نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چکار کنیم تا زایمان راحتی داشته باشیم؟

1400/7/12 14:26
1,027 بازدید
اشتراک گذاری

 رپورتاژ :

چکار کنیم تا زایمان راحتی داشته باشیم؟

بعد از گذشتن از دوران پر پیچ وخم بارداری در هفته های ۳۸ تا ۴۰، نوبت به زایمان می رسد. اگر در طول بارداری ورزش، پیاده روی و شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان را دنبال کنید می توانید زایمان راحت و بدون استرسی را داشته باشید. برخی تمرینات ورزشی مخصوص مانند کگل، اسکات، لانگز ولاگز باعث زایمان راحت می شوند. به طور کلی تناسب اندام در بارداری سبب تحمل راحت تر درد زایمان می شود. راه‌هایی برای تحمل و کاهش درد زایمان وجود دارد که کمک می کند تا زایمان راحت تر انجام شود؛ در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

علائم شروع زایمان

اگر در کلاس های آموزشی شرکت کرده باشید با علائم شروع زایمان آشنا هستید. زایمان علائمی دارد که با انقباضات رحم شروع می شوند، با شناخت این علائم می توان زایمان راحت تری داشت. بعضی از این علائم عبارتند از:

۱. انقباضات رحم : واضح ترین نشانه انقباضات شدید رحم است. البته این انقباضات، مانند انقباضاتی که در طول بارداری اتفاق می افتد نیست. وقتی این انقباضات بیشتر از ۳۰ثانیه طول بکشد، فرد وارد مرحله اول زایمان شده است.

۲. ترشحات : در دوره بارداری مخاطی در دهانه رحم ایجاد می شود که در هنگام زایمان شروع به خارج شدن می کند. اگر با خونریزی شدید همراه شد سریعا به بیمارستان مراجعه شود البته ممکن است بعضی زنان این ترشحات را نداشته باشند.

۳. پاره شدن کیسه آب : پاره شدن کیسه آب در هفته های آخر بارداری نشانه شروع زایمان است. گرچه پزشک برای زایمان، کیسه آب را پاره می کند اما اگر زودترپاره شد سریع به بیمارستان مراجعه شود.

۴. کمردرد و لگن درد : با نزدیک شدن به موعد زایمان فشار و درد شدیدی به کمر و لگن احساس خواهد شد.

۵. پایین رفتن رحم به سمت لگن: این بدان معنی است که سر جنین به سمت لگن افتاده و جنین آماده متولد شدن است. احساس ادرار نیز در این زمان به دلیل فشار به مثانه است.

۶. اسهال : از دیگر نشانه های نزدیک شدن زایمان شل شدن مدفوع می باشد.

کارهایی که در کاهش درد زایمان کمک می‌کنند!

اما انجام چه کارهایی منجر به کاهش درد زایمان می‌شود و باعث می‌شود تا زایمان کم دردتری را تجربه کرد؟ این سوالی است که برای بسیاری از خانم های بارداری که برای اولین بار تجربه مادر شدن را می‌چشند جای سوال دارد. برای غلبه بر استرس درد زایمان و تجربه یک زایمان بدون درد راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

۱. شرکت در کلاسهای زایمان : در این کلاسها به فرد کمک می شود تا با مراحل زایمان آشنا شود و آنها را تمرین کرده واز اضطراب خود بکاهد.

۲. مامای همراه : در دوره بارداری همسر می تواند نقش موثری داشته باشد اما اگر یک فرد متخصص با شخص باردارهمراه شود، زایمان راحت تری خواهد داشت همچنین مطالعات نشان داده وجود فرد متخصص باعث می شود زایمان سزارین کمتر شده و استفاده از داروهای مسکن نیزکاهش یابد.

۳. ماساژ : ماساژدادن کمر و پشت باعث کاهش درد زایمان می شود.

۴. حمام : دوش آب گرم وماندن در وان به کاهش درد اولیه زایمان کمک می کند.

۵. مواد غذایی : مواد غذایی سبک به همراه نوشیدن آب کمک می کند تا در طول زایمان انرژی لازم را داشته باشید.

۶. ایستادن : تحرک یکی دیگر از مواردی است که کمک میکند فرد زایمان راحتی داشته باشد.

۷. نفس عمیق : با نفس ‌کشیدن وانجام کارهای مورد علاقه خود درد زایمان را راحتتر تحمل کنید.

