نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

مصرف عسل برای کودک زیر دوسال (برای ماه های مختلف)

1400/12/19 11:09
684 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ : 

آیا تا به حال درباره مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال چیزی شنیده اید؟ بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که به کودکان زیر یک سال هرگز عسل ندهید. اما آیا تا به حال درباره دلیل این ممنوعیت تحقیق کرده اید؟ در ادامه قصد داریم درباره مزایا و معایب مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال صحبت کنیم.

ممنوعیت مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال

یکی از دلایل ممنوعیت مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال، وجود باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در ترکیبات این ماده غذایی است. سیستم گوارشی کودکان بسیار ضعیف و نابالغ بوده و قادر به هضم این باکتری نیست. بنابراین این باکتری می تواند در دستگاه گوارش کودکان رشد کرده و منجر به بوتولیسم شود. این بیماری بسیار نادر و در بسیاری از موارد کشنده است.

این باکتری در بزرگسالان خطری ایجاد نمی کند. همچنین در دستگاه گوارش کودکان بالای یک سال نیز، میکروارگانیسم هایی وجود دارد که می تواند از رشد این باکتری جلوگیری کند. بنابراین مصرف عسل طبیعی در کودکان زیر یک سال کاملاً ممنوع است و برای کودکان بالای یک سال توصیه می شود از عسل پاستوریزه استفاده شود. زیرا طی فرآیند پاستوریزه کردن، عسل تحت حرارت بالای 60 درجه سانتی گراد قرار گرفته و باکتری های خود را به طور کامل از دست می دهد.

نشانه های بوتولیسم در کودکان

کودکی که عسل می خورد

همانطور که اشاره شد عسل برای کودکان زیر دو سال بهتر است با احتیاط مصرف شود. از نشانه های بوتولیسم در کودکان زیر یک سال می توان به یبوست، ضعف عضلانی، گریه، بی حالی، عدم توانایی در مکیدن و آویزان شدن فک کودک اشاره کرد. مشکل در تنفس و ضعف عضلانی از مهم ترین عوارض و نشانه های بوتولیسم در کودکان است.

استفاده از عسل به جای شیرین کننده ها

بسیاری از والدین برای شیرین کردن غذاهای کمکی بجای شیرین کننده ها و شکر از عسل برای کودکان زیر دو سال استفاده می کنند. باید توجه داشته باشید که در استفاده از عسل برای شیرین کردن غذاها ارجحیت با عسل پاستوریزه است و بهتر است برای کودکان زیر یک سال نیز از عسل استفاده نشود. بهتر است درباره مصرف عسل طبیعی یا پاستوریزه با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از غذاهای کمکی کودکان از جمله سرلاک حاوی عسل هستند. بسیاری از والدین با این پرسش روبرو می شوند که ترکیب سرلاک و عسل برای کودکان زیر دو سال خطری دارد یا خیر؟ بهتر است بدانید که سرلاک های آماده برای کودکان کاملاً ایمن هستند. زیرا کاملاً در شرایط استاندارد حرارت دیده اند و کلیه باکتری های آن ها از بین رفته است. اما بهتر است برای تهیه غذای کمکی کودکان از ترکیب سرلاک با عسل طبیعی خودداری کنید.

مزایای مصرف عسل برای کودکان

اگر درباره مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال با پزشک خود مشورت کرده اید و کودک شما مجاز به مصرف عسل است، بهتر است درباره مزایای مصرف عسل برای کودکان بیشتر بدانید و همچنین یکی از بهترین و معتبرترین برندهای خرید عسل طبیعی را انتخاب کنید و از آن خرید کنید.

از مزایای عسل برای کودکان زیر دو سال می توان به افزایش سطح هموگلوبین خون اشاره کرد که می تواند روند خون سازی را در بدن بهبود داده و از ابتلای کودکان به کم خونی جلوگیری کند. همچنین عسل می تواند روند جذب کلسیم را در بدن کودکان تقویت کند. در نتیجه به سلامت و استحکام استخوان های کودکان کمک بسیار زیادی می کند.

عسل برای کودکان زیر دو سال به منظور افزایش وزن و بهبود روند وزن گیری نیز مصرف می شود. مصرف ساکارز می تواند وزن کودکان را افزایش دهد. اما بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، کودکانی که از عسل در برنامه غذایی روزانه شان استفاده می شود، روند وزن گیری بهتری داشته اند.

