نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 26 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

15 پیشنهاد برای دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار

1401/3/4 10:06
582 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بچه داشتن یک نعمت بزرگ است اما باید شرایط را هم فراهم کرد. دکوراسیون خانه‌هایی که کودک در آن حضور دارد، باید به گونه‌ای انتخاب شود که در کنار زیبایی، خطری برای بازی کودکان به وجود نیاورد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خانواده‌ها مرتکب می‌شوند این است که یا قید زیبایی دکوراسیون خانه را می‌زنند یا کودک را ملزم می‌کنند که در خانه بازی نکند. هر دو کار اشتباه است!

به راحتی و با استفاده از چند ترفند ساده می‌توانید خانه‌ای زیبا و ایمن برای خود و کودکان فراهم کنید. طراحی دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار کار چندان دشواری نیست. در ادامه با این مقاله از مجله معمارنو همراه باشید تا 15 پیشنهاد جذاب برای طراحی دکوراسیون خانه‌های دارای کودک با کمترین هزینه و ساده‌ترین شکل ممکن را به شما ارائه دهیم.

1- پاف به جای میز عسلی

فرقی نمی‌کند کودک شما چند سال داشته باشد، در هر صورت باید از قرار دادن اجسام نوک تیز، شیشه‌ای و سخت در مسیر راه آن‌ها خودداری کنید. یکی از اولین ایده‌ها برای طراحی خانه‌ای مناسب بچه‌دارها این است که میز عسلی چوبی را حذف کنیم. میزهای عسلی از جنس چوب بوده و در برخی از مواقع رویه‌ی آن‌ها از شیشه است؛ این یعنی کودکان در معرض خطر هستند.

پیشنهاد ما این است که به جای میز عسلی از پاف یا اتومان استفاده کنید. پاف‌ها خیلی نرم هستند و اغلب پایه‌های فلزی یا چوبی ندارند. بنابراین کودکان به راحتی می‌توانند روی آن بنشینند و بزرگ‌ترها هم از آن به عنوان میز پذیرایی استفاده کنند. پاف بیشتر برای نشستن استفاده می‌شود اما اتومان بیشتر حالت میز دارد.

دیوار مخصوص نقاشی کودکان

2- دیوار مخصوص نقاشی کودکان

پیشگیری بهتر از درمان است! به جای اینکه کودکان خود وارد عمل شده و چند دیوار خانه را خط خطی کنند. بهتر است یکی از دیوارهای خانه را به شاهکارهای فرزندانتان اختصاص بدهید. می‌توانید نقاشی‌هایی که کودکان می‌کشند را قاب کرده و سپس قاب را روی یک دیوار نصب کنید. اینطور کودکان متوجه می‌شوند که نقاشی آن‌ها چقدر اهمیت دارد و فقط باید در یک نقطه‌ی خانه قرار بگیرد.

در طراحی دکوراسیون خانه‌هایی که بچه کوچک دارند، توجه به نیازهای کودک و بازی کردن بسیار مهم است. کودکان به نقاشی به چشم بازی نگاه می‌کنند و اثر نهایی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. با نصب نقاشی کودکان روی دیوار، به آن‌ها حس مهم بودن را انتقال می‌دهید.

3- کتابخانه مخصوص کودکان

در بخشی از اتاق خواب کودک یا در گوشه‌ای از پذیرایی، قفسه‌ای برای کتاب‌های کودکان در نظر بگیرید. کودکان به خواندن یا شنیدن داستان علاقه دارند و از همین علاقه‌ی آن‌ها می‌توان به بهترین شکل استفاده کرد. کتاب‌های کودکان اغلب رنگ‌های شاد و متنوع دارند و ایجاد کتابخانه کودک در محیط خانه زیبایی خانه را دو چندان می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که قفسه کتاب کودک نباید ارتفاع زیادی داشته باشد. برای اینکه کودکان به کتابخوانی علاقه‌مند شوند باید بتوانند کتاب‌های موجود در کتابخانه را بردارند و ورق بزنند. ساخت کتابخانه‌ای بلند و دور از دسترس کودکان باعث بی‌علاقگی آن‌ها به کتاب خواهد شد.