۸. قرص اپیدورال : استفاده از این قرص توسط پزشک هنگام زایمان باعث گشادشدن دهانه رحم می شود تا زایمان راحت تری داشته باشید.

کاهش درد زایمان یا زایمان راحت در بیمارستان!

روش های دیگری که برای کاهش درد زایمان وجود دارد که باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شود. البته این نکته هم در نظر گرفته شود که درد از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. این روش ها که بیشتر با قدرت تمرکز فرد همراه است عبارتند از:

۱. روش زایمان برادلی : تنفس عمیق، تغذیه مناسب وحمایت های همسر اساس این روش می باشد. مزیت این روش کاهش استفاده از مخدرات هنگام درد می باشد.

۲. روش الکساندر : آموزش انعطاف پذیری، راه رفتن و نشستن صحیح در دوره بارداری و کاهش تنگی نفس از کارهایی است که در این روش انجام می شود.

۳. روش لاماز : هدف این روش کاهش درد به وسیله پرت کردن حواس در طول زایمان است تا استفاده از تخفیف دهنده های درد کمتر شود.

۴. هیپنوتیزم : با تمرکز به ماهیچه ها و دیگر اندام ها یاد می دهید که احساس درد و ترس را کنترل کنید.

۵. ماساژ وکمپرس سرد و گرم : گاهی با ماساژدادن ناحیه زیر شکم می توان درد را تسکین داد و گاهی هم با کمپرس آب گرم و سرد.

۶. آب درمانی : در این روش آب تسکین دهنده دردهای زایمان است. البته برای جلوگیری از عفونت های موجود در وان، می توان از دوش استفاده کرد.

۷. تجسم سازی : برای کاهش دردهای اولیه زایمان می توان چیزهایی که دوست دارید تجسم کنید و تصویرسازی کنید.

به طور کلی برای آسان شدن درد زایمان غذای کافی، ورزش مناسب، استراحت کافی و به موقع همچنین انجام یوگا بسیار موثر است.

ورزش های مخصوص برای زایمان راحت

انجام برخی ورزش های مخصوص می تواند زایمان راحتی را به ارمغان بیاورد، خصوصا ورزش های کف لگن که کگل نامیده می شوند بسیار موثرند. همچنین آموزش ورزش هایی که به تنفس درست مربوط می شوند زیرا عامل اصلی درد در زایمان کمبود اکسیژن است. اگر یاد بگیرید در طی زایمان و در هر مرحله چگونه نفس بکشید زایمان راحت تری خواهید داشت.

ورزش های مخصوص برای زایمان راحت

۱. ورزش اسکات : برای تقویت ماهیچه های لگن این ورزش توصیه می شود. صاف ایستاده پاها را باز کنید وبه حالت نشستن روی صندلی خود را پایین بیاورید‌.

۲. ورزش کگل : تقویت عضلات لگن مهمترین ورزش برای زایمان راحت است. عضلات کف لگن با نگه داشتن ادرار شناسایی می شود. این عضلات را سفت کرده و بعد رها کنید.

۳. تکیه دادن : برای کاهش درد در ناحیه لگن تکیه دادن به دیوار، توپ های ورزشی و غیره و فشار کمر به آنها را انجام دهید.

۴. لاگنز : این ورزش که برای کاهش درد انجام می شود به دو گونه است. لاگنز ایستاده و لاگنز نشسته روی زانو

درلاگنز ایستاده صاف بایستید یک پای خود را بالا بیاورید به حالت قدم زدن پا را به جلو بیاورید‌. در لاگنز نشسته روی تخت خود بنشینید بر روی زانوها نشسته و یکی از آنها را بالا بیاورید مکث کرده دوباره به حالت قبل برگردید.

۵. تمرین با توپ : انعطاف پذیری با انجام تمرین هایی با توپ ورزشی موجب زایمان راحت می شود.

مخاطب عزیز

اگر در طول بارداری از مواردی مانند استراحت مطلق، وضعیت بد قرارگرفتن جفت، ترشحات واژینال، سابقه زایمان زودرس، نارسایی دهانه رحم وحتی بارداری دوقلو برخوردارید بهتر این ورزش ها را انجام ندهید. مطالب آموزشی بیشتر را می‌توانید در مجله راهنمای بارداری و بچه داری نی نی ناش بخوانید.

پسندها (1)

نظرات (0)