نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ایده بازی با بچه های مهدکودک

1403/8/1 18:45
41 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بهترین ایده های بازی با بچه های پیش دبستانی: چند ایده بازی با بچه های مهدکودک 1 تا 6 ساله؛ معرفی بازی برای سنین مختلف تا با فرزندانتان بازی کنید.

ایده بازی با بچه های پیش دبستانی

بازی علاوه بر تقویت سلامت و رشد کودک، به ایجاد روابط ایمن، پایدار و پرورش او کمک می‌کند. بازی از کودک در برابر استرس ‌محافظت کرده و انعطاف پذیری عاطفی-اجتماعی در وی ایجاد خواهد کرد. شادی متقابل و تعامل یک به یک که در طول بازی اتفاق می‌افتد، می‌تواند اضطراب را در کودک کاهش دهد. پس بازی کردن برای بچه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. امروز قصد داریم در مورد چند ایده بازی با بچه های مهدکودک با شما صحبت کنیم. در سایت zonkido می‌توانید بسیاری از این ایده‌ها را برای کودکان در سنین مختلف و انواع ایده بازی در پیش دبستانی ببینید.

چند ایده بازی با بچه های مهدکودک

در اینجا ایده‌های بازی با بچه‌های پیش دبستانی آورده شده است. شما می‌توانید از این ایده‌ها برای بازی با فرزندان خود استفاده کنید و اوقات خوشی را در کنار یکدیگر داشته باشید. بدین ترتیب ارتباط بهتری با کودک خود خواهید داشت.

ساختن و خلق کردن

یک جعبه مقوایی به فرزندتان بدهید. تخیل کودک شما می‌تواند آن را به یک خانه کوچک، یک قایق یا یک ماشین تبدیل کند. به جای جعبه مقوایی می‌توانید از یک میز کوچک استفاده کرده و روی آن را با پتو یا ملحفه بپوشانید. میز حتی از جعبه نیز بهتر است. زیرا با اندازه بزرگی که دارد، کودک می‌تواند از آن استفاده بهتری کند.

اگر بلوک بازی دارید، از کودک خود بخواهید آنها را روی هم بچیند، مرتب کند یا اشیاء مختلف بسازد. فرزند شما می‌تواند بر اساس رنگ، اندازه یا شکل، مرتب‌سازی را انجام دهد. همچنین ساختن الگوهای تکراری مانند قرمز، آبی، قرمز، آبی، با اشیا مختلف بسیار سرگرم کننده است. الگویابی بحثی است که در مدرسه نیز بر آن تاکید می‌شود. اگر کودک پیش دبستانی بتواند الگوها را درک کند در مدرسه نیز برای درک این مبحث مشکلی ندارد.

یک جعبه کاردستی برای کودک خود درست کنید. آن را با مداد مشکی، مداد رنگی، چسب، تکه‌های پارچه، تکه‌های کاغذ رنگی، تکه‌های مقوای کوچک و سایر موارد مورد نیاز برای ساخت کاردستی پر کنید. بسیاری از کودکان پیش دبستانی از ساختن کاردستی لذت می‌برند. این کار خلاقیت آنها را شکوفا می‌کند.

ایده بازی با بچه های مهدکودک

خواندن، تخیل و تظاهر

یک ایده بازی با بچه های پیش دبستانی خواندن کتاب است. با فرزندتان کتاب بخوانید. در حین خواندن کتاب، اجازه دهید کودک متن و تصویر آن را ببیند. به حروف و کلمات اشاره کنید. همچنین می‌توانید از فرزندتان بپرسید که فکر می‌کند در ادامه داستان چه اتفاقی می‌افتد.

از مواد طبیعی و اشیاء اطراف خود برای انجام یک بازی تخیلی استفاده کنید. مواد طبیعی رایگان هستند و می‌توانید آنها را در حیاط خلوت یا پارک نزدیک خانه خود پیدا کنید. برای مثال، می‌توانید با چسباندن برگ‌ها و گل‌ها به انتهای یک چوب، یک عصای جادویی درست کنید.

یک کوله پشتی قدیمی که با اشیاء قدیمی مانند لباس و اسباب بازی‌های قدیمی پر شده، ‌فرزند شما را به یک کاوشگر تبدیل می‌کند. یک حوله از او یک ابرقهرمان می‌سازد. کودکان پیش دبستانی با پوشیدن لباس‌های عجیب بسیار سرگرم می‌شوند.

فرزندتان را در انجام کارهای ساده خانه مشارکت دهید. اجازه دهید فرزندتان کاری را که می‌خواهد انجام دهد انتخاب کند. به یاد داشته باشید که برای کودک پیش دبستانی، مهم است که به عنوان یک بزرگسال شناخته شود.

بازی‌های حسی

بازی‌هایی با کودک انجام دهید که حواس پنجگانه را به او بیاموزد. به عنوان مثال، از پارچه‌هایی با بافت‌های مختلف استفاده کنید که کودک بر اثر لمس کردن بتواند تشخیص دهد که جنس و بافت این پارچه‌ها با هم متفاوت است.

بازی و خاک و آب یکی از بهترین بازی‌ها برای کودکان پیش دبستانی است. اگر امکان بازی با آب و خاک را ندارید خمیر بازی هم می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

ایده بازی با بچه های پیش دبستانی 1 تا 3 ساله

یک ایده مناسب برای بازی با بچه های پیش دبستانی، بازی بدون ساختار است. در چنین بازی، کودکان رهبری بازی و مدیریت زمان را بر عهده می‌گیرند. این نوع بازی‌ها حتی برای یادگیری مسائل مختلف توسط آنها مفید است.