فضای بازی کودکان

4- کودک به فضای بازی نیاز دارد

در طراحی دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار، یکی از مهم‌ترین موضوعات، توجه به بازی کردن کودکان است. کودکان به بازی نیاز دارند و در خانه‌های کوچک امروزی، اغلب محیطی برای بازی آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. می‌توانید بخشی از اتاق پذیرایی را به فضای بازی کودک خود اختصاص بدهید. قرار دادن تاب، سرسره یا اسباب بازی کودک در گوشه‌ای از پذیرایی می‌تواند برای او بسیار دلچسب باشد.

بازی کردن کودک در اتاق پذیرایی یک مزیت برجسته دارد و آن این است که شما می‌توانید در حین بازی کنار او باشید و از او مراقبت کنید. همچنین ایجاد فضای بازی در اتاق خواب کودک هم ایده‌ی خوبی‌ست به شرطی که اهالی خانه هم بتوانند به راحتی  در بازی کردن کودک مشارکت کنند.

5- چالش میز ناهارخوری زمخت!

میزهای ناهارخوری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کودکان است. کودکان خیلی دوست ندارند پشت میز ناهارخوری بنشینند. از سوی دیگر اغلب میزهای ناهارخوری مستطیل شکل با لبه‌های نسبتا تیز هستند که برای کودکان بسیار خطرناک است. پیشنهاد می‌کنیم از میزهای ناهارخوری با لبه‌های گرد در خانه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای علاقه‌مند کردن کودکان به نشستن پشت میز، صندلی‌های مخصوص کودک پشت میز قرار دهید تا به خاطر صندلی هم که شده از نشستن پشت میز ناهارخوری لذت ببرد. میزهای ناهارخوری اغلب شکل و شمایل زمختی دارند، شاید بهتر باشد میزی کوچک با ارتفاع کم و ظاهری زیباتر خریداری کنید تا کودکان هم از نشستن پشت میز لذت ببرند.

نصب عکس های خانوادگی روی دیوار

6- عکس‌های خانوادگی در پذیرایی؟!

اگر در خانه کودکی نوپا دارید، حتما باید بدانید که جای تابلوهای عکس خانوادگی در اتاق پذیرایی نیست. برخی از خانواده‌ها تابلوها را روی یک میز کنار هم قرار می‌دهند تا جذاب‌تر به نظر برسد. اما این ایده‌ برای خانواده‌هایی جواب می‌دهد که کودک نوپا ندارند. کودکان با پرتاب کردن توپ یا برخورد به میز، به سادگی می‌توانند تابلوها را واژگون کرده و به خود آسیب بزنند.

پس یکی از بهترین ایده‌ها، حذف تابلوهای عکس خانوادگی از اتاق پذیرایی یا نصب کردن این تابلوها روی یکی از دیوارهای خانه‌است. بله، نصب کردن تابلوها روی دیوار، آن‌ها را از دسترس کودکان خارج می‌کند و شما را هم به هدفتان می‌رساند.

7- ورود کودکان ممنوع!

اگر در خانه فضای کافی دارید، هیچ اشکالی ندارد که یک یا چند اتاق را فقط مخصوص بزرگسالان در نظر بگیرید. ورود کودکان به این اتاق‌ها ممنوع است و فقط به همراه بزرگترها می‌توانند وارد این اتاق بشوند. این یکی از بهترین ایده‌ها برای محافظت از وسایل دکوری گران‌بهای خانه است.

همچنین می‌توانید یه گوشه از اتاق پذیرایی را مخصوص بزرگترها در نظر بگیرید، چند مبل در آنجا قرار بدهید و فضایی ایجاد کنید که برای کودکان جذابیتی نداشته باشد. با این روش، در کنار ایجاد فضای بازی برای کودکان، می‌توانید فضایی اختصاصی برای بزرگسالان هم داشته باشید.

فرش تیره انتخابی مناسب کودکان

8- استفاده از فرش روشن و نازک ممنوع!

