نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

پیشنهادهایی برای ساختن آخر هفته های خاطره انگیز با بچه ها

1397/6/6 14:14
2,578 بازدید
اشتراک گذاری

اکثر ما ساعات کاری فشرده ای داریم، که اجازه نمی دهد در کنار خانواده باشیم؛ فرصت نمی شود از بچه ها بپرسیم کلاس امروز چطور بود؟ مدرسه چطور گذشت؟ دوستای جدید پیدا کردی؟ معلمت چطوره؟ کدام بازی ها را دوست داری؟

بچه ها هم مثل بزرگترها، عاشق دیده شدن و توجه هستند، اما گاهی والدین زمان، انرژی یا تمرکز کافی برای اینطور صحبت هایی ندارند. با وجود برنامه ها و ساعات کاری فشرده، حداقل ساعاتی در آخر هفته ها می توانیم سر کار نباشیم، خودمان باشیم، برای خانواده مان باشیم.

فراموش نکنیم، زمان در گذر است و منتظر هیچکس نمی شود. همین حالا باید به فکر خلق لحظات زیبا و خاطره های زیبا برای خانواده مخصوصا بچه ها باشیم. کارهای زیادی هست که برای داشتن لحظه های خوب در تعطیلات آخر هفته می توانیم انجام بدهیم.

شاید کارهایی مثل قدم زدن در پارک، رفتن در میان طبیعت، کمپ زدن در کوهستان، مسافرت با ماشین، شهربازی و از این دست وقت گذرانی ها، اولین ایده هایی باشند که به ذهن متبادر می شوند، که گاهی جالب و یا مفید هم هستند؛ اما ما پیشنهادهایی غیر از اینها برایتان داریم :

 

خیلی ساده، با هم باشیم niniweblog.com

روزگاری پر هیاهو داریم، تا آنجا که بعضی خانواده ها کمتر دور هم جمع می شوند. آخر هفته ها فرصتی است تا برای جمع شدن همه خانواده دور هم تلاش کنیم. سعی کنیم پروژه ها را تعطیل کنیم، ماموریت نپذیریم، کار نگیریم، تلفن را خاموش کنیم، یا حداقل وای فای را!

همگی و البته با حضور بچه ها، کنار هم باشیم. از کارهایی که انجام شده بگوییم، اتفاقاتی که پیش آمده، مسائلی که حل شده، کتاب هایی که می خوانیم، فیلم هایی که دیدیم، جاهایی که رفتیم، افرادی که آشنا شدیم و هر چه که ارزش حرف زدن داشته باشد.

صحبت کردن و ایجاد مکالمه، مهارت ارزشمندی است که به فرزندمان کمک خواهد کرد در آینده زندگی بهتری تجربه کند. بسیاری از افسردگی هایی که تجربه می کنیم و بچه ها، خدای نکرده، شاید در آینده تجربه کنند، ریشه در ضعف در همین مهارت دارد.

ضمنا این صحبت ها به همه اعضای خانواده کمک خواهد کرد، احساس خوبی بابت کنار هم بودن، مورد محبت و مورد حمایت واقع شدن داشته باشند.

 

مرور اتفاق ها و تجربه های بچه ها  niniweblog.com

در جمع دوستان و در مدرسه، بچه ها کارها و اتفاقات جالبی تجربه می کنند. مثلا بابت تلاش شان در درس ها تشویق می شوند، عضو تیم فوتبال مدرسه می شوند، بهترین ورزشکار می شوند، استعداد هنری شان را در گروه تئاتر، گروه سرود مدرسه و یا در تزئین کلاس یا مسجد نشان می دهند و ...

ما به عنوان خانواده، بهتر است زمانی بگذاریم برای کسب اطلاع از همه ی این لحظات جالب، افتخار آفرینی ها، استعدادها و مهارت های مثبت فرزندمان و حمایت شان کنیم.

مثلا از او درباره اتفاقات هفته گذشته بپرسیم و فرصت بدهیم تا تمام حرف و احساسش را بدون نگرانی ابراز کند.

 

تشویق استعداد بچه ها niniweblog.com

انسان بی استعداد نداریم! همه استعدادهایی دارند که در صورت کشف و هدایت صحیح می تواند برای خود فرد و حتی سایرین مفید باشد.

در هر فرصتی مخصوصا در تعطیلات، با حوصله بیشتری به علایق و استعدادهای فرزندمان توجه کنیم.
می توانیم زمان بگذاریم تا با فرزند هنرمندمان نقاشی بکشیم، موسیقی گوش بدهیم یا با هم کاردستی درست کنیم.
با فرزند ورزشکارمان فوتبال بازی کنیم یا کشتی بگیریم، یا حداقل برای تماشای بازی او و تشویقش، هیجان زده باشیم.

به هر صورت که امکان پذیر باشد، برای فرزندمان و استعدادهایش ارزشی در خور قائل باشیم و به عزت نفس اش کمک کنیم. او نسخه ای است از خودمان؛ لیاقت حداقل چند ساعتی توجه، دیده شدن، شنیده شدن و درک شدن را دارد.

 

یک مهمانی ساده niniweblog.com

یک وعده غذای ساده و بدون تجملات (تا مامان ها استرس نداشته باشند) بهانه خوبی برای دور هم جمع شدن می تواند باشد. می توانیم مثلا برای صرف پیتزا در یک رستوران ارزان قیمت (تا باباها استرس نداشته باشند) از دوستان یا فامیل نزدیک دعوت کنیم.

