نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

استعدادیابی کودکان توسط دکتر لیلا جبلی

1401/5/18 9:57
1,316 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

استعدادیابی کودکان توسط دکتر لیلا جبلی

یکی از نکاتی که امروزه، بسیار مورد توجه والدین قرار گرفته است، استعدادیابی فرزند آنها می باشد. در حال حاضر در جامعه با افراد بزرگسالی رو به رو هستیم که در زندگی های خود به بن بست رسیده اند و هیچگونه هدف و امیدی ندارند. اینگونه افراد اگر از کودکی استعدادیابی می شدند و روی استعداد آنها سرمایه گذاری می شد، می توانستند در بزرگسالی به درجات بالایی برسند. یکی از دلایلی که استعداد یابی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد این است که می تواند آینده یک فرد را تغییر دهد و مسیر زندگی او را به سمت موفقیت سوق دهد. البته برای بزرگسالان نیز هنوز دیر نشده و می توانند حتی همین حالا استعداد واقعی خود را کشف کنند و مسیر زندگی شان را بهبود ببخشند. والدینی که به فکر آینده فرزندانشان هستند، می توانند با انجام استعدادیابی برای کودکانشان در محل درست، سرنوشت فرزند خود را تغییر دهند.

استعدادیابی عملی

بنیانگذار طرح استعدادیابی عملی در ایران، دکتر لیلا جبلی می باشند که برای اولین بار چنین طرح مهم و تاثیر گذاری را برای کودکان ایرانی، اجرا کردند. ممکن است بارها شنیده باشید که افراد زیادی در موسسه های متفاوت، هزینه های بسیار گزافی برای انجام استعدادیابی کودکان درخواست کنند، درخواستی که در انتها نتیجه ای برای کودکان نخواهد داشت و به بن بست می رسد. موردی که بسیار اتفاق افتاده این است که موسسات می خواهند تنها با انجام چند تست (تست قلم کاغذی)، آینده یک نفر را تعیین کنند که چنین عملی غیرقابل انجام است و با این شیوه در بسیاری از موارد، سرنوشت یک کودک را تغییر می دهند به گونه ای که خود کودک ممکن است هیچ ایده ای نداشته باشد که اصلا شغلی که برایش انتخاب شده چیست یا باید چه کارهایی در آن شغل انجام دهند. استعدادیابی عملی توسط دکتر لیلا جبلی، تنها بر اساس جواب تست ها انتخاب نمی شود. گرچه خوب است بدانید انجام این تست ها، بخشی از روند استعدادیابی است اما کل مسیر آن نیست. این تست ها تنها ابزارهای کمکی به حساب می آیند که در جلسه اول و دوم، از کودکان گرفته می شوند.

چند جلسه برای استعدادیابی نیاز است؟

سوالی که برای خیلی از والدین پیش می آید، تعداد جلسات مورد نیاز جهت به دست آمدن نتیجه استعدادیابی کودکان است. جلساتی که دکتر لیلا جبلی جهت نهایی کردن نتیجه استعدادیابی کودکان نیاز دارد، چهار جلسه است. جلسه اول پس از معارفه و مصاحبه با والدین و خود کودکان، با توجه به تشخیص دکتر، ممکن است تعدادی تست لازم باشد. این تست ها با هماهنگی خانواده انجام شده و برخی از آنها، ممکن است پشت کامپیوتر انجام شود که نتایج آنها در جلسات بعدی کمک کننده برای روند استعدادیابی خواهد بود و همچنین به والدین نیز توضیح داده خواهد شد که تست های انجام شده، چه نتیجه ای داشته است.

