نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

معرفی کامل اراتوستن توسط رسانه تخصصی دانشگاه کسب و کار

1401/9/24 11:31
4,057 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

یکی از مشهورترین ستاره‌‌شناسان، ریاضیدانان، شاعران، ورزشکاران و جغرافیدانان یونانی در دوره اسکندر که توانست از طریق زاویه تابش نور خورشید محیط کره زمین را به دست آورد، آراتوستن نام داشت. از این فرد، آثار بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف به یادگار باقی مانده است. این دانشمند بزرگ در طول زندگی‌اش با تلاش‌های فراوان خدمات علمی بسیار زیادی ارائه داد و به رونق کتابخانه‌های اسکندریه کمک کرد. به جرات می‌توان گفت که جایگاه این دانشمند به حدی والاست که تنها دانشمند برتر از او افلاطون است.

در این مقاله قصد داریم زندگی و خدمات علمی ارائه شده توسط اراتوستن و همچنین فراز و نشیب‌های یکی از معروف‌ترین کارآفرینان جهان یعنی استیو جابز را از دیدگاه دانشگاه کسب و کار مورد بررسی قرار دهیم. جالب است بدانید که دانشگاه کسب و کار، رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با زندگی‌نامه اراتوستن

آشنایی با زندگی‌نامه اراتوستن

قبل از اینکه توضیح درباره زندگی‌نامه اراتوستن را آغاز کنیم، بهتر است این نکته را یادآور شویم که اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقمند هستید، حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

اراتوستن 276 قبل از میلاد مسیح در بندر سیرنه به دنیا آمد. این بندر بعد از اینکه رونق گرفت و به عنوان جمهوری به ثبت رسید، به تصرف اسکندر مقدونی درآمد و هم اکنون یکی از شهرهای کشور لیبی محسوب می‌شود. پدرش به عنوان یکی از آگلائوس‌هایی بود که او را تشویق کرد برای تحصیل به اسکندریه برود. در آن دوران اسکندریه بزرگترین مرکز آموزشی در شمال آفریقا محسوب می‌شد.

او بعد از رفتن به اسکندریه مقام ریاست کتابخانه بزرگ این شهر را به دست آورد و رفته رفته به یک از فضلای بزرگ این منطقه تبدیل شد و در همان زمان به یکی از دوستان ارشمیدس تبدیل شد. به اراتوستن لقب بتا، دومین حرف از حروف الفبای یونانی را داده بودند. این لقب نشان دهنده این بود که اراتوستن دومین دانشمند بزرگ آن عصر شناخته می‌شد‌. او در تمام علوم از جمله نجوم، فیزیک، مهندسی و غیره فعالیت داشت. این دانشمند و فیلسوف بزرگ دوران باستان از هشتاد سالگی به بعد به طور کامل نابینا شد و با از دست دادن بینایی امید خود به زندگی را هم از دست داد و سرانجام به دلیل گرسنگی فوت کرد.

اراتوستن چگونه شعاع کره زمین را محاسبه کرد؟

اراتوستن چگونه شعاع کره زمین را محاسبه کرد؟

زمانی که ایده محاسبه شعاع کره زمین به ذهن اراتوستن خطور کرد، او در حال مطالعه بود. او اطمینان داشت که همه اطلاعاتی که برای محاسبه شعاع زمین نیاز است در اختیارش قرار گرفته است و این نکته را هم می‌دانست که در شهری به نام آسوان در کشور مصر در هنگام ظهر هیچ گونه سایه‌ای وجود ندارد زیرا خورشید به صورت کاملا عمود به این منطقه می‌تابد‌.

این فیلسوف معروف در شهر اسکندریه به اندازه‌گیری سایه پرداخت و متوجه شد که زمین دارای شکل کروی است. زاویه سایه نسبت به خط عمود در اسکندریه هفت درجه بود. واحد اندازه‌گیری در دوران باستان استادیوم بود. اراتوستن فاصله دو شهر اسکندریه و آسوان را به میزان 5000 استادیوم اندازه گرفت و با محاسباتی که انجام داد متوجه شد که محیط دور کره زمین به طور کلی 250 هزار استادیوم است. البته با توجه به اختلاف نظر دانشمندان درباره اندازه واقعی طول با واحد استادیوم یونانی، دقت اندازه‌گیری اراتوستن را نمی‌توان تضمین کرد و خطای آن تقریبا پنج درصد محاسبه شده است. به طور کلی این دانشمند و فیلسوف بزرگ خدمات بسیار زیادی به علم جغرافیا کرده و در کتاب‌های خود نام کشور ایران را با نام آریانا معرفی کرده است.

