نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

5 روش برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

1402/4/10 11:09
200 بازدید
اشتراک گذاری

5 روش برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

امروزه کودکان به‌شدت درگیر موبایل، اینترنت و بازی‌های کامپیوتری هستند و کل اوقات فراغتشان را درگیر گوشی می‌شوند. بازی کردن با موبایل آسیب‌های بسیاری از جمله اختلالات در خواب شب، تضعیف قدرت بینایی،‌ کاهش خلاقیت و افزایش پرخاشگری را برای کودکان به‌همراه دارد. برای پر کردن اوقات فراغت، می‌توان از روش‌های بهتری استفاده کرد تا علاوه بر سرگرمی، مهارت‌های آن‌ها نیز تقویت شود.

در این مقاله ما 5 مورد از بهترین روش‌‌ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان را جمع آوری کرده‌ایم که با مطالعه آن‌ها، روش‌های مفید و تاثیر گذاری برای سرگرم کردن کودک خود داشته باشید.

نقاشی؛ یک سرگرمی که استعداد کودکان را شکوفا می‌کند

بهترین زمان برای شروع نقاشی در کودکان، 4 سالگی است. در 48 ماهگی، ارتباط بین دست و مغز کاملا تشکیل شده است و کودک توانایی هدایت دست به جهت دلخواه را دارد. برای معرفی مفهوم نقاشی به کودک، بهترین گزینه‌ طرح‌های آماده هستند. برای مثال خط‌های بیرونی یک درخت را رسم کنید و از کودک بخواهید تا تنه و برگ‌های درخت را رنگ آمیزی کند.

توجه داشته باشید استفاده از مداد برای شروع نقاشی کمی سخت است. کودک در سن 4 سالگی نمی‌تواند مداد یا قلم در دست خود بگیرد، به‌همین خاطر بهتر است از انواع وسایل نقاشی مانند رنگ انگشتی استفاده کند. از طریق سرگرم کردن کودک با نقاشی، فرزندتان رنگ‌های مختلف را ترکیب می‌کند و طرح‌های دلخواهش را می‌کشد. به‌همین خاطر خلاقیتش تقویت خواهد شد. همچنین اگر کودک استعداد نقاشی داشته باشد، در سنین خردسالی مهارت‌های او در رسم و رنگ‌آمیزی مشخص می‌شوند.

پازل و جورچین؛ اهمیت بازی در کودکان برای تقویت هوش

هنگام حل کردن پازل دست، چشم و مغز سعی دارند ارتباط یکپارچه‌ای با یکدیگر بسازند. چشم و مغز ارتباط قطعات را کشف می‌کنند و دست حالت قرارگیری درست را پیدا می‌کند. این ایجاد ارتباط در چشم و مغز کودکان نیز انجام می‌شود و علاوه بر سرگرم کردن کودک، باعث تقویت هوش او می‌شود.

بهتر است برای پر کردن اوقات فراغت کودکان با پازل، ابتدا از جورچین‌های ساده با قطعات بزرگ استفاده کنید تا کودک خسته نشود. به‌مرور زمان می‌توانید جورچین‌های پیچیده‌تری انتخاب کنید؛ البته زمانی به سراغ پازل‌های سخت‌تر بروید که فرزندتان کاملا به پازل‌های ساده مسلط باشد.

پرکردن اوقات فراغت با استفاده از پازل می‌تواند تبدیل به یک بازی گروهی شود. برای مثال می‌توانید یک پازل سخت‌تر تهیه کنید و از فرزندتان بخواهید برای حل‌ آن از دوستان خود کمک بگیرد. اگر قصد خرید پازل را دارید، این نکته را به یاد داشته باشید که قیمت پازل باتوجه‌به تعداد قطعات متغیر است. برای انتخاب پازل مناسب فرزندتان حتما به رده سنی درج‌شده روی بسته‌بندی آن نیز توجه کنید.

پازل و جورچین؛ اهمیت بازی در کودکان برای تقویت هوش

بازی‌های خانوادگی و دسته جمعی؛ بهترین بازی‌ها برای اوقات فراغت کودکان

تحرک و بازی‌های جسمی حرکتی، بازی‌های موردعلاقه کودکان برای پر کردن اوقات فراغت هستند. اگر فرزندتان داخل خانه می‌دود یا علاقه به بازی‌های جسمی حرکتی دارد، اصلا او را سرزنش نکنید، بلکه از انرژی او برای بازی کردن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید روز‌هایی از هفته را به بازی‌های جسمی خانوادگی اختصاص دهید. خمیر بازی یکی از بازی‌هایی است که کودک می‌تواند به‌تنهایی یا با کمک شما و دوستانش انجام دهد. با خرید خمیر بازی برای کودک، نه‌تنها یک سرگرمی عالی برای او فراهم می‌کنید، بلکه ترکیب رنگ‌ها و ساخت شکل‌های گوناگون به پرورش قدرت تخیلش کمک خواهد کرد.

