نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟

1402/7/27 11:51
277 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

کمردرد در دوران بارداری، اتفاقی عجیب و دور از ذهن نیست. بیشتر مادران، در دوران بارداری خود این درد را تجربه می‌کنند. اما در برخی مواقع، این درد می‌تواند نشانه بروز مشکل دیگری باشد. به همین دلیل، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم غیرطبیعی و مشکوک، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهند.

زنان باردار معمولاً سوالات بسیاری در این زمینه دارند. از متداول‌ترین سوالات، این است که آیا کمردرد در اوایل بارداری طبیعی است و آیا کمردرد در بارداری خطرناک است؟ گروه ماماسلامت در این مقاله به علت بروز کمردرد در بارداری پرداخته‌اند و در مورد جواب این دو سوال به صورت کامل توضیح خواهند داد، پس با ما همراه باشید.

ماماسلامت

علت بروز کمردرد در بارداری

کمر درد بسته به زمانی که رخ می‌دهد می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. دو علت اصلی که باعث کمر درد در بارداری خصوصا در سه‌ ماهه‌ اول می‌شوند، شامل تغییرات هورمونی و استرس است.

افزایش ترشح پروژسترون در این سه ماهه می‌تواند مانع از ثبات و تراز شدن مفاصل و در نتیجه کمر درد در در ماه اول بارداری را ایجاد کند. همچنین این هورمون باعث شل شدن عضلات و رباط‌ها نیز می‌شود که درد بیشتری در ناحیه کمر و شکم ایجاد می‌کند.

هورمون دیگری به نام ریلکسین که مسئول کاشت زیگوت در رحم است نیز عضلات را شل می‌کند و می‌تواند روی رباط‌های ستون فقرات تاثیر منفی بگذارد. استرس نیز باعث درد جسمانی در بخش های مختلف بدن؛ سفتی و گرفتگی ماهیچه در بارداری و وقوع کمر دردشود.

اگر کمر درد شما ناشی از استرس باشد خطرناک است، زیرا استرس تبعات بسیار بدتری نیز دارد و می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. بنابراین باید از هر کار و فکر استرس زا در این دوران خودداری کرده و خود را آرام نگه دارید.

علت کمر درد در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در این دوران رشد جنین افزایش پیدا می‌کند. بزرگ شدن رحم منجر به تغییر شکل در ساختار طبیعی ستون فقرات و فشار وارد شدن به دیسک کمر می‌شود. در این وضعیت بیشتر زنان به عقب خم می‌شوند که درد زیادی در گودی کمر ایجاد می‌کند. وزن گیری مادر در بارداری نیز دقیقاً همین حالت را دارد زیرا بزرگ شدن شکم نیز به کشیدگی بیشتر عضلات و ستون فقرات منجر می‌شود که منجر به کمر درد و پا درد در بارداری می‌شود.

جدا شدن عضله در این دوران نیز می‌تواند علت درد باشد. در این عارضه دو راستای موازی عضلات شکم که از وسط بهم متصل هستند به دلیل رشد جنین کشیده شده و در موارد بسیار وخیم از هم جدا می‌شوند. این اتفاق علت بروز کمردرد در بارداری است.

ماماسلامت

آیا کمردرد در بارداری خطرناک است؟

کمر درد معمولاً یک علامت مشترک در بارداری است و در بسیاری از موارد نشان دهنده‌ی اختلال جدی نیست. با این حال، برخی از علت‌های کمر درد در بارداری می‌توانند خطرناک باشند و باید به شدت توسط پزشک بررسی شوند.

به عنوان مثال، کمر درد می‌تواند ناشی از اختلالاتی باشد که در طول بارداری رخ می‌دهند، مانند تغییرات هورمونی، فشار روی اعصاب و عروق و همچنین فشار روی مفاصل و کمر. در برخی موارد، کمر درد می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند عفونت ادراری، التهاب کیسه صفرا، عفونت ویروسی، درد عضلانی و استخوانی، کمربندی و یا شکستگی استخوان باشد. همچنین، اختلالات جدی مانند ابتلا به پره‌اکلامپسی، آسیب به کلیه‌ها، عفونت‌های خطرناک و اختلالات رحم در بارداری نیز ممکن است باعث کمر درد شوند.

در صورتی که کمر درد شدید، همراه با خون شدید، خونریزی و یا سایر علائم نگران‌کننده داشته باشید، باید به‌سرعت به پزشک خود مراجعه کنید. این موارد ممکن است نشان‌دهنده‌ وجود مشکلات جدی در بارداری باشند که نیاز به درمان فوری دارند.

