نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

همه چیز درباره قرص ضد بارداری

1401/7/12 9:44
609 بازدید
اشتراک گذاری

قرص ضد بارداری یکی از مهم ترین دستاورد های بشر در حفظ و کنترل جمعیت است. این دارو در ابتدای قرن بیستم کشف شد و انقلابی در جهان پدید آورد. پس از تست های فراوان متوجه شدیم که داروهای پیشگیری از بارداری بی خطر هم نیستند و عوارض زیادی دارند.

به دلیل تغییرات هورمونی در بدن توسط این داروها، ما شاهد عارضه های مختلفی هستیم. اطلاع از آنها سبب خواهد شد که با دید بهتری این دارو را مصرف یا برای آن جایگزینی پیدا کنیم.

در این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز از جمله چیستی، چرایی و زمان مصرف قرص ضد بارداری را بررسی کنیم.

همه چیز درباره قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری چیست؟

این قرص یک نوع دارو برای جلوگیری از بارداری است که از روش هورمونی برای این کار استفاده می کند. نحوه اثرگذاری و مصرف آن بر اساس چرخه عادت ماهانه شما خواهد بود. به طور کلی دو روش اصلی برای توضیح عملکرد این قرص ها وجود دارد.

در روش اول آنها روند تخمک گذاری را متوقف خواهند کرد. زمانی که تخمک گذاری در کار نباشد، لقاحی با اسپرم انجام نخواهد شد. در روش دوم مخاط دهانه رحم تقویت شده تا به وسیله آن راه شنای اسپرم مسدود شود.

انواع قرص ضد بارداری

این داروها انواع مختلفی دارند. برای مثال بعضی از قرص های ضد بارداری بعد از رابطه مصرف می شوند و برخی قبل از آن؛ بسته به خصوصیات فردی ممکن است یک نوع برای شما مناسب باشد و نوعی دیگر نه. در ادامه انواع آن را بیشتر معرفی خواهیم کرد :

  • قرص‌های ترکیبی : این نوع از مرسوم ترین موارد بازار است. آنها با مقادیر بالایی از استروژن و پروژسترون، تعادل این هورمون ها را در بدن تنظیم خواهند کرد. قرص های ترکیبی باید به شکل روزانه مصرف شوند.
  • قرص‌هایی با دوره طولانی : این قرص ها سیکل قاعدگی را طولانی تر خواهند کرد. با استفاده از آنها شما هر 12 هفته یک بار چرخه را تجربه می کنید که در نهایت سالی 4 بار خواهد بود.
  • قرص‌های فاقد استروژن : نام دیگر این نوع مینی پیل است که شاید شنیده باشید. این قرص ها تنها دارای پروژسترون هستند و مناسب خانم‌هایی است که نمی توانند استروژن مصرف کنند. در دوره مصرفی این دارو هیچ قرص غیرفعالی وجود ندارد و تمامی آنها فعال هستند. بنابراین احتمال پریودی در دوره مصرف این نوع وجود خواهد داشت.
  • قرص‌های جلوگیری LD با دوز کم : کاربرد این دارو، کم کردن میزان عوارض به کمک کاهش دوز است. با پایین بودن میزان دوز احتمالا عوارض کمتری تجربه می کنید و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.
  • قرص ضد بارداری اورژانسی : تمام انواعی که معرفی شد باید پیش از رابطه جنسی مصرف شوند. درحالی که قرص ضد بارداری اورژانسی را باید پس از رابطه مصرف کرد. همان‌طور که از نام نیز مشخص است نباید آن را در مقادیر بالا مصرف کرد. استفاده از قرص های ضد بارداری بعد از رابطه، بیش از 2 بار در سال توصیه نمی شود چراکه عوارض زیادی خواهد داشت.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

انواع این قرص ها در چرخه های 21 روزه، 24 روزه و 28 روزه تولید و به فروش می رسند. در هرروز باید قرص مشخص را مصرف کرد و نظم آن اهمیت بالایی دارد.

