نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر : 5 نمونه و یک پیشنهاد جذاب

1400/1/5 12:16
996 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آموزش زبان فارسی به کودکان با شعر یکی از جذابترین روش هایی است که هر پدر و مادری دوست دارد آن را امتحان کند و هر کودکی از آن لذت می برد. کودکان بعد از رسیدن به یک سن مشخص، می‌توانند علاوه بر درک رویدادهای اطراف خود، برخی از مسائل ساده را هم یاد بگیرند. البته، درصورتی‌که والدین از روشی درست استفاده کنند، می‌توانند مسائل پیچیده‌تری مانند خواندن الفبا و کلمات فارسی را هم به فرزندان خود آموزش دهند.

برای این کار، می‌توانید از روش‌هایی که باعث به هیجان آمدن کودک می‌شوند، استفاده کنید. برای مثال، زمانی که کلمات فارسی را در قالب شعرهای کودکانه و آهنگین برای فرزند خود بخوانید، کودک شما در زمینه یادگیری کلمات فارسی، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. در این مطلب، قصد داریم روش آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر را با هم بررسی کنیم.

به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در انتهای این مطلب یک پیشنهاد جذاب هم برای شما داریم.

آیا آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر مؤثر است؟

شاید زمانی که خودتان به مهدکودک می‌رفتید را یادتان نباشد، ولی حتماً کودکان 5 یا 6 ساله‌ای که به مهد می‌روند را دیده‌اید. معمولاً در مهدکودک‌ها با استفاده از شعرها و آهنگ‌های مختلف، مسائل مختلفی مانند الفبا، نظافت شخصی و ... را به کودکان آموزش می‌‌دهند. دلیل این روش آموزشی هم این است که استفاده از شعرهای ریتم دار به ماندگاری مطالب در ذهن کودکان کمک می‌کند. حتی برخی از بزرگ‌سالان هنوز هم الفبای فارسی را با همان ریتم معروفی که همه ما در مدرسه یاد گرفته‌ایم به یاد دارند. برای مشاهده ویدیوی آموزش حروف الفبای فارسی به کودکان بر روی لینک کلیک کنید.

چطور از شعر برای آموزش کلمات فارسی استفاده کنیم؟

یادگیری الفبا و کلمات فارسی، در وهله‌ی اول ممکن است برای کودکان دشوار باشد. اما با استفاده از شعرهایی مانند شعر الفبا، یا شعرهای معروف دیگری که برای آموزش تلفظ درست کلمات وجود دارند، می‌توانیم این کار را برای کودکان ساده‌تر کنیم. توجه داشته باشید که یادگیری روش درست تلفظ کلمات، اهمیت زیادی در یادگیری نحوه‌ی خواندن متن‌های فارسی دارد.

شعرهای آموزشی کلمات فارسی، فقط برای سرگرمی ساخته نمی‌شوند. در واقع، این شعرها از طریق یک فرآیند سرگرم‌کننده، شرایط یادگیری شکل درست کلمات را برای کودکان فراهم می‌کنند. به‌طوری‌که حتی در آینده هم این کلمات در ذهن کودک باقی می‌مانند و از خاطراتش پاک نمی‌شوند.

اگر شما هم قصد دارید روش آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر را به کار بگیرید، می‌توانید از منابعی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برای یاددادن کلمات فارسی به فرزند خود استفاده کنید.

بهترین منابع برای آموزش کلمات فارسی با شعر به کودکان

خوشبختانه، برای این کار لازم نیست خودتان شعر بگویید! منابع زیادی برای آموزش فارسی به‌صورت شعر برای کودکان در سنین مختلف وجود دارند. برای مثال، فیلم‌های آموزشی رایگانی در اینترنت موجود هستند که شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، آن‎ها را خریداری کنید.

علاوه بر این‌ها، نرم‌افزارهای آموزشی هم برای آموزش اصولی به کودکان ساخته‌شده‌اند. این نرم‌افزارها به‌صورت گام‌به‌گام و در طی مراحل مختلف، کلمات فارسی مانند رنگ‌ها، نام حیوانات و ... را در قالب شعر به کودکان آموزش می‌دهند. در ادامه، با برخی از این منابع آشنا خواهید شد. برای مشاهده هر کدام از این ویدیوها، کافیست عنوان آنها را در گوگل جستجو کنید.

