نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

امید کربلایی نماد انگیزه

1400/1/6 23:29
1,130 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

امید کربلایی

یکی از دغدغه های مهم همه والدین، آینده فرزندانشان است. مخاطب این مقاله پدر مادر هایی اند که به دنبال آموزش یک هنرِ به روز به فرزندانشان هستند.

بنده امید کربلایی، معروف به برنامه نویس یک انگشتی هستم.

شاید باورش سخت باشد اما من هم با اسکرچ که یک زبان برنامه نویسی مخصوص کودکان است شروع کردم و سپس به سمت برنامه نویسی اندروید رفتم.

الان هم من، امید کربلایی، یک مجموعه آموزش برنامه نویسی به اسم gitiget دارم.

اسکرچ برای این به وجود آمد تا افرادی که هیچ آشنایی با برنامه نویسی ندارند، مفاهیم اولیه برنامه نویسی را درک کنند و بعد، راحت تر شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی دیگر کنند. پیشنهاد ما برای بعد از اسکرچ، جاوا است.

با مزایای برنامه نویسی اسکرچ همراه امید کربلایی باشید :

برنامه‌نویسی، چه چیزی به كودكان و نوجوانان می‌آموزد؟

اصول برنامه نویسی دارای جذابیت‌های خاص و دوست‌داشتنی‌ای است كه علاوه بر سرگرم كردن، باعث رشد و پیشرفت برخی مهارت‌ها در كودكان و نوجوانان می‌شود. یادگیری برنامه‌نویسی برای كودكان و نوجوانان، فقط به یافتن شغل یا حتی جذابیت كدنویسی محدود نمی‌شود. برنامه‌نویسی باعث پیشرفت در مهارت‌های نرم و علمی می‌شود. مهارت‌های علمی مانند تقویت منطق ریاضی، تقویت زبان انگلیسی و آشنایی با الگوریتم‌ها است. مهارت‌های نرم مانند قدرت حل مسئله، قدرت خلاقیت، قدرت چالش‌پذیری، قدرت تفكر منطقی، قدرت انتخاب و پشتكار است.

تاثير برنامه‌نويسی و هوش مصنوعی در تقویت قدرت خلاقیت

امید کربلایی

یكی از آموزش‌های كودكان در درک دنیای هوش مصنوعی، یادگیری برنامه‌نویسی است. کلاس برنامه نویسی برخلاف چیزی كه بسیاری از افراد فكر می‌كنند تعدادی كد ثابت است كه باید حفظ كنند و استفاده كنند، اینطور نیست و كاملا نیاز به خلاقیت دارد. به عنوان مثال، شما وقتی ریاضی یا فیزیک یاد می‌گيرید ممكن است بگویید خب اگر من این فرمول را حفظ می‌كنم می‌توانم به راحتی مسائل را حل كنم. ولی در عمل، می‌بینید كه حل مسائل نیاز به خلاقیت دارد و فقط با حفظ كردن نمی‌توان كاری از پیش برد.

برنامه‌نویسی مهارتی است كه نیاز به خلاقیت دارد در غیر این صورت تایپ كردن تعدادی كد از قبل نوشته شده، بر مهارت‌های ذهنی تاثیری ندارد. در واقع برنامه‌نویسی یعنی با ابزارهایی كه در دست داری، بتوانی یك برنامه خلق كنی. برنامه‌نویسی باعث می‌شود كودكان از دیدگاه‌های مختلف به یك مسئله نگاه كنند و به یك مسیر خاص متعصب نباشند. از قید چهارچوب‌ها و قانون‌ها رها شده و خودشان را صرفاً درگیر ایده‌پردازی برای حل یك مسئله یا ارائه یك طرح جدید كنند.

