نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

داشتن فرزند موفق با 10 راهکار موثر و علمی

1402/7/27 10:37
238 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

داشتن فرزند موفق با 10 راهکار موثر و علمی

آیا داشتن فرزند موفق امکان‌‌‌پذیر است؟ چگونه برخی از فرزندان در زندگی روزمره موفق‌‌‌تر از دیگر فرزندان هستند؟ ما به عنوان والدین چه کاری در جهت رشد این تواناییهای کودک می‌‌‌توانیم انجام دهیم؟

دکتر جعفر معصومی (متخصص گفتار درمانی) با ما در این حیطه گفتگو خواهد کرد. همه والدین مایلند فرزندان موفقی داشته باشند و بسیاری از مخاطبان در مورد اینکه بهترین کار برای داشتن فرزند موفق چیست سوالاتی می پرسند.

در دنیای مدرن ما، بزرگسالان و کودکان باید مهارتهای خاصی را داشته باشند و بصورت مداوم آنها را متناسب با شرایط ویژه زندگی بکار ببرند. برای مفید و کارا نگه داشتن آن مهارتها باید بطور مداوم یاد بگیریم و تلاش نماییم. کدام مهارت‌ها به زندگی بهتر کودکان کمک می کند، چرا این مهارتها مهم هستند و چه کمکی برای رشد این مهارتها می توان به کودکان ارایه داد؟

تمرکز و کنترل شخصی

مهارتهای خودکنترلی، انجام درست امور شخصی و تمرکز روی فعالیت‌ها برای کودکان خیلی مفيد است. آنها به کودک کمک می کنند تا به اهداف خود در زندگی برسند. برای رشد درست این مهارت، کودک را در فعالیت های مختلف روزانه و انجام کارهای روزمره مشارکت دهید. به عنوان مثال، هنگام تمیز کردن منزل، برداشتن و مرتب کردن یک اسباب بازی، از آنها بخواهید که مشابه آن شی را پیدا کنند و در مکانی خاص و جای درست خود قرار دهند. می توانید مرتب کردن اطاق، رختخواب، آبیاری گل ها و تهیه صبحانه یا شام را برای روزهای خاص به کودک خود بسپارید.

مهارتهای ارتباطی

رشد یک کودک مدرن و به روز بدون توانایی برقراری ارتباط با خود و دیگران در یک تیم غیرممکن است. مهارت های زبانی، گفتاری و ارتباطی برای یادگیری، شناخت، توسعه مهارتها، انجام موثر گفتگو و جلوگیری از تعارض لازم است. برای توسعه این مهارت‌ها، براساس نیاز کودک می توانید کودکان را به گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی، کلاس‌های سخنرانی عمومی، باشگاه ورزشی، یا کلاس تمرین تئاتر ثبت‌نام کنید و شرکت در فعالیت‌های کلاسی و مدرسه را تشویق کنید.

تفکر انتقادی

از جمله مهارتهای مهم در زندگی مدرن که کودکان باید در آن توانایی ویژه ای داشته باشند داشتن تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی به تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات کمک می کند. کودکان این مهارت را مانند هر مهارت دیگری از طریق بازی بهتر یاد می گیرند. یکی از این بازیها حل معماها توسط کودکان است. بازی دیگری که می تواند این مهارت را در کودکان تقویت کند سوال کردن است. از کودک سوالی را بپرسید که می تواند پاسخ آنرا بدهد شما پاسخ آنرا بلافاصله ندهید سپس منتظر باشید تا کودک پاسخ را پیدا کرده و بدهد این کار سبب تحریک حس کنجکاوی و تفکر انتقادی می گردد.

خود آموزی

زندگی مدرن امروزی نیاز به یادگیری مداوم دارد و کودکان باید یاد بگیرند که بطور خود آموز و استفاده از منابع آن مانند اینترنت بطور مداوم خود آموزی داشته باشند و مهارتهای جدید را فرا گیرند. تصور رشد یک کودک مدرن بدون یادگیری مداوم دشوار است. باید به کودک یاد بدهید که چرا باید ما به مدرسه برویم، چرا باید علوم مختلف و متفاوت را یاد بگیریم و با مثال عملی مفید و موثر بودن آنرا  نشان دهید. ویدیوهایی را در اینترنت با آزمایش‌های سرگرم‌کننده در فیزیک یا شیمی و گروه‌هایی برای عاشقان خواندن یا برنامه‌نویسی پیدا کنید و کودک را تشویق کنید آنها را بکار گرفته و یا یاد بگیرد.

