نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

چگونه برای استفاده کودک از موبایل قانون تعیین کنیم؟ 5 قانون ضروری موبایل برای کودکان

1401/7/17 12:31
870 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چگونه برای استفاده کودک از موبایل قانون تعیین کنیم

با توسعه فناوری و پیشرفت تکنولوژی، افراد و به‌ویژه کودکان به‌طرز عجیبی درگیر موبایل و فضای مجازی شده‌اند. بحث و کشمکش بر سر دادن موبایل به کودکان، مدت زمان استفاده از آن و خرید موبایل برای آن‌ها در اکثر خانواده‌ها امری معمولی است و کمتر خانواده‌ای است که تجربه چنین مواردی را نداشته باشد.

در واقع این بحث‌ها ناشی از اشتیاق کودکان نسل دیجیتال به موبایل و اینترنت و ترس والدینشان از خطرات فضای مجازی است. خطراتی که وجود آن‌ها را نمی‌توان به هیچ‌وجه انکار کرد. در چنین وضعیتی برخی از والدین راه‌حل را در حذف صورت مسئله می‌بینند و به‌طور کلی کودکانشان را از استفاده از موبایل منع می‌کنند، اما آیا در زندگی امروزی که همه‌چیز رنگ دیجیتال دارد چنین تصمیماتی می‌تواند مفید باشد؟ در نهایت چاره کار چیست؟

کارشناسان کودک توصیه می‌کنند به جای محرومیت کودکان یک سری قوانین برای استفاده از موبایل برای کودکان در نظر گرفته شود تا کودکان بتوانند با رعایت آن‌ها، استفاده امن از موبایل و اینترنت را تجربه کنند، اما قوانین موبایلی برای کودکان چیست و چگونه باید برای استفاده کودک از موبایل قانون تعیین کرد؟

در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ داده و ضروری‌ترین قوانین استفاده کودکان از موبایل را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.

قانون شماره یک استفاده کودک از موبایل: کار کردن با موبایل زمان محدود و مشخصی دارد

نور ساطع شده از صفحه نمایشگر موبایل بر چشمان کودکان اثر منفی می‌گذارد، بنابراین بسته به سن کودک زمان استفاده از موبایل برای آن‌ها باید محدودیت مشخصی داشته باشد. علاوه بر این، امکان تاثیر موبایل بر تمرکز و حافظه کودکان نیز وجود دارد.

پژوهشگران حوزه کودک معتقدند کودکان زیر دو سال نباید در معرض نور آبی نمایشگرهای دیجیتال قرار بگیرند و در واقع استفاده از وسایل دیجیتالی و موبایل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است.

طبق نظر کارشناسان برای کودکان 2 تا 6 سال این زمان می‌تواند حداکثر 1 ساعت در روز باشد. اما فراموش نکنید این استفاده باید تحت‌نظر والدین صورت بگیرد. برای کودکان 7 سال به بالا این بازه زمانی می‌تواند به 2 ساعت در روز برسد. کودکان و نوجوانان بالای 10 سال نیز می‌توانند 2 الی 3 ساعت از موبایل استفاده کنند. البته این اعداد و ارقام به صورت تقریبی است و هر والدین با توجه به شناختی که از کودک خود دارد می‌تواند زمان مشخصی را برای استفاده کودک از موبایل در نظر بگیرد. محدودیت زمانی یکی از مهم‌ترین قوانین استفاده از موبایل برای کودکان است که والدین باید تحت هر شرایطی در اجرای آن قاطع باشند.

قوانین موبایل برای کودکان

قانون شما دو برای استفاده کودکان از موبایل: هر دانلودی باید مورد تایید والدین باشد

کودکان نسل دیجیتال بسیار سریع‌تر از والدین نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی را یاد می‌گیرند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده که از دانلود یک بازی یا برنامه توسط کودک کم سن و سال خود شگفت‌زده شده باشید. برخی از والدین با این فکر که این برنامه‌ها فقط کارتون یا بازی‌های کودکانه هستند نظارتی بر دانلود برنامه‌ها توسط کودکشان ندارند، اما حقیقت این است که برخی از این کارتون‌ها و بازی‌ها به هیچ عنوان مناسب سن کودکان نیستند. علاوه‌براین برخی از آن‌ها حاوی تبلیغات با محتوای نامناسب نیز هستند.

برای مقابله با این خطر، ضمن ایجاد قوانین محکم برای استفاده کودک از موبایل می‌توانید از برنامه‌های بازی‌ و اپلیکیشن کارتون کودک که استاندارد بوده و به‌صورت اختصاصی برای کودکان ساخته شده‌اند استفاده کنید.

قانون شماره 3 استفاده از موبایل برای بچه‌ها: ارتباط  تنها با افراد آشنا مجاز است

همان‌طور که وقتی کودکی در خانه تنها است به او یاد می‌دهید تا در را به روی غریبه‌ها باز نکند، باید در فضای مجازی نیز به او آموزش دهید تا با افراد غریبه ارتباط برقرار نکند.

