نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

با ۸ رقم نهال بادام پربار و دیمی و اقتصادی در کشور ایران آشنا شوید

1401/11/30 15:16
1,409 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

وقتی صحبت از کشاورزی می‌شود معمولاً همه افراد به دنبال احداث باغ در مناطق معتدل هستند، ولی اکثر کشاورزانی که در مناطقی با شرایط ویژه از جمله اقلیم شرجی یا کوهستانی هستند از این مزیت محروم بوده و تنها می‌توانند باغ میوه‌ای را احداث کنند تا با شرایط محیطی سازگاری داشته باشد.

خوشبختانه وجود نهالستان‌های مدرن و مراکز معتبر در کشور ایران باعث شده تا کشاورزان این مناطق بتوانند به راحتی باغ تجاری و حرفه‌ای را راه‌اندازی کنند، آن‌ها به کشاورزان کمک می‌کنند با کمترین هزینه ممکن بیشترین درآمد را در این اقلیم ‌ها کسب کنند.

کارشناسان نهالستان راهنمایی های لازم را برای باغداران می‌کنند تا ارقام نهال میوه‌ای را انتخاب کنند که نیاز آبی کمتری داشته باشند، در این میان معروف‌ترین آنها کاشت نهال بادام است، نه تنها نیاز آبی کمتری دارد میزان سازگاری آنها با محیط خیلی بیشتر بوده و میوه تولید شده بلافاصله در بازار داخلی و خارجی به فروش می‌رود.

۸ رقم نهال بادام پربار و دیمی و اقتصادی در کشور ایران

تاثیر خشکسالی در احداث باغ بادام

متاسفانه در سال‌های گذشته به خاطر کاهش باران و خشکسالی همچنین افزایش ریزگردها و آلودگی هوا باعث شده تا بسیاری از باغات میوه با مشکلات زیادی روبرو شوند، مخصوصاً ارقام میوه‌ای که برای آبیاری برای محصول احتیاج به آبیاری هفتگی و یا ده روزه دارند.

از این رو قبل از احداث باغ تجاری بهتر است اطلاعات کافی در زمینه ذخایر آبی و بارش باران منطقه خود کسب کرده و همچنین بافت خاک را مورد بررسی قرار دهید، بر اساس آن می‌توانید نهال میوه سازگار را انتخاب کنید، کارشناسان برای مناطق سرسخت پیشنهاد خرید نهال بادام را دارند، چون از ویژگی‌های بارز نهال بادام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نیاز آبی کمتر مانند نهال بادام تونو و نهال بادام مامایی
  • کاشت انواع نهال بادام در مناطق شرجی، گرمسیری تا مناطق کوهستانی و سردسیری
  • داشتن باردهی در بافت خاک نیمه سنگین

به خاطر مزایای فوق بیشتر کشاورزان به دنبال خرید بهترین نهال بادام هستند تا بتوانند آن را راه‌اندازی کنند در واقع می‌توان گفت خشکسالی تاثیر چندانی بر روی باغستان بادام ندارد.

 نهایتاً میزان باردهی آن را کاهش می‌دهد، اگر کشاورز و باغدار مدیریت صحیح داشته باشد و بتواند از تجهیزات نوین آبیاری برای آبیاری باغ خود استفاده کند، مطمئنا هیچ تاثیر منفی روی کیفیت میوه بادام نخواهد داشت.

نژاد دیرگل و زودگل بادام

تنها موردی که به هنگام خرید نهال بادام باید به دقت  داشته باشید، انتخاب نژاد دیرگل یا زود گل نهال بادام است، در مناطق سردسیری و کوهستانی تغییرات جوی زیادی در برج اول اتفاق می‌افتد از نهاد دیرگل استفاده می‌کنند، شکوفه دهی نهال بادام نژاد دیرگل در اواسط فروردین و اواخر آن اتفاق می‌افتد، از جمله آنها می‌توان به نهال دیرگل بادام آذر خوشه‌ای ( https://bartarnahal.ir/نمونه-کار/نهال-بادام-آذر ) اشاره کرد‌.

ولی برای مناطق گرمسیری بهترین نهال بادام، نهال بادام زود گل است، چون این نژاد بادام در برابر گرما استقامت بسیار زیادی داشته همچنین نیاز سرمایی کمتری احتیاج دارند، نسبت به خشکسالی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد از جمله آن می‌توان به نهال بادام سنگی اشاره کرد.

انواع نهال بادام در ایران

آشنایی با انواع نهال بادام به کشاورزان این فرصت را می‌دهد تا با آگاهی کامل بتوانند انواع نهال بادام سازگار با محیط زندگی خود را انتخاب کنند،البته قبل از انتخاب نهال بادام بهتر است هدف خود را از خرید نهال بادام مشخص کنید.

برخی از بادام ها به خاطر پوستی سنگی و سفتی که دارند برای آجیل خوری و خشکبار مناسب نیستند، از آنها برای تولید انواع محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود، در عوض نهال بادامی که پوسته کاغذی دارد خرید و فروش آن در بازار آجیل فروشی تقاضای خیلی زیادی دارد.