زنانی که در دچار کمردرد در بارداری می‌شوند، در صورت مشاهده علائم زیر باید با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرند :

  • درد شدید
  • کمر دردی که بیش از 2 هفته طول بکشد.
  • گرفتگی‌هایی که در فواصل زمانی معین رخ می‌دهد و به تدریج تشدید می‌شود.
  • مشکل یا درد هنگام ادرار کردن
  • احساس سوزن سوزن شدن در اندام‌ها
  • خونریزی واژینال
  • ترشحات نامنظم واژن
  • تب

پیشگیری از کمردرد در بارداری

درست است که کمردرد در دوران بارداری طبیعی است، اما با رعایت برخی نکات می‌توان از تشدید کمردرد در بارداری، پیشگیری کرد. مواردی مانند :

  • بلند نکردن اجسام سنگین
  • پیاده‌روی کردن، به صورت مداوم یکجا نشینید یا دائم بر روی پای خود نایستید.
  • اگر روزانه مجبور به نشستن بر روی صندلی هستید، برای صندلی خود یک پشتی طبی تهیه کنید، به طوری که گودی کمر شما را پوشش دهد. همچنین از یک زیر پایی استفاده کنید تا پاهایتان آویزان نباشد.
  • مراقب وزن خود باشید؛ اضافه وزن بیش از حد یا چاق شدن سریع، موجب فشار به مهره‌های کمر خواهد شد.
  • از پوشیدن کفش پاشنه بلند بپرهیزید.
  • به پشت نخوابید.
  • از جوراب شلواری استفاده کنید.
  • قبل از مصرف هرگونه داروی مسکن نیز حتما با پزشک مشورت کنید.
  • در برخی موارد، پزشک ممکن است از دیگر مسکن‌ها یا شل کننده‌های عضلانی ایمن استفاده کند.

توجه داشته باشید: استامینوفن (تیلنول) برای اکثر زنان باردار ایمن است. آسپیرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) نظیر ایبوبروفن (آدویل، موترین) یا ناپروکسن برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شوند.

استفاده از کمربند طبی بارداری

تحقیقات کاملی درباره تاثیر کمربند طبی برروی کمردرد در زنان باردار وجود ندارد. با این حال، شکم‌بند یا کمربند طبی باید تحت تجویز پزشک معالج، مورد استفاده قرار گیرد.

از مزایای استفاده از شکم بند یا کمربند طبی بارداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ممکن است به فرم شکم کمک کند.
  • احتمال آن وجود دارد که شکم بند طبی، با گرفتن وزن شکم از فشار وارده بر ناحیه کمر کم کند.
  • در اواسط دوران بارداری، شکم‌بند طبی به فعالیت‌هایی مانند راه رفتن یا دویدن کمک می‌کند. همچنین ممکن است موجب کاهش آسیب در هنگام ورزش شود.
  • در زنان بارداری که دچار کمردرد بودند، استفاده از لوازم طبی مانند شکم‌بند در دوره کوتاه مدت، منجر به کاهش درد و کمک به انجام کارهای روزانه شده است.
  • در مقابل، معایبی هم برای استفاده ازشکم‌ بند طبی در زنان باردار وجود دارد. پوشیدن گن، شکم‌بندهای طبی و لباس‌های تنگ به مدت طولانی، برای زنان باردار مناسب نیست. چرا که موجب کاهش جریان خون در شکم و رشد کودک می‌شود.
  • اگر قصد دارید چیزی را از زمین بلند کنید، به جای خم شدن به جلو، از پاهایتان به عنوان تکیه گاه استفاده کنید.

ماماسلامت

آیا کمردرد شدید نشانه سقط است؟

همان‌طور که ذکر شد، در اکثر موارد، کمر درد یکی از عوارض شایع بارداری به حساب می‌آید و خطری برای مادر و جنین ندارد؛ اما در صورتی که درد بیش‌ازحد شدید باشد و مخصوصاً درد شدید در نواحی تحتانی کمر (مشابه انقباضات زایمان) احساس شود، می‌بایست به پزشک مراجعه نمود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل کرد و در صورت لزوم، اقدامات لازم انجام شود.

سخن آخر

کمردرد در بارداری، یکی از دردهای طبیعی است که ممکن است هر زنی در دوران بارداری خود تجربه کند، اما اگر این کمردرد از حالت نرمال خود خارج شود، ممکن است نشانه‌ی مشکل دیگری باشد، بنابراین لازم است برای درمان کمردرد به پزشک مراجعه شود. گروه ماماسلامت امیدوار است که با خواندن این مطلب تا حدودی جواب سوالات خود را در این زمینه دریافت کرده باشید. برای اطلاعات بیشتر سایت ما را دنبال کنید.

پسندها (1)

نظرات (0)