نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

هزینه وکیل برای اجرای مهریه + شرایط آن

1402/11/8 13:03
287 بازدید
اشتراک گذاری

هزینه وکیل برای اجرای مهریه

مهریه از آن دسته موارد حقوقی است که در بسیاری از محافل دادگاه اخباری از آن به گوش می رسد و بسیاری از افراد مدت هاست که درگیر چنین پرونده ای می باشند. مراحل مطالبه و به اجرا گذاشتن مهریه ساده نیست و پیچیدگی های مخصوص به خودش را دارد، از همین رو توصیه می شود افراد در چنین مواقعی از یک وکیل متخصص که در حوزه مهریه فعالیت دارد کمک بگیرند. اما بسیاری از افراد در چنین موقعیتی برایشان سوال پیش می آید که هزینه وکیل برای اجرای مهریه چقدر است؟ چند درصد از مهریه را باید به وکیل بدهند؟ در ادامه همراه ما باشید تا با پاسخ تمام این سوالات آشنا شوید.

مراحل مطالبه مهریه به چه شکل است؟

همانطورکه می دانید، مهریه انواع مختلفی دارد و بسته به اینکه مهریه عندالمطالبه است یا عندالاستطاعه، شرایط مطالبه آن متفاوت خواهد بود. البته مورد دیگری که می تواند در مراحل مطالبه مهریه تاثیر داشته باشد، این است که مهریه ضمن عقد مشخص شده یا خیر! همچنین باید بدانید که مهریه در همه صورت قابل مطالبه نیست و باید یکسری خصوصیت و ویژگی داشته باشد، در غیر این صورت مهریه باطل است و امکان مطالبه آن وجود ندارد. از جمله ویژگی های مهریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهریه باید جنبه و ارزش مالی داشته باشد.
  • مقدار و نوع مهریه باید مشخص شود.
  • مشروع بودن مهریه نیز باید مشخص باشد و هیچ شک و شبه ای در آن دیده نشود.
  • مهریه باید قابل تملک باشد.

حال که متوجه شدید مهریه چیست و چه زمان قابل مطالبه می باشد، باید در رابطه با مراحل مطالبه آن صحبت کنیم. شما می توانید از چند طریق دادخواست خود را ارائه دهید که این روش ها عبارتند از:

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجراییه ثبت؛ در این روش زن باید تمام مدارکی که لازم دارد را به دفترخانه ای که در آن خطبه عقد جاری شده است ببرد و هزینه تعیین شده را بپردازد. بعد از انجام این مراحل، دفترخانه به مرد اظهارنامه ای ارسال می کند تا پرداخت مهریه انجام شود.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه؛ در این روش زن نمی تواند مستقیم به دادگاه مراجعه کند. این شرایط در زمانی قابل انجام است که زن نتواند از طریق اجراییه ثبت مطالبه مهریه را انجام دهد. در چنین شرایطی دادگاه باید در مورد وضعیت مهریه تصمیم بگیرد.

داشتن وکیل مهریه چه مزایایی دارد؟

هردو روش نام برده شده شرایط و مراحل مخصوص به خود را دارند و ممکن است روند رسیدگی به آن ها طولانی شود. از همین رو توصیه می شود در چنین موقعیت هایی از یک وکیل برای به اجرا گذاشتن مهریه کمک بگیرید. هزینه وکیل برای اجرای مهریه بسته به شرایط مختلفی تعیین می شود؛ اما باید بدانید پرداخت این هزینه کار منطقی و به صرفه ای است، زیرا روند انجام کارها را ساده تر و کوتاه تر می کند. اگر شما مدت زمان زیادی درگیر چنین پروسه ای باشید، علاوه بر آنکه زمان زیادی باید صرف کنید، هزینه بالایی نیز باید پرداخت کنید. بنابراین این هزینه را به وکیل مهریه بدهید تا کارها را تسهیل و تسریع بخشد.

