نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

سرور مجازی VPS چیست؟

1400/11/7 12:48
1,229 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تعریف سرور مجازی : سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر می باشد که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

سرور مجازی یا VPS در حقیقت یک کامپیوتر مجازی با اینترنت با سرعت و همیشه آنلاین و در دسترس در دیتا سنتر است. سرور مجازی انواع متفاوتی متناسب با کارایی خود دارند همچنین توجه یه تفاوت بین انواع سرور مجازی نقش مهمی در روند و پیشرفت آینده ی شغلی شما دارد.

در این مقاله سعی بر این است که به‌طور کامل با مفهوم سرور مجازی، دیتاسنتر، معنا و کاربرد مجازی‌ سازی، تفاوت‌ های سرور مجازی و اختصاصی و تأثیر فاکتور هایی چون موقعیت مکانی در بهینه‌ سازی عملکرد میزبانی شما و انتخاب بهترین میزبان برای فعالیتتان آشنا شوید.

از آنجایی‌ که آگاهی بیشتر در این موارد بسیار مفید و حائز اهمیت در انتخاب سرور مناسب شما خواهد بود و کم‌ توجهی در این زمینه‌ ها می‌ تواند سبب نا کار آمدی و ضرر های مالی بسیاری شود از مطالعه‌ ادامه‌ این مطلب غافل نشوید.

سرور مجازی VPS چیست؟

آشنایی با انواع سرور مجازی

سرور مجازی ها بر اساس پنج دسته مدیریت، کاربرد، مجازی‌ سازی، موقعیت جغرافیایی، سیستم‌ عامل تقسیم می‌ شوند.

  • از لحاظ مدیریت : سرور مجازی با دسترسی و بدون دسترسی به روت
  • از لحاظ سیستم‌ عامل : سرور مجازی ویندوز،سرور مجازی لینوکس
  • از لحاظ کاربرد : سرور مجازی ترید، سرور مجازی هاستینگ، سرور مجازی میکروتیک
  • از لحاظ مجازی‌ سازی : XEN,ESXI,OPENVZ,KVM
  • از لحاظ موقعیت جغرافیایی : داخل ایران، خارج از ایران

دیتاسنتر کجاست؟

دیتاسنتر یکی از حیاتی ترین مراکز فیزیکی در جهان می باشد، که با امکانات و شرایط خاص در جهت نگهداری، ذخیره اطلاعات، پردازش و انتشار داده های سازمان ها، ارگان ها و شرکت های بزرگ و کوچک به صورت متمرکز فعالیت می کند.

مفهوم نرم افزار مجازی سازی

مجازی‌ سازی نمونه‌ای مجازی و دیجیتالی از یک سخت‌ افزار است که کامپیوترهای فیزیکی  را به میزبانی برای چندین کامپیوتر مجازی شبیه‌ سازی می‌کند و بر روی یک پارتیشن مجزا از کامپیوتر میزبان خود باقدرت CPU، حافظه، سیستم‌ عامل مانند (ویندوز، لینوکس) و منابع دیگر اجرا می‌ شود.

با کمک مجازی‌سازی می‌ توان چندین سیستم‌ عامل و برنامه‌ های متنوع را روی یک سرور واحد اجرا کرد و حداکثر بهره‌ وری را با هزینه‌ ای مقرون‌ به‌ صرفه داشت.

مجازی‌ سازی سرور از نرم‌ افزار مجازی‌ سازی برای پارتیشن‌ بندی یا تقسیم سرور استفاده می‌کند تا مانند چندین سرور مجازی به نظر برسد و عمل کند. سپس هر سرور مجازی می‌تواند سیستم‌ عامل خود را اجرا کند و در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. به‌ این‌ ترتیب، سرور به‌ عنوان یک کل می‌ تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد و بهینه‌ سازی شود تا اینکه فقط به یک برنامه یا وظیفه اختصاص داده شود.

VPS یا VDS؟ کدام بهتر است؟

در بیشتر موارد VPS و VDS تقریباً یک مفهوم هستند، در لغت VDS به معنی (VIRTUAL DEDICATED SERVER) که از لحاظ فنی سرور مجازی با منابع کاملا اختصاصی می باشد.

VDS به دلیل اختصاصی بودن منابع آن و استفاده نکردن از منابع مشترک به طبع بهتر از VPS می‌باشد در VPS محدودیت‌ هایی چون کاهش عملکردی و تأخیر زمانی روی سرور به دلیل ترکیب منابع ایجاد می‌ شود و اختصاصی بودن منابع VDS سبب افزایش امنیت در سرور می‌ شود.

