نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 3 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اهمیت و ضرورت استعدادیابی کودکان

1401/11/19 8:36
320 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

همیشه مادر و پدرها تلاش می‌کنند تا با فراهم کردن شرایط موفقیت برای کودکان خود، آن‌ها را برای رسیدن به جایگاهی عالی در زندگی آماده کنند. یکی از کارهایی که می‌تواند در آینده آنان تأثیر مثبتی داشته باشد؛ استعدادیابی کودکان است.

تحقیقات نشان می‌دهد که موفق‌ترین افراد در دنیا کسانی هستند که در حرفه مورد علاقه خود فعالیت می‌کنند. کسب درآمد از حرفه‌ای که در آن مهارت و استعداد دارید؛ می‌تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

در یکی از مطالعات تشخیص داده شده است که بیشتر از 5 درصد کودکان از همان دوران کودکی دارای استعداد ویژه‌ای هستند. استعدادیابی کودکان در سنین کم باعث می‌شود تا آن‌ها مسیر موفقیت هموار و سریعی داشته باشند.

متاسفانه بیشتر از 80 درصد افراد در دنیا از شغل خود ناراضی هستند؛ زیرا در حرفه مورد علاقه خود فعالیت نمی‌کنند. این مشکلات زمانی اتفاق می افتد که استعداد انسان‌ها از همان دوران کودکی کشف نشود. استعدادیابی در کودکان باعث موفقیت زودهنگام و نتایج سریع آن‌ها می‌شود و علاوه بر رضایتمندی آن‌ها در آینده، باعث انگیزه بیشتر آن‌ها برای کار در جامعه می‌شود.

بر این اساس در این مطلب به معرفی راه‌های کشف استعداد کودکان و اهمیت کشف آن می‌پردازیم. برای انتخاب بهترین روش استعدادیابی خردسالان، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استعدادیابی

بهترین زمان استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟

کسانی که به صورت تخصصی در زمینه استعدادیابی فعالیت می‌کنند؛ بهترین سن برای استعدادیابی کودکان را زمان شکل گیری شخصیت کودک می‌دانند. سه سالگی زمانی است که والدین می‌توانند با مراجعه به افراد متخصص و انجام انواع تست استعدادیابی کودکان، از توانایی‌های فرزند خود مطلع شوند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استعداد کودکان تا قبل از 8 سالگی شکل می‌گیرد. بنابراین؛ والدین می‌توانند تا قبل از 8 سالگی برای استعداد یابی کودکان اقدام کنند تا بتوانند فرصت‌های بیشتری را برای پرورش استعداد کودک مهیا کنند.

اشتباهات والدین در کشف استعداد کودکان

بسیاری از والدین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه استعدادیابی کودکان، با انجام کارهای اشتباه خود مانع از کشف صحیح استعداد کودکان در سنین پایین می‌شوند. شناخت این اشتباهات به والدین کمک می‌کند تا بتوانند قدم‌های درست و مناسبی را برای کشف استعداد فرزندان خود در دوران کودکی بردارند. برخی از اشتباهات رایج والدین در کشف استعداد کودکان عبارت است از :

مقایسه فرزندان خود با دیگران

یکی از اشتباهات رایج والدین در کشف استعداد کودکان این است که آن‌ها را با سایر کودکان اطراف خود مقایسه می‌کنند. آن‌ها به جای توجه به توانایی‌های فرزندان خود، روی استعداد و مهارت کودکان دیگر تمرکز می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها به فرزندان خود گلایه کنند و عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها را پایین بیاورند. تمام کودکان در سراسر دنیا با یکدیگر متفاوت هستند و در حرفه‌ای خاص مهارت دارند. مقایسه کودکان با یکدیگر نه تنها به کشف مهارت‌های آن‌ها کمک نمی‌کند؛ بلکه باعث بروز احساسات منفی و بی انگیزگی در آن‌ها می‌شود.

