نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

ایمپلنت دندان ، بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته

1399/6/10 13:06
659 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

ایمپلنت دندان ، بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته

به طور عادی ممکن است استفاده از هرچیزی باعث فرسوده شود آن بشود. چه بسا که خطرات احتمالی دیگری هم وجود دارد که می‌تواند سلامت آن را تهدید کند. دندان نیز از دیگر قاعده‌ها مستثنا نیست. هر فردی در زندگی خود بر اثر سن و استفاده از این عضو ممکن است پس از سال‌ها دندان خود را از دست بدهد یا ممکن است طی یک تصادف یا اتفاقی غیر منتظره دندان خود را از دست بدهید. 

پیش از این بسیاری از افراد از این اتفاق احتمالی ترس داشته و نگرانی‌های بسیار زیادی وجود داشت اما با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی دیگر نگران دندان ازدست رفته خود نباشید. کمی قبلتر پزشکان برای جایگزین کردن دندان یا تعدادی از دندان‌هایی که از دست رفته بود از پروتزهای بریج استفاده می‌کردند که در این روش باید دندان برای پایه بریج قرار گرفتن تراشیده میشد و تراشیدن دندان هم نیز به نوعی آسیب به دندان است.

امروزه بسیاری از متخصصان و بیماران روش کاشت دندان ایمپلنت را انتخاب می‌کنند. درست است که قیمت ایملپنت از دیگر روش‌ها بیشتر است اما روشی است که کمترین عارضه و آسیب را به بیمار رسانده و طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی دارد. برای ایمپلنت بهتر است به مرکز ایمپلنت تخصصی مراجعه کنید تا اطمینان خاطر از میزان صحت و سلامت کار برایتان حاصل شود. قیمت ایمپلنت در هر مرکز ایمپلنت ممکن است بر اثر شرایطی چون زمان خرید ایمپلنت دندان و دستمزد پزشک متخصص متفاوت باشد.

درواقع ایمپلنت یک پیچ از جنس آلیاژ تیتانیوم، وانادبم و آلومینیوم است که در استخوان فک قرار داده می‌شود که به عنوان پایه و ریشه جایگزین دندان از دست رفته شود. آلیاژی که نام بردیم با نام تیتانیوم گرید 5 شناخته می‌شود. ترکیباتی که نام آن گرید 5 قرار داده شده است از تیتانیوم به مقدار 90 درصد، آلومینیوم به مقدار 6 درصد و وانادیم به مقدار 4 درصد تشکیل شده است. این نوع آلیاژ بسیار سازگاری بالایی با بدن انسان دارد و استحکام بسیار بالایی برای فشارهایی که به دندان وارد می‌شود دارد. در نهایت نوع آلیاژی که مورد استفاده در ایمپلنت شما است بسیار اهمیت دارد و نقش تعیین کننده در موفقیت و عدم موفقیت کاشت شما دارد. مدتی است شرکت‌های سازنده ایمپلنت از موادی چون زیر کونیا نیز استفاده می‌کنند که این نوع هم میتواند نتایج خوبی به شما بدهد.

ممکن است ایمپلنت شما به صورت یکپارچه باشد یا از اتصال سه بخش درست شده باشد که در نهایت تاج و ریشه به یکدیگر متصل می‌شوند. برای جوش خوردن ایمپلنت دندان اگر در فک پایین باشد یا در فک بالا باشد متفاوت است. البته این زمان بسته به شرایط مختلفی که وجود دارد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد اما به صورت استاندارد برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی در فک پایین بیماران با شرایط عادی حداقل سه ماه نیاز است و برای بیماران با شرایط عادی ایمپلنت دندانی فک بالا حداقل 5 ماه نیاز است. نکته قابل توجه این است که اگر در فک بالای بیمار لیفت سینوس انجام شده باشد بهتر است حداقل یک الی دو ماه زمان بیشتری برای جوش خوردن داده شود زیرا نیاز است استخوان تازه کار به استحکام و تراکم بیشتری برسد. موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود زمان بیشتری برای جوش خوردن نیاز باشد برای مثال گرافت استخوانی و یا اسپیلیت کردن استخوان، تراکم کم استخوان و ...

