نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 20 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ونیر دندانی چیست و چه انواعی دارد؟

1400/9/3 12:13
1,758 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

ونیر روکش نازکی است که روی سطح جلویی دندان چسبانده شده و موجب بهبود ظاهر، لبخندی زیبا و محافظت در برابر آسیب ها می شود. با کمک این روکش های به رنگ دندان می توان اندازه، شکل، رنگ و عملکرد دندان ها را بهبود بخشید. استفاده از ونیرها یک عمل زیبایی است و شخص با انتخاب خود از آنها بهره می برد. "اصلاح طرح لبخند" که این روزها زیاد می شنویم، با کمک ونیر دندان صورت می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با ونیرها، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع ونیر دندانی

انواع ونیر دندانی

ونیر دندانی 5 نوع مختلف دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم اما دو ونیر اولی نسبت به بقیه پرکاربردتر و متداول ترند.

ونیر پرسلین

ونیر پرسلین با اصطلاح لمینت دندان شناخته می شود. پرسلین (porcelain) از جنس سرامیک است و به رنگ دندان و مخصوص هر بیمار ساخته می شود. عمر این نوع ونیر نسبتا طولانی و حدود 10 تا 15 سال است. به همین خاطر قیمت لمینت دندان گران تر از بقیه هم می باشد.

اگر دندان ها خیلی تیره باشند، می توان از لمینت های کدر استفاده کرد. لمینت دندان در بیش از 15 درجه رنگی وجود دارد.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت هم با اصطلاح کامپوزیت دندان در بین مردم شناخته می شود. کامپوزیت یک جایگزین برای ونیر پرسلین و لمینت دندان است. قیمت ونیر کامپوزیت کمی کمتر از لمینت و از جنس همان موادی می باشد که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد (یعنی کامپوزیت رزین). دندان ها را می توان در طول یک روز کامپوزیت کرد و یکی از راهکارهای زیبایی سریع دندان به شمار می رود.

عمر کامپوزیت دندان معمولا بین 5 تا 7 سال است. اگر تکه ای از کامپوزیت لب پر شود، می توان همان نقطه را ترمیم کرد. اما اگر این اتفاق برای لمینت بیفتد، باید کل روکش را برای آن واحد دندانی جایگزین نمود.

ونیر کامی (آنلِی پالاتال)

آنلی ها معمولا برای ترمیم دندان های عقبی استفاده می شوند. اما ونیر کامی نوع خاصی از آنلی است که برای ترمیم دندان های جلویی کاربرد دارد. علل آسیب کام به دندان های جلویی عبارتند از دیپ بایت، دندان قروچه و فرسایش دندان. فرسایش می تواند ناشی از استفراغ مزمن و ریفلاکس شدید اسید باشد. آنلی های پالاتال راه حلی عالی برای ترمیم تنها قسمت آسیب دیده هستند و بقیه دندان ها دست نخورده باقی می مانند.

لومینیر (lumineer)

لومینیر یک برند از ونیرهاست که به صورت نیمه شفاف وجود دارد. ضخامت لومینیر بسیار کم بوده و شکل و رنگ آن بسیار شبیه به مینای دندان طبیعی است (حتی طبیعی تر از لمینت دندان). به دلیل ضخامت کم لومینیرها، دیگر نیازی به تراش دادن دندان نیست. با اینحال عمر آنها طولانی تر از ونیر پرسلین و بیش از 20 سال اما احتمال شکستگی و لب پر شدن آنها بالاست.

ونیر متحرک (غیردائمی)

ونیر متحرک (غیردائمی)

ونیرهای متحرک (چِفتی) روکش های یکسره، غیرتهاجمی، غیردائمی و ارزان قیمتی هستند که مثل الاینرهای شفاف روی دندان ها چفت می شوند. قبل از نصب این ونیرها هم نیازی به تراش دندان ها نیست و می توان آنها را در هر زمان از روی دندان ها برداشت. اما اگر ونیر متحرک حتی ذره ای برای دندان ها لق یا تنگ باشد، دیگر احساس راحتی نخواهید داشت.

اگرچه لمینت وکامپوزیت دندان عمری طولانی دارند اما نمی توان سلامت آنها را بیشتر از 5 سال تضمین کرد. علاوه بر این، ونیرهای دائمی به نوعی برگشت پذیر نیستند زیرا برای برداشتن آنها، دندانپزشک به ناچار تکه ای از مینای دندان را نیز برمی دارد.

ونیرها چگونه روی دندان نصب می شوند؟

نصب انواع ونیرها معمولا چند مرحله مشترک دارد که به شرح زیر است.

1. دندانپزشک مقداری از مینای دندان را از جلو و کناره های دندان می تراشد تا جا برای ونیر باز شود. اگر ونیر لومینیر را انتخاب کرده باشید، این مرحله را طی نخواهید کرد.
2. دندانپزشک یک قالب از ساختار روکش های مدنظر می سازد.
3. سپس به کمک دندانپزشک درجه رنگی را انتخاب می کنید که مناسب لبخند شماست و طبیعی به نظر می رسد.
4. دندانپزشک قالب آماده شده را به لابراتوار دندانسازی می فرستد تا ونیر مخصوص شما آماده گردد. این مرحله چندین هفته زمان می برد و در این مدت شاید دندانپزشک یک ونیر موقتی روی دندان هایتان قرار دهد.
5. در جلسه بعدی، دندانپزشک ونیرهای موقتی را برداشته و دندان ها را برای چسباندن ونیر دائمی تمیز می کند. ونیرهای دائمی چسبانده شده و فیت دندان ها می شوند.
درمورد اینکه کدام نوع ونیر برای شما مناسب است، لطفا تصمیم خودسرانه نگیرید و در این مورد حتما با یک دندانپزشک باتجربه مشورت نمایید. توصیه ما این است که هنگام انتخاب ونیر دندانی قیمت را اولویت خود قرار نداده و کیفیت را بیش از هر چیز دیگری بررسی نمایید.

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)