آموزش شمردن اعداد کوچکتر و مساوی 60

آموزش شمردن اعداد کوچکتر و مساوی 60

در این ویدئوی آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر، ترانه کودکانه فارسی «چه سرعتی مجازه؟» را می شنویم. در این ترانه، جمعی از دانش آموزان که در حال سفر با همکلاسی های خود هستند، از معلم خود در مورد سرعت مجاز سوال می پرسند. کودک با مشاهده این ویدئو و با شنیدن و تکرار این شعر کودکانه، می تواند با اعداد ده، بیست، سی، چهل، پنجاه و شصت آشنا شود و همچنین مفهوم اعداد کوچکتر، مساوی و بزرگتر را یاد بگیرد. برای مشاهده ویدیوی آموزش شمردن اعداد فارسی کلیک کنید.

آموزش کلمات فارسی مرتبط با شغل نانوایی با ترانه به کودکان

آموزش کلمات فارسی مرتبط با شغل نانوایی با ترانه به کودکان

در این ویدیوی آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر از سری ویدیوهای دیدیو کیدز، شعر کودکانه فارسی «مغازه نانوایی» را می شنویم. کودک با مشاهده این ویدیو با کلمات زبان فارسی مرتبط با شغل نانوایی آشنا می شود.

ترانه کودکانه فارسی یه توپ دارم قلقلیه

ترانه کودکانه فارسی یه توپ دارم قلقلیه

ترانه های کودکانه فارسی علاوه بر جنبه آموزشی، یکی از بهترین راه‌های انتقال فرهنگ ایران به کودکان مهاجر است. این ترانه‌های شنیدنی می‌توانند بارها و بارها شنیده شوند و باعث لذت بردن کودک خواهند بود. در این ویدئو «یه توپ دارم قلقلیه»، یکی از مشهورترین ترانه‌های کودکانه فارسی را با شکل و شمایل جدید می‌شنویم. حتما شنیدن این ترانه برای پدر و مادرها هم جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

آموزش حیوانات اهلی و وحشی با شعر

آموزش حیوانات اهلی و وحشی با شعر

در این ویدئوی آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر، آقای چیه که یک ربات است، تصویر مرغ، گاو و خرس را به کامران، دوست خود، نشان می دهد و از او در مورد اینکه این عکس ها چیست، سوال می پرسد. کامران هم در هنگام جواب دادن به این سوالات، به تفاوت حیوانات اهلی و وحشی اشاره می کند که این موضوع برای آقای چیه قابل توجه است.

در ادامه، کامران شعر حیوانات اهلی و وحشی را برای آقای چیه می خواند، تا آقای چیه بیشتر با کلمات و اسامی مربوط به حیوانات آشنا شود. با تماشای این ویدیو کودک با کلمات فارسی در حوزه حیوانات اهلی و وحشی از جمله نام حیواناتی مانند شیر، گاو، پلنگ، شتر، راسو و … آشنا می شود.

شعر کودکانه فارسی صدای حیوانات اهلی

شعر کودکانه فارسی صدای حیوانات اهلی

این ویدئوی آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر، یک ترانه کودکانه فارسی است که در آن به صدای حیوانات اهلی در یک روستا اشاره می شود. در این ترانه، کامران به روستای پدربزرگ خودش سر زده و بعد از گذراندن یک روز شلوغ، می خواهد کمی بخوابد که صدای حیوانات مزاحم خوابش می شود. کودک با مشاهده این ویدئو با صدای حیواناتی مثل گاو، سگ و مرغ آشنا می شود.

جمع‌بندی و یک پیشنهاد جذاب

آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر، شاید در ابتدای امر کار چندان راحتی نباشد، اما اگر با استفاده از روش‌های درست و متنوع، این کار را انجام دهید، بعد از مدتی با دیدن پیشرفت فرزند خود، بیشتر به این کار علاقه‌مند خواهید شد. تیم دیدیو در تلاش است که محتواهای جذابی را در این خصوص برای شما تولید کند.

بخشی از این محتواها به صورت رایگان منتشر خواهد شد که می توانید در کانال یوتوب یا آپارات دیدیو به آنها دسترسی داشته باشید. دسترسی به تمامی محتواهای دیدیو با خرید بسته آموزش زبان فارسی دیدیو امکان پذیر است.

پیشنهاد جذاب ما هم اینکه با کد تخفیف niniweblog می توانید بر روی تمامی بسته های آموزش زبان فارسی دیدیو کیدز 35 درصد تخفیف بگیرید.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)