بهتر است بدانید زمان طلایی برای کاشت ایمپلنت  فک پایین 2 تا 3 ماه بعد از کشیدن دندان‌ و زمان طلایی برای  ایمپلنت  فک بالا 4 تا 5 ماه بعد ازکشیدن دندان‌ است.

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل‌های زیر به شما ارائه می‌گردد:

  • چه افرادی بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان هستند؟
  • مواردی که پیش از ایمپلنت دندان باید رعایت شود!

چه افرادی بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان هستند؟

چه افرادی بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان هستند؟

اغلب افراد می‌توانند از ایمپلنت دندان بهره‌مند شوند. اما در صورتیکه شرایط عادی داشته باشند و دارای بیماری خاصی که مانع این جراحی است نباشند. در ادامه لیست زیر شامل افرادی است که بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان هستند:

  • افرادی که دارای لثه سالم هستند و لثه آن‌ها دارای هیچ بیماری و عفونتی نباشد.
  • افرادی که بیش از یک دندان از دست داده‌اند. البته یک دندان از دست نیز مشکلی ندارد ولی اگر بیش از یک دندان باشد شرایط بهتری فراهم است.
  • استخوان فک فرد باید به بالاترین میزان رشد خود رسیده باشد. به همین علت فرد باید سنی بیش از 18 سال داشته باشد.
  • بافت دهانی بیمار باید کاملا سالم و فاقد هرگونه بیماری باشد.
  • میزان تراکم استخوان فرد بیمار باید به میزان کافی باشد و استخوانی از فک او تحلیل نرفته باشد. زیرا هرچه میزان استخوان در فک بیشتر باشد باعث امنیت بیشتر ایمپلنت می‌شود.

بهتر است بدانید افرادی که تحت پرتو درمانی گردن و سر قرار گرفته اند، بانوان باردار، افرادی که نوشیدنی الکل‌دار مصرف می‌کنند و سیگار میکشد افراد مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیستند.

مواردی که پیش از ایمپلنت دندان باید رعایت شود!

پس از آن که تمام شرایط لازم برای انجام ایمپلنت را داشتید و به دستور متخصص تجویزات پزشکی را به صورت کامل انجام دادید و با موفقیت سپری شد بهتر است چند روز پیش از انجام ایمپلنت مواردی که به موفقیت بیشتر جراحی ایمپلنت شما باعث می‌شود را رعایت کنید. در ادامه مواردی را جهت رعایت کامل نام می‌بریم:

  • حداقل 3 الی 5 روز پیش از آنکه جراحی ایمپلنت شما آغاز شود از داروهایی که باعث رقیق شدن خون شما می‌شود خودداری کنید.
  • تقریبا یک ساعت پیش از انجام جراحی ایمپلنت بهتر است یک مسکن بسیار قوی میل کنید.
  • حداقل 3 روز پیش از انجام جراحی ایمپلنت توصیه می‌شود در روز حداقل 3 مرتبه از دهان شویه استفاده کنید.
  • اگر احساس می‌کنید بدن شما نیاز دارد یک ساعت قبل از انجام جراحی یک آنتی بیوتیک مصرف کنید و پس از آن با مشورت پزشک ادامه دهید.
  • یک شب پیش از آغاز جراحی ایمپلنت به میزان کافی استراحت کنید و از فعالیت سنگین بپرهیزید.
  • یک روز پیش از انجام ایمپلنت حداقل 3 الی 6 بار در روز دندان خود را مسواک کنید و حداقل 3 بار نخ دندان بزنید تا هرگونه مواد غذایی از دهان شما خارج شود.
  • اگر وابستگی بسیار به غذاهای گرم دارید یک روز پیش از بیماری میل کنید زیرا تا مدتی پس از انجام جراحی باید از خوردن غذاهای گرم پرهیز کنید.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت های ایمپلنت به لینک زیر مراجعه کنید.

مراقبت های ایمپلنت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)