نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

با علت های گریه نوزاد و روش های متوقف کردن آن آشنا شوید

1401/12/3 13:11
341 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

علت های گریه نوزاد و روش های متوقف کردن آن

گریه نوزاد می تواند بستگی به عوامل زیادی داشته باشد. اما نکته قابل توجه این است که بدون شناخت دلایل گریه های یک نوزاد، هیچ یک از ما قادر به توقف گریه و آرام کردن او نخواهیم بود.

به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله تمام عواملی که موجب گریه در نوزادها می شوند را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین قرار است تا شما را با روش های آرام کردن آن‌ها آشنا کنیم.

پس اگر شما هم جزء مادرهای جوانی هستید که به تازگی صاحب فرزند شده اید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. زیرا خواندن این مطالب می تواند تاثیر زیادی در عملکرد شما هنگام متوقف کردن گریه نوزاد داشته باشد.

گریه نوزاد به چه عواملی بستگی دارد؟

این عوامل می توانند احساس ناراحتی در نوزاد، به وجود آمدن حس ترس در او، اعلام گرسنگی از سوی او، نیاز به تعویض پوشاک یا درخواست محبت از سوی کودک باشند که در ادامه تمام این موارد را تشریح خواهیم کرد.

چه دلایلی موجب ناراحتی نوزاد و گریه کردن او می شود؟

این دلایل به دل درد و احساس سرما یا گرما ارتباط دارد. به همین دلیل در رابطه با گریه نوزاد از دل‌درد باید بگوییم که ممکن است نوزاد شما دچار اسهال، یبوست، استفراغ یا تب شده باشد.

پس این نکته را لحاظ کنید که در چنین شرایطی نوع گریه در نوزاد به‌گونه‌ای است که صدای ضعیف تری داشته و تن صدایش مرتب بالا و پایین می شود که تمام این ها نشان از دردی دارد که به نوزاد تحمیل شده است.

همچنین لازم به ذکر است که تنها راه آرام کردن نوزاد مراجعه به پزشک و مصرف دارو است. زیرا تجویز و مصرف خودسرانه دارو تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود.

با عوامل گریه نوزاد از ترس آشنا شوید

ترس یکی دیگر از عواملی است که موجب گریه نوزاد می شود. ممکن است بپرسید که دلایل ترسیدن نوزاد چیست و چگونه می توان از آن‌ها جلوگیری کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دور شدن از مادر بزرگ ترین ترس نوزاد است. همچنین دلایل دیگری مثل صداهای بلند یا دیدار افراد غریبه هستند که می توانند باعث به گریه افتادن نوزاد از روی ترس شوند.

آیا به گریه افتادن نوزاد به معنای اعلام گرسنگی است؟

پاسخ ما به این سوال بله است. زیرا گرسنگی یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث گریه کردن نوزاد می-شود. همچنین لازم به ذکر است که تعداد این اعلام ها در روزها و ماه های اول بیشتر خواهد بود.

تعویض پوشاک از عوامل به گریه افتادن نوزاد است

زمانی که پوشک نوزاد به خاطر دفع کردن خیس می شود، پوست او نسبت به این رطوبت واکنش های حساسیتی نشان داده و موجب گریه او خواهد شد.

البته باید گفت که اکثر نوزادان نسبت به این مسئله مقاوم هستند و تا زمانی که پوستشان دچار خارش و سوزش نشود، اعتراضی نمی کنند.

اما پیشنهاد ما این است که اجازه ندهید تا پوست لطیف نوزاد به رطوبت عادت کند. زیرا ممکن است در طولانی‌مدت، پوست او دچار قارچ و سایر بیماری های پوستی شود.

گریه کردن نوزاد می تواند به معنای درخواست آغوش شما باشد

می توان گفت دوست داشتنی ترین دلیلی که باعث به گریه افتادن نوزاد می شود، نیاز مداوم او به آغوش و حس اطمینان از حضور پدر و مادر است.

پس این نکته را در این مطلب در نظر داشته باشید که گریه های این‌چنینی نوزاد، چیزی به جز ابراز دلتنگی و بهانه گیری برای آغوش شما نیست.

به همین دلیل اگر نوزاد شما در فواصل زمانی کوتاه گریه می کند، پیشنهاد می دهیم که با در آغوش گرفتنش، حس اطمینان و امنیت را به او منتقل کنید. زیرا نوزاد با شنیدن بوی شما آرام گرفته و به سرعت ساکت می شود.

