نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

10 تاثیر بسیار مهم کتاب خواندن برای کودکان

1400/7/18 13:21
526 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تاثیر کتاب خواندن برای کودکان

ما در این مقاله بسیار مهم و کاربردی که توسط فروشگاه کتابکده کودک بعنوان مرکز و مرجع معتبر خرید اینترنتی کتاب کودک تهیه شده است، قصد داریم شما را با تاثیر کتاب خواندن برای کودکان و اثرات مثبت آن بر روی ذهن کودک آشنا کنیم. ممکن است بسیاری از والدین حوصله ی خواندن کتاب داستان را برای کودک خود نداشته باشند اما این دسته از والدین باید بدانند که کتاب خواندن برای بچه ها بسیار مهم و ضروری است و می تواند اثرات مثبتی بر روی کودک بگذارد.

زمانی که شما برای کودکتان کتاب داستان می خوانید در واقع این کار باعث برقراری یک ارتباط عاطفی بین خودتان و کودکتان می شود و علاوه بر آن خواندن کتاب برای کودکان باعث ایجاد خلاقیت آن ها در دوران کودکی می شود و همچنین خواندن کتاب داستان می تواند به زودتر خوابیدن کودک شما کمک زیادی بکند.

برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که از چه سنی کتاب خواندن را برای کودکانمان آغاز کنیم بهتر می باشد؟ طبق تحقیقات انجام شده خواندن کتاب داستان در سنین خیلی کم باعث تقویت حس تخیل کودکان می شود. خوب است بدانید که خواندن کتاب داستان برای نوزادی که در دل مادرش می باشد بسیار مفید می باشد خانم های باردار می توانند برای نوزاد داخل شکم خود هر روز با صدای بلند کتاب داستان بخوانند خوب است بدانید که نوزاد صدای مادر را می شنود و متوجه خواندن کتاب داستان می شود.

بهتر است شما هر روز یک ساعت مشخصی را به کتاب خواندن برای کودک خود اختصاص دهید خواندن کتاب داستان در ساعت مشخصی در طول شب اگر به عادت تبدیل شود باعث به وجود آمدن حس آرامش در کودک شما می شود.

تاثیر کتاب خواندن برای کودکان و اثرات مثبت و فوایدی که بر روی کودک می گذارد عبارتند از :

فواید کتاب خواندن برای کودکان

۱) رشد عاطفی و اجتماعی :

شاید برایتان عجیب باشد اما خوب است بدانید افرادی که در دوران کودکی والدینشان برای آن ها زیاد کتاب داستان می خواندند نسبت به سایر افراد از لحاظ روابط عاطفی و اجتماعی بسیار موفق تر می باشند زمانی که شما در طول دوران کودکی برای فرزند خود کتاب می خوانید در واقع باعث پیشرفت کودک خود می شوید و کودک شما واژگان زیادی را یاد می گیرد و همین امر به روابط اجتماعی و عاطفی کودک شما کمک می کند.

2) مهارت های شناختی :

قبل از اینکه کودک شما صحبت کردن را یاد بگیرد با توجه به داستان هایی که شما برایش خوانده اید اطلاعات خیلی مفیدی راجع به زبان بدن به دست آورده است و همین امر موجب می شود که زمانی که فرزند شما به مدرسه می رود و آموزش رسمی را آغاز می کند خیلی کمتر از سایر بچه ها به مشکل بر می خورد.

جالب است بدانید خواندن کتاب داستان برای کودک یک ساله باعث می شود که مهارت های حل مسئله را نیز به خوبی یاد بگیرد.

۳) تسکین اضطراب :

از تاثیر کتاب خواندن برای کودکان می توان به تسکین اضطراب اشاره کرد. خواندن کتاب داستان می تواند باعث آرامش ذهن و بدن کودک شما شود زمانی که کودک شما برانگیخته و بی حوصله شده است و یا در طول روز تحرک زیادی را داشته است شما با خواندن کتاب داستان می توانید او را به خوبی آرام کنید.

۴) باعث افزایش خلاقیت و تصویر سازی کودک می شود :

افزایش خلاقیت و تصویر سازی از دیگر تاثیر کتاب خواندن برای کودکان می باشد. خوب است بدانید که زمانی که شما برای کودکتان کتاب داستان می خوانید باعث می شوید که کودک در ذهن خود  تصویر سازی کند و قوه ی خلاقیت او به کار بیفتد و می تواند تصویری از داستان را در ذهن خود خلق کند. علاوه بر این ها  خواندن کتاب می تواند تجربیات مفید و زیادی را در اختیار کودک شما قرار دهد.

۵) موفقیت در کار و مدرسه :

طبق مطالعات انجام شده افرادی که در کودکی برایشان کتاب داستان های زیادی خوانده شده است در دوران مدرسه  موفقیت های زیادی را کسب می کنند و در آینده نیز بر روی کار و زندگیشان تاثیر مثبت می گذارد.

۶) باعث بهبود تمرکز می شود :

زمانی که شما کتاب خواندن را برای کودکتان تبدیل به یک عادت کنید باعث می شود که کودک شما به مرور زمان مهارت تمرکز کردن را یاد بگیرد و  برای مدتی فقط به داستان توجه و تمرکز کند و کار دیگری انجام ندهد بنابراین خواندن کتاب داستان یکی از کارهایی است که باعث تمرکز کودک می شود.

7) کتاب خواندن یک نوع تمرین برای مغز کودک :

زمانی که شما برای کودکتان کتاب می خوانید بخش هایی از مغز آن ها به کار گرفته می شود و در نتیجه بین کلمه ها و تفکرات تصویری ارتباط مستقیمی فراهم می شود خوب است بدانید کتاب خواندن  می تواند ذهن کودک شما را به کار بیندازد بنابراین سعی کنید خواندن کتاب داستان برای کودکتان را فراموش نکنید و به طور مرتب برای کودک خود کتاب بخوانید تا نتیجه ی آن را دریافت کنید.

۸) ایجاد صمیمیت بین والدین و کودک :

همانطور که می دانید راه های زیادی برای برقراری صمیمیت بین والدین و کودکان وجود دارد اما یکی از مهم ترین راهکار ها برای ایجاد صمیمیت خواندن کتاب داستان می باشد. حتی زمانی که کودک شما بزرگ شد نیز می توانید با هم کتاب بخوانید و راجع به آن کتاب تبادل نظر کنید.

۹) خواندن کتاب به عنوان بهترین سرگرمی :

امروزه چیزهای زیادی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان  و سرگرم شدن آن ها وجود دارد تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای و ... سرگرمی هایی هستند که کودکان علاقه ی زیادی به آن ها دارند. خواندن کتاب داستان برای کودکان یکی از بهترین سرگرمی ها می باشد زیرا فواید زیادی برای کودکان دارد و در آینده نیز باعث می شود که فرزند شما اهل مطالعه شود.

۱۰) خواندن کتاب کودک را تشنه علم و دانش می کند :

کتاب خواندن برای کودک باعث می شود که کودک شما در معرض انواع فرهنگ ها، عقاید و موضوعات مختلف قرار بگیرد و کودک می اندیشد که دانش گسترده ای در جهان وجود دارد بنابراین سعی می کند که مطالعه کند و نسبت به محیط پیرامون خود اطلاعات زیادی به دست بیاورد.

علاوه بر موارد ذکر شده کتاب خواندن برای کودکان می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس را نیز در کودکان افزایش دهد.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)