نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بیماری hpv چیست و چگونه درمان میشود؟

1401/5/31 9:47
1,203 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

واکسیناسیون

عفونت های ویروسی امروزه شایع ترین بیماری های متراکم در سطح کره زمین و در میان حیوانات و انسان ها هستند. بیماری hpv، زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آن را در دسته بندی پرتکرار ترین و شایع ترین بیماری جنسی قرار می دهند و تمام افرادی که روابط جنسی مکرر با افراد متفاوت دارند، بیشتر در خطر ابتلا به آن هستند.

دغدغه اصلی کسانی که دچار این بیماری می شوند، این است که چگونه می توان آن را درمان کرد. آیا راه حل واکسیناسیون hpv است؟ در واقع مشاوره های ضد و نقیض زیادی در مورد این بیماری در محافل و بین افراد  نقل می شود که بسیاری از آنها پایه و اساس ندارد.

بیماری زگیل تناسلی یا hpv چیست؟

این بیماری ممکن است در ابتدا هیچ مشخصه های ظاهری نداشته باشد یا فرد به نوعی از آن دچار گردد که خطرناک نباشد؛ اما در نهایت به شکل زگیل های تناسلی در اطراف واژن و آلت مردانه خودش را نشان می دهد و درست شبیه به جای جوش است که می تواند سبب بروز سرطان شود. برای راه درمان معمول آن نیز باید با دکترتان مشورت کنین اما جزو متداول ترین درمان ها، درمان زگیل تناسلی با لیزر است. مکانیزم پیدایش آن در مردان و زنان متفاوت است. ضمن این که اشتباه است اگر فکر می کنید که صرفا افرادی که مدام با اشخاص مختلف رابطه جنسی برقرار می کنند، به آن دچار می شوند. این ویروس البته به ندرت در اطراف دهان و گلو نیز دیده می شود.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

ویروس hpv در مردان و زنان

تفاوت هایی به دلیل ساختار فیزیکی مردان و زنان وجود دارد که باعث می شود نوع فعالیت این ویروس در هر جنسیت یا حتی گاهی ژن متفاوت باشد. مردانی که نقص سیستم ایمنی دارند یا این که روابط جنسی نامتعارف برقرار می کنند، درگیر ویروس اچ پی وی خواهند بود. این بیماری می تواند منجر به بروز سرطان هایی در زبان، لوزه ها و پشت گلو شود.

زنان در مقابل این بیماری نسبت به مردان بسیار آسیب پذیر تر هستند. اگرچه این احتمال هم وجود دارد که خانمی به نوع خاصی از این بیماری مبتلا شده و آسیب زیادی نبیند، اما اگر خانمی در ناحیه واژن خود نشانه هایی از زگیل و جای جوش را مشاهده کند، لازم است که خیلی سریع به پزشک زنان مراجعه نموده و آزمایشات لازم را با دقت بالایی انجام دهد.

در بسیاری از افراد امکان شکست این ویروس توسط سیستم ایمنی وجود ندارد. یکی از روش هایی که می توان بر اساس آن مشخص نمود آیا اچ پی وی موجب سرطان می شود و خطرساز است پاپ اسمیر خواهد بود. در این آزمایش سلول های سرطانی مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

روش پیشگیری از ویروس hpv

به گفته دکتر گلناز دشتی از کلینیک زیبایی زنان، سوالات زیادی در مورد روش های پیشگیری از بروز این بیماری پرسیده می شود. در مقابل تمامی روش ها، فوری ترین نوع استفاده از لوازم پیشگیری و انواع کاندوم و در مقابل برای رفع خطر صد در صدی استفاده از واکسن گارداسیل یا همان hpv است. لطفا به این موضوع دقت داشته باشید که روش های پیشگیری فیزیکی گاهی نمی توانند سبب کاهش خطر ابتلا به این بیماری شوند چون صرفا راه برخورد واژن و آلت تناسلی مردانه نیست.

