نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 28 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

پوست کودکان نیازمند توجه بیشتر است؟

1400/6/7 16:40
451 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

کودکان به دلیل شرایط هنگام تولد و طی شدن بخشی از مراحل رشد بعد از تولد، پوستی تا 10 برابر نازک تر از بزرگسالان دارند. لایه محافظتی سطح پوست در نوزادان تقریبا وجود ندارد و در خردسالان نیز به خوبی تکامل نیافته است به همین دلیل پوست بچه ها نیازمند مراقبت دوچندان می باشد.  

پوست کودکان بر خلاف باورهای غلط نیازمند رطوبت رسانی مداوم است چه بسا عدم استفاده از محصولات مناسب در دوران نوزادی و کودکی، زمینه ساز مشکلات پوستی حاد در آینده شده است.

در نوزادان ادرار سوختگی یکی از متداول ترین مشکلات پوستی است. ادرار نوزادان از مواد اسیدی تشکیل شده و به شدت باعث تحریک پوست و التهابات پوستی می شود. نپی راش باعث قرمزی و سوزش شدید پوست کودک شده و استفاده از کرم های درمانی ادارار سوختگی را اجتناب ناپذیر می کند. کرم‌ها و پمادهایی که حاوی اکسید روی (zinc oxide) هستند برای این منظور مناسب می باشد. بعد از تهیه این محصولات، باید لایه‌ای ضخیم از پماد یا کرم را روی زخم کودک بمالید و اجازه بدهید که خشک شود.

حمام

حمام را فراموش نکنید

استفاده از یک شوینده مناسب پوست کودکان نیز جزو مهمترین الزامات پوستی می باشد. همانطور که می دانید پوست کودکان و نوزادان آلودگی و چربی کمی تولید می کند و امروزه که همه افراد خانواده هفته ای دو تا 3 بار حمام می کنند استفاده از شوینده های ملایم و مطابق با نیاز پوست حساس کودکان الزامی است. شامپو مو و شامپو بدن کودکان که فرمولاسیون ملایم داشته و حاوی عصاره های گیاهی ارزشمند و ترکیبات آبرسان می باشد، از خشکی شدید پوست بعد از حمام جلوگیری کرده و نرمی و لطافت پوست کودکان را در بر دارد. امروزه شامپوهای متنوعی از برندهای ایرانی و غیر ایرانی برای کودکان وجود دارد که موها را پاک، نرم و براق می کند و از گره خوردن موی کودکان جلوگیری می نماید.

استفاده از یک مرطوب کننده تخصصی و مناسب پوست کودکان و همچنین لوسیون بدن بلافاصله بعد از حمام باعث کاهش مشکلات پوستی در خردسالان می شود. مرطوب کننده بدن کودکان معمولا حاوی گلیسیرین، جو دوسر و کالاندولا می باشد که ضمن آبرسانی عمیق به پوست نازک کودکان، از التهابات پوستی جلوگیری کرده و در برخی نیز ترکیبات آنتی باکتریال وجود دارد.

ضد آفتاب کودک

ضد آفتاب را شروع کنید

همانطور که در بالا گفته شد، لایه حفاظتی پوست کودکان در حال تکامل است و به همین دلیل محافظت بیشتری نسبت به پوست بزرگسالان نیاز دارند. اشعه آفتاب و نور خورشید در کنار تمام مزایایی که برای زندگی و حیات در زمین دارند، باعث آسیب های شدید به پوست و زمینه سازی بیماریهای متعددی پوستی می شود. این مسئله در مورد کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده از یک کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان را از 2 سالگی یا زودتر شروع کنید. طبق اعلام آکادمی پوست آمریکا AAD استفاده از ضد آفتاب با حداقل SPF30 برای تمامی کودکان صرفنظر از رنگ پوست آنها توصیه می شود. ضمن آنکه بچه ها با پوست روشن تر، بیشتر در معرض این قبیل آسیب های پوستی قرار دارند.

ماساژ و نوازش روزانه

ماساژ و نوازش روزانه

سعی کنید بطور روزانه پوست همه قسمتهای بدن فرزند خود را کنترل و از سلامت آن مطمئن شوید. این کار را می توانید به همراه یک روغن ماساژ گیاهی مخصوص کودکان انجام دهید. نوازش پوست کودک برای بهبود رابطه عاطفی بین مادر و فرزند و کاهش استرس نیز راه گشا است.

نتیجه گیری

مراقبت از پوست کودکان با توجه به افزایش سطح سواد مادران و ارتقای بهداشت عمومی در سالهای اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برندهای متنوعی در سطح جهان اقدام به تحقیقات مفصل بر روی پوست کودکان نموده اند و نیازهای این نوع پوست را در قالب محصولات متنوعی به بازار عرضه کرده اند. از بزرگترین برندهای دنیا که این محصولات را تولید می کنند میتوان به جانسون اند جانسون آمریکا، کلوران ب ب فرانسه، موستلا فرانسه، محصولات باباریا، چیکو ایتالیا و سودوکرم  می باشند. در ایران نیز برندهای متنوعی از قبیل فیروز، آردن که محصولات متنوعی را با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول ارائه میدهند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)