نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 9 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

بازدید دکتر امانی «دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش» از مجموعه حیاط، بزرگترین فضای رشد برای کودکان 3 تا 12 سال

1401/4/21 10:07
2,245 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دکتر محمود امانی طهرانی، در روز چهارشنبه به بازدید از مجموعه حیاط (بستری برای تحول کودک) پرداخت. وی از تجربیات دوران کودکی خود و خاطرات بازی و تجربه در حیاط خانه پدری گفت. همچنین صحبت هایی شد از تاثیر مثبت چنین مجموعه های ارزشمندی مثل مجموعه حیاط در نظام تربیتی کودکان به ویژه در عصر جدید و زندگی های آپارتمان نشینی.

حیاط سعادت آباد

روز چهارشنه دکتر محمود امانی به دعوت مجموعه حیاط در شعبه مرکزی (حیاط سعادت آباد) حضور پیدا کردند و به بازدید پرداختند. با ورود به مجموعه و تاکید بر اجرای حرفه‌ای لبخند رضایت بر چهره ایشان پدیدار شد. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان داشتن با دیدن اینچنین افراد دغدغه‌مند و اجرای یک پروژه‌ی هدفمند و اثر گذار ملی امید در دلشان زنده شد. ایشان به همراه هیئت همراه و با مدیر مجموعه حیاط، محمد حسین ترقی و سایر اعضای اصلی تیم در ابتدا به بازدید کلی از شعبه مرکزی با بیش از 13 هزار متر مربع پرداختند و سپس در جمعی صمیمانه به گفتگو و انتقال تجربیات نشستند.

.

دیدار با معرفی مجموعه حیاط به زبان مدیر این مجموعه آغاز شد :

حیاط بستری برای تحوّل کودک، مناسب برای کودکان 3 تا 12 سال. این مجموعه در مدت 3 سال توانست 5 شعبه در تهران و 1 شعبه در استان بوشهر افتتاح کند. این مجموعه برای زنده نگه داشتن یاد و ارزش حیاط خانه مادر بزرگ، با رویکرد آموزشی و تربیتی هدفمند و راه حل محور (Solution Focused) پایه گذاری شد. کودکان به همراه والدین خود می‌توانند با تهیه اشتراک‌های متنوع در مجموعه‌های سرسبز، وسیع و امن حیاط حضور به عمل آورند و از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

در این مجموعه هفت بخش متفاوت آماده شده تا بچه ها بتوانند در یک بستر غنی و آزاد تجربه های اصلی زندگی را لمس کنند و به موثرترین روش رشد کنند.

بازدید دکتر امانی از مجموعه حیاط به مدت 3 ساعت به طول انجامید. ایشان از تک تک بخش های حیاط بازدید کردن و نکته نظرات موثر و مفید خود را به مجموعه انتقال دادن.

.

بازدید از قسمت کارچوبا آغاز شد. محلی برای ساخت و ساز، ایده دهی و پر از حس خلاقیت سپس به معرفی بخش زمین بازی پرداختن، زمین بازی حیاط محیطی برای بازی های گروهی، آزادانه و بدون محدودیت تا بچه ها به تمرین تقویت قدرت ارتباط گیری خود با دیگران بپردازند. بخش سوم آشپزباشی یا محیطی که کودکان هر آن چیز که علاقه دارند بپردازند و با لذت بیشتری میل کنند.

مزرعه یا دهکده حیوانات حیاط

بخش بعدی مزرعه حیوانات، فضایی برای آشنایی با چندین مدل از حیوانات اهلی، ایجاد حس مثبت ارتباط گیری کودکان با حیوانات و تجربه‌ی نگهداری از حیوان شخصی را در قلب شهر های صنعتی داشته باشند. سپس به بخش مزرعه کشت‌وکار رفتند. هر کودک در حیاط می‌تواند زمین اختصاصی و پر از عشق خود را داشته باشد و با تمرین صبر و تلاش روزانه به محصول دلخواه خود برسد. تصویر قسمت کوچکی از این مزرعه را در زیر ملاحظه می کنید :

مزرعه کشاورزی حیاط

دکتر امانی در بخش ششم با گنجه آشنا شدند، گنجه قسمتی از حیاط است که پاسخ گوی تمامی سوالات ذهنی کودکان با کتاب، فیلم های آموزشی و یا راهنمایی مسئول اون بخش می‌باشد. و در انتها و بخش پایانی فروشگاه حیاط توجه دکتر را به خود جلب کرد، فروشگاه قسمتی است که کودکان با واحد پولی مخصوص خود به نام پولک، هر آن چیز که در دیگر قسمت های حیاط نیاز دارند را تهیه می‌کنند. دکتر امانی با تاکید بر تاثیر این کار بر هوش مالی کودکان و آموزش مدیریت مالی بسیار فرایند طراحی شده را مفید و موثر تلقی کرد.

در این بازدید از آینده حیاط، توسعه رو به جلو و رویکرد کلی این مجموعه صحبت شد. امید به روزی که در این زندگی صنعتی و آپارتمان نشینی، حیاط در هر محله نزدیک ترین فاصله را با کودکان داشته باشد.

در پاسخ سوال دکتر محمود امانی در مورد استقبال خانواده ها از این مجموعه محمد حسین ترقی گفت: استقبال بسیار خوب و رضایت بخش است. اما آرزو داریم با تدابیری بشود بخشی از هزینه‌های اشتراک خانواده ها از روی دوش آنها برداشته شود و این فضا با حمایت آموزش پرورش محیطی قابل دسترس برای همه خانواده ها با هر سطح مالی شود.

.

سوال دیگر دکتر امانی در مورد قابلیت توسعه پذیری مجموعه حیاط بود. در پاسخ به این سوال آقای صادق رمضانی مسئول آموزش حیاط گفت: تعریف این پروژه از ابتدا پروژه قابل توسعه بوده است و پیرو این تصمیم گیری تیم آموزش حیاط با رویکرد توسعه خوشه‌ای به برنامه‌ریزی و تولید محتوا پرداخت. در نتیجه در ابعاد و زوایای مختلف با یک قالب کلی به ترجمه محتوا پرداخت. از موضوعاتی مانند فرزند پروری راه حل محور، والدگری راه حل محور، مشاوره، معلم، مدیریت، کوچینگ و ... که با تولید ترجمه این کتاب‌ها حیاط به یک الگو مشخص و توسعه پذیر رسید تا از فرد مجزا باشد و با ریتم مشخص قابل توسعه باشد.

در آخر این دیدار مجموعه حیاط در قسمت ایوان خود _کافه نفیسا_ پذیرای دکتر امانی و هیئت همراه بود و پای خاطرات وی از شیرینی دوران کودکی، حوض خانه پدری، شیطنت‌ها و تجربیات جذاب اون سنین نشستند.

همچنین ایشان با بیانی شیرین به نقل از جمله‌ای زیبا به تعریف رشد، یادگیری و اهمیت استمرار و بردباری پرداختند. “خسته که میشی، یادبگیر استراحت کنی، نه اینکه جا بزنی. این یعنی رشد”

برای آشنایی بیشتر با مجموعه ی حیاط به سایت مراجعه کنید : hayat.family

پسندها (1)

نظرات (0)