نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

1400/11/30 10:39
1,184 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که کودک با بازی کردن، بسیاری از روند های رشدی، یادگیری، افزایش توانایی های ذهنی و حرکتی، رشد حرکتی و غیره را با خود به همراه دارد.

البته نباید فراموش کنیم که علاوه بر یادگیری،‌ مقدار زیادی از انرژی خود را از طریق بازی کردن تخلیه می‌کنند و در نتیجه شب‌ها بهتر و زودتر به خواب می‌روند.

ماشین کنترلی رنگین کمانی ساعت دار

به صورت کلی میتوان کلمه بازی را ارتباط، لمس، یادگیری و آشنا شدن با چگونگی کار کردن اشیا به صورت سرگرم کننده تعریف کرد.

انتخاب اسباب بازی مناسب توسط والدین می‌تواند به کودکان کمک کند تا هم مهارت‌های مهم را یاد گرفته و چند ساعتی فارغ از شیطنت‌های معمول سرگرم شوند.

اسباب بازی‌ها براساس شکل ظاهر و کاربرد به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. در اینجا به معرفی چند دسته از بازی های کودکانه می پردازیم.

بازی فکری گروهی

بازی‌های فکری گروهی به شکلی طراحی شده‌اند که گروهی از کودکان با هدف و علایق مشترک با هم بازی می کنند. یکی از شناخته‌ شده‌ترین انواع بازی فکری گروهی، بازی منچ و ماروپله است که بچه‌ها باید در طول بازی سعی کنند مراقب مهره‌های خود باشد و زودتر آن‌ها را به خانه برسانند.

این بازی‌ها باعث افزایش تعامل بین کودکان شده و ارتباطات اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند. اگر کودکان از سنین کم و با هم سن و سالان خود بازی‌های گروهی انجام دهند در زمانی که به مدرسه می‌روند دیگر مشکلی در ارتباط برقرار کردن با همکلاسی‌ها و معلم نخواهند داشت.

بازی منچ و ماروپله

بازی سرگرمی گروهی

بازی‌های سرگرم کننده ای که بچه‌ها به صورت گروهی انجام می‌دهند باعث تخلیه هیجان‌ آن‌ها، پرورش قدرت و فکر کردن می‌شود. بازی گروهی باعث شود تا کودکان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و باعث ایجاد اعتماد به نفس بین  آنها می شود.

یکی از این بازی‌های گروهی، خانه سازی بوده که بچه‌ها باید سعی کنند با تعداد مهره‌هایی که داشته شکل‌های مختلفی از جمله هواپیما،‌ خانه، پرنده، ماشین و غیره را بسازند. به دلیل رنگارنگ بودن مهره‌های این بازی‌، کودکان به آن‌ علاقه داشته و ساعت‌ها بدون خستگی می‌توانند تنهایی یا با دوستانشان بازی کنند.

بازی انفرادی

برخی از کودکان تک فرزند بوده و به دلیل شرایط زندگی این امکان را ندارند تا با دوستان مختلفی بازی کنند.

به این منظور بازی‌هایی طراحی شده که کودکان بتوانند به صورت تک نفره آن‌ها را انجام دهند.این بازی‌ها هم می‌توانند فکری باشند و هم هیجان انگیز.

والدین براساس شخصیت کودک خود می‌توانند یک اسباب بازی دخترانه یا اسباب بازی پسرانه را برای او خریداری کنند تا علاوه بر سرگرم شدن،‌ باعث رشد فکری  و آن‌ها نیز شود.

بازی های انفرادی از جمله توپ بازی، شن بازی، لی لی، ماشین فلزی و غیره باعث رشد خلاقیت میشود و کودکان را مستقل به بار می آورد.

ماشین فلزی نیسان آبی باربنددار

بازی‌های نمایشی

اسباب بازی‌های نمایشی یکی از محبوب‌ترین انواع بازی‌ها بوده که کودکان در هر رنج سنی آن را دوست دارند.

عروسک های نمایشی جزو این دسته از اسباب بازی ها بوده که مناسب برای کودکانی با سنین پایین است و والدین می‌توانند با شخصیت‌های مختلف برای کودکان نمایش راه انداخته و آن‌ها را سرگرم کنند.

اگر کودک شما سن بیشتری داشته باشد می‌توانید با فیگور شخصیت‌های تخیلی مانند مرد آهنی و اسپایدرمن و فیگور حیوانات و دایناسور که برایش خریداری کرده اید، از او بخواهید با آن‌ها داستان بسازد.

این کار به تقویت قدرت تخیل  و مهارت زبان آموزی کودک کمک کرده و در آینده نیز برای انتخاب مسیر زندگی به کمکش خواهد آمد. این اسباب بازی ها پسران و دختران هم قابل استفاده بوده و از لحاظ شخصیت‌ها تنوع زیادی دارد.