اجبار و عجله در استعدادیابی کودکان

متاسفانه اغلب والدین برای کشف استعداد کودکان، آن‌ها را در کلاس‌های مختلف ثبت می‌کنند. ثبت نام کودکان در کلاس‌های متعدد مانند گیتار، فوتبال، هنر و... باعث می‌شود تا آن‌ها روز شلوغی در پیش داشته باشند و به دلیل مسابقات متعدد تحت فشار شدیدی قرار بگیرند. ثبت نام در چند کلاس متعدد اگرچه ممکن است در نمرات درسی آن‌ها تأثیر بگذارد؛ اما در کشف استعداد آن‌ها تأثیر چندانی ندارد. ثبت نام در یک یا دو کلاس برای یادگیری مهارت‌های مختلف می‌تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

سرزنش کودکان پس از انجام کار اشتباه

سرزنش کردن کودکان بعد از انجام کارهای اشتباه هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند. سرزنش کردن کودکان نه تنها باعث شکوفایی استعداد آن‌ها نمی‌شود؛ بلکه باعث دور شدن آن‌ها از والدین می‌شود. زمانی که والدین فرزندان خود را سرزنش کنند؛ باعث می‌شوند تا آن‌ها برای شروع هر کاری با احساس ترس همراه باشند و بعد از هر شکست نا امید شوند. والدین می‌توانند با نشان دادن انسان‌های موفقی که در زندگی با شکست‌های زیادی همراه بوده‌اند؛ احساس ترس را از آن‌ها دور کنند و به آن‌ها در مسیر کشف استعدادهای خود کمک کنند.

استعدادیابی کودکان

راه‌های شناخت و پرورش استعداد کودکان توسط والدین

اغلب انسان‌ها با فکر کردن درباره استعداد و توانایی‌ها، به دنبال توانایی‌های طبیعی می‌روند. برای مثال برخی از کودکان ورزشکارتر هستند؛ چراکه در ورزش استعداد ویژه‌ای دارند. تمام کودکان دنیا منحصر به فرد هستند و دارای مهارت و استعداد خاصی هستند. امروزه بزرگ‌ترین و بهترین مدارس دنیا به استعدادیابی کودکان تا قبل از سن هشت سالگی می‌پردازند.

آن‌ها استعداد کودکان را کشف می‌کنند و تمام برنامه‌های آموزشی را متناسب با توانایی‌های او انجام می‌دهند. والدین نیز می‌توانند با شناخت و کشف استعداد کودکان، آن‌ها را برای رویارویی با آینده آماده کنند. چند روش مؤثر برای استعدادیابی در کودکان توسط والدین در متن ذیل آورده شده است که به شرح زیر است :

توجه کردن به علایق فرزندان

کودکان بسیار کنجکاو هستند و همیشه به دنبال کشف چیزهای جدید و یادگیری فعالیت‌های تازه هستند. بنابراین؛ اگر والدین مایل هستند تا به سبب کنجکاوی و تمایل زیاد کودکان به یادگیری، به کشف استعداد او بپردازند؛ باید به علایق او توجه ویژه‌ای داشته باشند. بیشتر کودکان به آن دسته از فعالیت‌هایی که علاقه بیشتری دارند؛ بیشتر اهمیت می‌دهند و زمان طولانی‌تری از وقت خود را صرف یادگیری آن می‌کنند. به همین دلیل والدین به آسانی می‌توانند علایق کودک خود را کشف کنند و به او برای بهتر شدن در حرفه مورد علاقه‌اش کمک کنند.

فراهم کردن فرصت‌های مختلف برای رشد و پرورش

موفقیت در کشف استعداد کودکان زمانی محقق می‌شود، که والدین شرایط مناسبی را برای رشد و پرورش آن‌ها فراهم کنند. اگر والدین فرصتی را برای رشد و پرورش استعداد فرزندان خود فراهم نکنند؛ این استعداد پنهان می‌ماند. والدین باید همزمان با شکل گیری فرزندان خود در دوران کودکی، فرصت‌های مناسب برای پرورش استعدادهای آن‌ها را فراهم کنند؛ چراکه در دوران بزرگسالی پتانسیل افراد برای پرورش و رشد استعدادهایشان پایین است و ممکن است به نتیجه مطلوبی نرسند. معرفی انواع بازی، فعالیت، مهارت و ... نمونه‌ای از فرصت‌هایی است که والدین می‌توانند در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

کمک کردن به درک استعدادهای فرزندان

استعدادیابی کودکان به تنهایی نمی‌تواند در موفقیت فرزندان تاثیرگذار باشد. اگر والدین از علایق و استعداد فرزندان خود مطلع شده‌اند؛ باید به آن‌ها بیاموزند تا استعدادهای خود را درک کنند. قطعاً درک استعدادها از جانب خود فرد باعث می‌شود تا اشتیاق و علاقه بیشتری به ادامه مسیر پیدا کند.