از دیگر مزایای مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال می توان به کاهش حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. از آنجایی که کودکان دستگاه گوارش بسیار ضعیفی دارند و این موضوع تا دو سال اول زندگی آن ها ادامه دارد، استفراغ و حالت تهوع را بسیار تجربه می کنند. از جمله مواد غذایی که می تواند میزان تهوع و استفراغ را در کودکان کاهش دهد عسل است. کودکانی که عسل را در برنامه غذایی روزانه خود تجربه کرده اند کمتر دچار مشکلات گوارشی شده اند.

از آنجایی که بدن کودکان از سیستم ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار است، به سرعت به بیماری های مختلف مبتلا می شوند. از دیگر مزایای مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال می توان به بهبود سیستم ایمنی بدن آن ها اشاره کرد. در نتیجه حساسیت آن ها نسبت به بیماری های مختلف بسیار کم می شود.

همچنین مشاهده شده کودکانی که از عسل استفاده می کنند دارای پوست شفاف تری نسبت به کودکان دیگر هستند. در نتیجه می توان گفت مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال با مزایا و معایبی همراه است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن از پزشک متخصص اطفال کمک گرفته شود.

میزان مصرف عسل در کودکان

دختر بچه ای در حال خوردن عسل

مصرف عسل را می توانید بعد از یک سالگی با مشورت پزشک و با احتیاط شروع کنید. بدین منظور بهتر است از مقادیر بسیار کم شروع کنید. همچنین عسل را یک روز در میان به کودک داده و از خوراندن مقدار زیادی از عسل به او خودداری کنید. این کار باید با عسل های پاستوریزه یا تأیید شده انجام شود. عسل یک ماده غذایی طبیعی است که خواص بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی روزانه کودکان بالای یک سال قرار دهید.  

عسل می تواند به استحکام استخوان ها و جلوگیری از ابتلای به راشیتیسم در کودکان جلوگیری کند. همچنین در رشد دندان های کودک نیز تأثیر بسزایی دارد. عسل طبیعی حاوی آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامین های گروه ب و ث، پروتئین، کلسیم، منیزیم، روی، پتاسیم و فیبر است. همچنین کالری بالایی دارد و می تواند انرژی مورد نیاز روزانه کودک را تأمین کند.

وزن گیری سریع، بهبود سطح کلسیم و هموگلوبین خون، استحکام استخوان ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش گریه در نوزادان، جلوگیری از کم خونی در کودکان، کاهش میزان ابتلای نوزادان به اسهال و استفراغ و غیره از جمله مزایای استفاده از عسل در کودکان است.

حساسیت به عسل

بسیاری از کودکان و بزرگسالان به عسل حساسیت دارند. از جمله مشکلاتی که در این افراد دیده می شود می توان به تورم دهان و گلو، تورم در چشم ها، خارش چشم ها، دل درد، تب، اضطراب، تپش قلب، گرفتگی بینی، بی قراری، برافروختگی پوستی، گرفتگی سینوس ها و غیره اشاره کرد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است از مصرف عسل خودداری کرده و به سرعت به پزشک مراجعه کنید. آلرژی نسبت به عسل بسیار نادر است اما در برخی از موارد دیده می شود. در نتیجه در کودکان بالای یک سال باید با احتیاط و با مقدار بسیار کم مصرف عسل را شروع کرد.

سخن آخر

در مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال دقت کنید. به طور کلی این نکته را به خاطر داشته باشید که دستگاه گوارش کودکان زیر یک سال به خصوص معده آن ها کاملاً رشد نکرده و نسبت به مواد غذایی مختلف بسیار حساس است. باکتری ها و میکروارگانیسم های زنده در معده کودکان زیر یک سال به راحتی از بین نمی رود. در نتیجه در معده باقی مانده و رشد می کند. در نهایت ممکن است به نوعی بیماری نادر به نام بوتولیسم مبتلا شوند. این بیماری بسیار کشنده است. بنابراین خطر این بیماری را جدی گرفته و از مصرف عسل در کودکان زیر دو سال خودداری کنید.   

منبع : https://drhoney.net

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)