نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

کبودی بعد عمل بینی؛ از بین بردن سریع کبودی بعد عمل بینی

1403/7/29 17:05
70 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چکیده : کبودی بعد از عمل بینی یکی از عوارض رایج جراحی است که معمولا در اطراف چشم‌ها و بینی ایجاد می‌شود و ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. مراقبت‌های پس از عمل نقش کلیدی در کاهش این کبودی‌ها و تسریع فرآیند بهبودی دارند. یکی از مهم‌ترین عوامل در این دوره، وجود پرستاری حرفه‌ای است که با ارائه مراقبت‌های دقیق و راهنمایی‌های لازم می‌تواند به بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض کمک کند.

کبودی بعد عمل بینی

کبودی بینی بعد عمل یکی از عوارض موقت و طبیعی جراحی است که معمولا در روزهای اول مشاهده می‌شود. این کبودی‌ها به دلیل جابجایی بافت نرم و تغییر استخوان بینی در زمان جراحی به وجود می‌آید که معمولا با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی به مرور زمان بهبود می‌یابد.

پرستار من؛ جدیدترین خدمات رایگان پزشک 24 در مراقبت های عمل بینی است که شامل ارائه مراقبت‌های ویژه و مشاوره‌های تخصصی قبل و پس از عمل بینی می‌باشد و به بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض جانبی مانند کبودی کمک می‌کند. در ادامه به طور کامل در مورد کبودی بعد از عمل بینی و راه‌های جلوگیری و درمان آن توضیح داده شده است. با ما همراه باشید:

کبودی بعد از عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی

کبودی بینی بعد از عمل یکی از عوارض کوتاه‌مدت و رایج جراحی است که برای بسیاری از افراد با شدت مختلف به وجود می‌آید. این کبودی ‌های بعد عمل بینی به دلیل آسیب جزئی به رگ‌های خونی زیر پوست در حین جراحی و ایجاد تغییرات روی استخوان بینی است که معمولا پس از چند روز برطرف خواهد شد.

عوامل موثر بر ورم و کبودی بعد از عمل بینی

عوامل متعددی می‌توانند شدت کبودی و ورم بعد از جراحی بینی را تحت تاثیر قرار دهند. این عوامل عبارتند از:

1) نوع پوست: افرادی که پوست نازک و بینی استخوانی دارند نسبت به افرادی که دارای بینی گوشتی و پوست ضخیم دارند، کبودی کمتری بعد عمل بینی تجربه می‌کنند. زیرا رگ‌های خونی در پوست نازک کمتر تحت تاثیر فشار قرار می‌گیرد.

2) روش جراحی: تکنیک عمل بینی که پزشک با توجه به نوع بینی شما و میزان تغییرات مورد نیاز انتخاب می‌کند روی میزان کبودی بعد عمل تاثیرگذار است. معمولا در عمل بینی روش باز که جراح تغییرات بیشتری روی بینی اعمال می‌کند نسبت به جراحی به روش بسته کبودی بیشتری دارد.

3) مراقبت های بعد عمل بینی: رعایت دستورالعمل‌های پزشک مانند استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی کبودی و ورم بعد جراحی را کاهش می‌دهد. بنابراین داروهای تجویز شده پزشک را به طبق دستور مشخص شده انجام دهید.

4) سابقه زیباجو: برای از افراد به دلایل ژنتیکی و یا بیماری‌های خوبی بیشتر مستعد کبودی هستند که بعد عمل جراحی تورم و کبودی بیشتری را در ناحیه بینی و اطراف چشم خود تجربه می‌کنند.

5) مصرف داروها: مصرف برخی از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ویتامین E را از 2 هفته قبل جراحی باید قطع کنید، زیرا این داروها می‌تواند کبودی بعد عمل بینی را تشدید کند.