علاوه‌بر این، بازی‌هایی مانند والیبال، پانتومیم، خرس وسط، طناب‌کشی یا صندلی موزیکال، علاوه‌بر تقویت ارتباطات بین اعضای خانواده، از بهترین روش‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان در خانه هستند. کودک شما از بازی‌های خانوادگی الگو می‌گیرد و به دوستانش نیز پیشنهاد انجام این بازی‌ها را می‌دهد.

استفاده از بازی‌های فکری؛ پر کردن اوقات فراغت در خانه

فرقی نمی‌کند بازی جسمی باشد یا فکری؛ بازی از هر نوعی برای کودکان جذاب است. بازی‌های فکری نیاز به قدرت حل مسئله دارند؛ زیرا کودک باید برای بخش‌های مختلف بازی، راه‌حل پیدا کند. به‌همین خاطر در طول بازی، خلاقیت و حل مسئله آن‌ها افزایش می‌یابد. بازی‌های فکری به دو بخش تک‌نفره و چندنفره تقسیم می‌شوند.

بازی‌های تک‌نفره مانند اوریگامی و جدول، فعالیت‌های مغز را بهبود می‌دهند. از جمله بازی‌های گروهی نیز می‌توانیم به دومینو، اونو و مونوپولی اشاره کنیم که علاوه‌بر ایجاد سرگرمی، نیاز به تفکر گروهی دارند. بازی‌های فکری علاوه‌بر پر کردن اوقات فراغت، نحوه کار گروهی و تفکر جمعی را به کودکان آموزش می‌دهد.

استفاده از بازی‌های فکری؛ پر کردن اوقات فراغت در خانه

کلاس‌های آموزشی یا ورزشی؛ پرکردن اوقات فراغت کودکان با مهارت آموزی

در سال 20۰8 گروهی از روانشناسان کودک تحقیقی روی تاثیر ورزش بر کودکان انجام دادند. نتایج نشان داد اگر اوقات فراغت و بیکاری کودکان با ورزش پر شود، روی رشد شخصیت، احساس مسئولیت،‌ تفکر و توجه کودکان تاثیر مثبت بسیاری دارد. انجام ورزش علاوه‌بر ایجاد سرگرمی، ماهیچه‌ها و استخوان‌های کودک را نیز تقویت می‌کند.

علاوه‌بر ورزش، می‌توان کودک را به کلاس‌های آموزشی مانند موسیقی، نقاشی، طراحی یا زبان فرستاد. بسیاری از استعداد‌ها مانند موسیقی، هنر یا موارد دیگر، در سنین کودکی شکوفا می‌شوند. کشف و پرورش استعدادهای کودک با مهارت‌آموزی در سنین پایین برای پر کردن اوقات فراغت، به فرزندتان در تصمیم‌گیری‌های آینده شغلی نیز کمک می‌کند. حتی ممکن است استعداد امروز کودک شما، به شغل آینده او تبدیل شود. اگر برای پر کردن اوقات فراغت کودک به او یک مهارت آموزش دهید، با یک تیر دو نشان زده‌اید.

کلاس‌های آموزشی یا ورزشی؛ پرکردن اوقات فراغت کودکان با مهارت آموزی

پرکردن اوقات فراغت کودکان با استفاده از ابزار سرگرمی

در این مقاله 5 مورد از بهترین روش‌ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان را معرفی کردیم. با استفاده از روش‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌توانید اوقات فراغت کودک خود را به بهترین شکل ممکن پر کنید. شما هر ابزاری که برای سرگرم کردن کودک خود نیاز دارید را می‌توانید از ایران تحریر تهیه کنید. فروشگاه ایران تحریر با 19 سال سابقه در زمینه فروش انواع نوشت‌افزار، تلاش می‌کند تا با عرضه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب، رضایت خریداران عزیز را فراهم کند. برای خرید نوشت‌افزار باکیفیت از برند‌های معتبر دنیا می‌‌توانید به فروشگاه ایران تحریر به آدرس irantahrir.shop مراجعه کنید.

پسندها (1)

نظرات (0)