نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

از چه سنی به کودکان اجازه استفاده از اینترنت را بدهیم؟

1399/6/10 12:44
2,028 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

از چه سنی به کودکان اجازه استفاده از اینترنت را بدهیم؟ این سوالی است که بسیاری از والدینی که دارای کودکان ۴ تا ۱۳ ساله هستند از مشاوران ما می‌پرسند. اجازه استفاده از اینترنت برای رده‌های سنی مختلف متفاوت است. اینترنت دارای فضای گسترده‌ای است که جذابیت فراوانی برای کودکان دارد. لزوم استفاده از اینترنت زمانی بیشتر می‌شود که افراد خانواده زمان کافی برای برقراری ارتباط با نزدیکان خود در قالب دیدار حضوری ندارند و یا محدودیتهایی در تامین نیازهای تفریحی کودکانشان دارند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط مناسب و ضوابط لازم پیرامون نحوه صحیح استفاده از اینترنت در کودکان بپردازیم و تلاشی در جهت تعیین بهترین سن برای استفاده از این فضا به صورت منطقی و عاقلانه داشته‌ باشیم. پس اگر به عنوان یک پدر یا مادر نگران استفاده کودک بی تجربه‌تان از فضای مجازی و اینترنت هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

از جمله مهمترین موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند موارد زیر است :

شرایط سنی کودک و راهکارهای استفاده از اینترنت در سنین مختلف
دلایل شکل‌گیری علاقه کودک به اینترنت چیست؟
چه کودکانی مجاز به استفاده از اینترنت هستند؟
لزوم معرفی سایتهای مناسب برای استفاده کودکان

شرایط سنی کودک و راهکارهای استفاده از اینترنت در سنین مختلف

به طور کلی استفاده از اینترنت برای کودکان بسیار جالب و جذاب است. این واقعیت وجود دارد که در دنیای وب و رسانه‌های ارتباط جمعی مجازی همه چیز هدفمند و در جهت جلب توجه افراد تهیه و تدوین شده است. همین امر علت اصلی علاقه کودکان به این محیط می‌شود. وجود دنیایی زیبا و مهیج تمامی افراد را در سنین مختلف به قرار گرفتن در این محیط و استفاده از امکانات آن ترغیب می‌کند. در بسیاری از موارد می‌توان از این محیط در جهت بالا بردن اطلاعات و توانمندی‌های کودکان استفاده کرد. دسترسی سریع و آسان به تمامی منابع آموزشی و تحقیقاتی از جمله این موارد است. اما روند استفاده از اینترنت در سنین مختلف کودکی دارای شرایط خاصی است. رنج سنی کودکان از ۲ سالگی آغاز می‌شود و تا ۱۳ سالگی ادامه می‌یابد. روش برخورد و کنترل کودکان در هر یک از این رده‌های سنی نیاز به داشتن اطلاعات و آگاهی‌های خاصی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

کودکان ۲ تا ۵ ساله: در این سنین کودکان درک صحیحی از بایدها و نبایدها ندارند و نیازمند توجه ویژه برای استفاده از اینترنت هستند. حضور قطعی و دائمی والدین در هنگام اتصال تبلت و یا گوشی‌هایی که کودکان در این سن قادر به استفاده از آنها هستند لازم و ضروری است. فواید استفاده از اینترنت در این سن بالا رفتن قدرت تکلم و تقویت روحیه‌ای در برخورد با سایر افراد و برقراری ارتباط است.

کودکان ۶ تا ۷ ساله: در این سن کودک توانایی و تسلط کافی بر پیدا کردن موضوعات مختلف مورد جستجوی خود در اینترنت را دارد و می‌تواند به راحتی در فضای اینترنت پاسخ سوالات خود را پیدا کند. حال با توجه به شرایط و روحیات شخصیتی کودک که کنجکاوی از جمله مهمترین آنهاست، نظارت دقیق و ارائه راهنمایی‌های سازنده و تربیت درست، می‌تواند بهترین بازخورد را در استفاده از اینترنت در این سری از کودکان داشته باشد. استفاده از بازی‌های آنلاین می‌تواند توانایی تمرکز کودکان و تسلط آنها بر حل مسائل را تقویت کند.

کودک ۸ تا ۹ سال: بوجود آمدن حس شهامت و جسارت در کودکان در این سن بسیار مشهود است. کودکان بواسطه قرار گرفتن در محیط مدرسه و ارتباط با سایر کودکان همسن خود، دنیای بزرگتری را تجربه کرده‌اند. در این دنیا مسائلی مطرح شده و موضوعاتی مورد توجه این سری از کودکان قرار گرفته که دسترسی به اینترنت می‌تواند ابهامات او را پیرامون این مسائل پاسخگو باشد. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که کودکان در این سن به سرچ موضوعاتی می‌پردازند که در گذشته از انجام و یا دانستن آن منع شده بودند. اکثر مشکلات و بحران‌های شخصیتی و تربیتی در این سن اتفاق می‌افتد.

