نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

پوسیدگی دندان و بهترین روش درمان و ترمیم آن

1400/9/29 12:01
509 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

چرا دندان های کودک من با این که مسواک می زند پوسیده شده است؟

وقتی دندانهای کودک پوسیده می شود همیشه این سوال ذهن والدین را درگیر می کند که دلیل این پوسیدگی ها چه چیزی می تواند باشد؟

اغلب والدین دچار نگرانی می شوند که ممکن است اصطلاحا جنس دندان کودک من خوب نباشد؟ آیا ممکن است به افرادی از خانواده و بستگان که خیلی دندانهای خرابی دارند از نظر ژنتیکی شبیه شده باشد؟ در این مقاله می خواهیم به دلایل پوسیده شدن دندان ها و راههای درمان آن بپردازیم.

علت پوسیدگی دندانهای کودک

علت پوسیدگی دندانهای کودک

چندین دلیل مختلف برای پوسیده شدن دندانها وجود دارد که اغلب به صورت همزمان وجود دارند. یکی از مهمترین آنها این است که کودک چه مواد غذایی را مصرف می کند . مواد غذایی پوسیدگی زا مانند نوشابه ها ، دلستر ها و سایر نوشیدنی های گازدار تاثیر شدیدی در پوسیده شدن دندانها دارند و باید تا حد امکان کودک این قبیل نوشیدنی ها را مصرف نکند. چیپس ها و پفک ها از تنقلات مضر هستند و برای دندانها اثر تخریبی بسیاری دارند.

مصرف شیرینی ها و شکلات ها باید محدود باشد. در مورد شیرینی و شکلات تکرار مصرف خیلی مهمتر از تعداد می باشد یعنی این که اگر کودک شما پنج عدد شکلات را باهم مصرف کند پوسیدگی زایی کمتری دارد نسبت به این که پنج عدد شکلات را پنج بار در روز مصرف کند و باید تکرار مصرف مواد قندی کاهش پیدا کند.

باید کودک را به تغذیه های سالمتر عادت داد و به خاطر داشته باشید که کودکان خیلی سریع آموزش می بینند و خیلی سریع به مواد غذایی و الگوهای غذایی که برای آنها تکرار شود عادت می کنند.

عامل بعدی پوسیدگی دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل است مسواک زدن وقتی می تواند موثر باشد که به طور منظم و روزی دوبار انجام شود دقت کنید مسواک زدن خود کودک به تنهایی اصلا قابل اعتماد نیست!

گاهی پدر و مادر در هنگام مراجعه به ما می گویند کودک من که از صبح تا شب مسواک دستش است و مرتب به دهانش می برد و روی دندانها مسواک می زند ، چون مسواک خیلی دوست دارد مرتب با مسواک بازی می کند و مسواک را به دندانهایش می مالد!

در پاسخ باید بگوییم مسواک زدن از نظر ما یعنی مسواک زدنی که پدر یا مادر یعنی یک فرد بزرگتر برای کودک انجام دهد و به دقت همه سطوح تمیز شوند. اگر کودک شما اصرار دارد که خودش مسواک بزند باید برنامه ریزی کنید و باهم قرار بگذارید که یکبار خودش و یکبار یک فرد بزرگتر مثلا پدر یا مادر این کار را انجام دهد . گاهی والدین از ما می پرسند که کودک من نمی گذارد که دندانهایش را مسواک بزنم و جیغ و داد می کند می ترسم خاطره بدی برایش بماند چه کاری باید انجام دهم؟

کودکان خیلی سریع  عکس العمل های والدین را متوجه می شوند وقتی که کودک با جیغ و داد بتواند مانع از انجام مسواک زدن بشود ذهن او شرطی شده و با این کار یک عملکرد آگاهانه در جهت جلوگیری از مسواک زدن می شود و با قدرت بیشتری به این کار ادامه می دهد.

فقط دقت کنیدکه لحن صحبت شما در هنگام مسواک زدن نباید تهاجمی باشد حرفها و عبارات کنایه آمیز ، تهدید آمیز و یا عبارات ناشی از عصبانیت به کار نبرید کودک نباید فکر کند تنبیه شده است. پس از اتمام کار باید کودک تشویق شود. وقتی سایر اعضا خانواده مسواک می زنند کودک باید آنها را ببیند و کم کم مقاومت او کمتر و کمتر می شود. پس به هیچ وجه نباید به علت جیغ زدن یا مقاومت کودک مسواک زدن از برنامه روزانه او حذف شود. در مورد کودکانی که ناتوانی ذهنی یا جسمی دارند و دچار معلولیت های مختلف می باشند روش های بهداشت دهان و دندان تفاوت هایی دارد و با مواردی که در بالا مطرح کردیم ممکن است متفاوت باشد. اگر کودک شما دچار این قبیل محدودیت ها می باشد حتما با دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه مشورت کنید.

مسواک زدن کافی نیست!

مسواک زدن کافی نیست!

پوسیدگی های بین دندانی در کودکان خیلی سریع پیشرفت می کنند و حتی ممکن است عصب دندان را درگیر کنند. پس باید از سن سه سالگی به بعد فواصل دندان های کودک با نخ دندان تمیز شوند و این کار به اندازه مسواک زدن مهم است.

کودک شما باید به صورت دوره ای و مرتب توسط دندانپزشک متخصص کودکان ویزیت شود چون اگر پوسیدگی های کوچک و اولیه در دهان کودک وجود داشته باشد با کارهای پیشگیری و یا ترمیم های ساده می توان از پیشرفت آن و نیاز به درمان های پیچیده جلوگیری کرد.

آیا ژنتیک در پوسیده شدن دندانهای کودک نقش دارد؟

دندان هم مانند هر عضو دیگری از بدن با مداخله ژن های بسیاری تشکیل شده است و ترکیبات بزاق و ساختار مینا و عاج دندان تحت تاثیر ژنتیک می باشد.

ولی نکته مهمتر این است که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و کنترل تغذیه کودک و انجام کارهای پیشگیری از پوسیدگی به راحتی می توان به بخش ژنتیکی غلبه کرد زیرا عوامل محیطی نقش پررنگ تری در پوسیده شدن دندان ها دارند. پوسیده شدن دندان مثل مواردی همچون کوتاهی قد یا رنگ پوست یا رنگ چشم نیست که غیرقابل تغییر باشد و تحت مداخله کامل ژنتیک باشد.

اگر دندانهای کودک پوسیده شود با چه ماده ای باید ترمیم شود؟

انتخاب نوع ماده ترمیم باید به طور کامل در اختیار دندانپزشک باشد زیرا مواد مختلفی از قبیل مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) مواد نقره ای رنگ (آمالگام) و روکش های دندان های کودکان که از جنس استیل می باشند وجود دارد و هر کدام کاربرد خاص خود را دارد و عوامل بسیاری از قبیل شدت پوسیدگی، نیاز یا عدم نیاز به عصب کشی ريا، سن کودک و موقعیت دندان در فک می تواند بر انتخاب ماده ترمیمی تاثیرگذار باشند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)