری نیست که درمان نداشته باشد؛ البته بعضی از اختلالات به دلیل ماهیت خاصی که دارند، ممکن است درمان سختی داشته باشند و نیاز به زمان زیادی برای درمان آن ها باشد. با این حال، این بیماری ها قابل کنترل هستند و خوشبختانه اکثر بیماری های اعصاب و روان درمان پذیر بوده و با انجام مشاوره های به موقع می توان از عود آن جلوگیری کرد.

  • بیماران بستری در بخش اعصاب و روان خطرناک هستند!

این افراد عمدتا افراد بی آزار و ساکتی هستند و به کسی آسیبی نمی رسانند. در زمانی که ممکن است برای دیگران خطراتی ایجاد کنند، حتما کنترل می شوند. شما با احترام گذاشتن به آن ها، پذیرش این افراد و دانستن نکات در مورد این بیماری ها می توانید کمک بسیاری کنید.

علائم و نشانه های بیماری روانی چیست؟

علائم بیماری های روانی، بسته به هر اختلال، شرایط می تواند بر احساسات، افکار و رفتار های فرد تاثیر بگذارد؛ نمونه هایی از علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • ترس یا نگرانی بیش از حد و احساس گناه شدید
  • کناره گیری از دوستان و فعالیت ها
  • مشکلات مصرف الکل یا مواد مختلف
  • احساس غمگینی یا ناراحتی
  • تفکر آشفته یا کاهش توانایی تمرکز
  • تغییرات عمده در عادات غذایی
  • خشم و خشونت بیش از حد
  • تفکر خودکشی یا بی تفاوتی به ادامه زندگی

کلام آخر

بسیاری از افراد از اختلالات روانی رنج می برند و خواستار سلامت روان و زندگی آرام هستند. بهترین روانشناس در شیراز می تواند خواسته این عزیزان را برطرف کند، ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با 3 باور غلط درباره بیماری های روانی که نمی دانید در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پزشکا یا pezeshka.net مراجعه کنید.

پسندها (3)

نظرات (0)