به عنوان یک ایده بازی با بچه های پیش دبستانی می‌توانید یک تعداد ظروف خالی و قاشق‌های چوبی را در اختیار کودک خود قرار دهید و از او بخواهید آنها را دسته بندی کند. گاهی اوقات اشیاء ساده و ارزان بهترین راه‌ برای حمایت از خلاقیت کودک و درک چگونگی کارکرد جهان توسط او هستند. به یاد داشته باشید، این حضور و توجه والدین و مربیان است که خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهد نه وسایل الکترونیکی گران قیمت.

به کودک خود فرصت بازی با همسالان خود را بدهید. سن ۱ تا ۳ سالگی بهترین زمان برای بازی با هم سن و سال‌ها تحت نظارت والدین است. به کودک خود کمک کنید تا بدن خود را از طریق حرکات مختلف مانند راه رفتن، پریدن و ایستادن روی یک پا کاوش کند. علاوه بر این، می‌توانید فرصت‌هایی را برای بازی‌های ساختگی مثلا تظاهر به نوشیدن چای از یک فنجان اسباب بازی خالی فراهم کنید. آهنگ بخوانید و از این طریق ریتم‌های مختلف را به فرزندتان یاد دهید.

بازی و سرگرمی در مهد کودک

ایده بازی با بچه های پیش دبستانی 4 تا 6 ساله

بچه‌های ۴ تا ۶ ساله عاشق آواز خواندن، رقصیدن و نقاشی کردن هستند. پس فرصت انجام این کارها را برای آنها فراهم کنید. فعالیت‌هایی که شامل موسیقی و هنر هستند، به بهبود مهارت‌های شناختی، اجتماعی، عاطفی و چندحسی کمک می‌کنند. بعد از داستان گفتن برای فرزندتان، درباره چیزهایی که از داستان به یاد می‌آورد سوال بپرسید.

به کودک خود اجازه دهید تا نقش‌ها و فعالیت‌های موجود در داستان را بازی کند. شما می‌توانید لباس‌ها و وسایل مناسب برای ساختن صحنه داستان را تهیه کنید. زمانی را برای کودک خود در نظر بگیرید تا با دوستان خود معاشرت کند. بدین ترتیب می‌تواند ایجاد روابط دوستانه و تعامل با دیگران را یاد بگیرد. این فرصت‌ها زمان خوبی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و انجام بازی‌های مشارکتی است.

به عنوان یک ایده بازی با بچه های پیش دبستانی می‌توانید کودک خود را تشویق کنید تا حرکات مختلفی مانند پریدن، تاب خوردن، بالا رفتن از پله را در یک محیط امن امتحان کند. استفاده از رسانه‌های دیجیتالی مانند تبلت را با فعالیت‌های «دنیای واقعی» متعادل کنید. رسانه‌های مناسب می‌توانند برای کودکان بزرگ‌تر مزایایی داشته باشند، اما داشتن تعاملات اجتماعی و بازی در دنیای واقعی بسیار بهتر است.

دیگر بازی‌ها برای بچه‌های پیش دبستانی

هنگام بازی با یک شی مانند یک اسباب بازی، کودکان، دانشمندان کوچکی می‌شوند. آنها از مهارت‌های حسی-حرکتی خود برای کشف خواص آن اسباب بازی و انجام آزمایش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، برای اینکه بفهمند یک جسم جامد است یا خیر، ممکن است آن را روی زمین بکوبند. کودکان پیش دبستانی همچنین از اشیاء برای توسعه افکار انتزاعی و مفاهیمی ‌مانند نمادگرایی (استفاده از موز به عنوان تلفن) استفاده می‌کنند.

بازی‌های فیزیکی

سرگرمی‌های فیزیکی مانند رفتن به پارک و استفاده از وسایل بازی مانند سرسره، منجر به رشد مهارت‌های حرکتی کودکان، پیشگیری از چاقی و ایجاد هوش هیجانی می‌شود. برای مثال، هیجان سرسره بازی، به کودک اجازه می‌دهد تا در یک محیط نسبتا امن خطر ‌کند، بدین ترتیب اعتماد به نفس افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانید فرصت‌هایی را برای انجام ورزش‌های سازمان یافته به منظور کار گروهی فراهم کنید.

بازی در فضای باز

بازی در فضای باز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا به کودکان اجازه می‌دهد از تمام حواس خود برای ایجاد مهارت‌هایی مانند آگاهی و شناخت محیط اطراف خود استفاده کنند. همچنین می‌تواند دامنه توجه کودک را بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان خردسال در کشورهایی که زمان بیشتری را در فضای باز سپری می‌کنند، در آینده موفقیت تحصیلی بیشتری را تجربه خواهند کرد. قرار گرفتن در دل طبیعت به کودکان کمک می‌کند تا اهمیت محیط زیست را درک کنند.

تظاهر به بازی کردن

یک ایده بازی با بچه های پیش دبستانی تظاهر به بازی کردن است. تظاهر به بازی کردن، به کودکان خردسال اجازه می‌دهد تا نقش‌های اجتماعی مختلف را تجربه کنند و همکاری را بیاموزند. مثلا می‌توانید با کودک خود بازی معلم و شاگرد را انجام دهید و به او اجازه ‌دهید معلم باشد و خود در نقش شاگرد قرار بگیرید.

فراموش نکنید دادن فرصت‌های فراوان به فرزندتان برای بازی کردن، یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به او به منظور تبدیل شدن به یک بزرگسال کنجکاو، خلاق، سالم و شاد است. پس دفعه بعد که فرزندتان از شما خواست تا با او بازی کنید، از فرصت استفاده نمایید!

پسندها (1)

نظرات (0)