نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آموزش جدا کردن اتاق کودک از والدین

1400/8/10 10:29
530 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آموزش جدا کردن اتاق کودک از والدین

یکی از مهمترین دغدغه های والدین آموزش جدا کردن اتاق کودک به صورت اصولی و کاملا استاندارد می باشد به نحوی که تمام مسائل مربوط به روحیات و عواطف کودک و والدین مورد توجه قرار گیرد. جدا کردن اتاق کودک همانقدر که می تواند بسیار شیرین و دل انگیز باشد با ایجاد تنش هایی در زندگی طرفین و بخصوص در زندگی کودک همراه است. اغلب کودکان علاقه ای به جدا شدن اتاق خواب ندارند اما والدین به علت مسائل زناشویی و حفظ استقلال کودک چنین اجباری را احساس می کنند.

جدا کردن اتاق کودک

اهمیت جدا کردن اتاق کودک از والدین

بسیاری از والدین تصور می کنند باید مراحل جدا کردن اتاق فرزند را تا دوره نوجوانی به تعویق انداخت، این درحالی است که انسان ها مراحل استقلال خود را از همان سنین کودکی آغاز کرده و اگر در این دوره از زندگی خود یک انسان وابسته باشند قطعا نمی توانند مراحل رشد و شکوفایی خود را به خوبی دنبال نمایند.

گذشته از این مسائل باید به روابط زناشویی والدین نیز اشاره کرد که نباید در معرض دیگران و بخصوص کودکان خردسال رخ دهد. این موارد باعث می شوند تا علم روان شناسی به مسئله جدا کردن اتاق کودک از والدین اهمیت بسیار زیادی بدهد.

نحوه جدا کردن اتاق کودک از والدین

جدا کردن اتاق خواب کودک از اتاق خواب والدین کار دشواری نیست با این حال نباید تصور کنید بدون توجه به برخی از موارد نیز می توانید به راحتی اتاق کودک خود را جدا کنید. بهتر است برای انجام این کار مراحل ذیل را به خوبی و به صورت ترتیبی رعایت نمایید.

انتخاب اتاق مناسب برای کودک

انتخاب اینکه کدام از یک از اتاق های ساختمان برای یک کودک خردسال مناسب است کار دشواری نیست. تفاوتی ندارد کودک شما در دوره خردسالی قرار دارد یا در دوره دبستان! در هر صورت نباید از اتاق هایی که پنجره دارند اما حفاظ مناسب ندارند برای جدا کردن اتاق کودک استفاده کنید. اگر هم ناگریز به انتخاب یک اتاق با پنجره کم ارتفاع هستید حتما یک حفاظ مناسب انتخاب کنید و از عایق بندی پنجره ها نیز مطمئن شوید.

رنگ آمیزی اتاق

پاکسازی دیوارها و رنگ آمیزی آن ها تاثیر بسزایی در کاهش استرس کودک برای جدا شدن در زمان خواب شبانه دارد. سعی کنید کودک خود را در معرض این تغییرات قرار داده و به او بگویید که قرار است در این اتاق بخوابد. بگویید می خواهیم یک اتاق بسیار زیبا و کودکانه طراحی کنیم تا مناسب روحیات تو باشد و بتوانید ساعات طولانی را در این اتاق بمانید. هیچ چیزی به اندازه اینکه چطور و با چه حرف هایی کودک خود را در خصوص استقلال از والدین و جدا شدن از اتاق آنان برای خواب شب آماده می کنید اهمیت ندارد. اهمیت این مسئله حتی از طرح ها، پوسترها و پترن هایی که برای طراحی اتاق او بکار می برید نیز بیشتر است.

طراحی سقف و دیوارها

از پوستر سقفی طرح آسمان مهتابی یا آسمان آبی و آفتابی استفاده کنید و سپس یکی از دیوارها را با پوستر دیواری کودک و یک یا دو عدد از دیوارها را با استفاده از کاغذ دیواری کودکانه بپوشانید. کودکان به محض مشاهده پوستر دیواری کودک به وجد آمده و قطعا بعد از این مرحله به خوبی در خیالات خود یک اتاق زیبا و جذاب را تصور می کنند که صرفا به آن ها تعلق دارد و اینگونه با اجزای مختلف اتاق خواب خود ارتباط برقرار می کنند.

دقت کنید که در اتاق کودک صرفا از یک پوستر دیواری، یک پوستر سقفی و یک الی دو کاغذ دیواری استفاده کنید. در این خصوص نیز باید تناسب طرح و تصویر پوستر دیواری، پوستر سقفی و کاغذ دیواری کودک را در نظر گرفت.