قرص‌های فاقد استروژن را فقط می توان در چرخه 28 روزه تهیه و مصرف کرد. قرص های سیکل طولانی نیز دارای دوره ای 91 روزه هستند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

تاثیر قرص جلوگیری از بارداری چقدر است؟

داروی ضد بارداری اگر به موقع، سروقت و در نظم مقرر خود مصرف شود تا 99 درصد می تواند احتمال حاملگی را کاهش دهد. برای مصرف به موقع آنها برنامه تعیین کنید و یادآور بگذارید. طبق آمار استخراج شده از مطلب علمی از هر 100 خانمی که قرص ضد بارداری را مصرف می کند، 9 نفر به علت فراموشی مصرف به موقع دوز، بارداری ناخواسته را تجربه خواهند کرد. به طور کلی اگر این دارو را به موقع و سروقت مصرف کنید با احتمال بالا مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

آیا قرص جلوگیری عوارض هم دارد؟

بله؛ داروهای جلوگیری از بارداری به دلیل نحوه اثرگذاری و عملکردشان دارای عوارض زیادی هستند. بزرگ ترین نقطه ضعف این داروها همین عوارض است. عوارض شایع این داروها عبارتند از :

  • حساس شدن سینه‌ها و دردناک شدن آن‌ها
  • ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرگرفتگی و داغی بدن
  • افزایش وزن
  • مختل شدن چرخه قاعدگی
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش ترشحات واژن
  • احساس نفخ و باد شکم
  • تغییر در اخلاق و رفتار (احساس افسردگی)

برخي از این عوارض تنها در 3 ماهه اول دوره مصرف نمود دارند و پس از آن از بین خواهند رفت. حالت تهوع و گیجی به سبب تغییرات ناگهانی هورمون ها در بدن ایجاد می شود و پس از یک دوره مصرف دارو از بین خواهد رفت.

تاثیر قرص جلوگیری از بارداری در رابطه جنسی

اکثر خانم‌ها پس از مصرف این دارو احساس کرده اند که ترشحات واژن آنها به هنگام تحریک کمتر شده است. به این عارضه اصطلاحا خشکی واژن گفته می شود. برای اینکه چنین موردی شما را کمتر آزار دهد می توانید در رابطه از ژل های واژینال و روان کننده استفاده کنید.

قرص های پیشگیری می توانند باعث بدبو شدن ترشحات نیز شوند که اذیت کننده خواهد بود.

تاثیر قرص جلوگیری از بارداری در رابطه جنسی

در چه صورت پس از مصرف قرص جلوگیری به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم و نشانه های خاصی وجود دارند که بروزشان در بدن شما پس از مصرف این دارو طبیعی نیست. اگر چنین مواردی را مشاهده کردید باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا خطر جدی شما را تهدید نکنید. نشانه های گفته شده عبارتند از :

  • سردردهای شدید و میگرنی (غیرقابل تحمل)
  • تنگی نفس و احساس درد شدید در سینه
  • درد شدید در ناحیه شکم یا معده بدون علت قبلی
  • تورم و درد شدید در نیم تنه پایینی بدن (پاها و ران ها)
  • قرمزی شدید پا
  • کاهش شدید دید و حتی نابینایی موقت

قرص های پیشگیری در چاقی و افسردگی نقش دارند؟

تحقیقات علمی تاثیر این قرص بر روی چاقی را اثبات نکرده اند اما استروژن عاملی است که سلول های چربی را افزایش می دهد. با این افزایش حجم چربی در ناحیه باسن و سینه بیشتر خواهد شد. خلاف مورد قبل عارضه افسردگی در ارتباط با مصرف این داروی پیشگیری اثبات شده و امری طبیعی است.

بانوانی که سابقه افسردگی دارند باید پیش از مصرف قرص های جلوگیری از بارداری با پزشک زنان مشورت های لازم را انجام دهند. توصیه می شود افرادی که دارای بیماری قلبی هستند نیز پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند.

جمع بندی

قرص ضد بارداری یک راه ساده و ارزان برای پیشگیری از حاملگی ناخواسته است. به همین دلیل در جهان محبوبیت زیادی دارد. عوارض بالای این قرص ها باعث شده که مردمی کمی نسبت به مصرف آن بدبین شوند و با اکراه به استفاده از آن روی بیاورند.

اگر سابقه بیماری های خاصی مثل بیماری قلبی یا افسردگی دارید، باید پیش از مصرف داروی جلوگیری با پزشک خود مشورت کنید. درد در ناحیه سینه، پریود شدید، حالت تهوع و کاهش میل جنسی از مرسوم ترین عوارض این قرص ها هستند که تقریبا 99 درصد خانم ها آن را تجربه خواهند کرد.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه بودید از شما ممنونیم. امیدوارم مطالب جمع آوری شده برای شما کاربردی بوده باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)