نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 18 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

روانشناسی رنگ مناسب اتاق کودک

1400/12/26 13:08
906 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

رنگ مناسب اتاق کودک قطعا تاثیر مهمی در روح و روان و حتی تمرکز و شخصیت و اعتماد به نفس کودک دلبند شما دارد. چراکه از نظر روانشناسی انتخاب رنگ مناسب برای هر امری (دکوراسیون پوشش و ...) می تواند تقویت کننده یاتضعیف کننده روحیه شود. امروزه انسانها بیشتر از هرزمان دیگری بر این موضوع آگاه شده اند به طوریکه درهر موردی سعی می کنند روانشناسی رنگها را مد نظر بگیرند تا آنچه انتخاب می کنند از همه لحاظ درست و ایده آل باشد. یکی از موضوعات مهمی که باید در دکوراسیون داخلی منزل به آن توجه ویژه ای داشت انتخاب رنگ مناسب اتاق کودکان است. چرا که کودکان دارای روحیه ای لطیف و کنجکاو هستند و به راحتی می توانند با رنگها ارتباط برقرار کنند پس چه خوب است که بتوانیم با انتخاب آگاهانه ی خود رنگ مناسب اتاق کودک عزیز خود را تشخیص دهیم تا کودک دلبند و شیرین ما احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

نوزادان تا سه ماهگی فقط توانایی سه رنگ مشکی سفید و خاکستری را دارند. اما با افزایش سن و تقویت حس بیناییشان با دنیای جذاب و زیبای رنگها آشنا می شوند و رنگین کمان دلفریب رنگها برایشان قابل درک می شود.

نتیجه ی پژوهش پژوهشگران نشان داده است که انتخاب رنگ مناسب اتاق کودک می تواند روی ضریب هوشی کودکان بسیار تاثیر گزار باشد.

روانشناسی رنگ مناسب اتاق کودک

در دیدگاه روانشناسی رنگها به دو دسته ی گرم (warm color) و سرد (cool color) تقسیم بندی میشوند.

قبل از آنکه درباره ی هر رنگ و اثر آن صحبت کنیم بهتر است که بدانیم انتخاب هر رنگ اگر به طور مناسب انجام شود قطعا می تواند القا کننده ی حس شادابی و نشاط برای کودکان باشد در غیر این صورت می تواند نتیجه ی عکس دهد. پس با انتخاب آگاهانه و درست خود حتی می توانیم علاوه بر زیبایی ابعاد فضای مورد نظرمان هم کوچکتر یا بزرگتر جلوه دهیم و این مورد را در هنگام بازسازی اتاق کودک و یا نقاشی و زنگ آمیزی اتاق آنها در نظر بگیریم.

برای متعادل سازی اثر رنگها مناسبترین حالت ممکن این است که حتما در کنار رنگهای لنتخابی خود از رنگهای مکمل و متضاد با آن رنگ هم استفاده نماییم.

رنگ نارنجی برای اتاق کودک (orange color)

این رنگ بسیار گرم و پرحرارت است. رنگی سرشار از صمیمیت. انتخاب رنگ نارنجی برای اتاق کودک می تواند باعث تقویت روابط اجتماعی و حتی افزایش اشتهای کودک عزیز شما شود.اما باید حواسمان باشد که استفاده ی زیاد از حد این رنگ مخصوصا نارنجی پررنگ اثر مناسبی بر کودک ندارد. نارنجی با سایه های ملایم سبز بنفش یا کرم هماهنگ است.

اتاق کودک به رنگ زرد (yellow color)

رنگ درخشان زرد هم نشان دهنده ی انرژی و جلوه ی خاصی از خورشید تابان است.رنگی به شدت شادی بخش که طیف رنگی آن معناهای خاصی دارد. زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز و کم رنگ این رنگ باعث تحریک حافظه میشود. استفاده ی نامناسب این رنگ می تواند باعث خستگی چشم و لجاجت کودک شود. زرد کنار رنگهای خاکستری آبی یا سبز می تواند خودنمایی کند.

رنگ قرمز برای اتاق کودک (red color)

قرمز متعادل کننده ای برای رنگهای سرد می باشد. این رنگ از چرخه ی رنگی خیلی انتخاب مناسبی برای اتاق کودک نمی باشد چراکه همراه خشونت و عدم تمرکز است حتی می تواند باعث سردرد هم شود.