نکته مهم این است که این مهمانی ها می توانند وسیله ای باشند برای بیشتر آشنا شدن، صحبت کردن، و بهتر درک کردن انسان هایی که برایمان اهمیت دارند.

کودک و نوجوان ما در چنین جمعی، ضمن اینکه فرصتی طلایی برای دیدن روابط اجتماعی والدین و بزرگترها با همدیگر خواهد داشت، شانس بیشتری برای ایجاد ارتباط با همسالان اش پیدا می کند.

می توانیم یک پله بالاتر برویم؛ خیلی ملایم، از بچه ها (و حتی تمام جمع) بخواهیم برای ساعتی، از اینترنت و تلفن های همراه شان دل بکنند؛ و تلاش کنند از داشتن روابط واقعی انسانی و اجتماعی، لذت ببرند.

سعی کنیم ضمن شادی و وقت گذرانی در تعطیلات آخر هفته، به جنبه های آموزنده مهمانی های خانوادگی توجه داشته باشیم.

 


امروز سعی کردیم فقط ایده هایی برای روشن شدن موتور ذهن تان ارائه داده باشیم، تا آخر هفته های زیبا و البته مفیدی برای کودکان خلق کنید.

نی نی وبلاگی ها متخصص ساختن آخر هفته های هیجان انگیزِ خانوادگی هستند؛ در وبلاگ هایشان می توانید بخوانید.

اگر پیشنهادات دیگری به فکر شما می رسد، با ما و بقیه نی نی ها در میان بگذارید تا روزهای زیبایی برای همه نی نی ها رقم بزنیم.
نی نی وبلاگ از هر ایده ای که به بهتر شدن زندگی و زیباتر شدن دنیای نی نی ها کمک کند، استقبال می کند. اینجا، منتظر فکرهای خلاقانه شما برای این آخر هفته هستیم.

پسندها (13)

نظرات (4)

مامان صدرامامان صدرا
6 شهریور 97 15:18
جالب بود و مفید واقعا کاش یکم دورهمی هامون بی تحملات باشه و میتونستیم بیشتر دور هم جمع بشیم و از با هم بودنمون لذت ببریم ولی چه افسوس که جامعه ای که توش زندگی میکنیم همینه و پر از چشم هم چشمی و پر از تشریفات؛ ما بیشتر اخر هفته هامون سه نفره اس و بیشتر وقتمون رو تو خونه میگذرونیم ولی سعی میکنم با برنامه ریزی تا اخر هفته صدرا کنار دوستاش چن تا برنامه شرکت کنه و با دوستاش لذت ببره .
آخر هفته تون زیبا و پر از آرامش ❤❤❤❤❤❤
مدیریت نی نی وبلاگ
پاسخ
سلام و تقدیم گل
یه مامانیه مامان
7 شهریور 97 0:10
سلام
ممنون از نکاتی که گفتید کاش بیشتر از این دسته مطالب بذارید تا تلنگری باشه برامون

قلمه زدن و کاشتن گل و گیاه و رسیدگی به گل ها، عوض کردن خاکشون خرید گل های جدید و کسب اطلاعات درباره ی اونا؛ کاشت سبزی در گلدان برای مصرف خانگی و...  میتونه هم برای بچه ها جذاب باشه و هم یه موضوعی برای گفتگو میشه گلدانی رو به بچه ها اختصاص داد تا ازش مراقبت کنن و حس مسئولیت پذیری اونا هم تقویت بشه
مدیریت نی نی وبلاگ
پاسخ
سلام، ان شاالله با کمک شما این مطالب ادامه دار خواهد بود.
ممنون از ایده جالبتون گل
مامان سيد امير علي و سيد امير حسينمامان سيد امير علي و سيد امير حسين
7 شهریور 97 8:24
ممنون ني ني وبلاگ عزيز از يادآوري اين موضوعات.واقعا اين روزهاي كودكي ماندگار نيست و بايد قدر اين روزها رو بيشتر بدونيم.من ميگم حتي اگه مهموني نگرفتيم و مهموني نرفتيم و يا برنامه اي براي بيرون نداشتيم ميتونيم با بازي تو خونه با بچه ها و درست كردن كاردستي و نقاشي و ...از اين قبيل كارا يه روز شاد رو برا بچه ها رقم بزنيم.كه متاسفانه ما از اين كار كوچيك هم در حق بچه ها دريغ ميكنيم.
به اميد آخر هفته خوب براي همهآرام
مدیریت نی نی وبلاگ
پاسخ
سلام، دقیقا همینطوره، البته خیلی ساده است و بهتره که از خودمون شروع کنیم، از همین هفته ...
مامانیمامانی
8 شهریور 97 11:05
پیشنهادات خیلی خوبی بود.
بچه ها به چیزهای خیلی کوچک هم راضی اند و خوشحال میشن.
همین که بتونیم کمی وقت براشون بگذاریم خیلی خوشحالشون میکنه.
کاش بتونیم با کودکانمون بچگی کنیم و دنیای زیبا و دوست داشتنی اونا رو درک کنیم.
مدیریت نی نی وبلاگ
پاسخ
سلام، حتما می توانیم گل