نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

دو قرارداد مناسب کودکان: قرارداد نگهداری کودک و قرارداد مربی مهد کودک

1400/11/19 9:12
2,051 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

قرارداد نگهداری کودک و قرارداد مربی مهد کودک

در این مقاله می‌خواهیم دو نوع مهم از قراردادهای مناسب کودکان را با شما در میان بگذاریم. در همین راستا، قرارداد نگهداری کودک در منزل و قرارداد مربی مهد کودک، دو قرارداد مهم است که در ادامه این مطلب، درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بررسی قرارداد نگهداری کودک از دیدگاه قانون کار و شرح آن

همان طور که در مقدمه گفتیم، قرارداد نگهداری از کودک منجر به ایجاد یک رابطه کارگری و کارفرمایی می‌شود. اکنون برای شفاف شدن بحث، کلماتی را که در این بحث مورد توجه است، تعریف خواهیم کرد :

1) کارگر : مطابق تعریف قانون کار، کارگر کسی است که در ازای دریافت حق السعی (مزد، حقوق، سهم سود و غیره) به درخواست کارفرما فعالیت می‌کند.

2) کارفرما : این شخص می‌تواند شخص حقیقی (افراد) یا شخص حقوقی (موسسات و شرکت‌ها) باشد، که کارگر را استخدام می‌کند و در مقابل پرداخت حقوق و دستمزد به حساب او، فعالیت مشخصی را از او مطالبه می‌کند.

3) قرارداد کار : قرارداد کار نیز به معنی قرارداد استخدام کتبی یا شفاهی‌ است که به واسطه امضای آن توسط طرفین (کارگر و کارفرما)، کارگر در مقابل دریافت مزد و مزایا، برای مدت موقت یا غیر موقت عملی را برای کارفرما انجام می‌دهد. برای مثال قرارداد مراقبت از کودک که به موجب آن، شخص مراقب کودک، در مقابل دریافت وجه، فعالیت‌هایی را که کارفرما از او خواسته است، انجام می‌دهد.

4) کارگاه : محلی است که کارگر به درخواست کارفرما در آن فعالیت خود را انجام می‌دهد. برای مثال اگر طرفین، نمونه قرارداد نگهداری کودک در منزل را امضا کنند، در این صورت آن منزل، کارگاه فعالیت شخص استخدام شده به حساب خواهد آمد. در این صورت، شخص مراقبت کننده از کودک، حتما باید در این محل وظایف خود را انجام دهد.

ویژگی‌های قرارداد نگهداری کودک در منزل

1) کارگر شخص حقیقی است. به عبارت دیگر، فردی که به عنوان مراقب، قرارداد نگهداری کودک را امضا می‌کند حتما باید شخص حقیقی (فرد عادی) باشد. کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد، برای مثال کارفرما می‌تواند مادر یک خانواده باشد و بخواهد که از فرزندانش در منزل نگهداری شود، در این صورت کارفرما یک نمونه قرارداد نگهداری کودک در منزل با فردی که می‌خواهد مراقب کودک باشد امضا می‌کند. در این حالت کارفرما شخص حقیقی است. در شرایط دیگر ممکن است شرکت‌ها یا موسسات از فردی بخواهند که به دلایل مختلف، نگهداری و مراقبت از فرزندان کارکنان را به عهده بگیرد. در این صورت کارفرما در قرارداد مراقبت از کودک یک شخص حقوقی است.

2) کارگر از کارفرما حقوق و مزایا دریافت می‌کند. همان طور که در قانون کار مطرح شده و در ادامه متن توضیح خواهیم داد، کارگر وظایف خود را در مقابل دریافت حقوق از سوی کارفرما، انجام می‌دهد.

3) کارگر از کارفرما تبعیت می‌کند. یعنی در متن قرارداد نگهداری کودک ، تمامی وظایف و تعهدات و تکالیفی فرد نوشته می‌شود و او موظف به تبعیت و پیروی از آن‌ها است.

فسخ قرارداد نگهداری از کودک

همان طور که در ابتدای متن گفته شد، با توجه به نوع قرارداد، امکان فسخ یک جانبه آن وجود ندارد، مگر در مواردی که قانون تعیین کرده باشد، برای مثال اگر وجه و دستمزد مراقب کننده از کودک در زمان و مطابق مبلغ تعیین شده در متن قرارداد نگهداری کودک پرداخت نشود، او می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

اگر مراقب کننده از کودک، مطابق اموری که در متن قرارداد برای او تعیین شده است انجام وظیفه نکند و به صورت مداوم تاخیر داشته باشد، طرف دیگر قرارداد می‌تواند قرارداد استخدام را فسخ کند.

