نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تاثیر شگفت انگیز بازی در کودکان؟

1400/8/1 14:51
326 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تاثیر شگفت انگیز بازی در کودکان

رشد کودک فرآیندی پیوسته و یکپارچه است و والدین و مربیان برای فراهم آوردن آموزش مطلوب کودکان باید این فرآیند را بشناسند و درک کنند زیرا در انجام چنین فرآیندی مهارت های جسمانی، اجتماعی، عاطفی، شناختی و کلامی در هم تنیده و یکپارچه می شوند این یکپارچگی کودک را مشتاق یادگیری می کند و او را در جستجوی تازه ها و کشفیات فعال می نماید.

مهارت های کودکان معمولاٌ به تدریج و گام به گام شکل می گیرد به عنوان مثال راه رفتن ابتدا با سینه خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن و ایستادن شروع می شود و بالاخره به راه رفتن می انجامد و یا صحبت کردن کودک با گریه کردن آغاز می شود و تا ارتباط کلامی ادامه می یابد و به همین صورت است نقاشی کردن و سایر مهارت ها.

از این رو داشتن آگاهی از زمان بندی مهارت های کودکان می تواند راهنمای والدین و مربیان در توقعاتشان از کودک باشد، در زمان بندی مهارت های کودکان باید توجه داشت که اگر گفته می شود مثلاً کودک در یک سالگی می تواند بایستد یک سالگی میانگین سن عادی است که کودکان می ایستند و ممکن است کودکان بسیاری کاملاٌ عادی باشند ولی زودتر یا دیرتر به این مرحله برسند.

به عبارتی دیگر زمانی که با کودکی چهار ساله سر و کار داریم باید ویژگی های کودکان سه تا پنج ساله را نیز مدنظر قرار دهیم زیرا چه بسا کودک چهار ساله ما از جهت توانایی های حرکتی در حدود چهار ساله ها باشد ولی از لحاظ شناختی فزونی و یا کاستی داشته باشد.

بنابراین در اجرای فرآیندها و برنامه ریزی ها باید به سه نکته اساسی توجه داشت اول این که فعالیت های که از کودکان توقع دارید در سطح توانایی ها و رشد مهارت های آنان باشد به عنوان مثال وقتی برای یک کودک سه ساله دفترچه رنگ آمیزی اشکال را می خرید و یا از او می خواهید با وسایل ساختمان سازی یک ساختمان چندطبقه بسازد باید مطمئن شوید که مهارت های حرکتی او در حدی است که بتواند تطابق بین حرکت دست و چشم هایش را تنظیم کند.

دوم این که فعالیت هایی که از کودکان توقع دارید در جهت رشد همه جانبه آن ها باشد، همان گونه که اشاره کردیم مراحل رشد در هم تنیده است به عنوان مثال کودکی که در مهارت حرکتی کمبود دارد در بازی های کودکان شرکت نمی کند در  نتیجه از نظر کسب مهارت های اجتماعی نیز دچار مشکل خواهد شد و نمی تواند احساسات خود را بیان کند به عبارتی دیگر کمبود مهارت حرکتی او باعث عدم کسب مهارت های اجتماعی و عاطفی او می شود و لذا باید فعالیت هایی اجرا شود که به تقویت همه جانبه مهارت های کودکان توجه داشته باشد و سوم این که در فعالیت هایی که از کودکان توقع دارید به مهارت هایی که آن ها قبلاً کسب کردند و بعداً در توالی رشد کسب خواهند کرد توجه شده باشد. به عنوان مثال کودکی که در دو سالگی می تواند سه کلمه را بیان کند این کودک همان کودکی است که در ابتدا اصوات نامفهومی را بیان می کرد و در یک سالگی یک یا دو کلمه را می گفت و طبیعتاً در سه سالگی جمله ای را به طور کامل خواهد گفت توجه به این سه نکته در خرید اسباب بازی و اجرای فعالیت ها و برنامه ریزی ها بسیار بااهمیت می باشد.