کودکان ۱۰ تا ۱۳ ساله: کامل شدن مغز و قوی شدن حافظه کودکان در این سن عامل مهمی در پذیرش توصیه‌های والدین و تشخیص راه درست از نادرست می‌شود. اگر تمامی مراحل تربیتی کودکتان را به خوبی پشت سر گذاشته باشید، در این سن کودکانی پیرو و مطیع و همچنین عاقل و آگاه خواهید داشت. پس مهمترین وظیفه شما مبنی بر قرار گرفتن فرزندتان در محیط اینترنت در این سن این است که راه درست و توصیه‌های دوستانه را به بهترین شکل ممکن به او ارائه دهید.

دلایل شکل‌گیری علاقه کودک به اینترنت چیست؟

اینترنت فضایی است که در آن تمامی تکنولوژی‌های روز دنیا وجود دارد و نحوه استفاده از آنها و تاثیراتشان به صورت کاملا جذاب به مخاطبانش ارائه شده است. انجام بازی‌های آنلاین و برقراری ارتباط با دوستان و همچنین تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌های جدید از جمله مواردی است که کودکان را تشویق به استفاده از این فضا می‌کند. در برخی از محیط‌های آموزشی بنابر سیاست‌های جاری و روشهای مورد استفاده کادر تحصیلی، استفاده از اینترنت در جهت پیشبرد و ارتقا سطح علمی کودکان امری اجتناب ناپذیر و طبیعی است. کودکان با استفاده از فضاهای مجازی اقدام به برقراری ارتباط با دوستان و معلمان خود می‌کنند و به جستجو پیرامون سوالات درسی و آموزشی خود می‌پردازند. 

عامل مهم دیگری که در جهت ترغیب کودکان بر استفاده از اینترنت تاثیر مستقیم می‌گذارد، محدود شدن روابط در دنیای واقعی است. همه ما می‌دانیم که در گذشته روابط واقعی و حضوری با خانواده و بستگان شدت بیشتری داشت و افراد ساعتهای زیادی را صرف این امر می‌کردند. کودک امروزی در مواجهه با فضای محدود آپارتمان ها و دوری از جمع‌های فامیلی و دوستانه، به صورت ناخودآگاه رو به استفاده از محیطی می‌آورد که در آن همیشه همه افراد در دسترس هستند و می‌توانند ساعتها او را سرگرم کنند.

چه کودکانی مجاز به استفاده از اینترنت هستند؟

کودکانی که دارای سابقه پرخاش و بیش فعالی هستند گزینه‌های مناسبی برای استفاده طولانی مدت از فضای اینترنت نیستند. این سری از کودکان به دلیل وجود انرژی بالا و تمایل زیاد در تخلیه احساسات و هیجانات خود، در این محیط اقدام به انجام کارهای نامتعارف و غیر معمول می‌کنند. پس استفاده این کودکان از اینترنت باید طبق نظارت والدین و به صورت کاملا کنترل شده باشد. همچنین اعتیاد به استفاده از اینترنت سبب می‌شود تا فعالیت‌های بدنی کودکان به شدت کاهش یابد و آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و فشار خون بالا در آینده کند.

لزوم معرفی سایتهای مناسب برای استفاده کودکان

با یک جستجوی ساده به عنوان والدین کودکتان می‌توانید لیستی از تمامی سایتهای مفید و مناسب برای کودکتان پیدا کرده و آنها را به صورت نامحسوس و اتفاقی به آنها معرفی کنید. علائق و سلیقه‌های کودکتان را بشناسید و بر طبق آنها اقدام به یافتن سایتهای مناسب کنید. از جمله سایتهایی که می‌توانید به کودکانتان معرفی کنید، سایتهایی است که از سوی نهادهای دولتی متولی امر رشد کودکان در سنین مختلف ارائه شده‌اند. این اطمینان را داشته باشید که با بکارگیری این سری از اقدامات، فضایی امن و توام با آسایش خیال برای خود و کودکتان فراهم می‌کنید. 

در صورتی که سوال و یا ابهامی در زمینه با در اختیار گذاشتن اصولی اینترنت به کودکتان دارید و یا مشکلاتی دارید که در این مقاله به آنها پاسخ داده نشده می‌توانید با مشاوران ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و از راهنمایی های آنها بهره‌مند شوید. با پیگیری اصولی و صحیح می‌توانید فضای اینترنت را برای کودکانتان تبدیل به دانشگاهی مجهز و پر بار کنید و شاهد رشد و موفقیت آنها باشید.

منابع:

https://alosalammoshavere.com/برخورد-با-کودکی-که-فیلم-مبتذل-دیده 

https://www.asriran.com/fa/news/653889/بچه-ها-از-چه-سنی-می-توانند-وارد-فضای-مجازی-شوند

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)