ولی در عمل هیچ تفاوتی بین سرویس های VPS و VDS در شرکت ها وجود ندارد.

تفاوت‌های سرورمجازی با سرور اختصاصی

  • سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی گران‌ قیمت‌ تر است.
  • سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی از لحاظ امنیتی و خطراتی چون ویروس و هک شدن اطلاعات و سایر موارد بهتر است چون سایت شما به‌صورت اختصاصی و تنها سایت موجود در سرور است که این امکان در سرور مجازی به دلیل اشتراکی بودن منابع وجود ندارد و به همین دلیل سرور اختصاصی مطمئن‌ تر است.
  • در سرور اختصاصی سرعت و عملکرد به خاطر در اختیار داشتن تمام منابع سرور از سرور مجازی بیشتر است.
  • در سرور مجازی امکان ارتقا و افزایش منابع  با درخواست ذخیره‌سازی و حافظه بیشتر از میزبان خود وجود دارد امامقیاس‌ بندی یک سرور فیزیکی اختصاصی سخت‌ تر است اگر کسب‌ و کار شما رشد کند؛ ممکن است مستلزم انتقال به یک سرور بزرگ‌ تر باشد؛ نه گسترش منابعی که از قبل دارید. درنتیجه سرور مجازی منعطف‌ تر از سرور اختصاصی می‌ باشد.
  • در سرور اختصاصی نیاز به فرد متخصص با دانش فنی جهت پشتیبانی و مدیریت سرور وجود دارد اما  مدیریت سرور مجازی راحت‌ تر است اما  امکان دسترسی به تنظیمات سرور و تغییر کلی مطابق نیاز در سرورمجازی کمتر است.

تفاوت‌های سرورمجازی با سرور اختصاصی

تأثیر موقعیت مکانی در انتخاب سرورمجازی

وقتی صحبت از میزبانی به میان می‌ آید مکان سرور اهمیت زیادی دارد و قطعأ قبل از خرید باید به آن توجه شود.

مخصوصاً در ایران به دلیل شرایط تحریم انتخاب موقعیت جغرافیایی  برای فعالیت درزمینهٔ های مختلفی چون بازار های مالی بین‌ المللی، صرافی‌ ها، ترید کردن بسیار حائز اهمیت است.

همچنین انتخاب موقعیت مکانی سرور مجازی که فاصله‌ی فیزیکی کمتری با شما و موقعیت شما دارد؛ در سرعت عملکرد، انتقال و اتصال داده‌ها تأثیر گزار است.

همچنین اگر از سرور مجازی به عنوان میزبانی سایتتان استفاده می کنید؛ موقعیت مکانی در بار گیری وب سایت مؤثر است.

به‌طورکلی، بازدیدکنندگان دوست ندارند تا زمانی که یک وب‌سایت بارگذاری شود، منتظر بمانند. اگر یک وب‌سایت بیش از ۳ ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، بازدیدکنندگان شما احتمالاً بدون نگاه کردن به آنچه شما ارائه می‌دهید، سایت شما را ترک خواهند کرد.

به‌عنوان صاحب وب‌سایت، باید بدانید که کشورهای مختلف قوانین و مقررات مختلفی را در رابطه با امنیت اطلاعات اعمال می‌کنند.

بسته به نوع محتوایی که میزبانی می‌کنید، انتخاب یک مکان VPS که دارای قوانین حفظ حریم خصوصی قوی می‌باشد بسیار مفیداست. جایی که داده‌های شما ذخیره می‌شود بر سطح حریم خصوصی و قوانین و مقرراتی که تحت آن قرار خواهید گرفت تأثیر می‌گذارد.

اگر وب مستر هستید و از سرور مجازی برای سایتتان استفاده می کنید قطعا سئو برایتان مهم است و تأثیر مکان سرور بر سئو موضوعی بسیار بحث‌برانگیز است. هیچ‌کس در مورد تأثیر فعلی مکان سرور بر جنبه‌ای مانند سئوکاملاً مطمئن نیست؛ اما اعتقاد بر این است که رتبه‌بندی SERP وب‌سایت شما بسته به مکان سرور می‌تواند تغییر کند.

همچنین هنگام انتخاب موقعیت مکانی سرورمجازی به امنیت و ایمنی سرور فیزیکی مرکز داده‌ای سرور شما در آن قرار دارد، دقت کنید که در مکانی باشد که ازلحاظ خطرات بلایای طبیعی ریسک کمتری داشته باشد و دارای زیرساخت‌هایی برای مقاومت و جلوگیری از هرگونه قطع برق یا مشکلات اتصال باشد.