روش هایی برای آرام کردن نوزاد و متوقف کردن گریه او

چه روش هایی برای آرام کردن نوزاد و متوقف کردن گریه او وجود دارد؟

حال که شما را با دلایل به گریه افتادن نوزاد آشنا کردیم، نوبت به معرفی روش های متوقف کردن این گریه ها می رسد. این روش ها می توانند ماساژ دادن نوزاد، پخش موسیقی، پرت کردن حواس نوزاد، تاب دادن یا حمام با آب گرم باشد که در ادامه به معرفی و بررسی تک تک راهکارهای گفته شده خواهیم پرداخت.

ماساژ می تواند باعث آرام شدن نوزاد شود

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، دل درد یکی از علت ها به گریه افتادن نوزاد شما است. به همین دلیل زمانی که شکم نوزاد را در جهت عقربه های ساعت ماساژ می دهید، به بهبود دل درد او کمک خواهید کرد.

همچنین باید گفت که ماساژ کمر، دست و پای نوزاد باعث می شود تا به خاطر تماس ها و محبت های لمسی پدر و مادر، نوزاد آرام گرفته و گریه اش متوقف شود.

گریه نوزاد با شنیدن صدای موسیقی متوقف می شود

از آن جایی که صدای موسیقی باعث ایجاد یک ریتم ثابت در گوش نوزاد می شود، باید بگوییم که نوزاد با شنیدن آن آرام خواهد شد. زیرا ریتم ثابت موسیقی به ضربان قلب مادر شباهت دارد.

پس با توجه به این که نوزاد در دوران حاملگی مادر، عادت به شنیدن ریتم ثابت قلب او دارد، می توان نتیجه گرفت که شنیدن موسیقی های ثابت و آرام باعث توقف گریه در نوزاد خواهد شد.

ایجاد حواس پرتی از راه های متوقف کردن گریه در نوزاد است

اگر گریه نوزاد از گرسنگی نیست یا ربطی به دلایلی که آن‌ها را تشریح کردیم ندارد، این نکته را در نظر بگیرید که پرت کردن حواس نوزاد موجب بند آمدن گریه او خواهد شد.

چون در شرایطی که هیچ دلیل منطقی پشت گریه های نوزاد وجود ندارد، می توان به این نتیجه رسید که مسئله مربوط به بهانه گیری های موقت نوزاد می شود.

تاب دادن نوزاد بهترین راه برای آرام کردن اوست

یکی از روش هایی که معمولا به بند آمدن قطعی گریه در نوزاد کمک می کند؛ تاب دادن اوست. زیرا در حرکت بودن نوزاد موجب حس آرامش در او خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می شود که با خرید گهواره، ماشین سواری یا به آغوش کشیدن نوزاد و راه رفتن در خانه، اقدام به آرام کردن او کنید.

برای متوقف کردن گریه نوزاد از حمام استفاده کنید

آخرین روشی که قرار است به عنوان راه حل به شما ارائه دهیم، استفاده از حمام آب گرم یا ولرم است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این روش در برخی از نوزادها موجب افزایش شدت گریه در آن‌ها خواهد شد.

به همین دلیل قبل از اقدام به پیاده سازی این راه حل، پیشنهاد می دهیم که ابتدا از واکنش نوزاد نسبت به آب و محیط حمام اطمینان حاصل کرده، سپس نوزاد را در آبی که حرارت 37 درجه سانتی گراد دارد حمام کنید.

اینکه گریه نوزاد از چیست و به چه عواملی بستگی دارد، می تواند سوال اکثر مادرهای جوان و بی تجربه باشد. گریه های نوزاد به دلایل زیادی مربوط می شود. این دلایل شامل گرسنگی، دلتنگی، نیاز به تعویض پوشاک، دل درد و ترس می شوند که در این مطلب به معرفی و بررسی تمام آن‌ها پرداختیم.

همچنین لازم به ذکر است که برای آرام کردن نوزاد راهکارهای زیادی ارائه شده است. پس به عنوان یک مادر تازه کار نگرانی های مربوط به گریه های نوزاد خود را جدی نگیرید.

چون به کمک پخش موسیقی های ثابت و آرام، تاب دادن نوزاد، ماساژ دادن دل و کمر او، به آغوش کشیدن نوزاد و ایجاد حواس پرتی قادر به توقف گریه در او خواهید شد.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع هیچ یک از روش های گفته شده پاسخگو نیستند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در صورت بروز چنین مشکلی به پزشک مراجعه کنید.

چون امکان دارد که مسئله مربوط به دلایل پیچیده تری باشد که این مسائل فقط توسط پزشک متخصص قابل تشخیص و درمان خواهد بود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)