نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ظرفیت مناسب لباسشویی برای پتو شستن

1402/4/13 10:23
1,619 بازدید
اشتراک گذاری

 رپورتاژ :

ظرفیت مناسب لباسشویی برای پتو شستن

یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای خرید ماشین لباسشویی، بعد از قیمت، ظرفیت دستگاه است. ظرفیت به مقدار لباس خشکی که ماشین لباسشویی می‌تواند هر بار بشوید، اطلاق می‌شود. ظرفیت دستگاه بر حسب کیلوگرم مشخص می‌شود و از حدود ۵ تا ۱۴ کیلوگرم متغیر است. ظرفیت لباسشویی برای هر خانواده با توجه به تعداد اعضا و میزان شستشوها باید انتخاب شود. برای برخی خانواده‌های بزرگ‌تر که ترجیح می‌دهند پتوهای خود را در خانه بشویند، ماشین لباسشویی‌های با ظرفیت بالا، مناسب‌تر است.

در ادامه بهترین ظرفیت ماشین لباسشویی برای شستن انواع پتو را بررسی کنیم.

بهترین ظرفیت ماشین لباسشویی برای شستن انواع پتو

وسایل بزرگ مانند پتو برای شسته‌شدن مناسب نیاز به فضای بیشتری دارند، لباسشویی‌های‌ کوچک با شستن پتو دچار مشکل می‌شوند. هر چند، ممکن است پتو در حالتی که خشک است خیلی سنگین نباشد، اما تصور کنید وقتی خیس است چقدر سنگین‌تر می‌شود. وزن بیش از حد پتوی خیس، تعادل لباسشویی‌هایی با ظرفیت پایین را از بین می‌برد و عملکرد آن‌ها را در طول زمان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین، اگر فضای کافی برای حرکت پتو در درام وجود نداشته باشد، دستگاه نمی‌تواند آن را به خوبی بشوید. به‌علاوه، ممکن است مواد شوینده به درستی حل نشود و داخل پتو و درام باقی بمانند و لباسشویی و پتو بوی ناخوشایندی بگیرند.

بهترین ظرفیت ماشین لباسشویی برای شستن انواع پتو

وزن پتو باید با مقدار لباسی که ماشین لباسشویی می‌تواند بشوید مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، در ماشین لباسشویی با ظرفیت ۷ کیلوگرم، فقط باید پتوهایی با وزن کمتر از ۵ کیلوگرم را بشویید.

پتوهایی با ابعاد کمتر از ۱۸۰ در ۲۳۰ سانتی‌متر با وزن کمتر از ۴.۷ کیلوگرم و ساخته‌شده از الیاف مصنوعی برای شسته‌شدن در داخل ماشین لباسشویی خانگی مناسب هستند. توجه داشته باشید، قبل از شستشو برچسب پتو را بررسی کنید؛ در صورتی که قید شده است با لباسشویی نشویید، بهتر است پتو را به خشکشویی ببرید. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید، از شستن پتوهای پشمی و ابریشمی در لباسشویی خانه خودداری کنید.

اندازه پتو و وزن پتو اولین و مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید قبل از شستن به آن توجه کنید. اگر اندازه و وزن پتو خیلی بزرگ است، توصیه می‌شود آن را به خشکشویی بسپارید تا با ماشین لباسشویی‌های صنعتی بزرگ شسته شوند.

اما پتوهای کوچک و متوسط با وزن حدود ۷ تا ۱۰ کیلوگرم را می‌توان در منزل با ماشین لباسشویی معمولی نیز شست.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، یک ماشین لباسشویی با ظرفیت حداقل ۶ کیلوگرم برای شستشوی مناسب یک پتوی یک نفره، ۷ کیلوگرمی برای پتوهای دو نفره و لباسشویی‌های ۸ کیلوگرمی و بیشتر برای سایزها بزرگ‌تر مناسب هستند.

علاوه بر ظرفیت ماشین لباسشویی قدرت موتور و کیفیت ساخت لباسشویی نیز برای شستشوی پتو اهمیت دارند. برخی از لباسشویی‌های ضعیف قادر به شستشوی اقلام بزرگ مانند پتو نیستند و سریع خراب می‌شوند. برای مشاهده ماشین لباسشویی مناسب شستشوی پتو، به این صفحه shokatkala.com/washing-machine/gplus-washing-machine مراجعه کنید.

معمولا اگر لباسشویی مناسب شستشوی پتو باشد برنامه پتوشور نیز دارد یا در کاتالوگ آن به شستن پتو نیز اشاره شده است.

شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی

برخی از لباسشویی‌ها می‌توانند پتوهای سنگین را نیز به راحتی بشویند. لباسشویی‌هایی با ظرفیت ۱۰ یا ۱۲ کیلوگرم برای این‌گونه پتوها مناسب‌تر هستند. هر چه درام بزرگ‌تر باشد پتو راحت‌تر داخل آن می‌چرخد و بهتر تمیز می‌شود.

