نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 26 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

فواید فعالیتهای فیزیکی منظم برای کودکان

1401/1/15 14:55
294 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

روی فرم بودن و سلامت نگه داشتن بدن، بزرگ و کوچک نمیشناسد. کودکان نیز از همین دوران فراموش نشدنی باید زمانی را در طول روز به فعالیت های بدنی اختصاص دهند و چه بهتر که با کمک والدین، این فعالیتها در قالب بازیهای مفرح و جذاب انجام شوند. با توجه به افزایش آپارتمان نشینی و مدرن شدن زندگی امکان بسیاری از فعالیت های فیزیکی از کودکان گرفته شده است. ولی استفاده از تجهیزات خانه بازی و انواع وسایل بازی کودکان مانند تاب و سرسره کودک، استخر توپ و انواع الاکلنگ و وسایل بازی مانند دیوارپوش مهدکودک امکان تحرک و فعالیت فیزیکی کودکان را در خانه، مهدکودک و خانه بازی کودکان فراهم کرده است.

ورزش های مختلف و بسیاری از بازیهای کودکانه به گونه ای طراحی شده اند که عضلات مختلف بدنه انسان در حین انجام این فعالیتها کاملاً درگیر میشوند و به تکاپو می افتند. ورزش سهم بسزایی در حفظ سلامت جسمی و روحی انسانها دارد و بی جهت نیست که بسیاری از افراد برای متناسب نگاه داشتن بدن خود، برنامه منظم و دقیقی تدارک می‌بینند. البته این بدین معنی نیست که کودکان درست مثل پدران و مادران خود به باشگاههای ورزشی بروند و پا به پای آنان تمرین کنند. ولی اگر به ورزشگاه بروند هم می توانند در جایگاه تماشاگران روی صندلی استادیومی بنشینند و یک تماشاچی فعال باشند!

وسیله بازی کودک

حتی پیاده روی خانوادگی به قصد خرید از فروشگاه های اطراف منزل نیز میتواند مؤثر واقع شود. به خاطر داشته باشید که کودکان نباید به هیچ وجه به بازیهای یارانه ای و هر فعالیت دیگری که صرفاً در حالت نشسته انجام میشود، عادت کنند. ظاهر متناسب در آینده نیز اعتماد به نفس بیشتری برای فرزندان شما به ارمغان خواهد آورد. هرچه کودکان در این دوران بیشتر جنب و جوش و تحرک داشته باشند، در آینده از ابتلا به بسیاری از بیماریها مصون می مانند. توجه داشته باشید که کودکان ورزشکار و پرجنب و جوش شما، به غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی نیاز دارند و باید رژیم غذایی دقیق تری برایشان در نظر بگیرید. البته که لزومی ندارد تا وسواس گونه عمل کنید چرا که به طور کلی رژیم غذایی کودکان میتواند تمام مواد مغذی را فراهم کند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به شرایط قرنطینه و همه گیری ویروس کرونا، اگر امکان انجام فعالیت های بیرون از منزل را ندارید، به دنبال راهکارها و تجهیزات مناسبی باشید تا در خانه و در کنار فرزندانتان کمی تحرک داشته باشید. اکنون در کنار یکدیگر برخی از فواید تحرک در سنین کودکی را مرور میکنیم :

  • تقویت قلب

قلب نیز مانند دیگر عضلات بدن در صورت به چالش کشیده شدن توسط فعالیت های بدنی منظم، به مرور زمان تقویت میشود و عملکرد آن بهبود پیدا میکند. به همین ترتیب احتمال بروز بیماریهای قلبی و عروقی به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند.

  • پاکسازی عروق

فعالیت های فیزیکی میتواند میزان کلسترول خون و دیگر چربی های مضر خون را کاهش دهد. به هر اندازه ای که تحرک بدنی داشته باشید، دیواره رگهای خونی شما به همان اندازه منعطف خواهند شد و فشار خون نیز کاهش می یابد.

