نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 6 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

مصرف قهوه برای کودکان

1402/4/14 8:39
833 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

مصرف قهوه برای کودکان

در هنگامی که انرژی شما مثل صبح و عصر کاهش پیدا میکنم، قهوه می تواند برای بازگشت انرژی به شما کمک شایانی کند. پس بدون معطلی قهوه مورد علاقه خود را آماده کنید و برای نوشیدن آن آماده شوید.

ممکن است بوی قهوه نیز کودک شما را کنجکاو کند تا به ماهیت این دانه خوش‌بو پی ببرد. او از شما تقاضا می‌کند تا به او هم کمی از این نوشیدنی بدهید. ممکن است فکر کنید نوشیدن قهوه برای او ضرر دارد اما با رعایت نکاتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

آیا قهوه برای سلامت کودک مضر است؟

قهوه با دارا بودن انواع مختلفی از ویتامین‌ها و همچنین مواد مغذی مانند منیزیم و پتاسیم را قهوه دارای منافع زیادی است. برای مثال این دانه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، آلزایمر، دیابت، سرطان و … نقش مهمی ایفا می‌کند و منجر به سلامت کبد شما می‌شود.

همانطور که می‌دانید چاره اول و آخر اکثر افراد برای رفع خستگی و فرار از خواب آلودگی، قهوه است. اما مانند هر خوراکی دیگری مصرف بیش‌ از اندازه آن می‌تواند مشکل ساز باشد، مخصوصا اگر برای کودکان استفاده شود. پس قبل از آن که اجازه دهید کودک‌تان قهوه بنوشد، لازم است به چند مورد ضروری آگاهی پیدا کنید.

قهوه برای کودکان؛ چه میزان و چه اندازه؟

حال که می‌خواهید به فرزندتان قهوه بدهید، لازم است در ابتدا موارد مهم را بدانید. با توجه به یکی از تحقیقات معتبر در این راستا، برای هر کیلوگرم از وزن کودک می‌توان دو و نیم میلی گرم کافئین در نظر گرفت. پس مقدار کافئینی که می‌توانید به فرزند خود بدهید، بستگی به وزن کودک شما دارد.

اگر قصد دارید کودک‌تان برای نوشیدن قهوه از فنجان استفاده کند، بهتر است مطلع باشید که هر فنجان می‌تواند صد میلی گرم قهوه را در جای خود دهد. این نکته را نیز فراموش نکنید که کودک شما ممکن است در طی روز نوشیدنی‌ها  یا خوراکی‌هایی غیر از قهوه که حاوی کافئین‌ هستند را میل نماید.

بنابراین در اندازه گیری مقدار قهوه قابل مصرف در روز، این موارد را جا نیندازید. اما به صورت کلی نباید به کودکان زیر دوازده سال قهوه بدهید.

چه نوع قهوه ای برای کودکان مناسب است؟

دانه قهوه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که دو نوع عمده آن شامل عربیکا و روبوستا است. چنانچه تمایل دارید به میزان کمتری از کافئین دست پیدا کنید، قهوه عربیکا گزینه مناسبی به حساب می‌آید. قهوه عربیکا علاوه بر میزان کافئین کم‌تر نسبت به قهوه روبوستا، طعم شیرین‌تری نیز دارد.

این نوع قهوه به علت تقاضا بالای آن، از لحاظ قیمتی نیز گران‌تر است. اما در عین حال باید علاوه بر موارد بیان شده به وضعیت سلامت کودک‌تان نیز توجه کنید تا بتوانید نوع مناسبی از قهوه را برایش بیابید.

چگونه برای کودک‌ قهوه آماده کنیم؟

شما با بهره گیری از همان روش‌های معمول درست کردن قهوه، توانایی تهیه این نوشیدنی برای فرزند‌تان را دارید. اما اگر شاغل هستید یا به هر دلیلی زمان کافی برای تهیه قهوه ندارید، می‌توانید با خرید کپسول نسپرسو کار خود را راحت کنید. کپسول را در جایی که برای آن ساخته شده قرار دهید و منتظر بمانید تا قهوه در‌ون فنجان شما بریزد. همچنین شما با توجه به علایق خود و کودک‌تان، نوع و طعم کپسول مورد علاقه‌تان را نیز انتخاب می‌کنید. حال در زمانی کوتاه و با بیش‌ترین سرعت می‌توانید فنجانی قهوه برای فرزند دلبند خود آماده سازید.

چه ترکیبی از قهوه برای کودک مناسب تر است؟

اگر تصمیم گرفته‌اید به کودک خود اجازه نوشیدن قهوه بدهید، می‌توانید با افزودنی‌هایی این نوشیدنی را برای او مفید‌تر کنید. برای مثال لاته، موکا و کاپوچینو نوشیدنی‌هایی هستند که از ترکیب شیر و قهوه درست می‌شوند. همه افراد نیز به خاصیت شیر و کلسیم موجود در آن برای سلامت استخوان‌ها آگاهی دارند. اما چیزی که در اینجا نباید فراموش کنید، میزان استفاده از شکر در این نوشیدنی‌های ترکیبی است.

مصرف بیش از اندازه شکر معایب فراوانی دارد. پس مراقب مقدار شکر مصرف شده باشید.

مصرف زیاد قهوه چه عوارضی برای کودک دارد؟

مصرف و نوشیدن بیش از اندازه قهوه، اثرات ناخوشایندی برای کودکان مانند بیش فعالی، بی‌خوابی، کاهش اشتها، پوسیدگی دندان و … دارد. کافئین با ماهیت محرکی که دارد، می‌تواند منجر به بیش فعالی و کم شدن تمرکز کودک شود.

همچنین ساعات خواب وی را نیز نامنظم و آشفته کند. این ماده با کاهش اشتها، ممکن است سبب نامتعادل شدن رژیم غذایی کودک می‌شود. به علاوه با خاصیت اسیدی بودن، قابلیت ضعیف کردن مینای دندان و سپس پوسیدگی آن را هم دارد.

قهوه برای کودکان؛ به اندازه و مفید

استفاده متعادل و به اندازه از هر چیزی در کمال مفید بودن، اثرات منفی آن را نیز به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند. مصرف قهوه برای کودکان نیز به همین صورت است. اگر در سن مناسب و به مقدار گفته شده مصرف شود، مشکلی به وجود نمی‌آورد. چنانچه در استفاده از آن زیاده روی‌هایی صورت گیرد، مشکلات و بیماری‌ها یکی پس از دیگری نمایان خواهند شد. پس با کنترل کودک خود و تفهیم وی، او را به میزانی که تایید شده است و اجازه نوشیدن آن را دارد، عادت بدهید.

پسندها (1)

نظرات (1)

مامان و ماهرخ جون🌜💛مامان و ماهرخ جون🌜💛
14 تیر 02 9:29
مادر و پدر من نمذارند من بخورم حتی نسکافه!☹️