نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

5 کتاب درباره رازهای تربیت جنسی کودکان برای والدین و مربیان

1403/7/28 13:12
434 بازدید
اشتراک گذاری

کتاب‌های تربیت جنسی به والدین و کودکان کمک می‌کنند تا اطلاعات صحیح و علمی را درباره مسائل جنسی کسب کنند. این اتفاق در نهایت منجر به ایجاد فضایی مناسب برای گفتگوهای حساس با خردسالان و کودکان خواهد شد.

کتاب‌های تربیت جنسی می‌توانند شروعی برای مکالمات مهم میان والد و کودک باشند و به تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان کمک کنند. همچنین، با آگاهی‌بخشی در مورد مرزهای شخصی و حریم خصوصی، احتمال سوءاستفاده‌های جنسی را کاهش می‌دهند و حس شرم و گناه را نسبت به بدن و احساسات طبیعی از بین می‌برند. به علاوه، آموزش جنسی مناسب می‌تواند به پیشگیری از رفتارهای پرخطر در آینده منجر شود و ارتباطی باز و صمیمی میان والدین و کودکان ایجاد کند. در مجموع، این کتاب‌ها نقش مهمی در تربیت سالم کودکان ایفا می‌کنند و آنها را برای مواجهه با چالش‌های زندگی آماده می‌سازند.

این روزها ناشران مختلفی این اهمیت را درک کرده‌اند که کودک و والد نیازمند آموزش‌اند، کتاب های کودک و نوجوان نردبان نیز از دیرباز مهارت‌های زندگی و آموزش آن را ضروری احساس کرده‌ است، از این‌روست که بخشی از کتاب‌های خود را به موضوع تربیت جنسی در قالب آموزش مستقیم و غیر مستقیم اختصاص داده است.

امروز قرار است ۵ عنوان از این کتاب‌ها را در کنار هم ورق بزنیم.

کتاب های تربیت جنسی کودکان

کتاب «راهنمای والدین برای حفاظت از کودکان در برابر سوء استفاده جنسی» اگرچه برای والدین تدوین شده است اما یاری‌‌گر مربیان و معلمان هم خواهد بود. چرا که شامل آموزش‌های مفیدی همچون مهارت‌های کلیدی ایمنی بدن، رفتار جنسی طبیعی، نشانه‌های عمومی سوء استفادۀ جنسی، تاثیر مخرب هرزه‌نگاری اینترنتی و … است که به بزرگسالان کمک می‌کند تا به تربیت جنسی صحیح کودکانشان بپردازند. طبیعی است که والدین می‌خواهند از کودک خود مراقبت کنند و هر لحظه امنیت او را حفظ کنند. اگرچه تا حدی می‌توان محیط اطراف کودک را کنترل کرد، اما نمی‌توان هر دقیقه و هر روز همراه کودک بود. کودک در مرحله‌ای از زندگی‌اش باید بدون والدین وارد جهان شود و به همین علت باید بتواند از خود در برابر خطرات محافظت کند.

این کتاب با تمرین‌هایی عملی همراه است که به والد تاثیرات گفتگو را یادآوری کرده و به او ایده‌هایی برای ایجاد صمیمیت با فرزند و تامین محیط امن برای او را می‌دهد.

غریبه‌های مشکوک اثری است کاربردی برای کودکان ۹ سال به بالا و رویکرد جالب آن در پرداختن به خطرات افراد غریبه را می‌توان نقطه قوت این اثر دانست.

نویسنده از همان ابتدا و به سبک تاریخی شروع به روایت مفاهیم مد نظر خود می کند: غریبه کیست؟

    اگر غریبه‌ای به من نزدیک شد، چه باید بکنم؟، غریبه‌ها در مکان‌های عمومی، غریبه‌های تلفنی و زنگ در، قانون "هرگز، هرگز، هدایا، وعده‌ها و دروغ‌ها و ....

این کتاب شامل توصیه‌های معقولی است که با جزئیات ساده، نحوه‌ی مقابله با رفتارهای غریبه‌ها را بیان می‌کند؛ همچنین در مورد روش‌های سنتی مانند ادعای بیماری والدین یا درخواست برای رساندن کودک به خانه هشدار می‌دهد. طراحی‌های خطی با رنگ آبی واقع‌گرایانه هستند و یکی از اصول اصلی کتاب را تکرار می‌کنند: هرگاه غریبه‌ای به کودک نزدیک شد، باید به سرعت از بزرگسالان کمک بگیرد یا به یک مکان امن پناه ببرد.