دقت کنید که بسیاری از افراد یا اطلاعی از ابتلا به این ویروس ندارند یا آن را کتمان می کنند؛ چون فکر می کنند خطری برای شریک جنسی شان نخواهد داشت. عده ای نیز بنا به افکاری که در مورد این گونه بیماری ها وجود دارد، در مورد آن صحبت نمی کنند. در تمامی موارد به هر حال خطرات زیادی افراد را چه کسانی که آن را دچار شده و چه کسانی که به این افراد رابطه جنسی دارند، درگیر می کند. حتی در برخی موارد هرچند نادر این احتمال وجود دارد که مادر ناقل بیماری به نوزاد خود در رحم باشد، اما به هر حال لازم است که پیش از هر چیزی دلایل و علائم ایجاد زگیل تناسلی شناسایی شود. این بهترین روش پیشگیری و کنترل این بیماری خواهد بود.

دلایل ایجاد زگیل تناسلی کدامند؟

این عفونت مانند بسیاری از بیماری های همسان زمانی رخ می دهد که ویروس از طریق روزنه ها وارد بدن انسان می شود. بریدگی، ساییدگی، پارگی ها و زخم های کوچک روی پوست و همین طور جای آکنه می تواند سبب بروز این بیماری شود. دقت کنید که به هیچ عنوان نیازی به صرف دخول در رابطه جنسی نیست بلکه حتی از تماس مستقیم پوست با پوست نیز این اختلال ایجاد می گردد.

در مقابل عفونت hpv از طریق رابطه مقعدی، جنسی و سایر تماس های پوستی می تواند به ناحیه تناسلی تزریق شود. برخی از انواع این بیماری می توانند از طریق تنفس هم به راحتی وارد بدن شوند. معمولا روابط جنسی دهانی یا اورال از جمله مهم ترین روش هایی هستند که می توانند برای افراد مبتلا به این بیماری و شخص مقابل رابطه خطرساز باشند.

نشانه های زگیل تناسلی چیست؟

سوال مهم دیگری که در مورد این بیماری مطرح می شود مربوط به نشانه های ابتلا به آن خواهد بود. عموما زگیل به صورت جای جوش در اطراف مقعد، واژن و روی آلت تناسلی یا کشاله ران ایجاد می گردد. همینطور در اثر روابط دهانی ممکن است به شکل جوش درون گلو و یا دهان و حتی زبان نیز نقش ببندد.

تمامی سویه ها و انواع این ویروس در نهایت ممکن است به بروز سرطان منجر نگردد اما به هر حال بیماری می تواند سبب ضعف سیستم ایمنی و بدن شود. غربالگری های دقیق و منظم و استفاده از واکسن گارداسیل اصلی ترین روش رفع این خطر است. در برخی موارد البته ممکن است فرد در اثر کندن جای جوش و آکنه دچار خونریزی، خارش و سوزش شود.

کلینیک زیبایی زنان

hpv چگونه درمان می شود؟

یکی از سوالات پرتکرار و استرس زا برای کسانی که درگیر این بیماری می شوند این است که آیا روش درمانی برای بیماری hpv به صورت قطعی وجود دارد؟ آیا پزشکی می تواند این بیماری را در داخل یا خارج از ایران درمان کند؟ اولین نکته در هنگام اطلاع از ابتلا به این بیماری حفظ خونسردی است. قرنطینه روابط جنسی قدم بعدی خواهد بود. در بسیاری از موارد این احتمال وجود دارد که ویروس hpv به صورت خود به خود از بین برود، اما برای بررسی روند پیش روی بیماری لازم است که مرتبا چکاپ انجام گردد.

ضمن این که هیچ درمانی برای بیماری hpv وجود ندارد. زائده هایی که در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شوند را می توان با استفاده از روش هایی مانند داروهای موضعی و تجویزی، انواع سیستم های سوزاندن جای جوش و جریان الکتریسیته از بین برد، اما این باعث نمی شود که خود ویروس به صورت کامل درمان شود. لازم است که هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام شده و هر پنج سال یک بار نیز آزمایش hpv بدهید. در مقابل ممکن است آزمایش پاپ اسمیر و تست مربوط به بیماری نتایج دقیق و درستی نداشته باشند که در این صورت لازم است کولونوسکوپی انجام گردد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)