نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

درمان هموروئید و شقاق با پمادهای گیاهی در طب سنتی

1402/10/24 20:22
265 بازدید
اشتراک گذاری

درمان هموروئید و شقاق با پمادهای گیاهی در طب سنتی

شقاق چیست؟

وقتی در اثر یبوست یا فشارهای درون شکمی به رگ های دریچه مقعدی بیش از حد فشار وارد می شود. نتیجه آن چیزی جز هموروئید داخلی یا شقاق نیست. که این بیماری های مقعدی با علائمی چون: سوزش، خارش، خونریزی و درد نبض دار همراه است. از هر ده نفر جمعیت بزرگسال بطور میانگین حدود 6 نفر در طول زندگی خود یکی از علائم بواسیر یا آنال فیشر را تجربه می کنند.

منظور از بزرگسال در اینجا افراد یا بیمارانی هستند که به سن تکلیف رسیده اند. و حداقل 17 یا 20 سال از عمر آنها گذشته باشد. هر ناراحتی های نشیمنگاهی مانند شقاق و هموروئید در میان نوزادان و کودکان و نوجوانان سنین 7تا12سال هم بسیار شایع است.

در این مقاله ما می خواهیم بررسی کنیم که آیا هموروئید و شقاق مقعدی می شود با روش های خانگی و مراقبت های در منزل و یا با استفاده از داروهای خوراکی مانند قرص آنتی هموروئید یا مرهم های موضعی مانند انواع پمادهای آنتی هموروئید را درمان کرد و بهبود داد؟

چیزی که تو این 5سال اخیر خیلی مد شده و تمام بیماران برای درمان و نحوه بهبودی خود به انجام آن تشویق می شوند عمل جراحی بواسیر و شقاق با لیزر است. که یک روش نوین در طب کلاسیک بوده اما به عنوان آخرین راه حل درمان و در مراحل ابتدایی درمان هیچ پزشک یا جراحی بیمار خود را توصیه به انجام جراحی با لیزر نمی کند.

بواسیر چیست؟

بواسیر با نام علمی هموروئید و در بعضی از گویش های محلی به باباسیل معروف است. در این بیماری خونرسانی به ناحیه مقعد با کندی صورت می گیرد رگ های دریچه مقعد دچار التهاب و تورم شده. در اغلب بیماران عضلات و رگهای کانال رکتوم دچار پاره گی شده و با علائمی چون سوزش بعد از دفع و درد نبض دار شدید همراه است.

در اکثر کتب طب سنتی یبوست و یا اسهال مزمن و طول کشیده را عامل اصلی هموروئید می دانند. اما ما علت اصلی ایجاد این بیماری رنج آور را در بیماران خود را به شرح زیر لیست کرده ایم:

  • نشستن های طولانی
  • ایستادن های طولانی
  • کم تحرکی و یبوست
  • مصرف غذاهای سودا زا
  • مصرف غذاهای پرچرب و شیرین
  • خوردن دائمی غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس
  • مصرف غذاهای شور و کنسرو شده که بیشتر در افراد مجرد صورت می گیرد
  • بارداری و زایمان
  • اضافه وزن و چاقی
  • تن دادن به رژیم های لاغری طاقت فرسا که بدون نظارت کارشناس تغذیه صورت می گیرد که اغلب این رژیم های لاغری باعث کم آبی بدن و یبوست بیمار می شود که در نتیجه هموروئید یا شقاق مقعدی را به دنبال خواهد داشت.

انواع بیماری هموروئید

بیماری هموروئید کلا به 4دسته و هر دسته به دو نوع طبقه بندی می شوند.

دو نوع اول هموروئید به هموروئید گرید 1و2 و نوع سوم و چهارم آن به هموروئید گرید 3و 4 معروف است. بواسیر درجه یک و دو به هموروئید داخلی و بواسیر درجه سوم و چهارم به هموروئید خارجی مشهور است.

در هر چهار گرید هموروئید معمولا به درمانهای خانگی و اصلاح سبک زندگی و تغییر عادات غذایی قابل مهار و کنترل و در نهایت قابل درمان و پیشگیری است.

ما می خواهیم بررسی کنیم که آیا انواع هموروئید در بیماران با پماد های موضعی گیاهی یا شیمیایی قبل درمان و کنترل است یا خیر؟

انواع بیماری شقاق مقعدی

بیماری شقاق مقعدی یک نوع زخم خطی بیضی شکل است که معمولا به دلیل یبوست و فشار به کانال مقعدی در دهانه ابتدایی یا داخلی مقعد ایجاد می شود. و به دو دسته شقاق حاد و مزمن طبقه بندی می شود. در بیشتر موارد بیماری شقاق حاد با درمانهای خانگی و یا پمادهای موضعی درمان می شود. اما برای درمان شقاق مزمن ممکنه نیاز به روش های تهاجمی مانند لیزر یا جراحی سنتی باشد.

