نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا در دوره بارداری امکان مصرف قهوه وجود دارد؟

1402/10/6 17:25
410 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

فواید قهوه برای سلامتی بدن

قبل از بررسی تاثیر قهوه بر خانم‌های باردار، بد نیست بطور کلی فواید قهوه بر سلامتی را برشمریم.

قهوه یکی از نوشیدنی‌های صبحگاهی محبوب برای بسیاری از افراد است که به دلیل خواص فراوان آن انتخاب می‌شود. قهوه علاوه بر این که طعم دلچسب دارد و انرژی زا است، می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد. به نقل از وبسایت BMJ : قهوه می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های کبدی و دیابت نوع ۲ جلوگیری کند و همچنین به کنترل وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک کند.

قهوه همچنین می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد و به بهبود انرژی، هوشیاری و حافظه منجر شود. قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن افزایش یابد و احساس خوشحالی و شادابی در افراد ایجاد کند.

تاثیر قهوه بر سلامتی

قهوه و بارداری: چه چیزی را باید بدانید؟

شاید شما یکی از آن خانم‌هایی باشید که بدون قهوه نمی‌توانند روز خود را شروع کنند. اما آیا می‌دانید که مصرف قهوه در دوران بارداری ممکن است برای جنین شما مضر باشد؟ ما همگی می‌شناسیم که قهوه حاوی کافئین است که یک ماده محرک برای مغز و اعصاب ماست. اما آیا می‌دانید که کافئین چه تأثیری بر روی بارداری شما دارد؟ بر اساس برخی از تحقیقات انجام شده که در سایت tommys.org انتشار یافته، مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز ممکن است باعث کاهش رشد جنین شما شود.

در این مقاله قصد داریم که اثرات کافئین بر روی جنین، خطرات مربوط به سلامت جنین و راه‌های پیشگیری را با شما مرور کنیم.

تاثیر قهوه بر بارداری

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده محرک است که در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای، کولا و شکلات وجود دارد. کافئین باعث می‌شود که ما احساس بیداری و توانایی بیشتری داشته باشیم و تمرکز ما را افزایش دهد. اما مشکل اینجاست که کافئین مایعات بدن ما را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ما بیشتر به سرویس بهداشتی برویم. در نتیجه، بدن ما از آب کم می‌آورد!

کافئین چگونه بر بارداری شما تأثیر می‌گذارد؟

به طور عمومی، پزشکان به زنان باردار می‌گویند که مصرف کافئین خود را کاهش دهند تا از آسیب رساندن به جنین خود جلوگیری کنند. کافئین می‌تواند از طریق مادر به جنین برسد و بر روی رشد آن اثر بندازد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری می‌تواند سبب کم وزن بودن نوزاد در زمان تولد و یا حتی ایجاد سقط جنین شود.

بر اساس تحقیقات، نوزادانی که مادرانشان روزانه بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف می‌کردند، در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان کافئین مصرف نمی‌کردند، در پایین‌ترین صدک قرار داشتند. در این تحقیق، سن بارداری مادران در هر دو گروه یکسان بوده است.فکر می‌کنند که کافئین باعث فشار خون را در رگ‌های خونی رحم و جفت کاهش دهد و جریان خون به جنین را کم کند و رشد آن را متوقف کند. علاوه بر این، محققان معتقدند که کافئین ممکن است هورمون‌های استرس جنین را به هم بزند و نوزادان را در معرض خطر افزایش سریع وزن پس از تولد و چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت در آینده بگذارد.

یکی از تحقیقات جدید در مورد اثر کافئین بر بارداری، تجزیه و تحلیل 2000 زن از نژادها و قومیت‌های مختلف از هفته 8 تا 13 بارداری بوده است. آنها متوجه شدند که نوزادانی که مادرانشان دارای بالاترین سطح کافئین در خون بودند، در زمان تولد به طور میانگین 84 گرم سبک‌تر بودند و از نظر اندازه دور سر و دور ران کوچک‌تر بودند.

البته باید به این نکته توجه کنید که در این تحقیق، عوامل دیگری که می‌توانستند تأثیر داشته باشند، در نظر گرفته نشده‌اند. مثلاً، تغییر کافئین موجود در نوشیدنی‌های مختلف و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، از جمله مواردی هستند که در نظر گرفته نشده. بنابراین، برای فهمیدن و نتیجه‌گیری دقیق از اثرات کافئین بر رشد جنین، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

تاثیر قهوه بر جنین

چه نوشیدنی‌هایی را به جای قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین انتخاب کنید؟

آیا می‌دانید که 46% از علاقه‌مندان به قهوه خانم هستند؟ اما این خانم‌هادر دوران بارداری چه باید کنند؟ آیا باید قهوه را کاملاً حذف کنند؟ خیر، زنان باردار هم می‌توانند از قهوه لذت ببرند، اما باید کافئین را از آن خارج کنند. قهوه و هر نوشیدنی که کافئین دارد و قبل از بارداری مصرف می‌کردید، باید جایگزین شود با نوشیدنی‌هایی که کافئین ندارند. قهوه دیکف و یا چای‌های گیاهی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. قهوه دیکف یا بدون کافئین، همان طعم و بوی قهوه عادی را دارد و همان احساس خوبی را به شما می‌دهد. پس، قهوه دیکف، چای بدون کافئین یا حتی آب، می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار باشند.

آیا در دوره بارداری امکان مصرف قهوه وجود دارد؟

آیا می‌توان در دوران شیردهی قهوه نوشید؟

مادران شیرده نیز باید به میزان مصرف کافئین خود دقت کنند، زیرا کافئین می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به طور کلی مصرف 300 میلی گرم کافئین در روز برای مادران شیرده ایمن است.

آیا راه دیگری برای لذت بردن از قهوه در دوران بارداری وجود دارد؟

همانطور که گفته شد، اگر می‌خواهید از فواید قهوه استفاده کنید، می‌توانید قهوه کافئین‌دار بنوشید، اما فقط اگر میزان کافئین فنجان شما کمتر از 200 میلی گرم باشد. اما به دلیل این که ممکن است در تعیین میزان کافئین اشتباه کنید، پیشنهاد می‌شود که به طور کلی نوشیدنی‌های بدون کافئین را انتخاب کنید؛ مثل قهوه دیکف.

اگر برای شما سخت است که قهوه دیکف یا بدون کافئین بنوشید و می‌خواهید همچنان قهوه کافئین‌دار را از سایت دلکینی تهیه کرده و میل کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید، زیرا شرایط و نیازهای هر زن بارداری متفاوت است. به طور کلی گاهی اوقات، شناخت میزان دقیق کافئین غذاها و نوشیدنی‌ها ممکن نیست، بنابراین مشاوره با یک متخصص می‌تواند گزینه‌ای امن‌تر برای شما و نوزادتان باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)