کودکان به دلیلی صداقت و سادگی ممکن است به هر فردی در فضای مجازی اعتماد کنند. از طرفی برخی نوجوانان از داشتن تعداد فالوئرهای بالا و ارتباط با دایره افراد وسیع به‌نوعی احساس غرور کنند. این ارتباط با غریبه‌ها چه برای کودکان و چه برای نوجوانان بسیار آسیب‌زاست. این افراد غریبه ممکن است به هر نحوی از کودکان سوءاستفاده کنند؛ بنابراین لازم است تا در این مورد قوانین سختی برای استفاده کودکان از موبایل ایجاد کنید.

قانون شماره چهار استفاده موبایل توسط کودکان: استفاده از موبایل در مهمانی، مدرسه و رختخواب ممنوع است

اغلب کودکان علاقه دارند تا هنگام شب با موبایل بازی کنند. برخی از نوجوانان نیز تا ساعت هایی از شب بیدار مانده و به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مشغول می‌شوند. این مسئله تاثیری منفی بر الگوی خواب آن‌ها می‌گذارد و حتی ممکن است باعث بروز اختلالات رفتاری در خردسالان شود. به همین دلیل بسیار مهم است که قانونی برای عدم استفاده از موبایل برای کودکان و نوجوانان در رختخواب وضع کنید.

همچنین برخی کودکان به دلیل وابستگی به موبایل، آن را با خود به مدرسه می‌برند. با توجه به این‌که استفاده از موبایل در مدرسه ممنوع است، لازم است شما نیز این قانون را به کودک یادآور شوید و قبل از رفتن به مدرسه در صورت داشتن گوشی شخصی، آن را از کودک بگیرید.

همچنین سرگرم‌شدن کودک با موبایل در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها فرصت برقراری ارتباط و یادگیری تعاملات اجتماعی را از کودک می‌گیرد، بنابراین لازم است در این مورد نیز قانونی برای ممنوعیت استفاده کودک از موبایل در نظر گرفته شود.

قوانین موبایلی برای کودک

قانون شماره 5 استفاده موبایل برای کودک: ارسال عکس و تصاویر برای دیگران ممنوع است

فضای اینترنت، خطرات بالقوه‌ای برای کودکان دارد. بسیاری از افراد سودجو از ناآگاهی والدین و سادگی کودکان  بهره برده و به شسوه‌های مختلف از کودکان سوءاستفاده می‌کنند.

کودکان باید بدانند به اشتراک‌گذاشتن هر اطلاعات یا تصویری با افراد غریبه ممنوع است. همچنین به کودکان خود در مورد شبکه‌های درهم تنیده مخاطبان در شبکه‌های مجازی آموزش دهید و به آن‌ها گوشزد کنید که تصاویر، مطالب و اطلاعات خصوصی خود را با دوستانشان نیز به اشتراک نگذارند، زیرا امکان پخش گسترده آن وجود دارد.

چگونه اعتراضات کودکان در برابر قوانین موبایلی را مدیریت کنیم؟

مسلما هیچ کودکی از قوانین و محدودیت خوشش نمی‌آید، این مسئله درباره نوجوانان شدیدتر است و آن‌ها معمولا سرکشی خاصی در برابر قوانین دارند، اما استفاده کودک از موبایل بدون قانون و نظارت، خطرات و صدمات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

بنابراین لازم است که شما به عنوان والدین قوانین موبایلی برای کودکان وضع کرده و اعتراض کودکان  نسبت به آن‌ها را به‌درستی مدیریت کنید. بهتر است پیش از هرچیز درباره این خطرات شفاف و به زبان ساده با کودکان خود گفت‌وگو کنید. این گفت‌وگو باعث درک چرایی و علت ایجاد قوانین برای کودکان خواهد شد.

یکی از راه‌هایی مدیریت اعتراضات کودکان در برابر قوانین این است که زمانی‌که می‌خواهید گوشی موبایل را در اختیار آن‌ها قرار دهید یا برای کودکان بزرگ‌تر موبایل تهیه کنید، این قوانین را در همان ابتدای امر به کودکان توضیح دهید و با آن‌ها بر سر این قوانین به توافق برسید.

طبق اصول آموزش فرزندپروری موفق نظارت تنها بخشی از وظیفه والدین است. در مورد استفاده کودکان از موبایل نیز نظارت بر نحوه استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند  یک امر لازم و ضروری است، اما کافی نیست. بخش بزرگ حفاظت کودکان از آسیب‌های موبایل و فضای مجازی با دادن آگاهی به کودکان صورت می‌گیرد. بنابراین ضمن ایجاد این قوانین، آموزش و آگاهی‌بخشی به کودکان را فراموش نکنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)