نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

اختلالات یادگیری در کودکان

1399/10/7 12:43
871 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

اختلالات یادگیری در کودکان و برخورد والدین

اختلال یادگیری مشکلی است که بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط فرد تاثیر می‌گذارد. افراد دارای اختلال یادگیری ممکن است با هر یک از موارد زیر مشکل داشته باشند:

- خواندن

- نوشتن

- انجام عملیات ریاضی

- درک مسیرها

اختلالات یادگیری، معمول است و آمار نشان داده بین ۸ تا ۱۰ درصد کودکان زیر ۱۸ سال در ایالات متحده ممکن است نوعی نقص در یادگیری داشته باشند.

اختلالات یادگیری در کودکان- تصویر ۱

ناتوانی‌های یادگیری هیچ ارتباطی با میزان هوش یک فرد ندارد. در عوض، یک فرد مبتلا به ناتوانی در یادگیری ممکن است فقط چیزها را متفاوت ببیند، بشنود یا درک کند. این تفاوت می‌تواند کارهای روزمره مانند مطالعه برای یک آزمون یا تمرکز در کلاس درس را بسیار دشوار کند، اما تکنیک‌هایی وجود دارد که فرد می‌تواند برای سهولت در کنار آمدن با این تفاوت‌ها، بیاموزد.

انواع ناتوانی‌های یادگیری

انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد که هر یک می‌توانند به طور متفاوتی بر روی افراد تاثیر بگذارند. توجه به این نکته مهم است که اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه (ADHD) و اختلالات طیف اوتیسم، همان اختلالات یادگیری نیستند.

انواع اصلی اختلالات یادگیری عبارتند از :

دیس پراکسیا

دیس پراکسیا مهارت‌های حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهارت‌های حرکتی در حرکت و هماهنگی به ما کمک می‌کنند. کودک خردسال مبتلا به دیس پراکسیا ممکن است به چیزهایی برخورد کند یا در نگه داشتن قاشق یا بستن بند کفش خود، با مشکل روبه‌رو شود. آنها ممکن است در آینده با مواردی مانند نوشتن و تایپ کردن در دوران مدرسه دچار مشکل شوند. سایر مشکلات مرتبط با دیس پراکسیا عبارتند از:

- مشکلات گفتاری

- حسایت به نور، لمس، چشایی یا بو

- مشکل در حرکات چشم

اختلال خواندن یا دیسلکسیا

اختلال خواندن یا دیسلکسیا بر نحوه پردازش زبان توسط فرد تاثیر می‌گذارد و می‌تواند خواندن و نوشتن را دشوار کند. اختلال خواندن همچنین می‌تواند در حوزه‌ی دستور زبان و درک مطلب مشکلاتی را ایجاد کند. کودکان همچنین ممکن است در بیان کلامی و جمع‌آوری افکار هنگام مکالمه، مشکل داشته باشند.

اختلالات یادگیری در کودکان- تصویر ۲

دیسگرافی

دیسگرافی توانایی نوشتن فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به دیسگرافی ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشند، از جمله:

- دست خط بد

- مشکل در هجی کردن

- دشواری نوشتن افکار روی کاغذ

دیسکلکولیا

دیسکلکولیا یا اختلال ریاضی توانایی شخص در انجام ریاضیات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اختلالات ریاضی اشکال مختلفی دارد و علائم مختلفی از فردی به فرد دیگر دارد. در کودکان خردسال، این اختلال، در یادگیری شمارش و تشخیص اعداد تاثیر می‌گذارد. هرچه کودک بزرگتر می‌شود، ممکن است در حل مسائل اساسی ریاضی یا حفظ مواردی مانند جداول ضرب با مشکلات بیشتری روبرو ‌شود.

اختلالات یادگیری در کودکان- تصویر ۳

اختلال پردازش شنوایی

این اختلال مشکل در نحوه پردازش صداهایی است که فرد از طریق آن اطلاعات محیطی مانند درس‌هایش را دریافت می‌کند. این مشکل به دلیل کم شنوایی ایجاد نمی‌شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است با این مشکلات روبه‌رو شوند:

- یادگیری خواندن

- تشخیص صداها از نویز پس زمینه

- دنبال کردن دستورالعمل‌های گفتاری

- گفتن تفاوت بین کلمات با صدای مشابه

- یادآوری چیزهایی که شنیده‌اند.

اختلال پردازش بصری

شخصی با اختلال پردازش بینایی در تفسیر اطلاعات بینایی مشکل دارد. آنها ممکن است با تشخیص یا گفتن تفاوت بین دو جسم شبیه به هم مشکل داشته باشند. افراد مبتلا به اختلال پردازش بینایی اغلب در هماهنگی چشم و دست دچار مشکل می‌شوند.

