نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چه اسباب ‌بازی برای کودکان مناسب است؟

1401/6/16 14:44
643 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چه اسباب ‌بازی برای کودکان مناسب است

بازی کردن، نقش مهم و کلیدی در فرآیند رشد و یادگیری کودکان دارد. کودکان با بازی کردن مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرند و بهتر می‌توانند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند.

با انتخاب و خرید اسباب ‌بازی مناسب سن کودکتان به آن‌ها کمک کنید تا بهتر بتوانند با نقش‌های مختلف زندگی آشنا شوند و تصویری از وظایف افراد جامعه در ذهن خود پرورش دهند.

ویژگی‌های یک اسباب ‌بازی خوب

اسباب ‌بازی‌ها جزء مهمی از زندگی کودکان محسوب می‌شوند و با استفاده از آن‌ها مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی را فرامی‌گیرند. به همین دلیل است که انتخاب و خرید اسباب ‌بازی مناسب کودکان باید با دقت زیادی انجام شود تا بتوانند در زندگی اجتماعی و روانی و همچنین رشد فکری و ذهنی آن‌ها نقش مؤثری ایفا کنند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اسباب ‌بازی مناسب عبارت‌اند از :

  • پرورش قوه خلاقیت کودک

بدترین کاری که می‌تواند قوه تخیل کودکان را نابود کند، تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های کامپیوتری است. متأسفانه امروزه محدود کردن کودکان از انجام بازی‌های کامپیوتری کار سختی شده است، اما باید به این موضوع اهمیت زیادی دهید و تا حد امکان کودکان را با بازی‌های فکری و فیزیکی دیگری سرگرم کنید تا وقت کمتری را برای انجام بازی‌های کامپیوتری سپری کنند.

  • بهبود قدرت درک و فهم کودک از قوانین طبیعی

کودک باید بتواند به‌مرورزمان به درک درستی از قوانین طبیعی اطراف خود برسد، والدین می‌توانند با خرید اسباب ‌بازی‌های مناسب به او در مسیر شناخت محیط پیرامون خود کمک نمایند.

  • عدم رساندن ضرر و آسیب به سلامت کودک

یکی از نکات مهم در خرید اسباب ‌بازی این است که برای سلامت کودکان آسیب‌زا نباشد. باید بدانید برخی اسباب بازی‌ها دارای اتصالات و قسمت‌های نوک‌تیزی هستند که ممکن است در دست یا بدن کودکان بریدگی ایجاد کنند. بنابراین مطمئن شوید اسباب بازی‌ها کاملاً باکیفیت هستند و برای کودک شما خطرآفرین نخواند بود.

  • ارتقای سطح فرهنگی و دانش کودک

یک اسباب ‌بازی خوب علاوه بر سرگرم کردن کودک باید بتواند سطح فرهنگی او را نیز افزایش دهد. اسباب ‌بازی‌ها باید موجب رشد حواس گوناگون و تقویت فعالیت‌های ذهنی و حرکتی کودک شوند. همچنین باید بتوانند توانایی درک و فهم کودک از شکل‌ها، رنگ‌ها، صداها و اندازه را بالا ببرند.

  • افزایش قدرت تمرکز و صبر کودک

همان‌طور که گفتیم کودکان باید علاوه بر بازی و سرگرمی بتوانند آموزش‌های خوبی را نیز دریافت کند. بالا رفتن تمرکز و همچنین یادگیری صبر یکی از مهم‌ترین خصوصیات و صفاتی است که باید در کودکان تقویت شود. خرید انواع بازی‌های فکری بهترین گزینه برای تقویت قدرت صبر و شکیبایی کودکان است.

چرا باید در خرید اسباب ‌بازی به سن کودک توجه کنید؟

چرا باید در خرید اسباب ‌بازی به سن کودک توجه کنید؟

کودکان در هر سنی برای رشد و یادگیری بهتر نیاز به اسباب ‌بازی‌های خاصی دارند. آن‌ها از طریق بازی با انواع عروسک‌، ماشین‌ها، وسایل خانگی کوچک و جورچین‌ها می‌توانند نقش‌های مختلف افراد در زندگی را بهتر درک کنند.