اراتوستن چگونه از دانش و علم پاسداری کرد؟

این دانشمند، ریاضیدان، جغرافیدان، فیلسوف و دانشمند بزرگ با تلاش‌های بی وقفه و فراوان خود در تمام دوران زندگی خود به توسعه حوزه‌های مختلف علمی کمک بسیاری کرد و به طراحی شاخه‌های جدیدی از دانش و علوم مختلف پرداخت. او کتابخانه اسکندریه را توسعه داد و به آن رونق بخشید. در آن دوران بخش‌های مختلف این کتابخانه به دستور این فرد تاثیرگذار کامل شدند. همچنین به تمام افراد توصیه می‌کرد که آثار هومر، سوفوکل، آیسخلوس، اوریپید شاعران معروف آن دوران را بخوانند. یکی از القاب مهم اراتوستن که به دلیل انرژی فوق‌العاده بالای او انتخاب شده بود، پنج ورزشکار نام داشت.

آشنایی با استیو جابز یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جهان

آشنایی با استیو جابز یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جهان

یکی از طراحان، مخترعان و کارآفرینان معروف آمریکایی که به عنوان یکی سردمداران بزرگ تکنولوژی و فناوری مدرن جهان شناخته می‌شد، استیو جابز ( Steve Jabs) نام داشت. این کارآفرین برتر در بیست و چهارمین روز از ماه فوریه سال 1955 در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد و به عنوان فرزندان خوانده به یک خانواده واگذار شد.‌ پدر خوانده او نقش بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس او ایفا کرد و نحوه کار با لوازم الکتریکی و تعمیر آن‌ها را به استیو آموزش داد.

او اصلا علاقه‌ای به تحصیل و مدرسه نداشت و دیپلم خود را با کش و قوس‌های فراوانی گرفت و سپس به دانشگاهی به نام رید پرتلند رفت. او پس از شش ماه از تحصیل در دانشگاه انصراف داد. شغل طراحی در شرکت بازی‌های ویدئویی آتاری، آشنایی با فلسفه معنوی بودایی شرقی، بنیان‌گذاری شرکت اپل، ارائه برند آیفون توسط شرکت اپل، خرید شرکت انیمیشن سازی از جورج لوکاس و نامگذاری آن به استودیوی پیکسار از مهمترین اقدامات Steve Jabs در طول زندگی‌اش محسوب می‌شود.

این کارآفرین نمونه در سال 2003 به وجود یک غده سرطانی در پانکراس خود پی برد و درمان خود را آغاز کرد. او پس از چند سال مبارزه با سرطان در پنجمین روز از ماه اکتبر سال 2011 از زندگی خداحافظی کرد و جان خود را از دست داد. تا به حال چندین فیلمساز درباره زندگی موسس اپل فیلم‌های سینمایی تاثیرگذار و انگیزشی ساخته‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله شمار را مختصری با آراتوستن و استیو جابز آشنا کردیم. برای آشنایی بیشتر با آثار و فعالیت‌های مهم این دانشمند و کارآفرین مطرح جهان به سایت دانشگاه کسب و کار با آدرس اینترنتی http://businessuni.net مراجعه کنید و از محتوای ارزشمند و مفید این سایت درباره موضوعات مختلفی مانند توسعه فردی، روانشناسی، بازاریابی، کسب و کار، استارتاپ، کتاب‌های انگیزشی، سرمایه‌گذاری و مسائل مالی استفاده کنید.

دانشگاه کسب و کار | Businessuni.net | رسانه کارآفرینی

پسندها (1)

نظرات (1)

هلن راد
21 تیر 02 11:49
استیو جابز یکی از افراد مورد علاقه منه این آدم یک نابغه به تمام معنا بود در حوزه کارآفرینی و مسیری رو شروع کرد که خیلی ها دنباله روی اون شدن