نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تاثیر بازی های موبایل بر کودکان

1400/11/8 12:46
672 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تاثیر بازی های موبایل بر کودکان

ما در این بخش از وبلاگ با کمک تیم و وب سایت پی سی پلاس به سراغ تاثیر بازی های موبایل بر کودکان رفتیم  و قصد داریم تا فواید و معایب تاثیر بازی های موبایلی بر کودکان و رفتار آن ها را به شما بگوییم پس با ما همراه باشید.

امروزه خواه و ناخواه تبلت ها و تلفن های هوشمند متاسفانه به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سرگرم کردن کودکان تبدیل شده است مخصوصاً برای والدینی که فرصت بازی و حوصله کافی برای سرگرم کردن کودکان شان ندارند اما آنها نمی دانند که استفاده بیش از اندازه از تبلت و گوشی های هوشمند و کامپیوتر می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای کودکانشان داشته باشد و متاسفانه این روزها انواع بازی اندروید موبایلی را به جای اسباب‌ بازی‌های بسیار خوب و کاربردی همچنین اسباب بازی های فکری ترجیح می دهند.حال در ادامه بیشتر در مورد تاثیر بازی های موبایل بر کودکان گفته‌ایم که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود.

خطرات اخلاقی برای کودکان

اولین تاثیر بازی های موبایل بر کودکان که شاید بسیاری از خانواده ها و والدین را امروزه نگران کرده است خطرات و تأثیرات اخلاقی است که ممکن است بر روی آنها بگذارد. به عنوان مثال در سال گذشته بازی ای وارد بازار شد که در آن به کودکان گفته می‌شد تا در بیرون از خانه و یا داخل منزل خود کارهای انجام دهند که بسیار خطرناک بود و برخی از این بازی‌ها به از دست رفتن جان کودکان هم انجام شد و همچنین یکی دیگر از تاثیرات مخرب و نتایج بد اخلاقی که می تواند بر روی کودکان بگذارد عکس و فیلم های مستهجن می باشد که در بسیاری از بازی ها ی خارجی این روزها مشاهده می‌شود بنابراین حتماً باید در بازی‌هایی که کودک استفاده می‌کند نظارت داشت.

بی خوابی

اختلال و بی خوابی دومین تاثیر بازی های موبایل بر کودکان است. امروز بازی های موبایلی که منتشر می‌شوند نوعی بازی های اعتیادآور هستند و زمانی که یک کودک آن را نصب می کند به آن بازی اعتیاد پیدا کرده و در نتیجه مدت زمان زیادی از روزش را به بازی کردن می‌پردازد و گاها توسط کارشناسان پی سی پلاس بررسی شده است و از والدین این پیام دریافت شده است که کودکانشان تا صبح به بازی کردن مشغول می‌شود که این باعث می شود خواب کودک دچار اختلال شده و به بی خوابی و کم خوابی یا حتی خواب‌زیاد هم دچار شود.

مشکلات پزشکی

از دیگر تاثیرات بازی‌ها بر کودکان می‌توان به بیماری‌ها و مشکلات پزشکی اشاره کرد .هرچند این مورد را همگی می دانند اما متاسفانه بسیاری از والدین نسبت به آن بی تفاوت هستند به عنوان مثال کسانی که به مدت زمان زیادی مشغول بازی کردن می پردازند قطعاً می تواند دچار بیماری هایی همچون چاقی و در نتیجه دیابت، فشار خون بالا، کمر درد، آرتروز، اختلالات عصبی، مشکلات بینایی و بسیاری موارد دیگر را برای کودک به همراه داشته باشد که شاید این عامل یکی ازعوامل خطرناک اما پنهان است. به این منظور که شاید کودکان در ابتدا این خطرات را متوجه نشوند اما در آینده قطعاً این بیماری ها نمایان شده و کمر درد مشکلات بینایی و فشارخون به سراغ آنها خواهد آمد که دیگر برای جبران آن ها دیر شده است.