کبودی بعد از عمل بینی چند روز طول می‌کشد؟

کبودی بعد از عمل بینی در روزهای اول (1 الی 3 روز) بعد جراحی در اوج خواهد بود که معمولا با کمپرس سرد و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل به مرور کاهش پیدا خواهد کرد. معمولا در روزهای اول بعد عمل رنگ کبودی بنفش تیره و آبی است که به مرور زمان بعد 1 هفته به رنگ زرد و سبز تغییر کرده که نشانه بهبودی می‌باشد. میزان کبودی و زمان برطرف شدن آن با توجه به شرایط و نوع عمل هر فرد متفاوت است که به طور متوسط بعد 2 هفته به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

عکس کبودی بعد از عمل بینی

در ادامه می‌توانید عکس کبودی بعد از عمل بینی زیر را مشاهده کنید:

عکس کبودی بعد از عمل بینی

دلیل کبودی بینی بعد از عمل

دلیل کبودی بینی بعد عمل جراحی آسیب به رگ‌های خونی بینی و اطراف چشم است. در طول عمل جراحی پوست بینی برش داده که این امر منجر به پاره شدن رگ‌های خونی و خارج شدن آن به زیر پوست می‌شود. همچنین فشار ناشی از جراحی برای تغییر استخوان فرم بینی منجر به کبودی بعد از عمل می‌شود که این مورد در روش‌های عمل بینی باز بیشتر مشاهده می‌گردد.

کبودی نوک بینی بعد از عمل

در برخی موارد کبودی بعد عمل بینی فقط محدود به ناحیه نوک بینی است که به دلیل ویژگی‌های فردی زیباجو و تکنیک استفاده شده در عمل جراحی می‌باشد. کبودی نوک بینی معمولا نسبت به کبودی دیگر نواحی صورت به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد ولی با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی و دیگر موارد میزان آن کاهش پیدا می‌کند.

راه درمان کبودی بینی بعد از جراحی

برای کاهش کبودی بعد عمل بینی پزشکان توصیه می‌کنند که راه‌های زیر ر ا انجام دهید. این موارد عبارتند از:

1) استفاده از کمپرس سرد: در 48 ساعت اول بعد عمل بینی استفاده از کمپرس سرد در اطراف چشم به کاهش کبودی نیز کمک می‌کند که به مدت 15 الی 20 دقیقه باید روی نواحی مورد نیاز گذاشته شود.

2) بالا نگه داشتن سر: برای کاهش کبودی ناحیه بینی و اطراف آن باید به رگ‌های خونی فشار وارد نشود. برای این منظور باید از پایین انداختن سر خود خودداری کنید. همچنین در زمان خوابیدن و استراحت از دو بالشت در زیر سر خود استفاده کنید تا سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد.

3) عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده: مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند ویتامین E و قرص آسپرین کبودی بعد عمل بینی را تشدید کرده که از مصرف آن تا 1 ماه بعد جراحی باید خودداری کنید.

4) مصرف ویتامین K: برخی از کرم‌های طبیعی و ویتامین K به کاهش کبودی و جلوگیری از آن کمک می‌کند که باید طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

5) مصرف آب آناناس: مصرف برخی از میوه‌های طبیعی مانند آب آناناس و آب کرفس به کاهش و جلوگیری از کبودی بعد عمل بینی کمک می‌کند که باید به صورت روزانه مصرف کنید.

6) داشتن رژیم غذایی مناسب: مصرف برخی از خوراکی‌های مفید مانند ویتامین C به تقویت دیواره‌های عروقی و تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات تازه، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C بوده که کبودی بعد عمل بینی را کاهش می‌دهد.

7) استراحت: داشتن استراحت و خواب کافی در 1 هفته اول بعد عمل بینی در کاهش کبودی ناشی از جراحی و تسریع روند بهبودی نیز کمک می‌کند.

برای درمان و جلوگیری از ایجاد کبودی بعد عمل بینی می‌توانید از پرستار من پزشک 24 کمک بگیرید تا با ارائه راه‌کارهای مفید و موثر به شما در تسریع روند بهبودی کمک کند.

راه درمان کبودی بعد عمل بینی

سخن نهایی

کبودی بعد عمل بینی یکی از عوارض موقت و طبیعی بعد جراحی است که جای نگرانی ندارد و اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند. با رعایت مراقبت‌ها و توصیه‌های پزشک می‌توان میزان کبودی را کاهش داده و کنترل کرد. اگر کبودی بعد عمل بینی بیش از 1 ماه بعد جراحی ادامه داشته باشد باید برای درمان و معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)