انواع نهال بادام در ایران

نهال بادام آذر خوشه‌ای : نهال بادام آذر خوشه ای برای کاشت در مناطق کوهپایه ای و کوهستانی مناسب است به خاطر دیرگل بودن نسبت به سرما حساسیت کمتری دارد می توان آن را به صورت دیم کاش کرد چون نیاز آبی آن روز یکبار تامین می شود برای رشد بهتر در فصل بهار احتیاج به نیاز سرمایی دارد معمولاً کشاورزان استان آذربایجان غربی شرقی کرمان و کرمانشاه به دنبال خرید نهال بادام دیرگل آذر خوشه ای هستند.

نهال بادام مامایی : کشاورزانی که باغستان بادام مامایی را احداث کردند نه تنها میوه آن را در بازار داخلی به فروش می‌رسانند، بلکه با صادرات آن به بازارهای اطراف و کشورهای اروپایی توانستند به یک درآمد بسیار مناسب دست پیدا کنند، نهال بادام مامایی ( bartarnahal.ir/نمونه-کار/نهال-بادام-مامایی) زودبازده بوده و دو سال پس از کاشت باردهی خود را شروع می‌کند.

ولی تولید میوه اقتصادی آن از سن ۸ سالگی آغاز می‌شود، در هر هکتار حداقل ۵ الی ۶ تن بادام خشک باکیفیت صادراتی برداشت می‌کنید، یک نکته در مورد نهال بادام مامایی را فراموش نکنید، برای رشد با کیفیت میوه بادام  احتیاج به گرمای تابستان دارد.

نهال بادام سوپرنوا : نهال بادام سوپرنوا اصالتا مربوط به کشور ایران بوده و جزو بادام هایی است که پوسته سخت و سنگین دارد، از همین رو در برابر انواع بیماری مقاومت بالایی دارد، نهاستان‌هایی که به فروش نهال بادام سوپرنوا می‌پردازند معمولاً برای کسانی که می خواهند جهت آجیل میوه بادام را تولید کنند این محصول را پیشنهاد نمی‌دهند، برای افرادی مناسب است که هدف آنها از احداث باغ بادام تولید میوه بادام برای واحدهای تولیدی غذا و داروسازی است.

درخت بادام تونو : در این میان بهتر است از نهال بادام ایتالیایی نیز چند مورد را بیان کنیم، نهالستان‌های معتبر به تولید و فروش نهال بادام تونو در کشور پرداخته اند، جزو نهال دیرگل قرار گرفته و می‌توان آن را در مناطق سردسیری کشت کرد، از نیازهای اولیه درخت بادام تونو باید به موارد زیر اشاره کرد :

  • نیاز بادام به بستر مناسب رسی و شنی همچنین زهکشی بالای آن اشاره کرد.
  • مهمترین نکته که به هنگام احداث درخت بادام تونو باید به آن دقت کرد نیاز اولیه نهال جوان به آبیاری است بعد از رسیدن به بلوغ به صورت دیمی آن را آبیاری می‌کنند.
  • به خاطر حساسیت بالای آن به رطوبت توصیه می شود در مناطق خشک با تابش نور آفتاب کامل باغ آن را احداث کنید.

نهال بادام فرانیس : از دیگر نهال کشور فرانسه می‌توان به نهال بادام فرانیس اشاره کرد، مهمترین ویژگی این نهال عبارتند از :

  • دیر گل است
  • به صورت دیمی آبیاری می شود
  • پوسته آن کاغذی بوده و به راحتی از مغز جدا می شود.
  • به خاطر باکیفیت بودن میوه بادام فرانیس برای تهیه آجیل و خشکبار از آن استفاده می شود.
  • پربار است در هر هکتار حداقل ۴ تن میوه خشک تولید می کند.

نهال بادام خوشه‌ای : نهال بادام خوشه‌ای مقاومت بالایی در برابر سرما نشان می‌دهد، عمر اقتصادی آن بالای ۵۰ سال است با توجه به میزان رسیدگی و مدیریت کشاورز این رقم افزایش پیدا می‌کند، کیفیت بالای میوه درخت بادام خوشه‌ای و سازگاری بالای آن با محیط باعث شده درخواست کشاورزان برای خرید نهال بادام خوشه‌ای افزایش یابد.

بیشتر بخوانید : groworganic.com

نهال بادام خوشه‌ای

کلام آخر

به هنگام خرید درخت بادام علاوه بر نکات بالا حتماً به مشخصات ظاهری نهال دقت داشته باشید تا بعد از خرید آن دچار مشکل نشوید، البته باغدارانی که به صورت عمده نهال بادام می‌خرند، وقت کافی ندارند تمامی نهال میوه را مورد بررسی قرار دهند، بنابراین بهتر است نهال بادام را با تضمین کیفیت به همراه کارت گارانتی از نهالستان معتبر تهیه کنند‌.

همچنین به هنگام انتخاب نهالستان دقت کنید مراکزی را انتخاب کنید که علاوه بر فروش حضوری به فروش اینترنتی و غیر حضوری نیز بپردازند، این نهالستان‌ها در برای تمامی کشاورزان استان‌ها در دسترس بوده و کشاورزان اقصی نقاط کشور به راحتی می‌تواند ارقام نهال بادام را از این مراکز خریداری کنند.

همچنین هنگام خرید درخت بادام حتما قیمت نهال بادام و خدمات پس از فروش مرکز را نیز مورد مطالعه قرار دهید، مراکز معتبر مانند سایت برتر نهال علاوه بر عرضه نهال بادام با قیمت مصوب، مشاوره و خدمات پس از فروش رایگان برای کشاورزان ارائه می‌دهند، جهت کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی :

09141832393

09144501003

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)