بهترین روش خانگی برای درمان آنال فیشر استفاده از حمام سیتیز یا پماد آنتی فیشر به عنوان بهترین پماد برای درمان زخم مقعدی بزرگسالان است.

درمان بواسیر و شقاق با پماد آنتی هموروئید

درمان بواسیر و شقاق با پماد آنتی هموروئید

معمولا در 80% بیماران برای درمان و مهار بیماری یکی از انواع پماد آنتی هموروئید گیاهی یا شیمیایی توسط پزشک یا کارشناس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تجویز می شود امروزه برای درمان هموروئید داخلی و خارجی پمادهای شیمیایی و گیاهی زیادی در بازار دارویی کشور و دنیا وجود دارد.

از آنجا که پماد آنتی هموروئید دارای ترکیباتی مانند هیدروکورتیزون و آلومینیوم ساب استات و زینک اکساید و لیدوکائین است. مکانیسم اثر آن مهار و تسکین سوزش و خارش ناشی از درد بواسیر است. لذا در بین درمان های رایج این پماد بهترین و در دسترس ترین گزینه درمانی مرسوم و رایج موجود در بازار دارویی کشور است.

برای درمان بواسیر با پماد آنتی هموروئید بستگی به وضعیت بیماری که دارید بعد از هر اجابت مزاج انگشت خود را به مقداری از پماد آغشته کرده و آن را به آرامی داخل ناحیه ابتدایی مقعد و ابتدای دریچه مقعد خود بمالید بعد از آن به مدت نیم ساعت دراز کشیده و اجازه بدید که پماد کاملا جذب پوست ناحیه مقعد شود.

در نوبت بعدی استفاده محل نشیمن گاه خود را با آب ولرم و صابون غیر قلیایی تمیز شستشو داده و مجددا پماد را استفاده کنید.

البته بیشتر مرهم های بواسیر به صورت تیوپی بوده و دارای اپلیکاتور هستند. که این موضوع درمان و نحوه استفاده از پماد آنتی هموروئید را در بیماران بسیار ساده کرده است.

نحوه استفاده از پماد آنتی هموروئید

اگر پماد شما به صورت تیوپی بوده و دارای اپلیکاتور است آنرا به دهانه پماد بسته و به آرامی داخل مقعد خود فرو کنید با فشار دادن تیوپ مقداری از پماد داخل کانال مقعدی خود خالی کنید. این پماد خود به خود جذب پوست و عضلات دریچه مقعدی شده و در چندین نوبت استفاده باعث تسکین و مهار و کنترل درد، سوزش و خارش ناشی از بواسیر می شود.

اگر مقعد شما در اثر بیماری زخم شده است بهتر آن است که از اپلیکاتور استفاده نکنید و با انگشت اشاره مقداری از پماد را برداشته و آن را به داخل و ابتدای کانال مقعدی بمالید.

معمولا بهترین روش برای درمان بواسیر در بیماران  معمولا استفاده از پماد موضعی، داروی خوراکی، اصلاح سبک زندگی و تغییر عادات غذایی است. پرهیز از کم تحرکی و ورزش و پیاده روی روزانه و خوردن میوه و سبزیجات حاوی فیبر کمک زیادی به درمان هموروئید در بیماران می کند.

لیست بهترین پمادهای آنتی هموروئید و آنتی فیشر

  • پماد آنتی هموروئید رینای سبز
  • پماد آنوسل
  • پماد نیترو گلیسیرین
  • پماد هموزوت فارمالید
  • پماد دکتر باتلرس
  • پماد کوهان شتر
  • پماد هیدرو کورتیزون

امروزه پمادهای گیاهی و شیمیایی زیادی در بازار دارویی دنیا برای درمان بواسیر داخلی و خارجی وجود دارد. معمولا بهترین پماد برای شقاق مقعدی آندسته از پمادهای هستند که مکانیسم اثر آنها درمان قطعی سوزش،خارش، خونریزی و درد ناشی از هموروئید یا بواسیر باشد.

همانطور که اشاره شد در ترکیبات اکثر این مرهم های موضعی از هیدروکورتیزون و زینک اکساید جهت کاهش و درمان التهاب و اگزمای حاد ناحیه مقعدی استفاده شده است.

اگر شما و یا یکی از بستگانتان درد و سوزش زیادی از بیماری خود را تجربه می کند. بهتره ابتدا برای معاینه فیزیکی نزد پزشک عمومی یا جراح بیماریهای آنورکتال رفته و ممکنه به تشخیص پزشک معالج علاوه بر پمادهای موضعی از داروهای مسکن یا قرص آنتی هموروئید هم برای بیماران تجویز شود.

امروزه اکثر بیماران برای درمان هموروئید وشقاق از پماد آنتی هموروئید استفاده می کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)