اختلالات یادگیری در کودکان- تصویر ۴

تشخیص ناتوانی در یادگیری

تشخیص اختلالات یادگیری دشوار است، زیرا لیست مشخصی از علائم متناسب با هر کودک وجود ندارد. همچنین بسیاری از کودکان سعی می‌کنند مشکل را پنهان کنند. موارد واضح‌تری از شکایت مکرر در مورد مشق شب یا کودکی که نمی‌خواهد به مدرسه برود، از جمله نشانه‌های امکان وجود اختلال یادگیری در کودک است، اما برای تشخیص به متخصص نیاز هست.

با این حال، موارد زیر ممکن است نشانه‌های یک اختلال یادگیری باشد:

- عدم اشتیاق برای خواندن یا نوشتن

- مشکل در به خاطر سپردن موارد

- کار با سرعت پایین

- مشکل در دنبال کردن دستورالعمل‌ها

- مشکل در تمرکز بر روی یک کار

- مشکل در درک ایده‌های انتزاعی

- عدم توجه به جزئیات یا توجه بیش از حد به جزئیات

- مهارت‌های اجتماعی ضعیف

- اخلالگری

اگر به اختلال یادگیری در کودک خود مشکوک هستید، در مورد ارزیابی فرزندتان با پزشک متخصص اطفال یا روانشناس یا معلم کودکتان صحبت کنید. ممکن است لازم باشد قبل از تشخیص قطعی، به چندین متخصص مراجعه کنید. این متخصصان بسته به مشکلاتی که کودک شما دارد، ممکن است شامل یک روانشناس بالینی، یک مشاور مدرسه، یک روانشناس در حیطه رشد، یک متخصص کاردرمانی یا یک گفتار درمانگر باشد. آنها انواع مختلفی از آزمایشات و ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند تا به عمق مساله بپردازند.

اختلالات یادگیری در کودکان- تصویر ۵

تشخیص زودهنگام ناتوانی‌های یادگیری

دانستن علایم اولیه یک اختلال یادگیری احتمالی می‌تواند به والدین کمک کند تا در اسرع وقت به کودک خود کمک کنند. به همین دلیل توجه به نقاط عطف رشد کودک مهم است. تاخیرهایی مانند دیر راه رفتن یا صحبت کردن یا مشکل در معاشرت می‌تواند نشانه‌ای از اختلال یادگیری در کودکان نوپا و پیش دبستانی باشد.

پرورش کودک مبتلا به اختلال یادگیری

کشف اینکه کودک شما از نظر یادگیری ناتوان است، می‌تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از والدین روند تشخیص اختلال یادگیری را بسیار ناامید کننده می‌دانند. پس از آنکه تشخیص به دست آمد، با یک نبرد سخت روبه‌رو می‌شوند تا کودک خود را آنطور که نیاز دارد کمک‌رسانی کنند.

بهترین کاری که می‌توانید به عنوان پدر و مادر انجام دهید این است که کودک خود را دوست داشته باشید و از او حمایت کنید. این نکات همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا کودک خود را یاری کنید:

۱- هر آنچه می‌توانید بیاموزید.

تمام حقایق مربوط به ناتوانی یادگیری کودک و نحوه تاثیر آن بر روند یادگیری را مطالعه کنید. به طوری که بتوانید نقش فعالی در تصمیم‌گیری در مورد درمان صحیح کودک خود داشته باشید.

۲- طرفدار فرزند خود باشید.

با مدرسه کودک خود همکاری کنید تا یک برنامه آموزش فردی ایجاد کنید. برنامه ویژه‌ای که هدف‌هایی را برای کودک شما تعیین می‌کند و پشتیبانی را که ممکن است برای رسیدن به آن اهداف لازم باشد، توصیف می‌کند. قوانین آموزش ویژه و سیاست‌های مدرسه را درک کنید تا بتوانید مطمین شوید فرزندتان بیشترین بهره را از مدرسه می‌برد. ممکن است بسیاری از خدمات در دسترس باشد اما تا زمانی که شما آنها را نخواهید، ارایه نشوند.

۳- اطمینان حاصل کنید که کودک شما عادت‌های سالمی دارد.

کودکی که شب به اندازه کافی بخوابد، رژیم متعادلی داشته باشد و به اندازه کافی ورزش کند، از نظر روحی و جسمی کودک سالم‌تری است.

۴- به روحیه کودک خود توجه کنید.

اختلالات یادگیری می‌تواند برای عزت نفس کودک مضر باشد. مراقب علائم افسردگی مانند بدخلقی، تغییر در خواب یا اشتها یا از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های معمول آنها باشید.

چنانچه به درمان اختلال یادگیری در کودک خود اقدام نکنید، این مشکل می‌تواند مشکلات دیگری را نیز مانند افسردگی و اضطراب با خود به همراه بیاورد که مسلماً درمان افسردگی و درمان اضطراب همراه با درمان اختلال یادگیری، بسیار دشوار خواهد بود.

پسندها (1)

نظرات (0)