نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ویژگی های یک روانپزشک خوب

1402/3/17 7:48
205 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

1. مهارت های ارتباطی عالی

مهارت‌های ارتباطی سنگ بنای طبابت است، اما در روانپزشکی اهمیت این ویژگی بسیار بیشتر است. روانپزشکان زمان زیادی را برای گوش دادن بدون قضاوت، به بیماران صرف می‌کنند. از ویژگی‌های یک روانپزشک خوب، اولین چیزی که مهم است همین ویژگی است. بسیاری از روانپزشکان برای پیشبرد کار خود، مهارت‌های همدلی را تمرین می‌کنند.

روانپزشکان برای درک درست زندگی، دنیای درونی و افکار، احساسات و عواطف بیماران باید به دقت به آنها گوش دهند. یک شرح حال کامل هنگام تلاش برای تشخیص مشکلات بیماران بسیار مهم است. گاها ممکن است بیماران به هر دلیلی در برقراری ارتباط و صحبت کردن مشکل داشته باشند و اینجاست که روانپزشک مسئولیت بیشتری را به دوش می‌کشد حمایت بیشتری از بیمار می‌کند. مطالعه بیشتر برای شناخت بهترین روانپزشک

به همین دلیل است که صبر و درک با توانایی گوش دادن مؤثر همراه است. از طرف دیگر، صحبت با بیمار نیز باید به گونه‌ای باشد که برای وی کاملا قابل درک و واضح باشد، مثلا از گفتن کلمات تخصصی و پزشکی اجتناب کند و به زبان آشنای بیمار با اوصحبت کند.

دکتر علیرضا جباری

2. توانایی مدیریت عدم قطعیت

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های روانپزشکی این است که روانپزشک همیشه برای تشخیص باید روی پای خودش بایستد! ممکن است بیماران شرایط یا مشکل روانی مشابهی داشته باشند، اما اغلب به روش‌ها و برنامه‌های بسیار متفاوتی برای درمان و حمایت روانی نیاز دارند و این عدم قطعیت دقیقا از همینجا نشأت می‌گیرد.

در واقع می‌توان گفت همه بیماران روی یک نمودار قرار می گیرند و مثلا برخی از آنها به یک دارو واکنش خوبی نشان می‌دهند و برخی دیگر ممکن است اصلا از آن دارو نتیجه نگیرند. این مسئله می‌تواند برای روانپزشکان چالش برانگیز و گاها خسته کننده باشد.

از ویژگی‌های روانپزشک‌های خوب می‌توان به این مورد اشاره کرد که این جنبه از شغلشان را پذیرفته‌اند و با چالش‌های آن روبرو می‌شوند. البته این عدم قطعیت درمان باعث می‌شود هر روانپزشک تجربه منحصر به فرد خود را داشته باشد و دوران کاری پر باری را پشت سر بگذارد.

3. مقابله با شرایط احساسی دشوار

رفتار بیماران و گاها چیزهایی که آنان تعریف می‌کنند، می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و امکان دارد روی همدلی و ارتباط بین روانپزشک و بیمار تاثیر بگذارد.

مثلا بیماری را در نظر بگیرید که رفتار پرخاشگرانه و خصمانه دارد. اولین چیزی که باید بدانید این است که روانپزشک نباید این رفتار را به خودش بگیرد، زیرا ممکن است بیمار به خاطر مسائل دیگری این رفتار را نشان دهد (البته که گفتن این حرف از انجام دادن آن بسیار راحت‌تر است!). در این شرایط ترسیدن یا عصبانی شدن متقابل یک واکنش کاملا عادی است، ولی یک روانپزشک خوب تمام سعی خود را می‌کند که خود را کنترل کند و اگر موفق به این کار نشد، در جلسه بعدی زمان را به ترمیم رابطه بین خودش و بیمار اختصاص می‌دهد.

4. درک گسترده و صحیح از بیماری

ممکن است شنیده باشید روانپزشکی "علم" نیست بلکه "هنر" است، البته که کاملا درست نیست، اما بسیار مهم است که یک روانپزشک خوب باید فقط روی جنبه‌های بیولوژیکی بیماری تمرکز نکند و از دریچه روانشناختی و اجتماعی نیز به بیماران خود نگاه کند.