امید کربلایی

كودكان در سنین پایین بسیار خلاق هستند؛ اما با گذشت زمان، با آموزش‌های اشتباه و قضاوت‌های نابجا خلاقیت آنها كمتر می‌شود. حال شما می‌توانید با انتخاب مسیر و آموزش درست برای فرزندان‌تان نه تنها خلاقیت آنان را كاهش ندهید، بلكه از همان بچگی به آنان كمک كنید تا بتواند خلاقیت خود را افزایش دهد. آموزش برنامه نویسی برای کودک و نوجوان و آموزش‌های هوش مصنوعی به سادگی هر چه تمام تر فرزند شما را تبدیل به یك فرد خلاق ایده‌پردار می‌كند. فرزند شما یاد می‌گیرید در طول روز برای حل مسائل ایده‌پردازی كند و طرح‌های مختلفی را برای انجام یك مسئله ارائه دهد. اين طرز فكر، قدرتی به كودكان هدیه می‌دهد كه اگر درست پرورش داده شود می‌تواند وجه تمایز آنان از دیگران باشد. تمایزی كه می‌تواند افراد معمولی را از افراد نابغه و نوآور جدا كند.

برنامه‌نویسی و آموزش هوش مصنوعی به كودكان درون‌گرا آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودک و نوجوان

درون‌گرا بودن و یا برون‌گرا بودن كودكان از همان سنین كودكی مشخص می‌شود. شما به خوبی می‌توانید تشخیص دهید كه فرزند شما بیشترین انرژی را از بودن در جمع و ارتباط با دیگران دریافت می‌كند و یا از تنهایی و تفكر. یك سری افراد با حضور در جمع، تعریف كردن، خندیدن و حرف زدن در مورد ایده‌ها و طرز فكرشان انرژی می‌گیرند و به اصطلاح باتری هایشان شارژ می‌شود؛ برخي ديگر در جایی ساكت به دور از هیاهو و شلوغی می‌توانند خودشان را شارژ كنند.

در واقع درون‌گراها از تنهایی و تفكر انرژی خود را تامین میكند. كاملاً آشكار است كه درون‌گراها علاقه‌ی بیشتری به برنامه‌نویسی و دركل هر چیز مرتبط به تكنولوژی و هوش مصنوعی از خود نشان می‌دهند. چون صرف زمان برای یادگیری هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی كامپیوتر، اوقاتی است كه می‌توانند ساعت‌ها در اتاق خود و پشت سیستم كامپیوتر باشند و از این كار لذت می‌برند. ممكن است فكر كنید این كودك یا نوجوان درون‌گرا را باید از این محیط دور كرد كه بیشتر از این در تنهایی و انزوا به سر نبرد. اما این طور نیست!

كودكان درون‌گرا با یادگیری طرز فكر برنامه‌نویسی می‌تواند با تمرین و تكرار، ذهن و شخصیت خود را تا حدودی به تعادل برساند. بیایید فرض كنید فرزند شما یك شخص برون‌گرا است پس با فعالیت یك رشته یا حوزه‌ای كه سبب رشد توانایی‌های درون‌گرایی می‌شود، باعث می‌شود درون‌گرایی او افزایش پیدا كند و این مهارت را هم یاد بگیرد. این امر سبب بهره‌برداری هر چه بهتر از تمام بخش‌های مغز و تمام امكانات برای رشد او می‌شود. حال افرادی كه درون‌گرا هستند و شروع به فعالیت در حوزه برنامه نویسی برای کودکان می‌كنند، با پیشرفت در این رشته و برای ادامه راه و رشد در این زمینه نیاز به كار تیمی، آموزش‌های گروهی و جلسات چند نفری دارد. همچنين، برنامه‌های تيمی هوش‌مصنوعی برای كودكان و نوجوانان، سبب رشد برون‌گرایی در كودكان درون‌گرا می‌شود. منابع زیادی در رابطه با آموزش برنامه نویسی برای کودک و نوجوان وجود دارد که البته بسیاری از آنها مربوط به برنامه نویسی scratch می‌باشد.

