نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا دستمال مرطوب برای صورت ضرر دارد؟

1402/8/9 9:41
530 بازدید
اشتراک گذاری

آیا دستمال مرطوب برای صورت ضرر دارد؟

اینکه آیا دستمال مرطوب برای صورت ضرر دارد یا خیر، یکی از سوالات رایج کاربران است. در واقع این محصولات در انواع مختلفی برای پاک کردن دست، صورت و بدن کودکان و بزرگسالان تولید می شوند که به دلیل طرز استفاده ساده، محبوبیت زیادی دارند.

در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان توضیح دهیم که دستمال مرطوب چیست و استفاده از آن با چه فواید و عوارضی برای پوست همراه است. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره این محصول محبوب در اختیارتان قرار دهیم.

دستمال مرطوب چیست؟

دستمال مرطوب شامل تکه های کوچک پارچه یا کاغذ هستند که به موادی از قبیل آب، ترکیبات پاک کننده و گاهی الکل آغشته شده اند. بعضی برندها نیز در ساخت این محصولات از لوسیون، گلیسیرین و مواد نرم کننده استفاده می کنند تا باعث نرمی پوست شوند.

دستمال مرطوب به دلیل دارا بودن قدرت پاک کنندگی بالا و عدم نیاز به شستشو پس از مصرف، بیشتر از سایر پاک کننده ها مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. به همین برندهای زیادی به تولید آن ها می پردازند که یکی از محبوب ترین آن ها دستمال مرطوب دافی است.

فواید دستمال مرطوب برای صورت و بدن

دستمال مرطوب قادر است آلودگی، عرق، چربی و مواد آرایشی را به راحتی از سطح پوست پاک کند و موجب پاکسازی آن و پیشگیری از انسداد منافذ شود. بنابراین یکی از مهمترین فواید دستمال مرطوب برای صورت و حتی بدن، کمک به پاک کردن پوست بدون نیاز به آب و مواد شوینده است.

از دیگر فواید دستمال مرطوب برای صورت، می توانیم به پاک کردن سریع پوست اشاره کنیم. این ویژگی باعث می شود در مواقعی که دسترسی به آب ندارید مجبور نشوید با آرایش بخوابید؛ چرا که به هر حال عوارض خوابیدن با آرایش از عوارض مصرف این محصولات بیشتر خواهد بود.

دیگر مزایای این محصولات عبارتند از :

تمیز کردن بدن

اگر در طول روز تعریق زیادی داشته اید و به هر دلیلی برای استحمام وقت ندارید، می توانید با استفاده از دستمال مرطوب پوست خود را تا حد زیادی تمیز نمایید. برخی برندها دستمال مرطوب مخصوص این کار را تولید کرده اند که حس بی نظیر تمیزی را در کوتاهترین زمان ممکن به شما خواهند بخشید.

تمیز کردن بدن کودکان و بزرگسالان

دستمال مرطوب های مخصوص کودکان هنگام تعویض پوشک، تمیز کردن دست و صورت کودک بعد از صرف غذا یا ضدعفونی کردن دست و اسباب بازی های کودک به شما کمک شایانی خواهند کرد. همچنین نوعی از این محصولات مخصوص واژن بوده و فاقد هر گونه رنگ، عطر و پارابن هستند تا به ارتقاء بهداشت بانوان کمک کنند.

ضدعفونی کردن دست و سطوح

هنگام رفتن به سفر و پیک نیک، مواقعی پیش می‌آیند که به آب دسترسی ندارید؛ انواع دستمال مرطوب آنتی باکتریال در این هنگام ضمن کمک به حفظ بهداشت، باعث پیشگیری از ابتلای شما به بیماری های مختلف خواهند شد.

مضرات دستمال مرطوب

همان طور که می دانید تمام محصولات در کنار مزایایی که دارند، بدون عارضه هم نیستند و دستمال مرطوب نیز از این قاعده مستثنا نیست! اولین و مهمترین نکته این است که دستمال مرطوب به هیچ عنوان نباید جایگزین همیشگی برای آب و صابون باشد؛ چرا که این محصولات برای استفاده موقت در مواقع ضروری طراحی شده اند.