اسباب بازی های مناسب برای کودکان

بی شک همه ما کودکان را در حین بازی دیده ایم و چه بسا دیدن آن ها خاطره کودکی خودمان را زنده کرده باشد، شاید هنوز هم دوست داشته باشیم مانند کودکی پنج ساله از سرسره بالا برویم و سر بخوریم و یا حتی آب بازی کنیم. در واقع بازی واژه آشنایی است که آن را بسیار شنیده ایم و به کار برده ایم ولی شاید کمتر به اهمیت بالای آن توجه کرده باشیم حتی امروزه که برنامه های درسی بازی محور جایگاه قابل توجهی در آموزش کودکان یافته هنوز بازی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است بازی کودکان از بدو تولد آغاز می شود و در مراحل رشد بازی و زندگی کودک چنان در هم تنیده می شوند که تفکیک آن ها دشوار و حتی غیرممکن است زیرا فعالیت های طبیعی کوکان به هنگام بازی ظهور می یابد.

کودکان نیازها و احساسات خود را به هنگام بازی ها بروز می دهند، آن ها در جریان بازی است که هدف ها را جستجو می کنند، اطلاعات کسب می کنند و برای فعالیت های اجتماعی مهارت بدست می آورند، بازی کودکان فعالیتی است که آزادانه انتخاب می شود و اهداف آن در خودش نهفته است وکودکان از انجام آن رضایت خاطر و خوشحالی دارند. در بازی کودکان فعالانه به لحاظ جسمی و فکری درگیر هستند و با تخیل و تقلید مدت زیادی از وقت خود را صرف می کنند و مهارت های عاطفی و اجتماعی کسب می کنند.

اسباب بازی برای کودک از 3 سال تا 5 سالگی

اسباب بازی برای کودک از 3 سال تا 5 سالگی

این سن وقت مناسبی برای ورود به مهد کودک است.کودک بسیار کنجکاو است و زیاد سوال می کند. حس رقابت طلبی او بسیار زیاد است و کودک دوست دارد با دیگران تعامل کند. کم کم می توانند یک اسباب بازی را باهم به اشتراک بگذارند.

اسباب بازی هایی که برای این سن توصیه می شوند عبارتند از :

  • اسباب بازی با اثر حسی و حرکتی، شامل الاکلنگ، سرسره، تاب، نردبان های فلزی، وسایل کشیدنی و هل دادنی، وسایل باغبانی ساده، توپ در اندازه های مختلف، وسایل ساده خیاطی و سه چرخه
  • اسباب بازی با اثر تقلیدی و اجتماعی شامل، عروسک با همه لوازم، تخت خواب، خانه، ظرف و مانند آن ها، جانوران گوناگون پلاستیکی و پارچه ای، وسایل نقلیه گوناگون شامل تراکتور، ماشین آتش نشانی و مانند آن ها و انواع لباس های تقلیدی مانند لباس پزشک، پلیس و نظیر این ها
  • اسباب بازی با اثر تجسمی و فکری شامل، انواع پازل با حداقل 9 تا 15 قطعه، وسایل نقاشی و خمیرسازی، مکعب های ساختنی در اندازه های بزرگ و متوسط و کتاب های تصویری

اسباب بازی برای کودک از 5 سال تا 8 سالگی

اسباب بازی برای کودک از 5 سال تا 8 سالگی

  • اسباب بازی با اثر حسی و حرکتی شامل طناب، توپ، وسایل خیاطی، پیچ و مهره و دوچرخه کوچک
  • اسباب بازی با اثر تقلیدی و اجتماعی شامل، وسایل اندازه گیری مانند ساعت، متر، خط کش و نظیر این ها، عروسک و همه لوازم مربوط به آن، انواع وسایل نقلیه و لوازم مربوط به آن و وسایل نمایش عروسکی
  • اسباب بازی با اثر تجسمی و فکری شامل انواع پازل با 20 قطعه و بیشتر، مکعب های ساختنی در اندازه های کوچک، اسباب بازی های فکری گروهی، وسایل نقاشی و کارت های مصور بازی مانند مجموعه گل، هواپیما و نظر این ها

اسباب بازی می تواند نقش فوق العاده ای در رشد فرزندانمان داشته باشد. بهتر است علاوه بر رعایت نکات فوق قبل از هر چی دقت کنیم اسباب بازی مورد نظرمان برای کودک کاملا امن است. نکاتی مانند استانداردهای لازم برای اسباب بازی های الکترونیکی، تیز نبودن، غیر سمی بودن رنگ استفاده شده، فاقد قطعه ریز بودن و بسیاری از موارد دیگر.

جهت خرید اسباب بازی دخترانه و اسباب بازی پسرانه می توانید به وب سایت فروشگاه اسباب بازی "بازی موز" به آدرس www.bazimoz.com مراجعه فرمایید.

پسندها (1)

نظرات (1)

نرگسنرگس
1 آبان 00 16:13
👌