تاثیر آموزش برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی بر نیمكره‌های مغز

تا به حال با خود فكر كرده‌اید كه فعال بودن نیمكره‌های مغز چه تاثیری بر عملكرد و نحوه زندگی دارد؟ مغز انسان متشكل از دو نمیكره است، نیمكره‌ی راست و نیمكره‌ی چپ. نیمكره‌ی راست، سمت چپ بدن را كنترل می‌كند و بالعكس. در حقيقت، در اواخر دوره بارداری، دست راست یا دست چپ بودن جنين تعیین می شود. آن‌ها در 15 هفتگی شروع به مكیدن انگشت دست راست یا چپشان می‌كنند و همان دست غالب آنهاست. نیمكره‌ی چپ و نیمكره‌ی راست، عملكرد و وظایفی متفاوت دارند. منطقی، تحلیل‌گر، محاسبه‌گر، منظم، كنترل زبان، حقیقت‌گرايی، جزء اصلی خصوصیات و وظايف نیمكره چپ و در مقابل احساسی، علاقه‌مند به موسیقی و هنر، ادراك، تخیل، بی‌نظمی، مربوط به خصوصیات نیمكره‌ی راست مغز است. آیا افراد تنها از یك سمت مغزشان استفاده می‌كنند؟ تونی بوزان در كتابش صحت این نگرش را این گونه بیان می‌كند : دونده‌ای را تجسم كنید كه خود را آماده‌ی مسابقات می‌كند اما از او خواسته می‌شود كه تنها از یك پا و یك دستش استفاده كند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا او می‌تواند برنده شود؟

مغز انسان هم همین گونه است. فعالیت‌های سمت چپ با فعالیت‌های سمت راست مغز جدا از هم نیستند و به صورت واحد و وابسته به هم عمل می‌كنند. نمی‌توان گفت شخصی صرفاً از سمت راست یا از سمت چپ مغزش استفاده می‌كند. ممكن است تا اینجا به این نتیجه رسیده باشید كه آموزش هوش مصنوعی به كودكان و برنامه‌نویسی، تنها نیمكره سمت چپ را فعال می‌كند اما باید به شما بگویم اشتباه نكنید! درست است كه برنامه‌نویسی با بهره‌گیری از منطق و استدلال در كنار ریاضیات و نظم، باعث می‌شود نیمكره چپ كودكان رشد بسیار زیادی را تجربه كند و این بخش با گذشت زمان و تمرین و یادگیري تقویت شود؛ اما از تاثیر آن بر قسمت راست مغز نیز نباید غافل شد. برنامه‌نویسی باعث رشد خلاقیت، تفكر آزادانه و بی‌قید و شرط و قدرت تجسم می‌شود. كودكی كه شروع به فعالیت در حوزه‌ي برنامه‌نویسی می‌كند رفته رفته خلاقیتش رشد می‌كند، یاد می‌گیرد كه تفكری آزادانه و خارج از چهارچوب داشته باشد، جسارت تخیل را فرا می‌گیرد و به خودش اجازه تست روش‌های جدید را می‌دهد. این عوامل سبب رشد و تقویت نیمكره راست او نیز می‌شود.

یادتان باشد بهترین عملكرد مغز افراد، در گرو تعادل در دو نیمكره است. فرزند شما با تمرین می‌تواند بین دو نیمكره تعادل ایجاد كند. تعادل سبب می‌شود ذهن فرزند شما در مسائل یا مشكلات بهترین انتخاب و راه حل را ارائه دهد. و چه تمرینی بهتر از برنامه نویسی؟! آموزش هوش مصنوعی به كودكان و برنامه‌نویسی به دلیل تقویت توانایی‌های مختلف، سبب رشد دو نیمكره در آنان می‌شود. رشدی كه كمتر رشته یا حوزه‌ی فعالیتی می‌تواند آن را برای فرزند شما به ارمغان بیاورد. جهت آشنایی بیشتر با اهمیت آموزش برنامه نویسی به كودكان به قلم آقای حمیدرضا مالمیر در این زمینه در دسترس است را مطالعه کنید.

پسندها (2)

نظرات (1)


6 فروردین 00 23:35
عالی بود💖💖💖💖💖👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