برای مثال اگر کودکی به بازی فوتبال علاقه دارد؛ والدین می‌توانند بعد از مطالعه در رابطه با این ورزش، اطلاعات جالبی را مانند بهترین بازیکنان دنیا، اولین بازی دنیا و...در اختیار فرزند خود قرار دهند. این کار می‌تواند به والدین کمک تا در استعدادیابی کودکان خود موفق باشند؛ چراکه از این طریق می‌توانند از علایق و استعداد کودک خود اطمینان حاصل کنند.

شناخت استعداد کودکان از طریق خصوصیات فردی

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که والدین می‌توانند به کمک آن از استعداد فرزندان خود مطلع شوند؛ استعدادیابی کودکان به واسطه خصوصیات فردی آن‌ها است. هر کودکی دارای خصوصیات فردی خاصی است که والدین با کمی دقت می‌توانند از آن مطلع شوند. برای مثال برخی از کودکان بسیار اجتماعی هستند و به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

طبق مطالعات انجام شده؛ اگر کودکی به آسانی به دیگران ارتباط برقرار کند؛ به بازی‌ها و کارهای گروهی علاقه نشان دهد، صلح طلب باشد و به آسانی لوازم خود را با دیگران قسمت می‌کند؛ می‌تواند استعداد خوبی در آموزش دادن یا معلمی و همچنین مشاوره داشته باشد.

برخی از کودکان بسیار کنجکاو هستند و تمایل به خراب کردن یا ساختن چیزهای جدید دارند. این دسته از کودکان مایل هستند تا با سرهم کردن اشیاء اطراف خود چیزهای جدید بسازند. معمولاً کودکی با چنین ویژگی‌هایی می‌تواند در آینده به مهندس یا معمار موفقی تبدیل شود.

برخی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کودکان بسیار منظم و مرتب، می‌توانند در آینده به تحلیل گران حرفه‌ای تبدیل شوند؛ چراکه آن‌ها علاقمند به چیدمان اشیاء اطراف خود بر اساس الگوهای خاصی هستند. این کودکان توانایی موفق شدن در رشته‌هایی چون ریاضی و علوم را دارند.

اگرچه استعدادیابی کودکان به کمک بررسی خصوصیات آن‌ها تا حدودی امکان پذیر است، اما احتمال خطا در این روش وجود دارد و ممکن است با نتیجه صحیحی همراه نباشد.

کشف استعداد کودک با تست استعدادیابی

با وجود اینکه روش‌های زیادی برای کشف استعداد کودکان وجود دارد؛ اما متخصصان حاذق در این زمینه، پیشنهاد می‌کنند تا از روش‌های دقیق‌تر و تخصصی‌تری برای استعدادیابی در کودکان استفاده شود. تست استعدادیابی کودکان یکی از دقیق‌ترین روش‌هایی است که والدین می‌توانند به واسطه آن از استعداد فرزندان خود مطلع شوند و آن را برای داشتن آینده روشن و پر از موفقیت آماده کنند.

تست هوش گاردنر، وکستلر، گودیناف، اوکانر، کلیفتون، هالند و... چند نمونه از بهترین تست‌هایی هستند که برای تشخیص دقیق استعداد کودکان استفاده می‌شوند. این تست‌ها به صورت زبانی یا غیر زبانی با توجه به شرایط کودک، توسط روانشناسان کودک و نوجوان گرفته می‌شود.

تست استعدادیابی کودکان

برای تست استعدادیابی کودکان به کجا مراجعه کنیم؟

توجه والدین به کشف استعداد کودکان باعث شده است تا امروزه تست‌های آنلاین متعددی به صورت رایگان در نتایج صفحات گوگل نمایش داده شوند. اگرچه این تست‌ها تا حدودی می‌توانند والدین را با علایق فرزندان آشنا سازند؛ اما معمولاً جنبه سرگرمی دارند و بهتر است برای انجام تست استعدادیابی کودکان به مراکز استعدادیابی و افراد متخصص در این زمینه مراجعه شود.

سایت بازی بوک یکی از مراکز معتبری است که به صورت تخصصی در حوزه بررسی استعداد کودکان بر اساس نتایج تست‌های استعدادیابی فعالیت می‌کند. در این مجموعه روانشناسان کودک و نوجوان با بررسی نتایج تست‌های مختلف، استعداد کودک را تشخیص می‌دهند و والدین را برای رسیدن به موفقیت فرزندان خود راهنمایی می‌کنند.

پسندها (1)

نظرات (0)