کودکان هم مانند بزرگسالان که برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به لوازم متناسب با کار و شرایط خود نیاز دارند، باید از اسباب ‌بازی‌هایی استفاده کنند که با شرایط سنی، روحی و فیزیکی آن‌ها در تناسب باشد. پس در زمان خرید اسباب ‌بازی برای کودک دلبندتان حتماً به فاکتورهایی مانند سن، علاقه و مهارت‌های یادگیری او توجه کنید.

به‌عنوان‌مثال اسباب ‌بازی‌هایی مانند بازی فکری، یا وسایلی که قطعه‌های ریز، کوچک و لبه‌های تیزی دارند برای یک کوک چندماهه که هنوز درک چندانی نسبت به محیط پیرامون خود ندارد مناسب نیستند.

بهتر است برای کودکان زیر یک سال اسباب ‌بازی‌هایی مانند صورتک‌هایی شبیه صورت انسان و وسایل رنگی را تهیه نمایید تا در معرض دید او قرار بگیرند و کودک بتواند با دقت به آن‌ها نگاه کند. انجام این کار سبب تحریک حس بینایی و تقویت عضلات چشم می‌شود.

ماشین کنترلی

ماشین کنترلی، یکی از بهترین اسباب ‌بازی‌ها برای سرگرمی، ایجاد هیجان و همچنین تغییر روند خلاقیت کودکان می‌باشد. تنوع بسیار زیاد این نوع اسباب ‌بازی سبب محبوبیت بسیار زیاد آن در بین کودکان با سنین مختلف شده است.

توجه به علامت‌های استاندارد CE و NF؛ یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید اسباب ‌بازی کودک

خرید اسباب ‌بازی نامناسب نه‌تنها کمکی به فرآیند رشد و یادگیری کودکتان نخواهد کرد، بلکه ممکن است آسیب‌دیدگی او نیز به همراه داشته باشد. یکی از فاکتورهایی که می‌تواند به شما در خرید بهترین اسباب ‌بازی کمک کند، توجه به علامت‌های استاندارد CE و NF می‌باشد. امروزه درج این علامت‌ها بر روی اسباب ‌بازی‌ها ضروری است.

وجود علامت‌های CE و NF نشان‌دهنده رعایت تمام نکات ایمنی در زمان ساخت و تولید اسباب ‌بازی‌ها بوده و به شما این اطمینان را می‌دهد که محصول موردنظر در لابراتوارهای مستقلی از نظر استحکام اتصالات بررسی شده‌اند. توجه کنید که این علامت‌ها باید کاملاً خوانا باشند و به‌راحتی پاک نشوند.

بخش هشدار روی بسته‌بندی اسباب ‌بازی‌ها را مطالعه کنید

قبل از خرید اسباب ‌بازی حتماً اطلاعات درج‌شده در بخش هشدار یا تذکرات روی اسباب ‌بازی‌ها را به‌دقت بخوانید. چراکه ممکن است در زمان تولید اسباب ‌بازی از مواد شیمیایی خاصی استفاده‌ شده باشد که ممکن است به‌ سلامت کودکتان آسیب برسانند. توجه به این موضوع به‌ویژه در رابطه با اسباب ‌بازی‌های نوک‌تیز و برنده اهمیت بیشتری دارد.

درمجموع هیچ وسیله‌ای برای کودک جای اسباب ‌بازی را نمی‌گیرد. کودکان نه‌تنها با عروسک‌ها، ماشین‌ها و سایر اسباب ‌بازی‌های خود بازی می‌کنند، بلکه به آن‌ها روح می‌دهند و مانند یک موجود زنده با آن‌ها رفتار می‌کنند.

به همین دلیل سعی کنید قبل از خرید اسباب ‌بازی به درک درستی از علایق کودکتان برسید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین وسایل را تهیه نمایید. هرچقدر که کودکان تمایل و علاقه بیشتری به اسباب ‌بازی‌ها نشان دهند، باید خوشحال باشید. چراکه این موضوع نشان‌دهنده سلامت عقل و کنجکاوی کودکتان است.

پسندها (1)

نظرات (0)