اگرچه اکثر پتوهای سنگین قابل شستشوی با ماشین لباسشویی هستند، اما هر بار که آن‌ها را در لباسشویی می‌شویید، باید بسیار محتاط باشید. برخی از پتوهای سنگین، به دلیل فشار و وزنی که هنگام شستشوی ایجاد می‌کنند، ممکن است به دستگاه آسیب جدی برسانند.

شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی

آیا می‌توانم پتوی سایز کینگ را در ماشین لباسشویی ۶ کیلوگرمی بشویم؟

پاسخ منفی است. ماشین‌های لباسشویی خانگی حتی با ظرفیت‌های نسبتاً بزرگ، اغلب به اندازه کافی فضا برای شستشوی پتوهای خیلی بزرگ ندارند. اگر ماشین لباسشویی شما ظرفیت ۱۰ کیلوگرمی دارد، به احتمال زیاد پتو سایز کینگ را می‌شوید.

به طور کلی، ۴ فوت مکعب فضای درام برای ۵ تا ۷ کیلوگرم لباس کافی است. درام بزرگتر با ظرفیت ۴.۵ فوت مکعب تا ۹ کیلوگرم پتو را در خود جای می‌دهد. به عنوان یک قاعده کلی، یک پتوی بزرگ برای دستگاه ۳.۵ فوت مکعبی و یک پتوی بسیار بزرگ برای درام ۳.۸ فوت مکعبی مناسب است.

  • ماشین لباسشویی ۸ کیلوگرمی، حدود ۴۰ تیشرت یا یک پتوی سایز کوئین را در خود جای می‌دهد.
  • ماشین لباسشویی ۹ کیلوگرمی، حدود ۴۵ تیشرت یا یک پتوی سایز متوسط را در خود جای می‌دهد و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب است.
  • ماشین لباسشویی ۱۰ کیلوگرمی به بالا، حدود ۵۰ تا ۶۰ تیشرت یا یک پتوی بزرگ و سنگین را در خود جای می‌دهد.

نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی

توصیه می‌شود پتوهای سبک را در ماشین لباسشویی خانگی هر ۳ ماه یکبار بشویید. اما اگر پتو را با ملافه کاور  کنید، نیازی به شستشوی مکرر آن نیست و حداقل هر سه ماه یکبار می‌توانید به راحتی ملحفه را از پتو جدا کنید و آن را در لباسشویی بشویید. در ادامه نحوه شستشوی پتو در لباسشویی را مرور می‌کنیم.

پتوها اندازه، ساختار و طراحی متفاوتی دارند، بنابراین، قبل از شستشوی، برچسب روی آن‌ها را بخوانید. برچسب، دستورالعمل‌های مراقبتی را نشان می‌دهد، از جمله اینکه آیا می‌توان پتو را در ماشین لباسشویی شست یا خیر. در صورتی که اجازه دارید پتو را در لباسشویی بشویید، بررسی کنید چه تنظیماتی برای آن توصیه شده است، به عنوان مثال، شستن آن در حالت آب سرد یا چرخه ملایم.

اگر پتو لکه دارد، ابتدا لکه را تمیز کنید و سپس اقدام به شستشوی کنید. اگر پتو ملحفه دارد و آن را جدا نمی‌کنید توصیه می شود به جای آب گرم، از آب سرد برای تمیزکردن لکه‌ها استفاده کنید تا اثرات لکه روی پارچه باقی نماند.

  • برای لکه‌های مایع مانند قهوه، آبمیوه و آب از لکه‌برهای بدون سفیدکننده استفاده کنید.
  • در زمان انتخاب تنظیمات ماشین لباسشویی فقط از آب سرد یا گرم استفاده کنید. استفاده از آب خیلی داغ به پتو آسیب می‌زند. برای جلوگیری از سوراخ‌شدن و پارگی، تنظیمات شستشوی ظریف یا سبک را انتخاب کنید.
  • از یک شوینده ملایم و بدون سفیدکننده استفاده کنید. نرم‌کننده‌های پارچه توصیه نمی‌شوند زیرا ساختار پتو را تغییر می‌دهند و باعث سفت و خشن‌شدن بافت آن‌ها می‌شوند.
  • دور خشک کن سبک یا متوسط را انتخاب کنید.
  • بعد از شسته‌شدن پتو در لباسشویی آن را در هوای آزاد و آفتاب پهن کنید تا نم آن کاملا خشک شود.

جمع‌بندی

از یک ماشین لباسشویی ۷ کیلوگرمی می‌توان انتظار داشت که حداکثر هفت کیلوگرم لباس خشک را بشوید. اما توجه داشته باشید که ظرفیت کل دستگاه به این معنی نیست که این مقدار کامل را می‌توان به هر برنامه‌ شستشویی داد. به عنوان مثال، یک ماشین لباسشویی ۷ کیلوگرمی فقط در برنامه‌های خاص، بار کامل ۷ کیلوگرم را بدون مشکل می‌شوید. به همین دلیل برای شستشوی پتوها، بهتر است از لباسشویی‌های با ظرفیت بالاتر از ۸ کیلوگرم استفاده کرد. توصیه می‌شود پتوهایی را که دارای برچسب خشکشویی هستند، به یک خشکشویی حرفه‌ای ببرید.

پسندها (1)

نظرات (0)