علاوه بر این موارد، موارد دیگری نیز می‌تواند باعث شود که قرارداد نگهداری کودک از اعتبار خارج شود :

1) فوت مراقب یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی او.

2) اگر قرارداد به صورت قرارداد کار موقت تنظیم شده باشد و مدت آن خاتمه پیدا کند. در این صورت، قرارداد از اعتبار خارج شده است مگر آن که طرفین قرارداد نگهداری کودک، آن را به صورت صریح یا ضمنی تمدید کنند.

3) استعفای مراقب کننده از کودک: طبق قانون کار، مراقبی که استعفا می‌دهد باید یک ماه به کار خود ادامه بدهد. اگر ۱۵ روز بعد از تحویل برگه استعفا، از قصد خود صرف نظر کند، به منزله انصراف او از استعفا تلقی می‌شود.

نمونه قرارداد مربی مهد کودک چیست؟

فرم قرارداد با مربی مهد کودک، یک قرارداد استخدام است که میان مربیان مهد کودک و مدیران آن موسسه تنظیم می‌شود. براساس چیزی که در قرارداد مربی مهدکودک آمده است، مربی به خدمت مهد کودک در می‌آید و متعهد می‌شود که در بازه زمانی مشخص شده، برای مهد کودک کار کند. از طرف دیگر، مدیران نیز متعهد می‌شوند که در ازای فعالیت مربی در مهد کودک، به او حق الزحمه یا حقوق پرداخت کنند.

در متن قرارداد با مربی مهدکودک درباره موضوع کار، چگونگی انجام آن، شرایط خاص قرارداد، میزان ساعت کاری و حقوق، تعهدات و وظایف و موارد مهم دیگر صحبت می‌شود. در حقیقت نمونه فرم قرارداد مربی مهدکودک به طور صریح درباره تمامی ابعاد این قرارداد کاری صحبت می‌کند. فرم قرارداد مربیان مهد کودک، متن مکتوبی است که نوعی سند محسوب می‌شود. این سند، دارای اعتبار قانونی است و در صورت لزوم و برای حل اختلافات احتمالی، می‌توانید در اداره کار به آن استناد کنید و با در دست داشتن قرارداد در اداره کار، شکایت خود را ثبت کنید.

نمونه قرارداد مربی مهد کودک از نگاه قانون

قرارداد مربیان مهد بر اساس قانون کار نوشته و تنظیم می‌شود. قانون کار در ماده‌های مختلفی درباره این نوع قرارداد صحبت کرده است. ماده 7 قانون کار به طور صریح و روشن، قرارداد کار را توضیح داده است. براساس ماده 7 قانون کار فرم قرارداد مربی مهد و تمامی قراردادهای کار، اینگونه تعریف می‌شوند :

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در مقابل دریافت دستمزد، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

در این تعریف کارفرما همان مدیران و مالکان مهد کودک هستند که طرف قرارداد با مربی محسوب می‌شوند.

تعیین نوع قرارداد

نمونه قرارداد همکاری مربی مهد کودک در انواع مختلفی تنظیم می‌شود. تمامی این انواع قراردادها، قرارداد کاری هستند ولی در بخش‌هایی با یکدیگر فرق دارند. انواع فرم قرارداد با مربی مهد کودک را نام می‌بریم :

1) قرارداد مربی مهدکودک به صورت دائم

2) قرارداد مربی مهدکودک به صورت قرارداد کار موقت

3) فرم قرارداد مربیان مهد کودک به صورت کارمعین در زمان مشخص

4) قرارداد مربیان مهد به صورت آزمایشی

5) فرم قرارداد مربی مهد به صورت آموزشی

در متن قرارداد با مربی مهدکودک به نوع قرارداد کار اشاره می‌شود و درباره آن توضیح داده خواهد شد.

نمونه قرارداد کار به نفع کارفرما مفهومی دارد؟

خیر. در واقع از آنجایی که روابط کارگری و کارفرمایی براساس قانون کار تعیین می‌شود و این قانون، یک قانون آمره و دستوری است، لذا هرگونه توافقی برخلاف آن، پذیرفته نیست. به عبارت دیگر، جزئیات روابط کارگری و کارفرمایی براساس متن قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین می‌شود و طرفین موظف به تبعیت از آن شرایط و قواعد قانونی هستند.

منابع :

قرارداد نگهداری کودک

قرارداد مربی مهد کودک

قرارداد کار

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الهام
7 دی 01 11:16
اگه بخوایم با یه مربی مهد قرارداد بنویسیم که چند ساعت در روز، توی خونه بیاد، از این قرارداد باید استفاده کنیم؟ قرارداد اون چطوری میشه؟