نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

راهنمای کامل برای تحصیل لیسانس در ایتالیا

1402/8/28 11:38
648 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

راهنمای کامل برای تحصیل لیسانس در ایتالیا

تحصیل لیسانس در ایتالیا هدف بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است که به‌دنبال محیط فرهنگی پر جنب‌وجوش با کیفیت آموزشی بالا هستند. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند که همین امر باعث شده است تا کسانی که مسلط به زبان انگلیسی هستند این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. حتی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی این کشور را به خاطر معروف بودن در غذاهای خوشمزه، مناظر دیدنی، صنعت مد و حتی فوتبال انتخاب می‌کنند تا در حین تحصیل از این بودن در کشور ایتالیا لذت ببرند.

تحصیل لیسانس در ایتالیا

بیش از 32 هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاهی‌های ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. ایتالیا به خاطر تنوع در برنامه‌ مقطع کارشناسی بسیار مشهور است. از این رو اگر قصد دارید تحصیل لیسانس در ایتالیا را انتخاب کنید در ادامه با ماه همراه باشید تا هر آنچه که در این زمینه نیاز دارید را به‌طور کامل توضیح دهیم.

5 رشته معروف در مقطع کارشناسی در ایتالیا

شاید انتخاب از بین این همه رشته و برنامه برای تحصیل لیسانس در ایتالیا کار سختی باشد. بنابراین بهتر است با بهترین رشته‌ها در این مقطع آشنا شوید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

1. هنرهای خلاق و طراحی

جای تعجب نیست در کشوری که زادگاه هنرمندان مشهوری مانند لئوناردو داوینچی و میکل آنژ است، هنرهای خلاق و طراحی جزو مشهورترین رشته‌ها برای تحصیل لیسانس در ایتالیا باشد. بدون شک آثار هنرمندان ایتالیایی آغازگر جنبش‌های فرهنگی مانند رنسانس بوده است. با تحصیل هنر و طراحی در این کشور این فرصت را خواهید داشت که از شاهکارهای بسیار مشهور جهانی مانند تولد ونوس اثر ساندرو بوتیچلی از نزدیک دیدن کنید.

2. مدیریت و بازرگانی

ایتالیا چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا را از آن خود کرده است، از این رو بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی در ایتالیا مستقر هستند. در واقع ایتالیا دارای موقعیت خوبی برای دانشجویان مدیریت و بازرگانی است. مدارک مقطع کارشناسی مدیریت و بازرگانی در ایتالیا دارای اعتبار با کیفیت بالا است.

3. علوم کامپیوتری

بخش فناوری ایتالیا رو به رشد است و علوم کامپیوتری انتخاب خوبی برای تحصیل لیسانس در ایتالیا محسوب می‌شود. در سالهای اخیر، کارآفرینی دیجیتالی در ایتالیا به سرعت رشد کرده است و باعث شده است این کشور در بخش توسعه اپلیکیشن رشد چشمگیری داشته باشد.

4. روانشناسی

دانشجویانی که به رشته روانشناسی علاقه دارند می‌توانند با تحصیل لیسانس در ایتالیا از فرصت کیفیت آموزشی عالی بهره‌مند شوند. دانشجویان این رشته در دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانند در زمینه‌های مختلف روانشناسی مانند علوم اعصاب، روانشناسی رشد، روانشناسی آموزشی و غیره در ایتالیا ادامه تحصیل دهند.

5. مهندسی

رشته‌های تحصیلی مانند مهندسی هسته‌ای، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و بسیاری دیگر از رشته‌های مهندسی گزینه‌های خوبی برای تحصیل لیسانس در ایتالیا هستند.

مدارک لازم برای تقاضا

اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های ایتالیا مشغول به تحصیل باشید، یکی از نکات مهمی که باید به آن دقت کنید طول دوره آموزشی برای تحصیل لیسانس در ایتالیا است. برای مثال رشته پزشکی و دندانپزشکی شش سال طول می‌کشد. رشته‌های اقتصاد، امور مالی و روابط بین‌المللی در مقطع کارشناسی 4 سال طول می‌کشد. در حالیکه برخی رشته‌های کارشناسی  هستند که مدت تحصیل در آنها فقط سه سال طول می‌کشد.

مدارک مورد نیاز برای تقاضا در هر رشته متفاوت است، اما در کل مدارک زیر مورد نیاز است :

  • کپی صفحه اصلی پاسپورت
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم به زبان ایتالیایی
  • مدرکی که اثبات کند از آزمون ورودی دانشگاه ایتالیا قبول شده‌اید.
  • اگر قبلاً در دانشگاه ثبت‌نام کرده باشید، ریز نمرات دانشجویی نیز جزو مدارک مورد نیاز محسوب می‌شود.
  • اگر می‌خواهید در دانشگاهی مشغول به تحصیل شوید که به زبان انگلیسی باشد باید نمره آزمون‌ آیلتس‌تان حداقل 5.5  یا نمره تافل‌تان حداقل 72 باشد.
  • نامه پذیرش از دانشگاهی که تقاضا کرده‌اید.

درحالیکه همه مدارک‌تان باید به ایتالیایی ترجمه رسمی شوند، با این حال برخی دانشگاه‌ها ترجمه رسمی مدارک به زبان انگلیسی را نیز قبول می‌کنند.

شهریه دانشگاه‌های ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا معمولاً از 150 تا 3500 یورو در سال متغیر است. در دانشگاه‌های خصوصی، این مقدار بین 5000 تا 20000 یورو در سال متغیر است. با این وجود، امکان دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ایتالیایی وجود دارد. هر بورسیه مزیت‌های خاص خودش را دارد. برخی از مزیت‌های دریافت بورسیه برای تحصیل لیسانس در ایتالیا عبارتند از :

  • می‌توانید شهریه دانشگاه را با حداقل مبلغ پرداخت کنید.
  • در سال 2000 تا 5500 یورو به‌عنوان بورسیه دریافت خواهید کرد.
  • خوابگاه رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • می‌توانید از سالن غذاخوری دانشگاه به صورت رایگان استفاده کنید.  

کلام آخر

دانشگاه‌های ایتالیا نه تنها در اروپا بلکه در سراسر دنیا جزو معتبرترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل است که انتخاب اول دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل لیسانس در ایتالیا است. برای تقاضای تحصیل از دانشگاه‌ها باید با شرایط ورودی دانشگاه آشنا باشید. اما به طور معمول اکثر دانشگاه‌ها شرایط و مدارک یکسانی را برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته‌اند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

پسندها (2)

نظرات (0)