داشتن وکیل مهریه چه مزایایی دارد؟

امروزه تعداد پرونده های مربوط به طلاق و اجرا گذاشتن مهریه توسط خانم ها روز به روز درحال افزایش می باشد و همین موضوع سرعت رسیدگی به پرونده ها را پایین آورده است و اگر مشکلی در ارائه دادخواست وجود داشته باشد، این رسیدگی طولانی تر خواهد شد. از همین رو توصیه می شود طرح چنین دادخواستی را از وکیل بخواهید. یک وکیل به واسطه مهارت و دانشی که دارد، پیگیری های لازم را انجام می دهد و دادخواست مطالبه مهریه را به شکل صحیح به مراجع مربوطه ارائه می دهد؛ بنابراین دیگر مشکلی در روند رسیدگی به پرونده پیش نمی آید. البته اخذ وکیل مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • فرآیند دادرسی به پرونده کوتاه تر خواهد شد و رسیدگی به پرونده سریع تر انجام می شود.
  • با کمک وکیل می توان زوج را به دلیل عدم پرداخت مهریه ممنوع الخروج کرد.
  • وکیل می تواند با دانش و مهارت های خود، حکم توقیف سریع اموال زوج را بگیرد.
  • با اخذ وکیل، دیگر نیاز به حضور زن در دادگاه نیست و تمام بررسی ها توسط وکیل انجام می شود.
  • از آنجایی که حق طلاق با مرد است، طلاق از طرف زن سخت می شود و با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. از همین رو حضور یک وکیل در این مسیر می تواند کمک کننده باشد.

هزینه وکیل برای اجرای مهریه

هزینه وکیل برای اجرای مهریه

اکنون به موضوع اصلی مقاله، یعنی هزینه وکیل برای اجرای مهریه می رسیم. در رابطه با این موضوع نمی توان هزینه و دستمزد دقیقی را اعلام کرد، زیرا هزینه ای که هر وکیل برای رسیدگی به یک پرونده می گیرد متفاوت است و به شرایط و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. البته باید گفت برای وکلایی که در به اجرا گذاشتن مهریه کمک می کنند، تعرفه مشخص و مناسبی تعیین شده است، اما توافقات و قول و قرارهای بین موکل و وکیل به گونه ای است که هزینه وکیل برای اجرای مهریه را تغییر می دهد.

طبق عرف و حالت رایج در جامعه، مبلغی از هزینه وکیل، پیش از انجام دادخواست مطالبه گرفته می شود و بخشی دیگر از آن پس از خاتمه یافتن پرونده. بنابراین هنگام اخذ وکیل در رابطه با این موضوع صحبت کنید و به توافق برسید. البته ممکن است وکیل انتخابی شما شرایط دریافت متفاوتی داشته باشد؛ از همین رو پیش از آنکه قراردادی را به ثبت برسانید، در رابطه با تمام این موارد صحبت کنید و به توافق برسید تا در ادامه دچار چالش و مشکل نشوید.

حال اگر ساکن اسلامشهر هستید و درگیر چنین پرونده ای شده اید و نگران هزینه وکیل برای اجرای مهریه هستید، باید به شما بگوییم در سایت vakilazma.com یک لیست از وکلای اسلامشهر آماده شده است که شما می توانید بررسی های لازم را در آن انجام دهید و بهترین وکیل اسلامشهر را پیدا کنید و پرونده را به او بسپارید. وکلایی که به شما معرفی می شوند، همگی در حوزه وکالت حرفه ای هستند و برای خدماتی که ارائه می دهند دستمزد مناسبی دریافت می کنند.

کلام آخر

پروسه مربوط به مطالبه مهریه، بسته به نوع مهریه و نحوه تعیین آن متفاوت خواهد بود، اما در هر صورت این پروسه سخت و طولانی است؛ از همین رو توصیه می شود کار را به یک وکیل متخصص در این زمینه بسپارید تا مسئولیت کمتری برای شما تعیین شود و بتوانید در زمانی کوتاه حق و حقوق خود را بگیرید. حال ما در این مقاله در رابطه با هزینه وکیل برای اجرای مهریه نیز صحبت کردیم تا بتوانید انتخاب بهتری در این باره داشته باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)