«لمس خوب، لمس بد» هم از جمله کتاب‌هایی است که مخاطبان کوچک و بزرگ را مورد خطاب قرار می‌دهند. همان‌طور که از نام این کتاب پیداست لزوما قرار نیست ما با موضوع تربیت جنسی آشنا شویم، بلکه هدف آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و حریم‌های خصوصی و عمومی است که گاهی می‌بینیم در دنیای اطرافمان به آن توجه نمی‌شود. درواقع کتاب قرار است با فعال کردن سیستم هشدار درونی کودک به او خطرات را بیاموزد. کتاب از مکالمه شبانه یک مادر و فرزند آغاز می‌شود. شب‌ها وقتی مادر جیمی او را به رختخواب می‌برد، همیشه مدتی را با هم حرف می‌زنند. آن‌ها در مورد چیزهای جالب، چیزهای مسخره و مسائل جدی حرف می‌زنند.

در داستان، مادر جیمی جوان تفاوت بین لمس های مثبت و لمس های مخفیانه، فریبنده یا اجباری را توضیح می دهد. او به او می گوید که چگونه در برابر لمس نامناسب مقاومت کند و تأیید می‌کند که سوء استفاده تقصیر کودک نیست.

بگذارید معرفی کتاب «بدن من مال منه!» را با متنی که درباره این کتاب منتشر شده است شروع کنیم: «بدن من مال من است. من خودم را دوست دارم، بدنم را هم همینطور. هیچ‌ کس حق ندارد من را قلقلک بدهد، مگر اینکه خودم بخواهم. هیچ‌ کس حق ندارد به من دست بزند، مگر اینکه خودم بخواهم. اگر کسی این‌ کار را کرد...»

همین معرفی به ما اطلاعات لازم را می‌دهد که قرار است کودک ما چه داستانی را با چه زبانی و از چه زاویه‌ای بخواند.

داستان از زبان دختری به نام کلارا روایت می‌شود که کودکان را تشویق می‌کند اگر از تماس فیزیکی ناراحت هستند، بگویند "نه". راوی به خوانندگان نکاتی یاد می‌دهد که می‌توانند بگویند یا انجام دهند تا از تماس فیزیکی ناخواسته جلوگیری کنند، یا در صورت وقوع، به افراد مناسب اطلاع بدهند.

واقعیت این است که والدین و مربیان امروز توضیحات و آموزش‌های لازم را به کودکان می‌دهند با این‌حال اگر بالغی آگاه باشیم می‌دانیم که ممکن است یک کودک گاهی به دلیل ترس و اضطراب خطرات و اتفاقات را گزارش نکند. کتاب داستانی «دیگر سکوت نمی‌کنم!» درباره همین موضوع مهم است و می‌تواند به فرزندان ما بیاموزد که در زمان خطر به ما اعتماد کنند و خطرات را به ما گوشزد کنند.

بگذارید ماجرای این کتاب را با هم بخوانیم: «کلاس ۲۰۴ در کتاب «دیگر سکوت نمی کنم» معلمی دارد به نام خانم سالوادور. او بسیار مراقب بچه‌ها است و حتی نمی‌گذارد آن‌ها به یکدیگر ناسزا بگویند یا با هم بدرفتاری کنند. خانم سالوادور قانون‌های خودش را برای کلاس‌اش دارد. این کارهای او، به رژینا یکی از شاگردان کلاس آرامش می‌دهد. رژینا رازی دارد که به هیچ‌کس نگفته حتی مادرش. او کم حرف است و دوست دارد بیشتر وقت‌اش را در مدرسه بگذارند. یک روز خانم سالوادور با رژینا و مادرش صحبت می‌کند و کم کم متوجه راز رژینا می‌شود. خانم سالوادور برای همه بچه‌ها درباره جاهای خصوصی بدن‌شان می‌گوید و محافظت در برابر غریبه‌ها. یک روز رژینا پیش خانم سالوادور می آید و از رازش می‌گوید. خانم معلم به او کمک می‌کند تا بتواند به ناراحتی‌های‌اش غلبه کند.»

سخن آخر

دیدیم که کتاب‌های تربیت جنسی به والدین و کودکان کمک می‌کنند تا اطلاعات صحیح و علمی را درباره مسائل جنسی کسب کنند و فضایی مناسب برای گفتگوهای حساس ایجاد کنند. این کتاب‌ها نه‌تنها به تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان کمک می‌کنند، بلکه با آگاهی‌بخشی در مورد مرزهای شخصی، احتمال سوءاستفاده‌های جنسی را کاهش می‌دهند. کتاب‌های کودک و نوجوان نردبان کتاب‌هایی متنوع را با موضوع تربیت جنسی منتشر کرده است. شما برای خرید اینترنتی کتاب کودک و دیگر کتاب‌های تربیت جنسی نردبان، می‌توانید به سایت این ناشر مراجعه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)