پرخشاگری

از دیگر عوارض و تاثیر بازی های موبایل بر کودکان امروزه بروز پرخاشگری باشد. قطعاً این مورد می تواند در بسیاری از کودکان که با بازی های موبایلی سر و کار دارند به خوبی مشاهده شود. چرا که بسیاری از بازی های ویدیویی از خشونت برخوردار هستند و در آن از سلاح، جنگ و خونریزی استفاده میشود. مطالعات نشان داده است که کودکان و نوجوانانی که به تماشای تلویزیونی فیلم های خشن و یا حتی بازی‌های ویدیویی خشن می‌پردازند دقیقا همین تاثیر را از آنها گرفته و پرخاشگری را با برادر، خواهر، دوستان و والدین خود انجام می‌دهند که این هم یکی دیگر از عوارض منفی و تاثیرگذار در استفاده زیاد از بازی های موبایل می باشد.

تاثیر بازی های موبایل بر تحصیلات کودکان

تاثیر بازی های موبایل بر تحصیلات کودکان

از دیگر تاثیرات بازی های موبایل بر کودکان نقش منفی در عملکرد تحصیلی آنها می باشد. بله دوستان زمانی که کودک شما زمان بسیار زیادی از روز خود را صرف بازی های موبایل و اندرویدی کند قطعاً زمان کافی برای خواندن کتاب های خود ندارد و از طرفی هم قطعاً تمرکز کافی برای آنها را از دست داده است و این خود باعث می شود که به مرور به افت تحصیلی او منجر شود. این مورد بیشتر در کودکانی رخ می دهد که والدین، آنها را در اتاق خود و یا در منزل به تنها میگذارند و به این امید که او درس می خواند اما غافل از اینکه او در کنار کتاب خود از بازیهای موبایلی استفاده کرده و کتاب خود را کنار می‌گذارد.

تاثیر امواج موبایل بر مغز کودکان

مطالعات بسیاری توسط پزشکان و متخصصان صورت گرفته است که به نتیجه ی عجیبی رسیده اند و آن این است که مغز انسان به تابش الکترومغناطیسی حساس است از آنجا که تلفن های همراه دارای امواج الکترومغناطیسی هستند پس باعث می شود مغز ما در ارتباط طولانی با دستگاه موبایل دچار اختلال شود .چه بسا این امواج روی شبکه و سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و میتواند در سن های بالاتر کودک را دچار اختلالات روانی کند.

تاثیر امواج موبایل بر مغز کودکان

جمع بندی

ما در این بخش از وبلاگ با کمک وب سایت پی سی پلاس به تاثیر و عوارض بازی های موبایل بر کودکان پرداختیم و گفتیم که استفاده بیش از اندازه از بازی های اندرویدی می تواند کودک را چه در زمان حال و چه با گذشت زمان او را دچار مشکل کند و او را به سمت بیماریهایی ببرد که جبران پذیر نخواهد بود. اما این نکته را هم حتماً لازم است بگوییم که شما می توانید در صورت استفاده درست و بهینه و با نظارت بر کودک خود اتفاقاً با استفاده از بازی های موبایل به رشد و پیشرفت کودک خود کمک کنید. به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن، بسیاری از کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شد و این خود باعث شد تا بازی ها و اپلیکیشن های زیادی وارد بازار شوند که در کنار آن که می‌تواند کودک را سرگرم کند می‌تواند مطالب بسیار مفید و آموزشی را به او منتقل کند. بنابراین والدین می‌توانند با انتخاب صحیح بازی و یا اپلیکیشن اندروید و همچنین نظارت بر مدت زمانی که کودکانشان صرف آن می کنند به خوبی در رشد او کمک کنند و یا این که بسیاری از کودکان را می بینیم که امروزه در سن پایین مشغول به ساخت بازی، بازی سازی و برنامه نویسی هستند که این مورد هم با نظارت می تواند او را در آینده از پول و شغل بی نیاز کند. بنابراین به عنوان جمع بندی این را خدمتتان بگوییم که اگر بر هر کاری نظارت درست و صحیح انجام شود و آن کار بهینه انجام شود نه تنها معایبی نداشته بلکه می‌تواند سود و فواید زیادی را برای فرزند شما رقم بزند پس تاثیر بازی های موبایل بر کودکان کاملاً به والدین و کودک بر می گردد.

منبع : پی سی پلاس

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)