هارد HDD یا SSD

هارد SSD که نسل جدیدی از هارد دیسک ها است اطلاعات را همانند فلش های مموری ذخیره میکند، هارد ssd دارای سلول های حافظه مجزا می باشد که بیت ها را ذخیره کرده به نحوی که بلافاصله در دسترس کنترلر قرار می گیرد.

اما HDD یک محفظه شامل یک سری صفحات است که توسط یک پوشش فرو مغناطیسی پوشانده شده است. جهت مغناطش نشان‌دهنده تک‌تک بیت‌ها است. داده‌ها به صورت بسیار سریع به کمک یک هد خوانده، نوشته و از یک ناحیه از دیسک به ناحیه دیگر منتقل می شوند. ازآنجایی‌که همه این قطعات مکانیکی هستند، هارددیسک کندترین و شکننده‌ترین جزء هر کامپیوتری است و تفاوت فاحش بین این دو در طریقه‌ی ذخیره و دسترسی به داده‌ها می‌باشد.

عاملی که درایوهای SSD را به یک انتخاب محبوب تبدیل می‌کند سرعت آن‌هاست که در سراسر برد، SSD ها از هارددیسک‌ها پیشی می‌گیرند، زیرا از مدار الکتریکی استفاده می‌کنند و هیچ قطعه متحرک فیزیکی ندارند. این منجر به زمان‌های انتظار کوتاه‌تر در هنگام راه‌اندازی می‌شود و تأخیر کمتری هنگام باز کردن، جابجایی برنامه‌های حجیم (نظیر فیلم‌ها) یا انجام کارهای محاسباتی سنگین ایجاد می‌کند و اغلب در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند زیرا آن‌ها غیر مکانیکی هستند.

همچنین درایوهای SSD معمولاً انرژی کمتری مصرف می‌کنند و باعث عمر باتری طولانی‌تر می‌شوند، زیرا دسترسی به داده‌ها بسیار سریع‌تر است و دستگاه اغلب بی‌کار است. HDD ها با دیسک‌های چرخان خود هنگام راه‌اندازی به انرژی بیشتری نسبت به SSD نیاز دارند.

وقتی صحبت از ظرفیت به میان می‌آید، HDD ها ظرفیت بیشتری نسبت به SSDها ارائه می‌دهند و ارزان‌قیمت‌تر از SSD ها هستند. اگر به دنبال راهی ارزان برای ذخیره‌سازی فایل‌ها هستید، هنوز هم می‌توانید با هارددیسک‌ها به میزان قابل‌توجهی دست پیدا کنید. آن‌ها تعداد زیادی ترابایت را باقیمت‌های مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند؛ اما برای درایو اصلی خود (سیستم‌عامل، برنامه‌های کاربردی و فایل‌های پرکاربرد)، باید به یک SSD ارتقا دهید، زیرا سرعت‌های فوق‌العاده بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است SSD ها قابل‌اعتمادتر از HDD ها هستند به این دلیل که بدون حرکت بودن SSD ها که تابعی از نداشتن قطعات متحرک آن است تحت تأثیر لرزش یا مسائل حرارتی مربوطه قرار نمی‌گیرند و امکان خرابی در آن‌ها کمتر است.

پشتیبانی سرور های مجازی چگونه است؟

پشتیبانی از میزبانی وب باوجود توسعه‌دهندگان مجرب نیز اغلب با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شده که نیازمند کمک تیم متخصصین بادانش فنی بالا بوده است.

تیم پشتیبانی آسام سرور با ارائه خدماتی نظیر بررسی مشکلات مربوط به اتصال به سرور مجازی، نصب مجدد، تأمین امنیت کلی سرور به‌طور رایگان درزمینهٔ آماده‌ی همکاری با شما می‌باشد.

در صورت نیاز به پشتیبانی تخصصی‌تر به قسمت پلن پشتیبانی ما مراجعه فرمایید.

هاست بخریم یا سرور مجازی؟

سرور مجازی تقریباً همیشه سریع‌تر از هاست اشتراکی است زیرا کاربران شما مجبور نیستند برای دسترسی به بازدیدکنندگان سایت شما در صف قرار بگیرند. همچنین،  درهاست به دلیل اشتراکی بودن میزبانی و منابع اگر سایت‌های دیگر بیش‌ازحد پهنای باند مشترک را مصرف کنند، ممکن است وب‌سایت شما کند شود. این امر به‌ویژه درصورتی‌که سایت شما دارای ترافیک بالایی باشد بسیار مهم است. می‌توانید با استفاده از VPS از این مشکل جلوگیری کنید، زیرا سرورهای پارتیشن‌بندی شده اطمینان حاصل می‌کنند که هر وب‌سایت مطابق با آن کار می‌کند.