مخصوصا زیاده روی و استفاده ی تک رنگ از قرمز در اتاق. گرچه برخی افراد از این رنگ به طور مناسب و کم برای کلاسهای درس استفاده می کنند تا کمی هیجان و تحرک به دانش آموزان دهند.

رنگ صورتی در اتاق کودک (pink color)

رنگ صورتی در اتاق کودک (pink color)

رنگ آرامش بخش و رویایی صورتی همه جا به عنوان رنگی دخترانه شناخته شده است چراکه این رنگ نشان دهنده ی احساسات لطیف دخترانه و حس همدلی می باشد. اما این رنگ ملایم و فانتزی هم به نوبه ی خود می تواند در اثر استفاده ی نابه جا باعث آشفتگی و اضطراب در کودک می شود.

استفاده از رنگهای سرد در اتاق کودک

نقطه ی مقابل رنگهای گرم که اثری آرامش بخش دارند اما اگر مناسب استفاده نشوند می توانند ایجاد فضایی بی روح و غم انگیز کنند.

انتخاب رنگ آبی در اتاق کودک (blue color)

رنگی به بلندای آسمان و آرامش دریا.رنگی که فشارخون را کاهش میدهد و از استرس و اضطراب جلوگیری می کند و برای تقویت عملکرد ذهن بسیار انتخاب خوبیست. این رنگ مناسب کودکان پرتنش و پرهیجان می باشد.

اتاق کودک به رنگ سبز (green color)

اتاق کودک به رنگ سبز (green color)

سبز رنگ زندگیست. رنگ طبیعت. رنگی که پیام آور سرزندگی و سلامتی و خوشیست و اثری تسکین دهنده بر بدن دارد. این رنگ باعث افزایش تمرکز و مطالعه می شود. به همین دلیل گاهی برای فضاهای آموزشی از این رنگ بهره می برند.

بنفش برای رنگ آمیزی اتاق کودک (purple color)

رنگ لوکس پرطرفدار دخترانه که یادآور مفاهیم دانش خرد و معنویت است. سایه های ملایم و کمرنگ بنفش می تواند آرامش خاصی به همراه داشته باشد. خصوصا برای کودکان حساس. اما استفاده ی بی رویه از این رنگ حس عصبانیت را ایجاد می کند. بنفش مکمل رنگ نارنجی روشن و صورتی جیغ است.

اتاق کودک سفید (white color)

پرطرفداران ترین رنگ در طیف رنگهاست که در دکوراسیون فضاهای مختلف بسیار پرکاربرد می باشد. چرا که نمادی از پاکی سادگی و بی آلایشیست.

رنگ خاکستری برای اتاق کودک (gray color)

این رنگ جزء رنگهای سرد و خنثی می باشد گرچه در کنار رنگهای دیگر می تواند کمک کننده ی خوبی باشد اما کمی حالت غم انگیز و کسل کننده دارد و ممکن است حس تنهایی را تداعی کند. طیفهای مختلف این رنگ تا حدی آرامش دهنده است البه به شرط استفاده ی کم و مناسب. در علم روانشناسی خاکستری را رنگ خلاقیت می دانند برهمین اساس در اکثر اداره ها و استودیوها از این رنگ استفاده می کنند.

قهوه ای در اتاق کودک (brown color)

رنگی تند و گرم  و کلاسیک که عده ی کمی این رنگ را با سایه های روشن و تیره برای اتاق کودک می پسندند. اما کاربرد بیشتر این رنگ برای  اتاق نشیمن مناسب می باشد. قهوه ای با بژ و سایه روشنهای تیره و کمرنگ خود می تواند هم خانواده ی مناسبی باشد.

رنگ مشکی برای اتاق کودک (black color)

رنگ ممنوعه برای اتاق کودک دلبند شما.

.

در سایت بسپار می توانید با کسب و کارهای فعال در این زمینه آشنا شوید. سایت بسپار، در زمینه آگهی صنعت ساختمان و رپورتاژ آگهی های دائمی ساختمانی فعالیت دارد.

.

منبع: سایت بسپار

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)