کودک باید بازی و خرابکاری کند؛ این طبیعت کودک است و با بازی کردن چیزهای جدید یاد می‌گیرد. البته این موضوع نباید به قیمت آسیب رسیدن به فرش‌های خانه‌ی شما تمام شود. بنابراین اگر کودک نوپا در خانه دارید، شاید بهتر باشد فرش‌های رنگ روشن خانه را با فرش‌های تیره رنگ عوض کنید.

بهترین پیشنهاد برای خانواده‌های بچه‌دار این است که فرش‌هایی به رنگ تیره مانند قرمز جگری، سرمه‌ای، قهوه‌ای یا حتی مشکی انتخاب کنند. این فرش‌ها لکه را نشان نمی‌دهند و کودکان با خیال راحت می‌توانند روی آن بازی کنند. بهتر است فرش‌هایی را انتخاب کنید که پرز بلند باشند و کودکان در صورت زمین خوردن، آسیب کمتری ببینند.

9- کوسن‌های شاد، ضخیم و مخصوص بازی بخرید

خرید کوسن‌های رنگ زرد، نارنجی یا قرمز برای خانواده‌هایی که بچه دارند، بسیار مناسب است. شاید این رنگ کوسن برای خانه‌ی تازه عروس و دامادها یا افراد سن بالاتر مناسب نباشد اما برای خانواده‌هایی که کودک دارند، این کوسن‌ها چندین کاربرد مختلف دارد. کودکان با این کوسن‌ها بازی می‌کنند پس بهتر است جنس کوسن ضخیم باشد تا در اثر پرتاب شدن به این طرف و آن طرف آسیب نبیند.

به کار بردن رنگ و طرح‌های شاد در این کوسن‌ها حال و هوای خانه‌ی شما را عوض می‌کند. از این فرصت استفاده کنید و تا زمانی که کودک شما بزرگ نشده، کوسن‌هایی با رنگ‌های شاد روی مبل قرار بدهید. این رنگ‌ها شادی و نشاط خانه‌ی شما را دو چندان می‌کند.

مبل مخصوص کودک

10- مبل و صندلی مخصوص کودک  

یکی دیگر از جذاب‌ترین ایده‌ها برای طراحی دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار این است که صندلی، میز و مبل مخصوص کودک خریداری کنید. میز و صندلی کودک را می‌توانید در گوشه‌ای از اتاق پذیرایی قرار بدهید تا بازی‌های خود را روی میز انجام دهد. با این کار به او یاد می‌دهید که پشت میز بنشیند تا کمر او کمتر آسیب ببیند.

علاوه‌بر این می‌توانید مبلمان مخصوص کودک خود خریداری کنید. این مبل یا مبل‌ها را می‌توانید در اتاق خواب کودک قرار دهید تا کودک شما با دوستانش روی مبل بنشیند و بازی کند. قرار دادن مبل در اتاق خواب کودک، باعث می‌شود او فکر کند که خانواده به او اهمیت داده‌‌اند.

11- تلویزیون روی دیوار

تلویزیون و میزش یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خانواده‌های دارای بچه‌ی کوچک است. کودکان در خانه بازی می‌کنند و ممکن است در اثر دویدن به میز یا خود تلویزیون برخورد کنند و باعث آسیب دیدن خود و تلویزیون شوند. به طور کلی وجود تلویزیون‌های بزرگ در خانه‌هایی که کودک حضور دارد، بسیار خطرناک است.

بهترین ایده این است که تلویزیون را روی دیوار نصب کنید. با این کار عملا میز تلویزیون حذف می‌شود و فضای بیشتری در اتاق پذیرایی ایجاد می‌شود که هم به نفع کودکان است و هم بزرگسالان. اگر مجبورید که حتما در خانه میز تلویزیون داشته باشید، بهتر است روی آن مجسمه یا اشیای دکوراتیو قرار ندهید که کودکان زیاد به آن سمت جذب نشوند.