پیشگیری از تفکر محدود و بدون خلاقیت

خلاقیت یکی از مهمترین نیاز برای موفقیت در زندگی مدرن امروز است. یک کودک در دنیای امروز به خلاقیت نیاز دارد. برای توسعه تفکر و خلاقیت می توانید از بازیها و روشهای مختلف استفاده نمایید. مثلا برای توسعه این مهارت، میتوانید  امکان جستجوی مستقل ایده ها را برای بازی کودک در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک فنجان را بردارید و بپرسید چگونه می توانید از آن متفاوت استفاده کنید. هرچه گزینه های بیشتر باشد، بهتر است.

سواد مالی

در زندگی مدرن امروزی داشتن سواد مالی یکی از مولفه های مهم برای زندگی موفق است. کودکان در شرایط مدرن نیاز به سواد مالی دارند. مثلا باید به کودکان خود یاد دهید که چگونه پول تو جیبی خود را ندیریت نمایند. اگر کودک خواست  چیزی گران قیمت بخرد به او یاد بدهید که به دنبال کسب درآمد و یا پس انداز باشد. برای اینکار می توانید توضیح دهید، مثال بزنید و بودجه و هزینه های شخصی خود را با آنها برنامه ریزی کنید.

مراقبت از سلامتی

در زندگی مدرن امروزی توانایی مراقبت از سلامتی یک توانایی و نیاز مهم است. به کودک خود شیوه زندگی صحیح را آموزش دهید. به او آموزش دهید که تغذیه سالم داشته باشد و تحرک و ورزش کافی را داشته باشد. برای فرزندتان توضیح دهید که اگر این توصیه ها رعایت نشود چه اتفاقی می افتد.

پذیرش چالش

وجود چالش و نحوه مدیریت آن در زندگی مدرن امروزی یک جز اساسی است و کودک باید یاد بگیرد که چگونه بر چالشها غلبه نماید فرزندتان را تشویق کنید چیزهای جدید را امتحان کند و به او بیاموزید که چگونه ریسک را به درستی ارزیابی کند. همچنین می توانید با کمک گفتگو و شبیه سازی موقعیت با مثال، این مهارت را توسعه دهید.

چشم انداز و آینده نگری داشتن

به بچه ها بیاموزید که آینده نگری داشته و بر اساس چشم انداز آینده فکر کنند. به عنوان مثال، فرزند شما یک ماشین واقعی می خواهد. روشن کنید که این یک هدف بلند مدت است، باید به تدریج به سمت آن بروید. با فرزندتان نکاتی را که برای رسیدن به هدف باید رعایت شود برجسته کنید - به عنوان مثال، خوب درس خواندن، شغل مناسب و خریدی که مدت ها انتظارش را می کشد انجام دهد.

احترام به فضا و فواصل شخصی

ساختن شایستگی های آینده نیز با احترام به فضای شخصی دیگران است. قوانین را تنظیم کنید، اما توضیح دهید که چرا آنها باید رعایت شوند. به عنوان مثال، اگر کودک شما با بی حوصلگی چیزهایی را از دست می گیرد یا به دامان غریبه ها می رود، عواقب چنین رفتاری را توضیح دهید. تمام مهارت های فوق به کودک شما کمک می کند تا به راحتی بر مشکلات غلبه کند، افکار خود را به درستی بیان کند و از بیان خود نترسد. که به نوبه خود به آنها کمک می کند تا به اهداف خود در زندگی دست یابند.

معرفی کلینیک یاشام

اگر به دنبال خدمات گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی، آموزش، اختلالات یادگیری، جویدن و بلع هستید، می توانید به آدرس سایت ما مراجعه نمایید.

کلینیک یاشام

پسندها (1)

نظرات (0)