جداسازی اتاق کودک

استفاده از کفپوش مناسب

باتوجه به اینکه بازی کردن کودکان با خطرات مختلفی همراه است باید از کفپوش هایی که قدرت ضربه پذیری بالایی دارند استفاده کنید. در این خصوص موکت های پشمی یک گزینه ایده آل هستند. انواع کفپوش طرح کودک با استانداردهای بالایی تولید می شوند و شما می توانید یک طرح مناسب با طراحی دیوارها را برای انتخاب کفپوش اتاق کودک انتخاب کنید. در خصوص انتخاب کفپوش نیز باید به تناسب هارمونی فضا و رنگ ها دقت کنید. به عنوان مثال باید رنگ کفپوش با رنگ کاغذ دیواری تناسب داشته باشد تا نظم خاصی در فضا ایجاد گردد.

خرید سرویس تخت خواب و کمد بچگانه

با توجه به روحیات، سن و جنسیت کودک یک سرویس مناسب را انتخاب کنید. حتما در این زمینه با کودک خود مشورت کنید. البته اگر کودک شما در سنین بسیار پایین قرار دارد و نمی تواند این مسائل را به خوبی درک کند نیازی به مشورت نیست اما حتما باید با توجه به روحیات و هیجانات کودک خود مبادرت به انتخاب یک سرویس مناسب نمایید. تخت خواب های کم ارتفاع با حفاظ مناسب و کمدهایی که از متریال های مرغوب و سنگین درست شده اند گزینه ایده آلی هستند چرا که این کمدها به راحتی سقوط نمی کنند و باعث آسیب به کودک نمی شوند.

انتخاب اسباب بازی های کودکانه

از اسباب بازی هایی که فرزند شما همیشه آرزو داشته است و در دسترس او نبوده است استفاده کنید تا روحیه مثبتی در خصوص اتاق خواب خود داشته باشد. به عنوان مثال اغلب کودکان دوست دارند یک پارک بازی در اتاق خود داشته باشند. اگر بتوانید اتاق خواب کودک را به یک پارک بازی کودکانه تبدیل کنید قطعا با نتایج شگفت انگیز آن مواجه خواهید شد البته مشروط بر اینکه تحمل به هم ریختگی و شلوغ شدن اتاق خواب را داشته باشید.

از دوستان کودک برای بازدید از اتاق دعوت کنید

با این کار می توانید شاهد ذوق و شوق کودک خود باشید. ذوق زدگی سایر دوستان و هم سالان او نیز باعث می شود تا انرژی مثبت بسیار زیادی در سراسر اتاق منتشر شده و کودک شما به شدت عاشق اتاق خواب خود بشود. به دوستان و همسالان او اجازه دهید تا در اتاق خواب مشغول بازی شوند و از بازی با اسباب بازی ها به شدت لذت ببرند. سعی کنید چنین روزی را به یک جشن واقعی برای جدا شدن اتاق کودک از اتاق والدین تبدیل کنید و روحیه استقلال و عدم وابستگی را در درون کودک خود پرورش دهید.

جدا سازی اتاق کودک

سخت گیری را کنار بگذارید

قطعا در روزهای اول هیچ چیزی طبق میل شما نیست. دوستان و همسالان کودک می آیند و تمام اتاق را به هم می ریزند. حتی ممکن است خساراتی را هم به بار آورند اما باید به یاد داشته باشید که همه این ها ارزش مستقل شدن کودک شما برای خواب شبانه را دارد. در همان شب های آغازین احتمالا مجبور شوید نزد کودک خوابیده یا حتی کودک را به اتاق خودتان بیاورید اما باید دقت کنید که استمرار شما برای ماندن کودک در اتاق خواب خود حتی اگر برای ساعات کوتاهی باشد در طولانی مدت به استقلال کامل کودک منجر می شود.

خرید وسایل لازم برای جدا کردن اتاق کودک

شما برای جدا کردن اتاق کودک علاوه بر اینکه نیاز به آموزش برخی از مسائل روان شناسی دارید باید وسایل لازم را از مراکز معتبر خریداری کنید. به عنوان مثال خرید پوستر دیواری کودک و همچنین خرید برخی دیگر از وسایل همانند کاغذ دیواری کودکانه یا کفپوش مناسب برای اتاق کودک باید در مراکز مجازی که حسن خدمت خود را طی سالیان گذشته به اثبات رسانده اند صورت گیرد در غیر این صورت ممکن است با وسایل بی کیفیت و بی دوامی مواجه شوید که قطعا ارزش پرداخت پول را ندارند.

اگر به دنبال بهترین مراکز فروش پوستر دیواری کودک و برخی دیگر از وسایل مناسب برای اتاق کودکان هستید ما به شما زیار دکور را پیشنهاد می دهیم. کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولاتی که در فروشگاه آنلاین دکوراسیون داخلی زیار دکور عرضه می شوند رضایت شما را در خصوص ایجاد یک فضای کودکانه و دل انگیز جلب خواهند کرد. برای خرید وسایلی همانند سرویس تخت خواب و کمد یا پارک کودک نیز باید از طریق مراکز شناخته شده ای که بهترین متریال ها را برای ساخت محصولات بکار می برند اقدام نمایید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)