12- از پریزهای پوشش دار استفاده کنید

همه‌ی ما در کودکی به پریزهای برق علاقه داشتیم. می‌خواستیم بدانیم این سوراخ‌ها چیست که اینقدر بزرگترها به آن دوشاخه وصل می‌کنند. کنجکاوی کودکان ممکن است بسیار خطرناک باشد. امروز در طراحی دکوراسیون خانه‌هایی که کودک در آن حضور دارد علاوه بر توجه به انتخاب و چیدمان وسایل، به ایمن بودن بخش‌های مختلف خانه هم توجه می‌شود.

یکی از بهترین ایده‌ها برای افزایش ایمنی خانه، استفاده از محافظ پریز است. این محافظ‌های پلاستیکی روی سوراخ‌های پریز را می‌پوشانند و کنجکاوی کودک هم تمام می‌شود. محافظ پریز به گونه‌ای ساخته شده‌اند که روی ظاهر پریز و دیوارها تاثیر منفی نمی‌گذارد و به همین دلیل می‌توان در هر خانه‌ای از آن استفاده کرد.

13- خانه‌ای بخرید که آشپزخانه اپن (باز) داشته باشد

اگر قصد خرید خانه‌ی جدید دارید، با وجود یک کودک نوپا بهتر است به دنبال خانه‌هایی باشید که آشپزخانه اپن (باز) داشته باشند. مزیت آشپزخانه‌های اپن این است که به راحتی می‌توانید بازی کردن کودک در اتاق پذیرایی را رصد کنید، با او همکلام شوید و در بازی‌های او مشارکت کنید. آشپزخانه‌های بسته، مادر را از کودک جدا می‌کند و این فاصله در بلند مدت روی کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

14- قفل کابینت فراموش نشود

کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزخانه است که البته برای کودکان هم بسیار جذاب است. کودکان با کنجکاوی دوست دارند درب کابینت‌ها را باز کنند و خوردنی‌های داخل کابینت را ببینند. پیشنهاد ما این است که اگر کودک خیلی کنجکاوی دارید یا مواد مضر و خطرناک برای کودکان را در کابینت‌ها نگهداری می‌کنید، به کابینت‌های پایینتی آشپزخانه قفل بزنید.

قفل‌دار کردن کابینت‌های پایینی آشپزخانه از کنجکاوی بیش از حد کودکان جلوگیری می‌کند و به راحتی می‌توانید برخی از مواد و شکستی‌های آشپزخانه را با خیال راحت در آن نگهداری کنید.

15- کفپوش و فرش خیلی نرم

فرقی نمی‌کند که کف خانه‌ی شما از سرامیک است یا بتن، در هر صورت باید کفپوشی مناسب و ایمن برای کودکان روی آن قرار بدهید. اگر کف خانه را پارکت کرده‌اید، بهتر است از قالیچه‌های نرم در بخش‌های مهم خانه مانند پذیرایی یا راهروها استفاده کنید تا در صورت زمین خوردن کودکان، آسیب کمتری به آن‌ها وارد شود.

همچنین می‌توانید تمام کف خانه را با موکت‌های پرزدار و نرم بپوشانید. این کار شاید هزینه‌ی زیادی داشته باشد اما به طور قطع از آسیب دیدن کودک جلوگیری می‌کند. استفاده از فرش‌های پرز بلند در بخش‌هایی از خانه که کودک بازی می‌کند خیلی توصیه نمی‌شود چون کودک به کف صاف خانه برای حرکت دادن اسباب بازی روی زمین یا پهن کردن وسایل بازی خود نیاز دارند.

سخن پایانی: دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار را چطور ایجاد کنیم؟

طراحی دکوراسیون خانواده های بچه دار کار چندان پیچیده‌ای نیست. تنها با توجه به چند نکته‌ی کوچک می‌توانید محیطی شاد، ایمن و زیبا برای کودکان و اهالی خانه به وجود بیاورید. البته حضور کودک در خانه به تنهایی باعث نشاط بیشتر اهالی خانه است اما باید چیدمان خانه هم به مناسب‌ترین شکل ممکن انجام شود. مجله طراحی داخلی معمارنو در این مقاله 15 پیشنهاد برای دکوراسیون خانه‌های دارای بچه را معرفی کرده است. شما هم می‌توانید پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)