برخی از مضرات دستمال مرطوب به شرح زیر هستند :

از بین بردن چربی طبیعی پوست

وجود مواد شیمیایی مضر و خشن در دستمال مرطوب، باعث برهم خوردن PH پوست و از بین رفتن سد اسیدی محافظ آن می شود. بنابراین استفاده مداوم از این محصولات با از بین بردن این لایه به مرور زمان باعث  خشکی، کم آبی و کدر شدن پوستتان خواهد شد.

عدم پاکسازی کامل پوست

پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب هرگز نمی تواند به اندازه شستشو پوستتان را تمیز کند. با وجود اینکه بعد از استفاده از دستمال مرطوب پوست پاکیزه به نظر می رسد، اما باز هم بقایای لوازم آرایشی و آلودگی در منافذ آن وجود دارند که پاک نکردن آن ها به مرور زمان باعث بروز جوش خواهد شد.

لایه برداری بیش از حد

در پاسخ به این سوال که آیا دستمال مرطوب برای صورت ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم بله، بعضی از دستمال مرطوب ها که جنس خشک و ضخیمی دارند، مانند یک لایه بردار روی پوست عمل می کنند. به همین دلیل با استفاده مداوم از آن ها دچار مشکلاتی از قبیل قرمزی، التهاب، حساسیت، سوزش و ... خواهید شد.

البته این عوارض با انتخاب دستمال مرطوب مرغوب مانند محصولات دافی و دیگر برندهای شناخته شده به حداقل می رسد.

عوارض دستمال مرطوب تاریخ گذشته

جالب است بدانید دستمال مرطوب هم مانند دیگر محصولات بهداشتی، تاریخ مصرف دارد و باید بعد از آن محصول را دور بیندازید. مهمترین عوارض دستمال مرطوب تاریخ گذشته مربوط به رشد باکتری در این محصولات است که باعث بروز جوش و آکنه خواهد شد. همچنین این محصولات به تدریج رطوبت خود را از دست داده و پاکسازی کاملی را به عمل نمی آورند.

عوارض دستمال مرطوب برای نوزاد

از آنجا که پوست کودکان و نوزادان بسیار حساس و آسیب پذیر است، باید با احتیاط بیشتری از محصولات مختلف برای آن ها استفاده کنید. مهمترین عارضه ای که با مصرف دستمال مرطوب کودکان را تهدید می کند، بروز واکنش های آلرژیک است. چرا که ممکن است پوست فرزند شما به ترکیبات خاصی واکنش نشان دهد.

به همین دلیل لازم است محصولاتی را تهیه کنید که فاقد عطر و مواد شیمیایی حساسیت زا باشند؛ همچنین توصیه می شود قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از پوست او تست کنید.

اگر می پرسید چرا از دستمال مرطوب استفاده نکنیم؟ باید بگوییم استفاده بیش از حد این محصولات برای کودکان، ممکن است منجر به خشکی و التهاب آن به ویژه در ناحیه پوشک شود. پس پیشنهاد می کنیم فقط در مواقع ضروری از دستمال مرطوب استفاده نمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره اینکه آیا دستمال مرطوب برای صورت ضرر دارد یا خیر صحبت کردیم و فواید و مضرات این محصول را برای پوست صورت و بدن کودکان و بزرگسالان به صورت مفصل توضیح دادیم تا بتوانید با دید باز برای تهیه آن تصمیم بگیرید.

همچنین به این سوال پاسخ دادیم که چرا از دستمال مرطوب استفاده نکنیم یا استفاده از آن را به چه زمان هایی موکول کنیم. در انتها نیز پیشنهاد می کنیم برای خرید این محصولات برندهای معتبر را انتخاب کرده و در مصرف آن ها به هیچ عنوان زیاده روی نکنید.

پسندها (1)

نظرات (1)

سحر
13 آبان 02 13:15
عوارض دستمال مرطوب تاریخ گذشته می تونه تا مدت ها پوست ادم رو الوده و درگیر جوش بکنه خیلی دقت کنید به تاریخ