امنیت فاکتور مهمی در انتخاب شما است که با میزبانی اشتراکی، شما اساساً فضا را با سایر کاربران در سرور به اشتراک می‌گذارید. میزبانی سرور مجازی بسیار پایدارتر و ایمن‌تر است. ممکن است سایت شما در صورت بروز خطا در سایت دیگری تحت تأثیر قرار گیرد.

از سوی دیگر، میزبانی سرور مجازی هنگام مدیریت منابع کمی پیچیده‌تر است. برای مدیریت به دانش تا حدودی پیشرفته‌تری نیاز دارد. خوشبختانه میزبانی سرور مجازی به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها و نرم‌افزارها را سفارشی و پیکربندی کنید تا عملکرد وب‌سایت خود را افزایش دهید، دسترسی روت را ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد قسمت روت سرور را مطابق با نیازهای خودتنظیم کنید؛ و در مقابل سرور مجازی ،میزبانی و مدیریت در هاست بسیار آسان‌ تر ولی فاقد آزادی عمل در این زمینه‌ ها است. استفاده از یک کنترل پنل  در میزبانی مشترک شما را فقط به تنظیمات سرور استاندارد محدود می‌کند.

سرور مجازی به دلیل داشتن فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتر، هزینه ی بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

اینکه‌ هاست بخرید یا سرور مجازی به سیستم وب سایت شما بستگی دارد. سرور مجازی مزایایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که‌هاست اشتراکی نمی‌تواند ارائه دهد. بااین‌حال، هر دو گزینه میزبانی مزایا و معایبی دارند.

چگونه بهترین سرورمجازی را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک سرور مجازی باید با توجه به نیاز ها و ارزیابی هدف و خواسته ها انجام شود.

هنگام انتخاب نوع سرور مجازی، قیمت یک فاکتور مهم است که باید در نظر گرفته شود.

قبل از خرید سرور مجازی به‌طور کامل از انواع آن اطلاعاتی داشته باشید برای مثال اگر چیزی در مورد سرورها نمی‌دانید و ترجیح می‌دهید روی سایر عناصر سازمان خود تمرکز کنید، ممکن است یک هاست مدیریت‌ شده برای شما مناسب باشد. ازطرف دیگر، اگر می‌خواهید تغییرات دلخواه خود را در سرور انجام دهید؛سرور مجازی با دسترسی روت میتواند برای شما مناسب باشد.

هنگام انتخاب سرور مجازی برای شما، بررسی در دسترس بودن و کارایی سرور نیز ضروری است به موقعیت مکانی همان‌ طور که بالاتر اشاره کردیم توجه داشته باشید.

برای مثال می‌توانید موقعیت میزبانی را داخل ایران و یا خارج از ایران انتخاب کنید بستگی به کاربرد شما و هدف استفاده‌ شما دارد درصورتی‌ که منابع مورد نظر در ایران فیلتر و یا از سمت سرویس‌ دهنده خارجی دسترسی به آی‌پی‌ های ایران محدودیتی داشته باشد بهتر است موقعیت‌ های خارجی را انتخاب کنید.

کیفیت سخت‌ افزاری چون ظرفیت، حافظه، رم، نوع هارد و پردازنده در کارایی سرور و عملکرد میزبانی تأثیردارد سعی کنید بهترین انتخاب را متناسب با نیازتان داشته باشید.

همچنین از اثر گذاری سیستم‌ عامل‌ های سرور مجازی غافل نشوید که محبوب‌ ترین آن‌ ها ویندوز و لینوکس می‌ باشد. هر کدام مزایا و کارایی خود را دارند.

برای مثال نسخه سرور ویندوز در پشتیبانی از سخت‌ افزار قدرتمند بسیار خوب می‌ باشد از آنجایی‌ که لینوکس یک پلتفرم منبع باز به شمار می‌رود، در مقایسه با سیستم‌ عامل‌ های دیگر توزیع بیشتری را به خود اختصاص داده است و منعطف‌ تر است. بنابراین با توجه به ویژگی هر کدام انتخاب باید مطابق فعالیتتان باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)