مطلب پیشنهادی : آموزش مسواک زدن به کودکان

پیشنهاد محصول : خرید شیر خشک

طی این جلسات ممکن است نیاز به استفاده از انواع خاصی اسباب بازی نیز باشد که در صورت لزوم، پس از اتمام جلسه اول یا دوم، به والدین گفته می شود که همراه خود بیاورند. همچنین ممکن است نیاز به دفتر نقاشی، مداد رنگی، کاردستی و غیره نیز باشد. با توجه به اینکه شخصیت و روحیات هر کودک متفاوت است، این موارد را نمی توان از پیش تعیین کرد و کارهای مورد نیاز کودکان، پس از اتمام جلسه اول و صحبت کردن دکتر لیلا جبلی با خود کودک مشخص می شود. در جلسه آخر و نهایی، دکتر لیلا جبلی، نتیجه این جند جلسه را برای والدین عنوان می کند تا آنها بتوانند یک آینده درخشان را برای فرزندانشان رقم بزنند.

سن انجام استعدادیابی، چند سالگی است؟

سوالی که بین همه والدین مشترک است، در مورد سن مناسب انجام استعدادیابی می باشد. کمترین سنی که توسط دکتر لیلا جبلی استعدادیابی می شود، ۵.۵ سال (پنج سال و نیم) است. یعنی فرزند شما باید حداقل پنج سال و نیم داشته باشد تا بتواند استعدادش را کشف کند. البته استعداد یابی برای نوجوانان نیز انجام می شود و حتی افراد تا ۳۰ سالگی نیز می توانند استعداد خود را پیدا کنند و در راه پیشرفت خودشان قدم بگذارند.

در طول جلسات چه اتفاقی می افتد؟

استعدادیابی کودکان توسط دکتر لیلا جبلی

یکی از مواردی که تعداد بسیاری از والدین در رابطه به آنها مشتاق هستند، این است که می خواهند بدانند استعداد کودک آنها دقیقا چگونه کشف می شود. در ابتدای جلسه اول، خود والدین با دکتر لیلا جبلی صحبت می کنند و ایشان پاسخ سوالاتی که دارند را از والدین کودک دریافت می کنند. الباقی جلسات فقط خود فرزند شما به همراه دکتر لیلا جبلی داخل اتاق مشاوره است. البته روند انجام استعدادیابی، روند یکسانی نیست و برای هر کودک، بر اساس تشخیص خود دکتر روند جداگانه ای مشخص می گردد. البته مواردی که ممکن است برخی کودکان به آنها نیاز داشته باشند شامل انجام تست های مختلف، تمرینات مربوط به تمرکز، بازی کردن با لگو یا اسباب بازی های دیگر، نقاشی کشیدن، کاردستی درست کردن، مشاوره و صحبت کردن و غیره می باشد. تمام مواردی که یک کودک ممکن است به آنها احتیاج داشته باشد، پس از اتمام جلسه اول مشخص خواهد شد.

چه زمانی استعدادیابی در موقعیت عملی انجام می شود؟

استعدادیابی دکتر لیلا جبلی طی مراحلی که عنوان شده انجام می شود؛ هم در کلینیک خودشان و هم در موقعیت عملی که تصاویر آنها در سایتشان موجود است، استعدادیابی انجام می شود. البته از سه سال پیش تا کنون به دلیل ویروس کرونا و اومیکرون و جهت جلوگیری از ویروسی شدن فرزندان شما و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مجبور شدیم استعدادیابی رادر موقعیت عملی و در محل بازی برای فرزندان شما انجام ندهیم. به عبارتی استعدادیابی در ۳ الی ۴ جلسه توسط تست ها و اتاق مشاوره، در کلینیک دکتر لیلا جبلی انجام می شود. به محض اینکه این ویروس به طور کامل از بین برود، استعدادیابی کودکان مجددا در موقعیت عملی و محل بازی، انجام خواهد شد.

برای استعدادیابی توسط خانم دکتر لیلا جبلی کافیست با شماره موجود در تصویر زیر، تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم به شما ارائه گردد.

استعدادیابی دکتر لیلا جبلی

همچنین لازم به ذکر است اگر نیاز به مشاوره و روان درمانی دارید می توانید با شماره فوق، تماس حصل فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دکتر لیلا جبلی به آدرس drjebeli.com مراجعه نمایید.

پسندها (1)

نظرات (0)