  • تقویت ریه ها

کودکانی که با تحرک و بازیهای مفرح کودکانه اخت میگیرند، ریه های سلامت و کارآمدی خواهند داشت. زمانی که ظرفیت ریه ها برای پذيرش هوا بیشتر شود، اکسیژن بیشتری به تمام نقاط بدن منتشر میشود؛ به همین خاطر سطح هوشیاری کودکان ارتقا پیدا میکند و مغز آنها در موقعیت های مختلف پاسخ های سریعتر و مؤثرتری را ارسال میکند. هرچه قدر حجم اکسیژن واردا شده به ریه ها و دی اکسید کربن خارج شده از آن بیشتر شود، جسم و روان سالم تری خواهید داشت.

  • القای حس خوب به کودکان

برخی از کودکان به طور شگفت انگیزی حس خوبی دارند و حتی این احساس زیبای خوب بودن را به اطرافیانشان منتقل میکنند. این گروه از بچه ها به موقع استراحت میکنند، به اندازه تلویزیون می‌بينند و در حین بازی و فعالیت های بدنی و انرژی محبوس شده در بدن خود را در فضایی مناسب تخلیه میکنند تا به طور ناخواسته باعث آزار والدین نشوند. متأسفانه بعضی از خردسالان به دلیل استفاده افراطی از تبلت و موبایل، بازیهای کامپیوتری خشن و تماشای فیلمهایی که برای آنها مناسب نیستند، دچار آسیب های جسمی و روحی مختلف میشوند. انرژی محبوس شده در بدن این گروه از خردسالان ممکن است آنها را سردرگم و خشمگین کند؛ یکی از مهمترین دلايل بروز رفتارهای ناهنجار در کودکان، عدم توجه خانواده ها به عادت های غلط فرزندان است. خردسالانی هستند که بدون توجه به بازیهای گروهی و در دسته جمعی، به گوشه گیری و انزوا روی می آورند که ادامه این روند منجر به اضافه وزن و بروز رفتارهای پرخاشگرانه میشود.

تحرک کودک

از سوی دیگر مشارکت کودکان در بازیهای گروهی به افزایش اعتماد به نفس و سلامت جسمی-روانی آنها منجر میشود؛ وظیفه والدین در این میان بسیار سخت و پیچیده میشود چرا که بعضی از کودکان به هیچ عنوان علاقه ای به ورزش و شرکت در فعالیتهای گروهی ندارند؛ در چنین شرایطی، پدر و مادر وظیفه دارند تا  علت اصلی عدم علاقه کودک خود به ورزش را کشف کنند. در این مرحله اگر از صحبت رو در رو با فرزندتان نتیجه نگرفتید، باید به مشاور و روان درمان کودک مراجعه کنید.

بر اساس پژوهشی که در سال 2019 در ایالات متحده آمریکا انجام شده، ورزش منظم در هر سنی باعث ایجاد آرامشی پایدار در بدن افراد میشود. با آزاد شدن هورمون بتا-اندورفین در حین ورزش و پس از آن، جسم و روان انسان به آرامش میرسد. هورمون بتا-اندورفین صد برابر قویتر و مؤثر از مسکن هایی مانند مورفین است!

  • کنترل وزن

کودکان کم تحرک، تمایل بیشتری به غذا خوردن و دریافت هرچه بیشتر کالری دارند. روندی که منجر به احتباس کالریهای اضافه و تجمع چربی میشود. خردسالان پرتحرک و شاداب، کالریهای دریافت شده در طول روز را به خوبی مصرف میکنند و به همین خاطر، توده‌های چربی در بدن آنها انباشته نمیشود.

  • استحکام استخوان ها

همزمان با تقویت بافت عضلانی، بافت استخوانی بدن نیز حجیم تر و قدرتمندتر میشود و در برابر ضربه مقاوم تر خواهد شد. با قطورتر شدن استخوان، احتمال شکستگی و پوکی استخوان در بزرگسالی به شدت کاهش پیدا میکند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)