بیماری روانی علل پیچیده و درهم تنیده ای دارد. در حالی که انتقال‌دهنده‌های عصبی و ژنتیک نقش مهمی در بیماری‌های روانی بازی می‌کنند، تأثیر تجربیات زندگی و بافت اجتماعی-فرهنگی فرد نیز نقش مهمی دارد. پس به شکل بسیار ساده می‌توان گفت روانپزشکی فقط تجویز دارو نیست و درمان‌های روانی و اجتماعی به همان اندازه مهم هستند و همیشه باید در کنار دارو مورد توجه قرار گیرند.

پس نگاه کردن از جنبه‌های مختلف به بیماری و درک صحیح آن به لیست ویژگی‌های یک روانپزشک خوب اضافه می‌شود. حتما هنگام مراجعه به پزشک این ویژگی را در نظر بگیرید و از روانپزشک خود بخواهید درمانی دارویی و مشاوره‌ای را با هم انجام دهد.

ویژگی های یک روانپزشک خوب

5. علم و آگاهی گسترده

یک روانپزشک خوب باید درک دقیقی از داروها، ملاحظات ایمنی آنها، تاثیرات آنها بر بیماران و سایر موارد مهم داشته باشد.

مثلا اگر یک بیمار سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارد، باید داروهای اعتیادآور را با احتیاط و ملاحظات لازم برای وی تجویز کرد یا به طور کامل از آنها اجتناب کرد. علاوه بر این روانپزشک باید بداند که به دلیل عوارض جانبی یا بی اثر بودن چه زمانی دوز را کاهش دهد یا داروها را تغییر دهد.

6. انعطاف پذیری

از ویژگی‌های روانپزشک خوب می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنها منعطف هستند. برای ایجاد یک محیط مناسب با حس حمایت و امنیت ممکن است لازم شود روانپزشک بنا به واکنشی که از بیمار دریافت می‌کند، روش خود را تغییر دهد و درمان دیگری را در پیش گیرد.

همچنین روانپزشکان شایسته در روش‌های درمانی خود نیز انعطاف پذیر هستند. اگر بیمار نتواند به طور منظم در جلسات ویزیت حضوری شرکت کند، ممکن است به منظور ایجاد شرایط لازم برای بیمار و کمک و فضایی که نیاز دارد، جلسات روانپزشکی از راه دور یا حتی تماس‌های تلفنی را برای او در نظر گرفت.

7. وظیفه شناسی

روانپزشک خوب به نیازها و نگرانی‌های منحصر به فرد بیمار خود توجه می‌کند. این یعنی احترام گذاشتن به وقتشان، وقت شناس بودن و در دسترس بودن و تشویق آنها به داشتن ارتباط موثر با روانپزشک.

در نتیجه این جریان بیمار در محیط احساس امنیت بیشتری می‌کند و همه جنبه‌های بیماری خود را آشکار می‌کند و طبق آن درمان دریافت می‌کند.

روانپزشک خوب

8. یادگیرنده مادام العمر

یک روانپزشک خوب اهمیت یادگیری مداوم را درک می‌کند و مدام در حال مطالعه و یادگیری است تا در مورد درمان‌های پیشرفته و استانداردهای پزشکی به روز بماند. همچنین مخالف پرسیدن سوال یا مشورت گرفتن از همکاران خود در هنگام بروز مشکلات نیستند و در نتیجه در درمان کیفیت بیشتری را در اختیار بیمار قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه زندگی و سبک آن نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی تغییر داشته است، میزان افسردگی، خودکشی، استرس، اضطراب و سایر بیماری‌ها و مشکلات روانی بسیار بیشتر شده است و تعداد زیادی از افراد در سطح جامعه نیاز به روانشناس یا روانپزشک دارند.

چنانچه قصد مراجعه به روانپزشک را دارید، ویژگی‎های ذکر شده را در نظر بگیرید تا بهترین خدمات را دریافت کنید و در نتیجه بهترین درمان را داشته باشید.

پسندها (1)

نظرات (0)