بازی‌های خارج از خانه

بازی بیرون از خانه باعث ایجاد مهارت های جدید در کودکان می شود و علاقه عمیق به طبیعت نیز در وجود آنها رشد یابد.

دسته ای از اسباب بازی‌های متنوعی نیز متناسب با فضای بیرون از خانه طراحی شده اند که میتوان با توجه به فصول مختلف سال از آنها استفاده کرد.

این بازی ها از جمله بدمینتون، توپ والیبال و استخر های بادی است.استخرهای بادی که به خصوص در روزهای گرم تابستان استفاده می‌شود می‌تواند چند ساعتی کودک شما را سرگرم کند.

استفاده از این استخرها بسیار ساده بوده و هر زمان که بخواهید می توانید آن را پر از باد کرده و در صورتی که بازی کودک تمام شد آن را خالی کنید بنابراین فضای بسیار کمی را اشغال خواهد کرد.

محصولات بادی اینتکس تنوع بالایی از این استخر‌ها را ارائه داده که مناسب سنین مختلف کودکان است.

استخر بادی طرح آکواریوم

بازی‌های مسابقه‌ای

یکی دیگر از انواع اسباب بازی‌،‌ بازی‌های مسابقه‌ای بوده که در بین کودکان بسیار هم محبوب است.

این بازی‌ها که به صورت گروهی بین کودکان انجام می‌شود توانایی رقابت و تلاش را در آن‌ها بالا می برد. در این بازی ها یک سری قوانین و دستوراتی وجود دارد و همچنین کودک ملزم به رعایت نوبت می شود.

این بازی های رقابتی به رشد مهارت های خود کنترلی و مهارت های اجتماعی کمک می کند. بعلاوه بر این، تاثیر دیگری که این بازی داشته این است که اگر کودک شما در بازی ببازد، یاد می‌گیرد که همیشه قرار نیست موفق شود و باید با شکست نیز آشنا شود.

فرآیندی که این اتفاق روی آن‌ها اثر می‌گذارد باعث شکل گیری بخش‌های پیچیده‌ای در مغز کودک می‌شود. پس، از اینکه کودکان در بازی‌های گروهی به دنبال رقابت و برد و باخت باشد نترسید، زیرا در حال یادگیری است.

یکی از نمونه ها بازی های رقابتی ماشین های کنترلی مسابقه و یا راکت های بدمینتون و غیره میباشد.

نقش اصلی اسباب بازی در شخصیت کودکان

  • مهارت‌های فیزیکی

یکی از اولین تاثیری که اسباب بازی ها  در شخصیت و جسم کودکان می گذارد، مهارت‌های فیزیکی است. آن‌ها در حین بازی‌ها یاد می‌گیرند تا پریدن، حفظ تعادل و دیگر توانایی‌های بدنی را فرا گرفته و آن را به کار ببرند.

  • مهارت‌های ذهنی

استفاده از اسباب بازی مناسب می‌تواند رشد هوش کودک را سریع‌تر کند. مهارت‌های مختلفی هم علاوه بر هوش در کودکان وجود دارد که بازی‌ها در بهبود آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مسئولیت پذیری، توانایی حل کردن مساله و تمرکز کردن مهارت‌هایی هستند  که با بازی کردن در کودکان تقویت می‌شود.

  • مهارت‌های زبانی

واضح بوده که کودکان در سنین کمتر کلمات را سخت‌تر ادا می‌کنند. این موضوع تا یک سن مشخصی نشان دهنده بامزه بودن آن‌ها است؛ اما والدین می‌دانند که با بیشتر شدن سن کودک، باید بتواند کلمات را به شکل درستی تلفظ کنند. بسیاری از بازی‌ها به خصوص آن‌هایی که نیاز به داستان سرایی داشته، قدرت تکلم کودک را افزایش خواهد داد.

  • مهارت‌های اجتماعی

بهبود نحوه برقراری ارتباط کودکان با همدیگر یکی دیگر از نتایج بازی‌ها است. کودکان باید بتوانند خواسته‌های خود را با دیگر هم سن و سالانشان مطرح کرده و با آن‌ها صحبت کنند.

تحقیقات نشان داده کودکانی که در سن کم این مهارت‌های اجتماعی را یاد گرفته در بزرگسالی نیز رهبران و مدیران بهتری خواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود از همان کودکی با خرید اسباب بازی مناسب این مهارت را در کودکانتان تقویت کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین تاثیراتی که اسباب بازی روی کودکان داشته را بررسی کرده و آن‌ها را برای والدین مشخص کنیم.

سوالی مطرح می‌شود این است کجا می‌توانند این اسباب بازی‌ها را تهیه کنند.

یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی که تنوع بسیار بالایی در زمینه اسباب بازی کودک داشته سایت کودک آموز به آدرس اینترنتی www.Kodakamoz.com است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)